Aberlour A'bunadh Batch 9

More
14 years 3 months ago #19620 by indy
Skulle der være nogen derude der har eller kender til en der har sådan en til salg :lol:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 months ago #19629 by Bertelsen.Biz
Hej Indy

Jeg har en flaske - hvad vil du give for den?

Vh Ulrik

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 months ago #19632 by indy
Replied by indy on topic Aberlour A'bunadh Batch 9
Hej, har du også kassen dertil, og er den pæn.......hvad siger du til 600-700 kr. ?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 months ago #19656 by Hering
Replied by Hering on topic Aberlour A'bunadh Batch 9

Skulle der være nogen derude der har eller kender til en der har sådan en til salg :lol:


Næ, men jeg har en 8'er stående, som vist er den JM har givet den højeste karakter af alle A'bunadh'erne...

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 months ago #19662 by Springbank21
Jeg tror det er nr 13 jeg har, den har tilgengæld fået piv ringe karaktere....ha ha. Men jeg synes den er god hvilket jo må være det vigtigste.

mvh

Torben

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 months ago #19664 by Spojs
Replied by Spojs on topic Aberlour A'bunadh Batch 9
Nu kommer det vel heller ikke an på hvad Jim Murray synes men hvad du synes.

Spojs

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 months ago #19665 by Duffer
Replied by Duffer on topic Aberlour A'bunadh Batch 9

Nu kommer det vel heller ikke an på hvad Jim Murray synes

For nogen gør det :-) :roll:

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 months ago #19667 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Aberlour A'bunadh Batch 9
For nogen GJORDE det :twisted:

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 months ago #19672 by Hering
Replied by Hering on topic Aberlour A'bunadh Batch 9

Nu kommer det vel heller ikke an på hvad Jim Murray synes men hvad du synes.

Spojs

Ja, hvis jeg havde smagt den - men det har jeg ikke.

Jeg ved godt, at der er folk herinde, som gør et stort nummer ud af at nedgøre Jim Murray, men dem hører jeg nu ikke til. Jeg nedgør heller ikke Serge, Ralfy, MJ eller nogen af de andre. Hvad jeg i stedet gør er, at tjekke de forskellige folks smagspræferencer mod mine egne.

Serge er f.eks. storryger og vild med Brora og Ardbeg. Han har sine forbehold overfor sherry-whiskies, men er ret vild med de tungeste af dem. Så det forholder jeg mig til.

Jim Murray er syg med Ardbeg (og indrømmer sit forretningsforhold til dem) og irsk whiskey. Jeg synes Ardbeg generelt er overvurderet - men deler helt Jim Murrays begejstring for irsk whiskey og for den klassiske aftapning af Cardhu. Så det forholder jeg mig til.

MJ var vild med Macallan - hvilket jeg aldrig lærer at forstå, men hans noter er stadig gode som reference. Så dem forholder jeg mig til.

Ralfy kender jeg ikke så godt. Men jeg har set nogle af hans klip - og dem forholder jeg mig til.

Deffe er en af de bedste, mest erfarne og mest uprætentiøse whiskyganer i min omgangskreds. Han går åbent til enhver whisky uanset hvad der står på etiketten - og er f.eks. ærlig og giver Glenlivet 12yo den respekt og credit den fortjener som en kompleks og velsammenstukket whisky. Jeg ved også, at han har en svaghed for Bladnoch og Raymonds stil - og at det samme gør sig gældende for John McDougalls aftapninger. Det forholder jeg mig til.

Min pointe er, at alle disse folk er med til at vejlede mig i min jagt og i mine indkøb. De har en sikker stil og en konstant præference. Jeg behøver ikke at være enig med dem, og er det heller ikke. Men at sige, at deres arbejde og noter er ubrugelige er en stor fejltagelse.

Men selvfølgelig... det kræver jo, at man selv kan smage forskel - og når man læser herinde, så bliver man ind imellem i tvivl. Alt for mange ukritiske referencer til andres noter og tåbelige standardfraser som "synd, at den er vandet ned" og "bare den dog var blevet aftappet ved fadstyrke".

Jeg forholder mig til hvad der er i glasset. Prøver at finde de detaljerede indtryk og at være uafhængig af hvad der står på etiketten. Jeg stiller glad og gerne op til en blindsmagning med/mod hvemsomhelst. Det er sjovt, ikke helt nemt - og altid overraskende og underholdende. Uanset hvad Jim Murray har skrevet om den enkelte whisky. Og jeg ændrer ikke min karakter når først den er i bogen. Heller ikke når jeg har fået lov at se etiketten!

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 months ago #19674 by uldall
Replied by uldall on topic Aberlour A'bunadh Batch 9
Tak Hering!
Skulle til at lave et indlæg om kritik, nedgørelse,bedrevidende og om hvem H..... er Ralfy??????
Brug dog div. Guruer ja selv Steffen og for guds skyld især Jer Selv, for ingen er bedre til at bedømme duft og smag end i selv er.
Sæt alt dette sammen og vær så ærlig, så kan Du sige det her smager godt og det der smager eller dufter ikke godt :D :D :D

Dejligt og fint indlæg Carsten
"I Dyb Beundring"
Godt Whisky Nytår til alle på Whiskynyt
Slainteuldall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 months ago #19676 by EckoVicto
Replied by EckoVicto on topic Aberlour A'bunadh Batch 9
Tilbage til det oprindelige spørgsmål så kender jeg ikke nogen der har en hel flaske af #9
Men Laddie Teun har 17 af batch'ene inkl #9
Måske då kan lokke et par samples ud af ham selvom de ikke er på hans sampleliste
www.teuneneline.nl/collectie.htm

Og her er hans sampleliste
www.teuneneline.nl/samples.htm

EV

//Esben

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 months ago #19677 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Aberlour A'bunadh Batch 9
Jeg er ikke helt enig med Hering, men dog en stor del af vejen

Grunden til at jeg har problemer med JM er netop at der ingen linie er i hans præferencer og at det derfor er svært at bruge hans "rådgivning" til noget som helst

Den eneste linie jeg kan finde i hans anmeldelser er, som du også nævner, at han godt kan lide Ardbeg, derudover scorer han generelt bourbons meget højt (men det behøves der ikke være noget galt i)
Resten virker som lodtrækning og total mangel på linie. Jeg betvivler dog ikke hans seriøsitet, jeg kan bare ikke forholde mig til hans karakterer, det er der sikkert andre der kan.
Så jeg er ca. 100% uenig i at JM kan beskrives med

De har en sikker stil og en konstant præference


Derimod kan jeg godt se en linie i de fleste andre "anmeldere" (der er tonsvis af dem derude i cyberspace), det er ikke altid jeg enige med dem, men de er brugbare for mig for alle de grunde Hering nævner

Jeg ved ikke hvorfra du har at jeg har en speciel præference for John McDougall eller Raymonds aftapninger, de sidstnævnte brillerer først og fremmest med deres meget billige pris. At sige at Raymond har en stil er nok lidt overdrevet..han smager ikke (eller sjældent) på tingene inden han køber dem :) (men dog inden han aftapper). Det er rigtigt at jeg køber og drikker meget af Bladnoch sager, men det er på grund af prisen samt konceptet. John McDougall køber jeg næsten ikke noget af, men det er også svært at finde

Mine favorit aftappere er : Cadenhead og Dewar Rattray for tiden - hvis du endelig vil vide det :-)

tåbelige standardfraser som "synd, at den er vandet ned" og "bare den dog var blevet aftappet ved fadstyrke".


Hvorfor er det tåbelige standardfraser ?. Det er da en helt reel holdning at have at man syntes at whisky kan være FOR nedvandet og dem der siger det, inkl. mig selv, forholder sig da netop til det der er i glasset.


Jeg vil dog godt medgive dig at man måske skal koncentrere sig en anelse mere om 40% whiskyer end om en cask strength som jo oftest er en del mere intense, men jeg har altså smagt en del aftapninger, især fra G og M der ærgrede mig (De er heldigvis begyndt at aftappe mere og mere ved 43, 46 og fadstyrke)

@Uldall. Check www.ralfy.com , nogle af hans videoer indeholder et lille godt grin

Macdeffe


Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 months ago #19678 by Duffer
Replied by Duffer on topic Aberlour A'bunadh Batch 9

men deler helt Jim Murrays begejstring for irsk whiskey og for den klassiske aftapning af Cardhu.

Så er du heldig - du samler på blend egnet whisky (Teaninich) og er begejstret for prisbillig og nem tilgængelig Cardhu / Irsk whiskey. :P
Tænk sig hvis man delte disse synspunkter - så kunne éns udgifter mere end halveres... :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 2 months ago #19680 by Whiskynyderen

Jeg ved godt, at der er folk herinde, som gør et stort nummer ud af at nedgøre Jim Murray, men dem hører jeg nu ikke til. Jeg nedgør heller ikke Serge, Ralfy, MJ eller nogen af de andre. Hvad jeg i stedet gør er, at tjekke de forskellige folks smagspræferencer mod mine egne. Hering


Lige mine ord - Bruger selv 'guruernes' meninger på samme måde. Jeg husker for år tilbage, da jeg var ny i whiskyverdenen, at det var besynderligt at læse JM's og MJ's bedømmelser af den samme whisky - Her tænker jeg både på sanseindtrykkene og pointgivningen. De var mange gange vidt forskellige.
Men som Hering skriver, så kan jeg lære af folks smagspræferencer - Og bruge dem til egen fordel.

Jeg interesserer mig også for HiFi - Og det er præcis de samme forhold, der gør sig gældende her - Med guruer og holdninger. Her er det blot med øret som sanseorgan
:roll:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 2 months ago #19712 by Bertelsen.Biz
Hej Indy

Har skrevet PB til dig den 26. december

Vh Ulrik

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.367 seconds