Cadenheads i Berlin

More
17 years 3 months ago #10241 by plesner
Cadenheads i Berlin was created by plesner
I uge 3 skal jeg en tur til Berlin. I den forbindelse skal jeg naturligvis aflægge Cadenheads ( www.cadenhead-berlin.de/ ) et besøg. Jeg har set Duffers indlæg om et besøg samme sted, men mit spørgsmål er lidt mere specifikt.

Jeg lyder nok som en komplet novice, men jeg mindes ikke, at jeg nogensinde har smagt en aftapning fra Cadenheads. Jeg har et par stykker stående i skabet, men er ikke kommet i gang med dem endnu. Da de jo har et rimeligt omfangsrigt udvalg, ville jeg høre, om der er en eller flere aftapninger, som jeg simpelthen ikke må lade gå min næse forbi?

Prisen er umiddelbart ikke en forhindring, hvis det drejer sig om en helt ekstraordinær aftapning. Hvis jeg skal nævne et par favoritdestillerier, så er det nok Clynelish/Brora og Highland Park, men jeg har smagt utallige andre rigtigt gode whiskies, så jeg er helt åbent for gode ideer.

plesner

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10242 by BigMac
Replied by BigMac on topic Cadenheads i Berlin
Her er et par af mine favoritter:

Balvenie-Glenlivet 25yo 1979 52,7% 234 bottles (jep, en uafhængig balvenie - dem er der ikke mange af) :wink:

og så den bedste Highland Park jeg har smagt:

Highland Park 24yo 1979 51,2% 264 bottles

Afslutningsvis kan jeg tilføje at jeg endnu ikke har fået en dårlig aftapning fra Cadenhead, modsat et par andre aftappere :cry: men ikke et ord om det her...

Mvh

Claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10243 by Duffer
Replied by Duffer on topic Cadenheads i Berlin
Jeg kunne nævne i flæng, men vil begrænse mig til følgende:

Balvenie - Glenlivet 1979, 25-års, 52.7% (Claus - du kom før mig :-( )
Glenkinchie 1987, 18-års, 56,5%
Glenfarclas 1988, 17-års, 57%
Glen Elgin - Glenlivet 1991, 13-års, 59.5%

Ifølge Luc Timmermans skulle de gamle 30 og 33 års aftapninger fra Glenfarclas også være fremragende.
Men i øvrigt er indehaveren Klaus "Pinki" god til at rådgive...

Og nu når du er dernede kan et besøg hos Big Whisky også anbefales...

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10244 by Thyge
Replied by Thyge on topic Cadenheads i Berlin
Jeg må jo anbefale Cadenheads Lammerlaw 10y.
Jeg holder selv meget af den og vil nødigt udgå.

Lidt smagsnoter fra Whisky & Lifestyle Odense - "Nose: Pear drops. Very sweet, Dried apricots, sherbert and lemon.
Palate: Light; slightly sweet; tangerines and creamy

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10245 by Duffer
Replied by Duffer on topic Cadenheads i Berlin

Jeg må jo anbefale Cadenheads Lammerlaw 10y.

Jeg tror det er den samme som "Pinki" gav en smagsprøve på dernede i sommer.
Så vidt jeg husker - meget anderledes. Men som han sagde - det er på en måde en ø-whisky :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10246 by Peteys
Replied by Peteys on topic Cadenheads i Berlin
Ja Lammerlaw smager noget specielt, smagte den for nyligt og glæder mig til at hive proppen af min egen ved lejlighed. Men en Ø-whisky?? Nærmere noget lowland over den med alle de frugt toner i duften, men det er måske bare mig? Den er i hvert fald fra et sted syd for Highland/lowland linien.....
Men køb den og smag selv

God tur og Slainthe
,,,Og kun en lille smule jalouis...
Peteys

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10247 by Hering
Replied by Hering on topic Cadenheads i Berlin

... Men en Ø-whisky?? Nærmere noget lowland over den med alle de frugt toner i duften, men det er måske bare mig? Den er i hvert fald fra et sted syd for Highland/lowland linien.....

Mon ikke Duffer (eller rettere 'Pinki') mente 'Ø-whisky' i betydningen syd for Ækvator - nej, vent - syd for Australien. Så: "Syd for Highland/Lowland linien" - det er da ingen overdrivelse... Hehehe...

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10248 by Duffer
Replied by Duffer on topic Cadenheads i Berlin
Ja. Jeg tror "Pinki" mente at det var fordi den kommer fra New Zealand :-)
Han havde brugt den til en blindsmagning og givet "ø-whisky" som et stikord

Her er i øvrigt nogle smagsnoter på den:

www.whiskymag.com/whisky/brand/l ... ky843.html

www.celticwhiskeyshop.com/asp/pr ... t=99607512

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10252 by plesner
Replied by plesner on topic Cadenheads i Berlin

Balvenie - Glenlivet 1979, 25-års, 52.7%
Glenkinchie 1987, 18-års, 56,5%

Dem har de vist stadig på lager, så de er noteret.

Glenfarclas 1988, 17-års, 57%

Jeg er ikke så gode venner med Glenfarclas - jeg har endnu ikke smagt en, der 'sad lige i skabet' - end ikke Qualityworlds 40 års Rechlerich må jeg med skam meddele.

Glen Elgin - Glenlivet 1991, 13-års, 59.5%

Den har de ikke flere af, så den må jeg nok skyde en hvid pind efter.

Hvad angår Lammerlaw, kan jeg jo så se, at Duffer henviser til een aftapning, mens Thyge henviser til en anden. Er der een af dem, der er specielt gode - de holder vel ikke alle niveau?

Nogen, der kender til deres Clynelish og/eller Highland Park, som jo normalt er blandt mine absolutte favoritter?

Ellers tak for Jeres input :D

plesner

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10253 by BigMac
Replied by BigMac on topic Cadenheads i Berlin
Plesner skrev:

Nogen, der kender til deres Clynelish og/eller Highland Park, som jo normalt er blandt mine absolutte favoritter?


Jeg gentager lige mig selv: :wink:

...og så den bedste Highland Park jeg har smagt:
Highland Park 24yo 1979 51,2% 264 bottles


Den blev stemt ind som den bedste overall-aftapning på vores Highland Park vertikal-smagning i AWL hvor den var i konkurrence med bla. Signatory, Duncan Taylor Peerless, Douglas Laing OMC og PING2 (som den også slog) - se mere her:

www.aalborgwhiskylaug.dk/Arrange ... uering.htm

Mvh

Claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10254 by plesner
Replied by plesner on topic Cadenheads i Berlin

Jeg gentager lige mig selv:
...og så den bedste Highland Park jeg har smagt:
Highland Park 24yo 1979 51,2% 264 bottles


Det var bestemt ikke for at ignorere dig, jeg havde bare set, at omtalte HP ikke var til salg dernede, så jeg glemte at forholde mig til den. :oops:

plesner

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10255 by BigMac
Replied by BigMac on topic Cadenheads i Berlin

Det var bestemt ikke for at ignorere dig, jeg havde bare set, at omtalte HP ikke var til salg dernede, så jeg glemte at forholde mig til den.


Hehe, helt i orden :lol:
Men skulle du falde over den et sted, så køb køb køb :!:

Kom også lige i tanke om en anden aftapning som måske kunne have interesse:
Bruichladdich 18yo 1986/maj 2005 55,8% 270flasker totalt ex-bourbon hogshead

Den skulle virkelig være 'kræs' - har endnu selv tilgode at smage den, selvom jeg har en flaske i skabet men har kun hørt meget godt om den. JM giver den også 94/100


God jagt! :wink:

Mvh

Claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10259 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Cadenheads i Berlin

Kom også lige i tanke om en anden aftapning som måske kunne have interesse:
Bruichladdich 18yo 1986/maj 2005 55,8% 270flasker totalt ex-bourbon hogshead

Hvis den er lige så fremragende som den 16-årige også fra 1986, men tappet i 2003, så vil jeg også varmt anbefale den :P

Generelt har jeg altid været særdeles glad for Cadenhead's. Måske fordi det var den første uafhængige aftapper jeg stiftede bekendskab med. De aftapninger, jeg har smagt har alle været meget gode.

Sammen med SMWS (som jeg dog ikke er medlem af endnu) og Duncan Taylor, ligger de helt i toppen her hos mig.

Bare det var mig der skulle til Berlin - sikke mange rare flasker de har :P

God tur 8)

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10260 by Duffer
Replied by Duffer on topic Cadenheads i Berlin

Bare det var mig der skulle til Berlin

Var du ikke i Campbeltown på din 3-måneders tur i sommer?

I øvrigt - medlemmer af Springbank Society skulle kunne få 10% rabat på Campbeltown Loch, Springbank 10 år, Springbank 100 Proof og Springbanks/Hazelburns andre standardaftapninger - eller er den ikke gangbar mere..??

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10265 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Cadenheads i Berlin

Var du ikke i Campbeltown på din 3-måneders tur i sommer?

Nej - men til gengæld var jeg i Cadenhead's Edinburgh, og købte disse her:

08.08.2006, Cadenhead's Whisky Shop Edinburgh:
(Gennemsnitspris: £44,73 (af 6 fl = £268,40). Fik ikke priser skrevet ned på de enkelte flasker)
Allt-a-Bhainne, Cadenhead's, 12 yo, 57,6%, D:1992, B:feb-2005, Bourbon barrel, 240b.
Ardbeg, Cadenhead's, 11yo, 57,4%, D:1993, B:maj-2005, SC, CS, Bourbon Hogshead, 270b.
Bladnoch, Cadenhead's, 16yo, 54,9%, D:1989, B:sep-2005, SC, CS, Bourbon barrel, 276b.
Caperdonich, Cadenhead's, 14yo, 60,5%, D:nov-1977, B:mar-1992, SC, CS,
Longrow, Cadenhead's, 11yo, 54,1%, D:1993, B:sep-2005, SC, CS, Bourbon Hogshead, 270b.
Rosebank, Cadenhead's, 17yo, 54,2%, D:1989, B:maj-2006, SC, CS, Bourbon Hogshead, 294b.

Var i Campbeltown i 2003 og købte 3 Cadenhead's (alle CS): Bowmore 14år, førnævnte Bruichladdich 16år og en Caol Ila 10år, samt to Springbank og en Longrow.
Smagte en fantastisk Laphroaig, men ak den var udsolgt :cry:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10292 by ivar
Replied by ivar on topic Cadenheads i Berlin

Bare det var mig der skulle til Berlin - sikke mange rare flasker de har :P


Cadenhead's Berlin er den butikken som blir senest utsolgt for diverse varer. F.eks. har de fremdeles fem forskjellige Rosebank, som ellers er utsolgt ut over den siste 17-åringen i de fleste andre sjappene.

Ut i fra prislisten, ser man også ganske klart at Cadenhead's sentralt har kjøpt inn fat i batcher, og ikke enkeltvis. Dette gjør Cadenhead's til en veldig interessant tapper, siden man da med litt research og innkjøp over tid enkelt kan skaffe seg fat destillert til tilnærmet samme tid, men lagret med forskjelig alder.

Ivar Svensson
Oslo, Norge

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10301 by Lading
Replied by Lading on topic Cadenheads i Berlin

Ut i fra prislisten, ser man også ganske klart at Cadenhead's sentralt har kjøpt inn fat i batcher, og ikke enkeltvis. Dette gjør Cadenhead's til en veldig interessant tapper, siden man da med litt research og innkjøp over tid enkelt kan skaffe seg fat destillert til tilnærmet samme tid, men lagret med forskjelig alder.

Ivar Svensson
Oslo, Norge


Den tidligere omtalte Balvenie 25års fra Cadenheads har f.eks. en del søskende,
12, 14, 15, 17, 20, 21, 22 og den nyeste, en 27års, alle sammen fra 1979

Lading

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10302 by Duffer
Replied by Duffer on topic Cadenheads i Berlin

Den tidligere omtalte Balvenie 25års fra Cadenheads har f.eks. en del søskende,
12, 14, 15, 17, 20, 21, 22 og den nyeste, en 27års, alle sammen fra 1979

I følge Pinki er 27'eren svær at sælge p.g.a prisen. Cadenheads forhandlerne var selv overraskede over at den skulle koste så meget mere.
Ved samme lejlighed sagde han, at aftapningen før 25'eren skulle være endnu bedre end 25'eren. Jeg syntes ellers ikke det kan blive meget bedre, men den har du sikkert i skabet Peter..?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10304 by Lading
Replied by Lading on topic Cadenheads i Berlin

I følge Pinki er 27'eren svær at sælge p.g.a prisen. Cadenheads forhandlerne var selv overraskede over at den skulle koste så meget mere.

Cadenheads i London har den 27års til 105 £ og en 29års fra 1974 til 86 £ :?


Ved samme lejlighed sagde han, at aftapningen før 25'eren skulle være endnu bedre end 25'eren. Jeg syntes ellers ikke det kan blive meget bedre, men den har du sikkert i skabet Peter..?

Desværre ikke men 12, 15 og 21 bliver da sjove :D (+ en 10cl sample fra den fornyligt tomme 25års :cry: )

Lading

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10454 by plesner
Replied by plesner on topic Cadenheads i Berlin
Besøgte Cadenheads i Berlin i går. Fik en særdeles god behandling og endte (selvfølgelig) med at købe lidt mere end planlagt. Få minutter efter at jeg var kommet ind ad døren dernede, fik de besøg af Kiss og Angus fra Whisky & Lifestyle i Odense. Jeg fik et par anbefalinger af Kiss, som havde indtil flere favoritter i sortimentet, som hun jo af gode grunde kendte særdeles godt.

Høsten blev (alle Cadenheads egne aftapninger):

Balvenie-Glenlivet 1979, 25 år, 52,7 % efter flere anbefalinger fra dette forum.

Longrow 1996, 10 år, 59,4 % (Bond reserve) efter anbefaling fra Kiss og behageligt bekendskab i butikken.

Clynelish, 12 år, 60 %, som jeg smagte dernede og fandt fortrinlig, omend det ikke er en helt almindelig en af slagsen.

og så lige et par 0,2 liters flasker, for på den måde at kunne smage et par for mig ukendte destillerier.

Littlemill, 16 år, 59,7 %

Glenturret, 18 år, 52,1 %

Alt i alt en hyggelig lille butik, hvor man alt for nemt kan komme til at bruge alt for mange penge. De var særdels hjælpsomme, selvom det endte med, at jeg snakkede whisky med Kiss, mens Angus snakkede med *Pinki'.

plesner

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.369 seconds