Mackillop's Choice

More
18 years 2 months ago #7435 by MacKim
Mackillop's Choice was created by MacKim
Er der nogen som kender til aftapningerne fra Mackillop's Choice ?
Er det aftapninger som er værd at købe/smage ?

Eksempelvis: Bunnahabain 1976 og 1981 eller Caol Ila 1990

Kim

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 2 months ago #7436 by bruhns
Replied by bruhns on topic Mackillop's Choice
Jeg kender ikke de konkrete du nævner, men de få jeg har smagt har været gode. Martin Markvardsen har ogsåp rost MacKillops i høje toner, så han kan måske fortælle mere. Martin?

Mange hilsener,
Jakob/Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 2 months ago #7439 by MacChristensen
Replied by MacChristensen on topic Mackillop's Choice
Hejsa

jeg har haft flere MacKillops (bl.a. en fremragende Laphroaig) - og alle har været glimrende whiskies. Pt har jeg en 1967 Littlemil, som er en rigtig sjov lille sag !!
Så jeg ville ikke gå af vejen for at købe fra denne uafhængige aftapper igen, hvis man skulle falde over noget interesant!!

Slainte
Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 2 months ago #7446 by whiskyconsult
Replied by whiskyconsult on topic Mackillop's Choice
Hej

Ja. MacKillps choice er rigitg god. Lorne MacKillops er fantastisk til at udvælge fade. Han har flere gange sat mig på prøve da jeg var i Lufthavnen. Her kom han med samples fra samme distilleri som jeg skulle nose og hvis jeg ramte den rigtige ( de andre var enten for egetræsagtig eller flade.) gav han mig "lov" til at købe noget af det. Han havde på et tidspunkt en rigtig god Highland Park og en endnu mere fantastisk Glen Mhor. Så jo i kan roligt købe Lorne MacKillops produkter.

Martin

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 2 months ago #7450 by Duffer
Replied by Duffer on topic Mackillop's Choice

Han havde på et tidspunkt en rigtig god Highland Park
Martin


Apropos Highland Park, så har WQ i januar denne unge Highland Park Sherrywood Mackillop's Choice 1988/1999 - Vol 61,5% - Single Cask til 350 DKK.

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 2 months ago #7452 by MacKim
Replied by MacKim on topic Mackillop's Choice
Super - tak for jeres hurtige respons.
Vi (Aalborg Whisky Laug) vil nu prøve Bunnahabain 1976 på vores Islay smagning d. 20. januar (mere om den senere) - så vi ser frem til at smage en af hans aftapninger.

Kim

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13934 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Mackillop's Choice
Jeg har kigget lidt på nogle aftapninger fra MacKillops, de er ikke umiddelbart så voldsom dyre.

Der er dog meget forskel på dem med hensyn til alc. Nogle er på 43% andre på over 62%.
Det indikeres ikke på flasken om der er tale om Cask Strength aftapninger. De på 43% er selvfølgelig godt oppe i årene, men ikke mere end at jeg kunne forestille mig at de er nedvandet.

Er der nogen der har yderligere erfaring med disse aftapninger.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13935 by Chief
Replied by Chief on topic Mackillop's Choice
Har smagt en 12-års SC Highland Park, Sherry Wood på 61,2%, altså en anelse lavere ABV end den af Duffer omtalte. Det var en forrygende dram. Det er desværre den eneste Mackillops, som jeg har smagt, men ikke den sidste. :D

Sláinte
Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13936 by st7
Replied by st7 on topic Mackillop's Choice
Lorange i Næstved har et flot udvalg.
www.lorange.dk/index.htm

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13938 by BigMac
Replied by BigMac on topic Mackillop's Choice
Vi har i AWL -over et par gange - haft mulighed for at smage lidt Mackillop's Choice - Begge gange uden at blive skuffet!

Det har hhv. været Bunnahabhain 1976 og Bruichladdich 1970 - virkelige gode afttapning - og også til fornuftige priser, så vidt jeg husker...
Bunna'en scorede en 2. plads på en af vores islay-smagninger - kun slået af 'Port Ellen hype'et' *host host* aalborgwhiskylaug.dk/Arrangement ... uering.htm

B'laddien var denne her - en 'excellente' dram, synes jeg... :D aalborgwhiskylaug.dk/products/detail81.htm Desværre er der ingen evaluering på den aften....

Begge aftapninger er så vidt vides udsolgt i DK

Mvh
Claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13939 by Chief
Replied by Chief on topic Mackillop's Choice
Tak for tippet, Søren, nu går turen til Næstved. :D

Sláinte
Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13940 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Mackillop's Choice
Efter hvad jeg kan se på deres hjemmeside, så har forretningen virkelige rimelige priser

Og jeg har endda boet lige ved siden af på noget jobudstationering, men kom aldrig forbi før efterlukketid

Det har jeg sikkert sparet en del på

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13941 by st7
Replied by st7 on topic Mackillop's Choice

Tak for tippet, Søren, nu går turen til Næstved.

Du kunne måske prøve, som formand for Vordingborg Malt Whisky Forening, at overtale butikken til at afholde en Mackillop's Choice smagning?
Det er en rigtig hyggelig butik i den gamle del af Næstved.

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13942 by st7
Replied by st7 on topic Mackillop's Choice

Er der nogen der har yderligere erfaring med disse aftapninger.

MacNiels

Hej Niels
På nedenstående link (tysk whisky-forum) faldt jeg over denne bedømmelse af en 17 år Mortlach i fadstyrke.
www.scotswhisky-community.de/for ... 59,0-.html
Den kan stadig købes hos Lorange til kr. 650,- iflg. Deres hjemmeside.

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13945 by Justesen
Replied by Justesen on topic Mackillop's Choice
Hvorfor er den butik lige gået min næse forbi.

De har da en del spændende ting, og så endda til yderst overkommelige priser. Pengene er jo lidt små i denne juletid, hehe.

Justesen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13948 by st7
Replied by st7 on topic Mackillop's Choice

Hvorfor er den butik lige gået min næse forbi.

De har på Deres website, også en sjov lille historie vedr. whisky-hjemmebrænderi. Den kommer her :arrow:

Hvordan du selv kan fremstille Scotch Whisky
Først køber du et hus i Skotland - dels fordi din whisky ellers ikke bliver Scotch, dels fordi der i huset indlægges vand fra skotske kilder og bjergsøer (hvilket ville gøre blikkenslagerregningen uoverkommelig, hvis huset lå i Danmark). Så tager du et betragtelig kvantum byg, opbløder byggen i 48 timer, sier vandet fra og anbringer den våde byg på et køligt gulv i en stor bunke. Byggen vil begynde at vokse og derved udvikle varme.

Derefter laver du en træspade. Med den vender du byggen ca. hver tredie time: hver gang skal kornlaget spredes, så det bliver stadig tyndere og derved holder sig køligt. Korn vokser 24 timer i døgnet: du bliver derfor nødt til at stille vækkeuret, så du også om natten kan vende byggen hver tredie time.

Denne proces tager kun elleve dage, og i din fritid har du nået at bygge et mindre murstenstårn med et ildsted nederst, halvvejs oppe en platform af trådnet og helt oppe en træ-imitation af en kinesisk pagode med hul i taget.

Nu tager du din elleve dage gamle byg, som i mellemtiden har udviklet små skud og slået små rødder. Den er på dette tidspunkt blevet til malt, som på engelsk hedder malt, og som du forsigtigt skal fordele på trådnettet.

Så laver du i ildstedet et gevaldigt bål ved hjælp af specielle tørv, som i halvt opløst tilstand er gravet ud af en mose foråret før og omhyggligt lagt til tørre i den påfølgende sommers skotske og derfor sparsomme solskin. Dette brændstof er særdeles vigtigt, idet tørve røgen giver noget af sin vemodige og mindevækkende aroma videre til malten, som er under tørring, og derved til den endelig whisky.

Under tørringen skal malten vendes hver tredie time, da den ellers bliver branket på den ene side.

Desværre vil du opdage, at arbejdebetingelserne langtfra er behagelige, idet ilden ikke kan slukkes. Du vil også opdage, at røgen i dette tilfælde ikke er særlig vemodig, men til gengæld yderst mindevækkende, og at den vil fortsætte med at vække minder i dit tøj de næste fire-fem dage.

Efter at have røget malten (og dig selv) kan du lade ilden gå ud, og du vil bemærke, at malten nu er tør og hård. Fra hver eneste korn fjerner du roden og skuddet, som du så kan smide ud til fuglene. Derefter formaler du kornene og kommer dem i varmt vand under kraftig omrøring.

Filtrér væsken, stil den til afkøling i et særligt kar og tilsæt noget gær (fås hos bageren henne på hjørnet). Væsken vil snart begynde at boble, og sukkeret i din malt vil snart blive opslugt af gæret og forvandlet til svag alkohol. Lad denne proces fortsætte i tre dage, men smag ikke på produktet. Det kaldes wash og smager rædselsfuldt.

Nogle uger i forvejen har du sendt et løg hen til blikkenslageren; du har bedt ham om at kopiere det i kobber, og kopien skal være i overstørrelse, således at den kan rumme dette her wash-produkt. Nu fylder du løg-kopien op og forbinder dens øverste del med et proptrækkerformet rør, som skal holdes nedsænket i rindende vand. Tænd en primus under kobber-piben og læg mærke til, at det snart begynder at dryppe ud af enden på proptrækker-røret. Når det holder op med at dryppe, tømmer og renser du kobber-løget, der har fungeret som still (d.v.s. destillationskar). Så putter du produktet af den sidste destillation tilbage i løget og gentager hele processen.

Produktet ser mærkeligt ud. Hvis det er lavet i Skotland, hældt på egetræsfade og opbevaret i tre år - ja, så har man lov til at kalde det Scotch Whisky. Men da whisky'en i dette tilfælde er hjemmebrændt, har du ikke lov til at kalde den noget som helst, og i det hele taget må du helst tie bomstille med det. Produktet er whisky. Måske er den god, måske er den dårlig - ingen kan vide, hvordan produktet fra et nyt destilleri bliver, før det er fremstillet, lagret og tilsmagt. Og de forskellige former for stills giver forskellige slags whisky.

Men hvis du gerne vil lave noget i retning af de store mærker inden for Scotch Whisky, mangler du endnu at fremstillle en skotsk kornbrændevin, nemlig en grain-whisky, der skal blandes (til en såkaldt blend) med din malt-whisky. Og naturligvis skal du også lade produktet ligge meget længere end de tre år, loven fastsætter som minimum. Grain-whisky ejer intet af den robuste styrke, der kendetegner en god malt-whisky. Den er temmelig splejset af krop; den smager ikke af ret meget, men har en mild og blomsteragtig bouquet. Den laves - hovedsagelig ved hjælp af sort magi - i store destillerier. Ved fremstilling i småportioner duer den hverken til det ene eller det andet. Og da din kone sikkert skal have sig frabedt, at du laver hele huset om til et destilleri, kan du lige så godt afskrive forsøget allerede nu.

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 5 months ago #19072 by Golfarne
Replied by Golfarne on topic Mackillop's Choice
Hej til alle.
Har været hos min hos min whiskypusher og købt 3 forskellige flasker af den uafhængige
aftapper Angus Dundee, som lagre og bottler dette sikkert udmærkede destillat.
Mackillop's choice
Det blev til :
Benrinnes 1989 distilleret 15 marts 1989 bottled januar 2005 cask nr.912. CS 58,8.
Rosebank 1990 distilled 13 july 1990 bottled januar 2006 cask nr. 1752 CS 55,7
Daluaine 1974 distelled 12 april 1974 bottled may 2008 CS ? 42,5.
Hvad er grunden til at denne aftapper er for mig så forholdsvis ukendt.
Jeg har kigget i forskellige af mine whiskybøger og ikke rigtig stødt på bedømmelser af denne aftapper.
Er Mackillop's choice ikke så udbredt, eller er det for få flasker på markedet, flaskerne er
angivet med flaske nr. men ikke af hvor mange.
Det er første gang jeg personlig er stødt på aftapperen.
Jeres vurdering lyder lovende, så jeg håber at de lever op til forventningerne.
Venlig hilsen
Golfarne.

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 11 months ago #20831 by st7
Replied by st7 on topic Mackillop's Choice
Hej
Er der nogen der kender til Mackillop ´s Choice Millburn 1981/2004 61.5% #353 :?:
shop.lorange.dk/shop/millburn-si ... -265p.html
Den er dog "kun" 23 år gammel og ikke 28 år som Lorange skriver på ovenstående link.
Men de har nok medregnet den tid (5 år) den har stået på deres hylde :lol:

Ved fra en tidligere tråd at den var med på Whiskymessen i 2009, så jeg håber der er nogen i dette Forum, der kan sætte smagsnoter på denne aftapning.
Det nemmeste ville selvfølgelig være at tage ned hos Lorange og smage den før et evt. køb, men det tilbyder butikken desværre ikke. De har kun få flasker af hver aftapning.
Dette fad er samtidig delt med Jack Wieber. Ved en søgning på fadnummer alene kom dette link frem.
www.whiskybase.com/whiskies.php? ... skyid=2347

Jeg har selvfølgelig søgt alle de oplysninger der er tilgængelige, men de har kun gjort mig endnu mere forvirret.
I Whiskybiblen 2006-08 giver JM den 76p med skudsmålet "en skarp harsk sherry stil"
Hos Austria Whisky Club er medlemmerne til gengæld helt vilde med den. Alle 5 giver den mellem 92-93p.
På Whiskybase er der givet karakterer fra 79 til 94p. (JWWW)

Siden den åbenbart skiller vandene voldsomt, tænker jeg selvfølgelig på om det evt. skyldes svovl/gummi, som der jo i øjeblikket er så meget fokus på.
Håber som sagt der er nogen herinde der kan sætte ord på denne dram.

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 11 months ago #20833 by Ronnie
Replied by Ronnie on topic Mackillop's Choice
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med præcis denne aftapning. Men mine generelle erfaringer med cask strenght aftapninger fra MacKillop's choice er positive. Så mon ikke der er en vis sandsynlighed for, at den ligger i den gode ende?! Desuden er Lorange altid et besøg værd. :)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 11 months ago #20878 by st7
Replied by st7 on topic Mackillop's Choice

Hej
Er der nogen der kender til Mackillop ´s Choice Millburn 1981/2004 61.5% #353 :?:
shop.lorange.dk/shop/millburn-si ... -265p.html
Den er dog "kun" 23 år gammel og ikke 28 år som Lorange skriver på ovenstående link.
Men de har nok medregnet den tid (5 år) den har stået på deres hylde :lol:

Ved fra en tidligere tråd at den var med på Whiskymessen i 2009, så jeg håber der er nogen i dette Forum, der kan sætte smagsnoter på denne aftapning.
Det nemmeste ville selvfølgelig være at tage ned hos Lorange og smage den før et evt. køb, men det tilbyder butikken desværre ikke. De har kun få flasker af hver aftapning.
Dette fad er samtidig delt med Jack Wieber. Ved en søgning på fadnummer alene kom dette link frem.
www.whiskybase.com/whiskies.php? ... skyid=2347

Jeg har selvfølgelig søgt alle de oplysninger der er tilgængelige, men de har kun gjort mig endnu mere forvirret.
I Whiskybiblen 2006-08 giver JM den 76p med skudsmålet "en skarp harsk sherry stil"
Hos Austria Whisky Club er medlemmerne til gengæld helt vilde med den. Alle 5 giver den mellem 92-93p.
På Whiskybase er der givet karakterer fra 79 til 94p. (JWWW)

Siden den åbenbart skiller vandene voldsomt, tænker jeg selvfølgelig på om det evt. skyldes svovl/gummi, som der jo i øjeblikket er så meget fokus på.
Håber som sagt der er nogen herinde der kan sætte ord på denne dram.

Ingen der kan huske de smagte den på Whiskymessen 2009 :!:

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 11 months ago #20879 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Mackillop's Choice
Æhh, smagte en del på whiskymessen også fra MacKillop's Choice. :-)
Mindes ikke at der var nogen af dem som var svovlet eller gummi agtig. Var generelt meget positiv over de dramme jeg smagte på fra Lorange.

Niels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 11 months ago #20883 by Peteys
Replied by Peteys on topic Mackillop's Choice
Smagte vist også kun to stk. fra MacKillop's på sidste whiskymesse, og ingen af dem var en Millburn

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 9 months ago #21149 by Golfarne
Replied by Golfarne on topic Mackillop's Choice
Hej til alle.
Så har man igen købt mere end beregnet på forhånd.
Var i Himmelfartsferien en tur på fastlandet (Jylland) for at besigtige besidelserne.
Måtte en tur forbi min whiskypusher.
Han havde lagt en Highland Park Earl Magnus tilside til mig.
Ligeledes en Highland Park Hjärta havde han gemt til mig.
Så faldt jeg først over en Ardbeg Corryv Reckan.
Men så gik det helt galt.
Mackillop's Choise Highland Park 43% 1985 destilled 8 feb.1985 bot.juni 2006.
Mackillop's Choise Glen Elgin 1974 59,4% destilled 18 nov.1974 bot. oct. 2002.
Mackillop's Choise Glen Elgin 1985 43% destilled 2 may. 1985 bot. oct 2005.
Mackillop's Choise MacAllan 1989 58,7% destilled 20 apr. 1989 bot. nov 2003.
Min modstandskraft har igen svigtet mig, er der nogen der har et godt råd mod
dette så hold det for jer selv.
Venlig hilsen
Golfarne.

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 6 months ago #21813 by Duffer
Replied by Duffer on topic Mackillop's Choice
Fire nye spændende aftapninger fra Mackillops Choice
Highland Park 28-yo: www.thewhiskyexchange.com/P-12792.aspx
Millburn 25-yo: www.thewhiskyexchange.com/P-12795.aspx
Port Ellen 30-yo: www.thewhiskyexchange.com/P-12793.aspx (sikkert udsolgt før dagen er omme)
Royal Brackla 33-yo: www.thewhiskyexchange.com/P-12794.aspx

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 6 months ago #21818 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Mackillop's Choice
Smagte en Milburn Mackillops på Whiskymessen (refill sherry)
Nøj det var godt, en rigtig lækker dram.

Smage også en Scapa som var rigtig go'

Niels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 7 months ago #24060 by Duffer
Replied by Duffer on topic Mackillop's Choice
Mere end to håndfulde Mackillops Choice er netop kommet på TWE's hjemmeside:
www.thewhiskyexchange.com/ProductNews.aspx

Blandt andet en 45-års Tomatin: www.thewhiskyexchange.com/P-14882.aspx

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.237 seconds