Lowland-perler

More
19 years 6 months ago #1822 by JimTaggart
Lowland-perler was created by JimTaggart
Jeg har ofte hørt kritik af lavlandswhiskyer, og det er ikke whiskies fra denne region, der får flest positive adjektiver med på vejen til whiskymesser, smagninger eller i bøger.

Jeg har ikke smagt så mange lowlandere men dog nok til at kunne konstatere, at disse whiskyer ofte er imødekommende og behagelige bekendtskaber, der er anderledes og med til at give os et endnu mere fyldestgørende billede af Whiskyskotland.
Jeg holder meget af en røget Laphroaig eller en formfuldendt Highland Park, men bør vi ikke unde os selv at dykke dybere i de blomster- og frugtnuancer, lavlændere generelt tilbyder?

Da jeg i dag havde lyst til en rolig lavlandswhisky opdagede jeg, at jeg ikke har en eneste i mit barskab. Det må der jo rådes bod på. Jeg hører meget gerne om jeres erfaringer med lavlandswhisky.

Jeg synes fx. at Cadenhead's fadstyrke-Rosebank er glimrende, MurrayMcDavid's 10årige Rosebank 1992 er også ganske god, den let anskaffelige Glenkinchie 10års er en behagelig forårswhisky, og for nylig blev jeg overrumplet af en Peerless Lithlingow (St.Magdalene) 21års. Her var der virkelig tale om en smuk sammensat smag!

Naturligvis er der i dette whiskyområde anonyme dramme, og peatfreaks finder næppe en favorit her, men lad mig nu høre om jeres smagsoplevelser og kom gerne med anbefalinger, så vi kan få udvidet vores horisonter.

Med håbet om at Stigs lavlandssmagning bliver til noget på et tidspunkt.

Venlig hilsen
Lars Knudsen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1823 by stig
Replied by stig on topic Lowland-perler
Hej Lars,

St. Magdalene kan til tider indeholde en del røg!
Den næste som du skal lede efter er en Bladnoch, måske det bedste lowlanddestilleri!!
Behøver jeg at jeg siger, at de helst skal være ved fadstyrke?

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1824 by caskdk
Replied by caskdk on topic Lowland-perler
Hej Lars

Personligt har jeg det sådan at jeg har perioder hvor jeg er til peat / røg, andre gange til whisky fra sherryfade. En af de whisky jeg vender sikkert tilbage til er dog med 100% Rosebank fra lavlandet. Kvaliteten kan svinge ligesom med næsten alle andre destillerier, men når man rammer en rigtig er det en flot, flot whisky. Pt er jeg faldet fuldstændigt for en Rosebank 1990 fra Blackadder i Raw Cask - den er super. Og dette er ikke en reklame, da dem vi fik til DK var udsolgt efter en uge. Vi har overtalt Blackadder til at aftappe et fad mere, hvoraf vi får en pæn del til Danmark, men som nævnt ovenfor er der ingen garanti for at den så rammer plet. Vi håber.
Iøvrigt mener jeg som Stig at Bladnoch også overrasker meget positivt med super aftapninger.

Claus FC Vin

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1826 by Benke
Replied by Benke on topic Lowland-perler
Hej Lars.

Signatory ´s Rosebank 11 år vintage 1991, är en av de allra bedste whiskys jag har smagt.
Den finns i svenska Systembolagets specialsortiment för 499:- SEK.
www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=80177&Butik=0

Mvh
/Benke

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1829 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Lowland-perler
Jeg kan fuldt ud tilslutte mig roserne af diverse lowlands. De er helt uforskyldt et ofte overset kapitel i skotsk whisky.
Jeg må så indrømme, at jeg selv har været lidt sen til at "opdage" dem. I foråret startede jeg med en Glenkinchie, en behagelig og frisk oplevelse.
På "The Wharf" i Aalborg måtte jeg lige smage en Bladnoch, en uafhængig 13års, jeg kan ikke lige huske hvilken, før vi tog over på besøg hos dem.
På destilleriet smagte jeg deres "Belted Galloway" 13 års CS, samt et par prøver direkte fra fade, da Raymond inviterede indenfor i Warehouse no. 1.

Inden afgang var jeg beriget med "Beltien", en 15 års "Sheep", samt en Single Cask 15års aftappet af John McDougall.

Senere hos Oddbins fandt jeg 23 års Rare Malt, og hos Royal Mile Whiskies en 10års fra UDV-tiden og en 12års Rosebank, begge fra Flora & Fauna serien.

Nå ja, så fik jeg også en alm. 10års Auchentoshan med fra Bowmore.

Så min lowland samling er nu på 8, heraf de 5 Bladnoch.

UDV har jo rigtigt været ude med riven og lukket de 3 af dem, hvoraf kun Bladnoch er genåbnet, og endda kun som "hobbydestilleri". Raymond må kun producere 100.000l om året. Men lad os da hjælpe ham med at holde det igang. Jeg kan kun opfordre til, at man køber nogle af de nye aftapninger. Ved dog ikke, om der er en dansk importør af Bladnoch.

Dette blev vist en større lovsang af Bladnoch, men det er fuldt fortjent. Og så er det nogle flinke og rare mennesker ovenikøbet.

Om Stig laver en lowland-smagning, må vi jo vente og håbe på, men der er da en enkelt med i Rare Malts smagningen på fredag - en St.Magdalene.

Slàinte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6587 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Lowland-perler
Nu er der så gået et års tid, og vi har været på besøg hos de flinke folk på Bladnoch igen. Denne gang fik jeg jo lov til at tappe mine egne 15års "Sheep", den ene på vegne af min viv.

Det viste sig så i dag, at jeg skulle have den som fødselsdagsgave - det var derfor hun også ville have én. Sikke en dejlig overraskelse - nu har jeg da et lille udvalg af forskellige "Sheep's". Årgang 2005 - hvis vi må kalde den det, de er jo alle single cask - er fra en frisk bourbon barrel #3326. De tidligere aftapninger har været fra bourbon hogshead, som Raymond synes er de bedste. De er nu ved at være i fåtal, derfor har de været nødt til at tappe barrels.

Egentlig burde denne whisky være et oplagt samleobjekt, men de gør ikke så megen stads af den. De fleste flasker bliver solgt på stedet i shoppen. Den dag de tappede "Sheep" kunne de besøgende også få lov til at tappe deres egen flaske, hvis det var den, de ville købe. Og det ville de, den sælger så godt at den allerede var udsolgt, da vi vendte tilbage en lille måned senere. De var ved at gøre klar til at tappe barrel #3343, desværre trak det ud, så jeg ikke nåede at få én med. :roll:

Nå men her er lidt noter og et billede. Senere tager jeg et billede af de to årgange. 2004-udgaven er noget lysere end 2005.

Duft: blomstereng, frugt, malt, lim (på den gode måde ;-) )
Smag: En eksplosion af frugt, blomster, honning, lidt malt og vanille.
Meget fin balance og eftersmag :P :P :P

Bladnoch er efter min mening den bedste lowlandmalt skarpt fulgt af Rosebank. I modsætning til Rosebank, som er fin og delikat, er den en eksplosion af smag og kraft. Det er det jeg godt kan lide. :D

I Warehouse no.1 fik vi lov til at smage forskellige fade. Fælles for dem alle var den karakteristiske Bladnoch-smag. Den kunne ikke skjules af hverken cognac- eller rom-finish. End ikke af sherrylagring. Raymond havde taget to butts, der havde indeholdt den samme sherry, og fyldt dem samme dag for 5 år siden. Forskellen var, at den ene var lavet af spansk eg, den anden af amerikansk. Den "spanske" var ganske lys i farven og med lidt sherry-noter, som dog ikke kunne overdøve Bladnoch'en. Den "amerikanske" derimod var helt mørk af frisk Oloroso-sherry, og denne havde næsten overdøvet Bladnoch'en. De åbne porer i den amerikanske eg, giver en hurtigere prægning af malten. Om den så er den bedste sherrylagrede på sigt, må jo vise sig.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6588 by BigMac
Replied by BigMac on topic Lowland-perler
Hej, alle

Jeg har kun erfaring med Rosebank og Bladnoch og det var faktisk en tråd herinde på whiskynyt.dk som fik mig igang med at kigge på Lowlands. :D

Jeg har ude i byen smagt den -af Karl Ejnar nævnte- "Belted" og fandt den frisk og fuld af hø og blomstereng og vanille. Positivt Overrasket

Vedr. Auchentoshan så synes jeg deres "Three Wood" er en behagelig whisky

Har ellers p.t. kun erfaringer med Rosebank.
I skabet står en Signatory Rosebank 1991 /13år fra 2 bourbon barrels - en meget lys whisky med en lidt umiddelbart tam næse, men giver man den lidt tid og varme eksploderer den med citrus, hvid chokolade, malt og tusind ting fra en sommereng. Smagen følger meget duften på denne, synes jeg...

Den har måtte "lide" kraftigt her i sommer og er nu snart tom - kun ca. 20% tilbage :( Rigtig lækker sommerwhisky.

Lidt længere inde i skabet står der en anden Rosebank på 20år/62,3% fra Rare Malts serien.
Den er endnu uåbnet, men glæder mig enormt til når det sker...


Nu vil jeg lave lidt reklame :!:

Aalborg Whisky Laug holder 18. November en Lowland smagning.
Indtil nu ved jeg at der skal smages:

Linlithgow 1982 (21 års) 63 % - Peerless
Rosebank (kender pt. ikke aftapning)
Bladnoch 15år ("Karl Ejnar's" sheep) 55%

flere følger...

Denne aften vil også byde på en let snack/buffet og et extra besøg udefra med smagsprøver på andet bryg.

Hold øje med www.aalborgwhiskylaug.dk


Mvh

Claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6589 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Lowland-perler

Bladnoch 15år ("Karl Ejnar's" sheep) 55%

Hov - har nogen været i mit skab? :shock:

Spøg til side, det lyder godt med en lowland-smagning i nabolaget, den vil jeg da overveje. Bliver det en åben smagning, eller kun for medlemmer?

Har tidligere været medlem, men droppede det. Har så stået på venteliste, men var i Skotland da der blev åbnet for nye. Da jeg kom hjem var der lukket igen. :oops:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6590 by BigMac
Replied by BigMac on topic Lowland-perler
Hejsa,

AWL's Lowlandsmagning bliver en åben smagning, altså både for medlemmer og ikke-medlemmer.

Vi vil forsøge at få fat i nogle rigtige spændende aftapninger for at gøre den så attraktiv som muligt...
Personligt jeg glæder mig meget til denne smagning :D

Ellers kommer der en spændende Highland Park vertikal-smagning allerede her d. 21 oktober med bla. PING 2 på programmet. Denne smagning er også åben...

Denne smagning holdes i de meget stemningsfyldte lokaler på Aalborg Kloster fra ca. år 1500 - bør opleves!

Det var lige lidt mere reklame :wink:

Mvh

Claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago #6846 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Lowland-perler
Ang. Rosebank så score Blackadder Rosebank 12 års fra 1991 meget højt i Jim Murrays Whisky bible 2006

Han skriver følgende:

Awarded: "Best Single Malt of the Year 12 Years or under"

Ranking: 96

Nose: 25 It is unlikely you will nose Rosebank even a fraction better than this between now and the days the stocks run dry: kirsch enveloped in Lubek's finest dry marzipan and freshly diced South African apples offering a stunning ripeness. All this rounded by stunning honey. The malt is always in attendance offering just enough weight and meekness: the oak is discreet and delicate. One of the great noses I have ever had the privilege to encounter.

Taste: 24 Here we go again: everything measured to just-so proportions with the malt absolutely in control and showing a supreme clarity and subtle sweetness, yet allowing the oak in for astonishing balance.

Finish: 23 Just the trace of a sign of the oak getting the better of the malt and being less inclined to share the starring role. Even so, the soft vanilla and sits well with the vague spiciness.

Balance: 24 Last year I tasted this from a leaking sample bottle of whisky barley 2cl remained. So I have revaluated it - and thank God I did! As far as Lowland malt whisky is concerned, I will be surprised if it ever gets better than this. If Rosebank really is to be left to rot, I hope whoever decided that should be the case gets a bottle of this at Christmas, along with the latest Flora and fauna expression for good measure. And no, not choke on them, but wonder if their wisdom was so great after all. And if, in the grand scheme of things, there is something even more important than the bottom line of a pretty bottomless company accounts sheet.

www.blackadder.nu/newidx.php?page=awards

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago #6849 by Duffer
Replied by Duffer on topic Lowland-perler
Lad os håbe den dukker op hos Vivi den 14.januar.. :)

Flemming (DMWA) - er det en du får hjem...?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago #6853 by caskdk
Replied by caskdk on topic Lowland-perler
Ang Rosebank fra Aberdeen. Det er en aftapning vi har importeret til og solgt en del af i Danmark, men den omtalte aftapning er meget meget tæt på nu at være udsolgt fra vores lager. Men se efter i butikkerne og måske er man heldig. Den er som Jim Murray skriver lidt frit oversat en kanongod Rosebank.
Vi har haft kontakt med Robin Tucek fra Blackadder idag, og ja den er udsolgt. Dog er der lidt håb. Blackadder har stadig lidt fade der er fra samme batch og fra samme produktionsdag. Hvornår de bliver aftappet er dog stadig lidt usikkert. Blackadder prøver at få et fad aftappet snart, men hvis man er uheldig bliver det først i starten af 2006. Et af fadene bliver sikkert aftappet som Aberdeen, mens noget også helt sikkert ender som Raw Cask.
Men desværre ser det ud til at vi skal have lidt tålmodighed.

Generelt kan vi sige at vi oplever stor efterspørgelse på de lowlands whiskyt vi har. Rosebank bliver mere og mere vanskeligt at få fat i. Bladnoch fra Raymond som vi også har importen af er der pt også lidt problemer med at følge med. Pt er 13 år 40% og 13 år 46% unchill næsten udsolgt. Hvad der kommer herefter ved vi ikke endnu.

Når man har fulgt de forskellige indlæg om lowland her på whiskynyt, er det dejligt at se at respekten for disse whiskyer åbentbart er stigende. Det fortjener de.

Claus - FC Vin

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.257 seconds