Forespørgel om spændende whisky

More
11 years 7 months ago #26945 by HansPerson
Hej alle. Jeg har oprettet en bruger, fordi jeg har fået en flaske spændende whisky i min besiddelse. Jeg ved ikke selv noget om whisky.

Flasken er af samme type som denne:
www.lionswhisky.com/whisky/ainsl ... _brora.php

Min flaske er, så vidt jeg kan se, fra midten af 50'erne. Der står ikke årstal på, men den danske importør fra Holstebro har sat et klistermærke på med sit telefonnummer, som er på 5 cifre - hvilket man gik væk fra i slutningen af 60erne. Og så trækker jeg 12 år fra.

Den er i øvrigt uåbnet og med intakt bandarole.

Jeg er overrasket over at se flasken i linket til over 3000 kroner. For mig er det bare en whisky, og med den pris er dens dråber spildt på min amatør-tunge. Så jeg vil hellere sælge den og måske drikke en god øl (det er sikkert blasfemi at skrive den slags herinde)!

Bliver flasken mere eller mindre værd, når den er omkring 60 år gammel?
Hvad kan jeg sælge sådan en fætter for?

Mvh

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 7 months ago - 11 years 7 months ago #26947 by Duffer

Jeg er overrasket over at se flasken i linket til over 3000 kroner. For mig er det bare en whisky, og med den pris er dens dråber spildt på min amatør-tunge. Så jeg vil hellere sælge den og måske drikke en god øl (det er sikkert blasfemi at skrive den slags herinde)! Hvad kan jeg sælge sådan en fætter for?

Om flasken er 60 år gammel er svært at sige.
Det "nye" Clynelish destilleri åbnede i 1967 ved siden af det "gamle" Clynelish frem til 1968 hvor det "gamle" blev lukket i 1968 og genåbnet i 1969. Brora lukkede 17 Marts 1983 - eller rettere - det er den officielle lukningsdag for det menes at der stadig blev destilleret et par måneder efter denne dato.
Men prisen er nok lidt urealistisk hos den linkede forhandler.
Det førende auktionshus har historisk set solgt samme aftapning noget lavere:
Link: www.whiskyauctionhistory.com/auc ... tionYears=

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 11 years 7 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 7 months ago #26948 by HansPerson
Tak for linket.

Hvorfor skulle den ikke være 60 år gammel? Og hvad betyder det for prisen og kvaliteten, om noget?

Den er importeret af Georg Bestle A/S (se linket nedenfor)
www.coneliand.dk/Danmarks%20aeld ... 20Bie.html

Og solgt af Martin Schmidt & Søn (se linket nedenfor)
www.coneliand.dk/Danmarks%20aeld ... _Schn.html

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 7 months ago #26950 by Duffer
Jeg har nu spurgt nogen der ved mere om denne aftapning - destillationsdato - hvornår den eventuelt er aftappet osv - tilbagemelding følger.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 7 months ago #26951 by HansPerson
Cool.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 7 months ago #26952 by Macdeffe
Flasken ser ud til at være en italiensk "aftapning". Har du et bedre billede af den tax stamp der sidder over kapslen

Farven kan sige noget om hvornår aftapningen er fra

Umiddelbart ligner det en rød-orange farve men det er svært at sige med det billede. Kan du tage et andet ?

rød-orange er 70er 80er farven og det ligner etiketten også stilmæssigt

Jeg kan ikke lige huske de præcise farverperioder fra de Italenske tax stamps, men det kan jeg måske grave frem :-)

Prisen på 3000kr lyder lidt overvurderet. Jeg var endda overrasket over whiskyauction priserne, jeg ville tro den lå på 100-150€, men der er selvfølgelig nogen af WA priserne der er dernede af

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 7 months ago #26953 by HansPerson
Her er et link til billeder af min flaske:

s1168.photobucket.com/albums/r481/HansPerson/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 7 months ago #26955 by Duffer

Prisen på 3000kr lyder lidt overvurderet. Jeg var endda overrasket over whiskyauction priserne, jeg ville tro den lå på 100-150€, men der er selvfølgelig nogen af WA priserne der er dernede af

De sidste tre flasker er solgt for omkring de 140 €.
Vi venter på Serge Valentin kommer med de korrekte årstal, men mon ikke den er fra 70'erne?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 7 months ago #26957 by Macdeffe
Ja det er selvfølgelig et dansk tax stamp. Dem ved jeg ikke rigtigt moget om. Men mon ikke der er andre der gør

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 7 months ago #26977 by Duffer
Følgende er modtaget fra Serge:
"Hi, it's one of Ainslie's blends. Probably around 1975 and most probably with some old Clynelish inside. It was first called 'Ainslie's Special Liqueur Very Old Scotch Whisky' and then rechristened 'Ainslie's Specially Selected Very Old Scotch Whisky'."

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 7 months ago #26978 by Duffer
Hvis du vælger at sælge den på Whiskyauction, kan den formentlig indbringe omkring 8-1200 DKK (måske mere) efter hammerslagsgebyr og fragt til Tyskland.
En anden løsning er at sætte den på DBA, QXL eller f.eks Lauritz.com.
Hvis ikke der er nogen her der vil byde på den.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 7 months ago #26979 by HansPerson
Tak for al arbejdet, især til Michael!

Der er en brik i puslespillet, som jeg stadig ikke forstår, og ingen har nævnt det eller kommenteret på det.

Hvordan forklares det at flasken er fra omkring 75, når den har et dansk telefonnummer på 5 cifre, hvilket man gik væk fra i slutningen af 60erne - og når det samtidig er en 12 års, så skal der vel trækkes 12 år fra det årstal hvor telefonnummeret blev sat på?

Se dette link fra det danske Post & Telemuseum: www.ptt-museum.dk/faq/telefonens_historie/

Hvor der under overskriften "Hvornår indførtes 6 cifret nummerering?" står:

"I årene 1966/67 indførtes 6 cifret nummerering etapevis. Man startede i Ålborg i 1966."

Altså må flasken senest være fra 67! Hvis dette ikke er tilfældet, hvordan forklares telefonnummeret så?

Jeg forventer ikke at I lægger mere arbejde i denne detektiv opgave. Jeg stiller mig tvivlende overfor at den skulle være yngre end slutningen af 60erne. Jeg er blevet ret interesseret i denne flaske, og lidt mere i whisky i det hele taget - så tak for det!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 7 months ago #26980 by Duffer
Det eneste jeg kan tilføje er at jeg ikke er bekendt med andre der ved så meget om Clynelish/Brora som Hr. Valentin.
Check eventuelt hans hjemmeside: www.whiskyfun.com
Jeg fandt også denne specialside om Brora: Link: www.whiskyfun.com/brorahistory.html

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 7 months ago #26986 by tdh1
Send flasken ned til mig så laver jeg en gennemgribende test af whiskyen for dig. Jeg smags- og duftvurderer, samt laver en del andre tilbundsgående tests og giver dig så et årstal. Jeg garanterer og lover dig jeg nok skal gøre mig stor umage med opgaven, men selvfølgeligt vil der være en mindre +/- årstals margin (-:
The following user(s) said Thank You: kthomsen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.334 seconds