Kilchoman fad

More
17 years 11 months ago #8195 by Laur
Kilchoman fad was created by Laur
Hej
jeg har lige skrevet til det nyåbnede Islay distillery kilchoman, for at høre på prisen for et fad. Det hedder sig at de vil sælge 25% af årets produktion (ca. 60 fade) til private. Er der nogen der har nogen erfaringer med Kilchoman distilleriet?

Mvh
Laur

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 11 months ago #8199 by Likeavulin
Replied by Likeavulin on topic Kilchoman fad
Hvor har du hørt det med de 60 fade til salg? Jeg har skrevet til dem for flere måneder siden, for at få mere information og blive skrevet på venteliste til et fad, men jeg har ikke hørt en lyd fra dem.

Skriv endelig når du får at vide hvad prisen er.

JC

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 11 months ago #8202 by caskdk
Replied by caskdk on topic Kilchoman fad
Den venteliste er vist meget meget lang og gammel........

Claus

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 11 months ago #8203 by BosseK
Replied by BosseK on topic Kilchoman fad
Vår Whiskyklubb har beställt ett fat redan i sensommaren 2005. Vi har betalt anmälningsavgift men fatet är inte destillerat än, så vi har ej slutbetalt det. Kilchoman har haft en del problem med driften, som de inte räknat med. Först kunde de inte värma destillationskärlet så det räckte till, utan fick montera nya ångrör, sedan hade de ju en mindre brand som tydligen var mest kosmetiska skador. Det var en kille från www.whiskyforum.se som besökte Kilchoman för en månad sedan, och då var produktionen igång, men de kunde bara visa upp 7 färdiga tunnor sprit.
Wills och Rennie har nog mycket arbete innan de tillverkat kvoten för 2005.
Dessutom har de varit mycket ointresserade av att svara på e-mail och att uppdatera sin website, så det är inte så konstigt att Likeavulin inte fått något svar från dem. Vi hoppas att de snart kommer ifatt sin produktion så de kan börja sälja för 2006.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 11 months ago #8238 by Laur
Replied by Laur on topic Kilchoman fad
Hej Alle
Tak for svar :-) . Likeavulin: Oplysningerne om de 60 fade fandt jeg på www.islaywhiskyclub.com/kilchom.html , som er en udmærket whiskyside. Så snart jeg hører noget om priser så skal jeg nok give dig besked.
Jeg skrev også til dem for 14 dages tid siden, og fik svar efter få dage. Beskeden er den samme som et par af jer andre har fået: At jeg er på venteliste, og de vil vende tilbage så snart de ved mere..........Lyder ikke som om man skal sætte næsen op efter et fad i år.......
Ha ´ en god påske med et par gyldne dråber.

Mvh
Laur

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #9816 by Laur
Replied by Laur on topic Kilchoman fad
Har netop fået mail fra Kilchoman, at jeg kan købe et fad nu. Men da jeg købte et Kilchoman fad (fresh) for et par måneder siden, så springer jeg over i denne omgang. Hvis der er nogle der er på venteliste, så kan det være i skal holde øje med jeres indbakker.

Mvh
Laur

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11597 by Olde
Replied by Olde on topic Kilchoman fad
Jeg overvejer at købe en tønde (eller to) på Kilchoman.
Jeg er klar over at det er som at købe katten i sækken. Man kan kun gætte på smagen (om end den nok bliver en kende røget).
De har ikke Diageo som økonomisk sikkerhedsnet, så man skal nok invester ikke flere penge end man kan kan tåle at tabe (købet har dog intet med økonomisk vinding som mål).
Det kan enten ende med en tønde udrikkelighed eller blive en mægtig succes :lol: .

Inden at jeg laver en forhastet investering, så vil jeg dog lige høre om der er nogen af jere der har erfaring eller viden om dette firma.
Er der tegn i øst eller vest på om det er et solidt firma :) eller et tværtimod et tvivlsomt destilleri :evil: .
Er der nogen af jer derude, der har erfaringer med Kilchoman eller blot har en trækken i det venstre træben, der tyder på det ene eller andet?
Er der nogen der ved om der er skrevet noget på nettet (andet end deres egen hjemmeside) eller i bøger/blade om stedet?

På forhånd tak.

-Chr

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11620 by Peteys
Replied by Peteys on topic Kilchoman fad
Hej Olde
Var til Masterclass med ejeren af Kilchoman (kan ikke lige huske hans navn) igår (søndag) og jeg tror ikke du/i behøver at være ræd for jeres investering. Den er nok ikke så sikker som penge i banken, men hvilken whisky er det?

Han fortalte for øvrigt at de tit får hjælp fra de andre destillerier på Islay, og at de bl.a skal til at låne plads ved Bruichladdich (formodentligt i Port Charlottes bygninger) til at lagre tønder fordi der ville gå et par år inden de selv havde fået en lagerbygning op og stå.
Så mon ikke tøndesalget bidrager til at få bygget den lagerbygning!
Jeg tvivler også på at de vil gå nedenom nu hvor folk først har investeret penge i destilleriet.

De ville for øvrigt fortsætte med at udsende miniaturer af new make, og sidenhen 1 års og 2 års, samt derefter 3års whisky osv. indtil de får en standard aftapning.
Men skal man have en new make, så skal man nok købe inden alt for længe, for de regner med at lukke for salget af dem når de sender en 1år på markedet, de vil trods alt hellere gemme det til det er whisky :-)

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11632 by caskdk
Replied by caskdk on topic Kilchoman fad
Jeg tror roligt man kan købe hos Kilchoman. Det er lige så sikkert / usikkert som hos alle andre der tilbyder fadsalg. Selvfølgelig er det min påstand.
Folkene bag Kilchoman er dygtige og ved hvad de har gang i.

Vedr spirit som Peter nævner. Vi forslog Anthony Wills ( Peter - det var ham du hørte i Limburg ) at lave en 1 og 2 års newmake for et par måneder siden. Dengang ville han tænke over ideen, men har nu åbentbart besluttet sig for at vi får mulighed for at følge Kilchoman. Grunden til at man har været lidt afventende, er at man er bange for at bruge for mange fade af den allerførste produktion. Som man måske husker havde man massive start problemer bla med en brand.

Spirit'en som vi har haft er desværre igen i restordre, og vi har bestilt nyt og forventer det på lager igen om 3 - 4 uger. Det er sikkert det sidste vi får inden de går over til 1 års.

Claus FC Vin

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11636 by Peteys
Replied by Peteys on topic Kilchoman fad
Anthony Willis (tak Claus!) fortalte at de rent praktisk stod med en stor kanyle og fyldte mini'erne, og at det bl.a. var derfor der var så mange der måtte vente på deres ordre :-)

De sku så ha bestilt en påfyldningsmaskine til mini'erne så det går lidt hurtigere med næste batch....

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11637 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Kilchoman fad
Vil det sige at Bruichladdich ikke længere kan prale af at være det eneste destilleri, der aftapper på Islay?

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11638 by Peteys
Replied by Peteys on topic Kilchoman fad
Njaeh, så længe det foregår som det gør, så hedder det vel sprøjter gør det ik? :lol:

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 9 months ago #12151 by Olde
Replied by Olde on topic Kilchoman fad
Er der noger der ved om der menes 200 liter new make når Kilchoman omtaler deres tøndetilbud som "Fresh/refill bourbon barrels - 125 litres of alkohol (approx) £1095.00"?
-Elming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 9 months ago #12152 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Kilchoman fad
Ja det gør der. De angiver, som det er skik og brug, indhold i OLA (Original Liters of Alcohol). Det vil sige antal liter omregnet til ren alkohol. Hvis vi antager, at de fylder fadene ved 63,5%, så svarer de 125 OLA til ca. 197l (125 divideret med 0,635), hvilket jo er tæt på det normale rumindhold for bourbon barrels.

PS: Undskyld hvis svaret blev lidt for "nørdet" :oops: ;)

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 9 months ago #12153 by Olde
Replied by Olde on topic Kilchoman fad
Nørdet er cool!

-Elming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 9 months ago #12158 by Hering
Replied by Hering on topic Kilchoman fad

Ja det gør der. De angiver, som det er skik og brug, indhold i OLA (Original Liters of Alcohol). Det vil sige antal liter omregnet til ren alkohol. Hvis vi antager, at de fylder fadene ved 63,5%, så svarer de 125 OLA til ca. 197l (125 divideret med 0,635), hvilket jo er tæt på det normale rumindhold for bourbon barrels.
PS: Undskyld hvis svaret blev lidt for "nørdet" :oops: ;)

Fortsætter lige nørderiet lidt. OLA-begrebet er nyt for mig, men svarer fuldstændig til et andet begreb: LPA (Litres of Pure Alcohol). Jeg ved ikke om der findes to parallelle begreber for det samme, eller om Karl-Ejnar nu igen har siddet og chattet med næsen nede i saml..... øhhh... de-flasker-som-at-det-er-at-han-er-i-færd-med-at-drikke-så-han-ikke-kommer-længere-bagud-med-at-drikke? :D

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 9 months ago #12159 by jones
Replied by jones on topic Kilchoman fad
Karlejnar har - som sædvanlig - styr på begreberne.

Original Litres of Alcohol (OLA) er alkoholvolumen målt ved den helt oprindelige påfyldning af fadet.

Litres of Pure Alcohol (LPA) er alkoholvolumen målt nårsomhelst senere.

Efter nogen tid vil OLA for et givet fad normalt være højere end den aktuelle LPA.

Hvis man kigger på fadtilbuddene på whiskyowner.com opgiver de OLA, hvis oplysningen er tilgængelig, ellers opgiver de en anslået LPA.

Har vi nørdet nok på en halv helligdag?

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 9 months ago #12174 by Hering
Replied by Hering on topic Kilchoman fad

Karlejnar har - som sædvanlig - styr på begreberne.

Det regnede jeg nu også med - men jeg ville ikke lade chancen gå fra mig for at slå under bæltestedet :P

Original Litres of Alcohol (OLA) er alkoholvolumen målt ved den helt oprindelige påfyldning af fadet.
Litres of Pure Alcohol (LPA) er alkoholvolumen målt nårsomhelst senere.

Det er en subtil, men alligevel ganske væsentlig forskel, så tak for lektionen til jer begge (damn!). :D

Har vi nørdet nok på en halv helligdag?

Kan man nørde nok, når der er tale om dette emne? Det tror jeg vist ikke!

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 7 months ago #12659 by Laur
Replied by Laur on topic Kilchoman fad
Har netop modtaget mail om at man som cask owner kan købe 6 flasker Kilchoman 5 år first release (under bond). Jeg har bestilt og betalt, og regner med at afhente når jeg engang når til Islay.

Mvh
Laur

PS. Hvis der er andre der har købt et fad ved Kilchoman (eller et andet sted.....) kan det være vi kan bytte flasker når tiden er inde (vi har et fresh bourbon fad)?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.242 seconds