Bruichladdich køb...

More
17 years 4 months ago #9911 by mkongsfelt
Hej alle

Vi er en flok gutter med en lille forkærlighed for god whisky, der har fået den fantastiske ide at investere i en tønde Bruichladdich.

Vi har forsøgt os med at regne lidt på hvad det koster - og det er jo ikke helt nemt at gennemskue.

Vi har regnet os frem til at flaskerne kommer til at koste 130-150 stykket(380 flasker 46%) når vi får dem hentet hjem(som afgifter osv. er idag), er der et helt galt regnestykke?

Og hvordan er det med f.eks. dansk moms - skal der betales dansk moms af de 9-10.000 tønden i første omgang koster?

Og er det nemt nok at finde en importør i danmark der vil hjælpe med frag, afgiter etc.?

Håber i kan hjælpe mig lidt med svar på de spørgsmål.

MVH mkongsfelt

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #9912 by Duffer
Replied by Duffer on topic Bruichladdich køb...
Prøv at checke arkivet

www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... b8808fb074

Der er flere andelhavere i dette forum - også på Bruichladdich - Karl Ejnar er en af dem.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #9913 by mkongsfelt
Replied by mkongsfelt on topic Bruichladdich køb...
Ja, det kan jeg se... :-) Det er derfor jeg forsøger mig med at spørge i det her forum.
Jeg er lidt ude efter konkrete regnestykker på hvad prisen bliver, for nogen når frem til en pris på 210 kr. pr. flaske, andre på 130 kr. pr. flaske. Så det er lidt svært at finde noget konkret.

Og så håber jeg lidt på at der er nogen der kan svare på spørgsmålet angående moms, da dette jo har en stor betydning for hvor meget man skal smide i projektet fra dag 1. (resten er jo så udgifter ved transport, afgifter, tapning etc... som først bliver konkrete om ca. 10 år.)

\mikkel

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #9918 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Bruichladdich køb...

Jeg er lidt ude efter konkrete regnestykker på hvad prisen bliver, for nogen når frem til en pris på 210 kr. pr. flaske, andre på 130 kr. pr. flaske. Så det er lidt svært at finde noget konkret.l

I sin tid da vi (Octo Barrel) købte vores fad med Port Charlotte, lavede jeg et regnestykke i Excel. Hvis du er interesseret kan jeg sende en redigeret kopi af dette. Der er regnet på forskellige scenarier. Ét hvor vi henter flaskerne derovre, og bringer dem hjem. Det åbne spørgsmål er her, om tolderne vil acceptere at vi hjemtager mere end de 10l pr. mand. Ellers er der jo en dansk afgift+moms, der skal betales for nogle af flaskerne.
Den anden mulighed er at lade en godkendt importør hjemtage flaskerne "under bond" altså uden at betale UK-afgiften. Her skal der så betales dansk afgift+moms på alle flaskerne. Dertil kommer andre omkostninger, usikkerheden er her på fragtprisen samt evt. honorar til importøren.

Og så håber jeg lidt på at der er nogen der kan svare på spørgsmålet angående moms, da dette jo har en stor betydning for hvor meget man skal smide i projektet fra dag 1...l

Der skal ikke betales dansk moms af startudgift for fadet. Men så vidt jeg har læst mig til, så skal der vist betales UK-moms (VAT, p.t. 17,5%) af fadets pris, når det engang skal aftappes.
Dertil kommer en del andre omkostninger til flasker, etiketter, m.v. Mener disse udgifter er anslået i materialet fra Bruichladdich og på deres site.

Er det en 250l Hogshead, I er efter? Jeg troede kun de solgte 200l barrels nu om dage.

Til slut vil jeg bare sige, held og lykke med jeres køb. Det er sådan set bare at springe ud i det, som vi gjorde for 3 år siden. Hvis du kigger i tråden om Octo Barrel, så vil du se, at jeg ikke engang havde afsat alle andele da fadet blev bestilt. Vi endte dog med at være de 8 mand, vi havde bestemt. Vores fad blev til whisky i sommer, så det er nu bare at vente yderligere 5-7år før vi aftapper.
I ventetiden betaler vi en gang årligt hver et beløb ind på en konto til de udgifter, der kommer i forbindelse med tapningen. Dette kunne I måske også overveje at gøre.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #9919 by Likeavulin
Replied by Likeavulin on topic Bruichladdich køb...
Hej mkongsfelt

Velkommen til forumet.

Jeg er med i en gruppe på 20 mand, der har købt 2 fade her i foråret. Vi glæder os som små børn, og kan næsten ikke vente tiden af!

Der skal ikke betales dansk moms eller UK VAT af startbeløbet i første omgang, men først når fadet tappes og udleveres. Her skal der så betales enten det ene eller det andet. Det smarte ved dette system er, at der ikke skal betales moms/VAT af fadets reelle værdi efter 10 års lagring, men af startbeløbet. Dette er selvfølgelig kun en fordel, hvis man mener fadet rent faktisk er steget i værdi :D .

Derudover skal der betales moms af afgifter, tappeudgifter og transportomkostninger så vidt jeg er orienteret.

I vores gruppe satser vi på at benytte os af tilbuddet om "

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #9920 by mkongsfelt
Replied by mkongsfelt on topic Bruichladdich køb...
Mange tak for de gode svar. I har helt ret, jeg havde overset at det de beskriver på deres hjemmeside er en hogshead på 250 liter, så regnestykket er nok lidt forkert.

Jeg vil meget gerne have en kopi af det excel-ark hvis det er muligt. Du kan bare sende det til mikkel(snabela)kongsfelt.dk

Vi har også planlagt at indbetale et beløb hvert år til dækning af udgifterne ved tapningen etc.

\mkongsfelt

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #9922 by dmwa
Replied by dmwa on topic Bruichladdich køb...
For lige at præcisere

Indkøbspris: feks GBP 1000 = DKK 11.000
Tapning/flaskning DKK 3.000
Fragt DKK 3.000
Spiritusafgift DKK 150/l 100%
alkohol - f.eks. 180 l á 55% DKK 14.850

I alt DKK 31.850
+ 25% moms DKK 7.963
Summa summarum DKK 39.813

Hvis 180 liter - á 70 cl cask strenght giver det 257 flasker = DKK 155,00 pr flaske. Hvis f.eks. 46% ca 300 flasker = DKK 133 pr flaske

Dansk Maltwhisky Akademi kan tilbyde at sørge for det praktiske omkring import af et sådant parti. Vi skal nok være rimelige i prisen.

Hvis man vælger selv at hente i Skotland, skal der i modsætning til ovenstående betales Britisk afgift (der faktisk er lidt højere end den danske) og Britisk moms - der er noget lavere - 17,5%. Endvidere skal man køre - og ikke mindst have en aftale med Toldvæsnet om, at det er til eget forbrug - det kan måske være svært at overbevise en tolder om, at 300 flasker er til eget forbrug - så man kan i så fald komme til at skulle betale dansk afgift på toppen - uden mulighed for at få refunderet den betalte britiske told....

Men under alle omstændigheder - rigtig god fornøjelse!

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #9923 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Bruichladdich køb...

For lige at præcisere

Hej Flemming

Tak for præciseringen og tilbudet om at stå for det praktiske. Det vil vi da have in mente, når tiden nærmer sig.

Var det mon ide at lægge disse priser ind i en mere fast form, og få dem lagt under "Whiskyfacts" f.eks.
Så var man fri for at lede i diverse tråde efter dem

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #9924 by Hering
Replied by Hering on topic Bruichladdich køb...

Var det mon ide at lægge disse priser ind i en mere fast form, og få dem lagt under "Whiskyfacts" f.eks.
Så var man fri for at lede i diverse tråde efter dem


Mon ikke "Ofte Stillede Spørgsmål" var et bedre sted? Det kunne måske få andre folk til at lave en opsamling på nogle af de øvrige FAQ, der bliver stillet.

Blot en opfordring - jeg bidrager gerne, men ved ikke så meget 8)

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #9925 by bdujgp
Replied by bdujgp on topic Bruichladdich køb...
Hej med jer.

I forbindelse med køb af mine tønder har jeg lavet et lille regneark, som udregner en forholdsvis en pris for hele historien. Det er selvfølgelig en kalkulation og ikke en præcis udregning, men den holder nok hjem. (Regnearket er forudfyldt med data for 2001 Port Charlotte cask 895 og min andel på 26 % af det fad)

Det er kun i afsnittet "Grunddata", der skal indtastes oplysninger.

Her skal skrives:

- Pris i £
- Forventet udbytte (Hjælpeskema findes i bunden af regnearket)
- Forventet alkoholstyrke
- Procentandel skrives ind, hvis man har en procentdel af et fad.
- Akturel £ kurs

Jeg vedhæfter regnearket (betyder prøver at gøre det !)

Hvis det ikke virker, så download det fra www.skotlandstur.dk - Se nyheden i højre side af forsiden og klik på linket inde i nyheden.

Slainte
Jørn - Fredericia

Slainte
Jørn - Fredericia
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #12126 by mkongsfelt
Replied by mkongsfelt on topic Bruichladdich køb...
Hej Alle

Længe siden jeg har skrevet her, men vil da lige fortælle jer at vi nu har købt et fad Bruichladdich og glæder os fantastisk meget til vi indenfor de næste par år tager os sammen til en tur til Skotland og besøge vores dejlige fad! :-) Og ikke mindst til om 10 år at hente de mange herlige flasker hjem.

I skal alle sammen have tak for hjælpen.

MVH Mikkel

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #12127 by Peteys
Replied by Peteys on topic Bruichladdich køb...
Hej Jørn, hvor mange fade er det du har andel i pt??
Det laddie fad vi smagte på til Arbegsmgningen var i hvert fald ikke ringe (mums)

Næste gang du skal over og hente en sample flaske med hjem skal jeg nok melde mig som prøve smager!!

Man går jo sjældent galt af kvalitet

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #12135 by bdujgp
Replied by bdujgp on topic Bruichladdich køb...
Hej Peter

Min "fad-samling" og mine andele ser således ud:

1999 Springbank - Fresh Sherry Butt - 500 liter - 45 %
1999 Springbank - Fresh Bourbon Barrel - 200 Liter - 100 %
2001 Port Charlotte - Fresh Sherry Hogshead - 250 liter - 26 %
2002 Bruichladdich - Fresh Rum Barrel - 200 liter - 50 %
2003 Port Charlotte - Fresh Bourbon Barrel - 200 liter - 20 %

Jeg regner da nok med, at jeg ikke lige løber tør for whisky i nærmeste fremtid :D

Fint, at du/I synes om den unge Bruichladdich fra romfad - Port Charlotten fra Sherryfad er helt vildt god. Den kan I prøve ved en senere lejlighed !

Slainte
Jørn - Fredericia

Slainte
Jørn - Fredericia

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #12140 by Peteys
Replied by Peteys on topic Bruichladdich køb...
Jo tak!
Det er da et tilbud man ikke kan sige nej tak til!
Jeg vil da gerne til gengæld byde på et par Ardbegs af dem jeg sku ha med til "mini" smagningen hvis det har interesse?

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.197 seconds