Køb af fad hos Bruichladdich eller ander destilleri

More
18 years 1 month ago #7815 by Likeavulin
Vi er en lille flok der er på udkig efter et nydestilleret whiskyfad, så vi har noget vi kan gå og glæde os til.

Vi har ikke helt bestemt of for hvilket destilleri vi vil købe af, men vi hælder nok mest til Bruichladdich ind til videre bl.a. fordi de tilbyder delvis tilbagekøb (de får 2/3 af fadet, men betaler til gengæld alle omkostninger for de sidste 1/3 så det ikke bliver for dyrt når whiskyen skal hjem).


I skal være meget velkommen til at påvirke vores valg af destilleri eller blot fortælle hvorfor I valgte det destilleri I gjorde frem for et andet.


Jeg har lige et spørgsmål i forbindelse med følgende tekst fra Bruich.:

"In accepting this order, the company expects the purchaser to offer the distillery the opportunity to reacquire your cask if it becomes surplus to your requirements on a 'first refusal' basis, at the market rate prevailing at that time." (fra: www.bruichladdich.com/selling.htm )


Betyder det, at Bruich. forbeholder sig ret til at købe fadet tilbage til markedspris selvom man ikke ønsker at sælge? Jeg er ikke sikker på hvad:

"becomes surplus to your requirements on a 'first refusal' basis"


dækker over? Er der nogen af dem der har købt hos Bruich. der ved nærmere? Eller bare nogen med lidt bedre engelskundskaber?


Hvis der er nogen der ligger inde med gode råd eller erfaringer omkring fadkøb så kom endelig med dem.

Mvh Jens Christian

P.s. Tak til Karlejner for svar på personlig mail. Jeg tænkte det er på tide at ligge debatten ud til fælles diskussion.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 1 month ago #7816 by Macdeffe
Jeg tror det mener de gerne vil spørges først hvis du ønsker at sælge dit fad

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 1 month ago #7817 by karlejnar
MacDeffe har helt ret - det betyder, at de forbeholder sig ret til at købe fadet tilbage, hvis det bliver "til overs" (surplus = overskud) i forhold til dit "behov" (requirement)

P.s. Tak til Karlejner for svar på personlig mail. Jeg tænkte det er på tide at ligge debatten ud til fælles diskussion.

Selv tak - jeg er glad for at kunne hjælpe andre i gang med et spændende projekt

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 1 month ago #7818 by Macdeffe
De er ikke engang så hårde at de forbeholder sig at de får fadet. De forventer bare at blive tilbudt det først hvis den der har det liggende er intereseret i at sælge...


MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 1 month ago #7819 by caskdk
Jeg har selv spurgt om den formulering. Den er gængst alle steder, dog skrevet på lidt andre måder. Destillerierne sælger jo primært fade til private for at skaffe kapital, til en svær opstartsfase. Navnene på destillerierne viser jo også dette. Det er nyåbnede eller helt nye der vil sælge til private. Alle der sælger vil hellere end gerne købe tilbage om nogle år, efter at have tjekket kvaliteten af indholdet. Jeg kender en der er lykkelig ejer af et Springbank fad og han blev kontaktet af Springbank om han var interesseret i at sælge. Han sagde nej.
Udover dette aspekt skal man også være opmærksom på nogle skærpelser vedr Bruichladdich. De sælger ikke Port Charlotte mere, men "kun" Bruichladdich. Derudover er der en del betingelser ved aftapning og papirarbejde der er blevet skærpet. Man skal så vidt jeg husker have tilladelse til import af spiritus hvis de skal sende det til en i udlandet, ellers må man selv hente..
Et andet destilleri Arran. Her skriver du under på at du ikke må bruge en bestemt navngivning af dine flasker når du får dem aftappet. Jeg mener det er Lorenza og Arran man ikke må bruge. Lidt for smart efter min mening. Man vil gerne sælge, men vil samtidig overbeskytte sit brand.

Iøvrigt når man sammenligner priser på fade skal man være opmærksom på at der er forskel på længden af den forsikring og lagring der er inkluderet i købet. Nogle har 5 år og andre 10 år med i prisen. Husk at tage højde for det.

Derudover er der kun at sige god fornøjelse - og held og lykke.

Claus FC Vin

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 1 month ago #7820 by caskdk
Jeg har lige tjekket op på Bruichladdichs hjemmeside.
De sælger pt "kun" Bruichladdich i barrel.
Derudover kan man, hvis man ikke selv afhenter, kun få whiskyen tilsendt hvis man gør det igennem en af told og skat godkendt spiritusimportør i ens hjemland. Denne skal så garanterer for afgift, transport og have en "movement garanty" (det sidste er en garanti der betyder at importøren skal betale afgiften selvom han aldrig modtager whisky'en - ex at skibet går ned på Nordsøen. Frygtelig tanke, men det er dog sket.)

Claus

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 1 month ago #7821 by Likeavulin
Tak for de mange svar. Nu er jeg da blevet lidt klogere.

MacDeffe har helt ret - det betyder, at de forbeholder sig ret til at købe fadet tilbage, hvis det bliver "til overs" (surplus = overskud) i forhold til dit "behov" (requirement)


Så er jeg mere rolig.

Udover dette aspekt skal man også være opmærksom på nogle skærpelser vedr Bruichladdich. De sælger ikke Port Charlotte mere, men "kun" Bruichladdich.


Ja, det er en skam, men den let røgede Bruichladdich har vel også potentiale.

Er der nogen der har et bud på, hvor meget variation der er mellem de enkelte fade? Kan de være fuldstændig forskellige, eller er de i samme kategori blot med mindre variationer? Hvor tæt kan men forvente ens tønde vil være på deres standard aftapning (Bruichladdich 10 år : www.laddieshop.com/acatalog/Core ... ition.html ) når den har ligget i tilsvarende 10 år?

Noget andet der undre mig lidt er, hvordan kan de have en 10 års, når destilleriet har været lukket fra 1994 til 2001?? Der er noget der ikke helt hænger sammen.

mvh Jens Christian

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 1 month ago #7822 by Macdeffe
Deres 10 års er mindst 10år, kan derfor være ældre. Flaskerne kan også være aftappet for langt tid siden. Jeg tror mest på det sidste. Der kan f.eks stadig købes 10års FF Bladnoch

Derudover er det nok forkert at beskrive Bruichladdich som let røget. Den er normalt kendt for at være den mindst røgede whisky overhovedet (Jævnfør eventuelt med den diskussion der var i forbindelse med Pip Hills' nyeste bog)

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #7879 by bruhns

Er der nogen der har et bud på, hvor meget variation der er mellem de enkelte fade? Kan de være fuldstændig forskellige, eller er de i samme kategori blot med mindre variationer? Hvor tæt kan men forvente ens tønde vil være på deres standard aftapning (Bruichladdich 10 år : www.laddieshop.com/acatalog/Core ... ition.html ) når den har ligget i tilsvarende 10 år?


Der kan være ret stor forskel. Du skal tænke på at den 10-årige udgave fra destilleriet selv er sammenstukket af mange forskellige tønder -- normalt med det formål at den skal ligne den tidligere udgave.

Givet at det du får er en single cask aftapning kan den ligne eller ligge langt fra standardaftapningen -- det tror jeg ikke du kan forudse. Jeg kender til en smagning af nogle tønder fra samme batch (altså samme destillation), som efter ni måneder alle sammen var forskellige og med klare forskelle i kvaliteten.

Så det er nok et lotteri, men smagen kan jo godt være god, selvom den ikke ligner destillieriets egne aftapninger.

Mange hilsener,

Jakob/Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #7882 by karlejnar

Der kan være ret stor forskel. Du skal tænke på at den 10-årige udgave fra destilleriet selv er sammenstukket af mange forskellige tønder -- normalt med det formål at den skal ligne den tidligere udgave.

Lige mine ord :wink:

Og den 10-årige er så vidt jeg husker sammenstukket af 60% bourbon- og 40% refill sherryfade. Så smagen vil afvige fra en single cask bourbon eller sherry. Det sidste er vist ikke rigtigt aktuelt mere mht Bruichladdich. Den eneste tønde man kan få nu er fresh bourbon barrel. Og kun den urøgede malt - desværre. De har jo nok overvejende solgt Port Charlotte røget malt fremfor den urøgede til private, og mener der er nok private fade i deres lager nu.

Vil man ha ´røget malt på tønde, er der nok kun Kilchoman som mulighed. Eller evt. Bladnoch hvis man kan få lov for Raymond :wink:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #7885 by caskdk
Hvis man prøver Kilchoman var svaret sidste år at der ikke var fade til salg. I år afventer man og ser om og hvis ja hvormange fade man vil sende ud til private. Har rykket dem nogle gange men der er intet svar. Hvis man begynder at sælge har de sat begrænsninger på med kun et fad pr køber og flaskerne skal aftappes og leveres med deres etiket. Kun en fadtype bliver gjort tilgænglig.

Claus

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #7886 by Likeavulin
Ja, jeg har også prøvet at høre nærmere om køb af fade hos Kilchoman, men intet svar. Øv!

Tak til jer der har svaret på variation på enkeltfade

JC

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #7891 by karlejnar

De har jo nok overvejende solgt Port Charlotte røget malt fremfor den urøgede til private, og mener der er nok private fade i deres lager nu.

Her må jeg så lige korrigere mig selv efter "Spirit-of-Islay" chatten i aftes. Der skulle efter sigende være 3000 Bruichladdich fade mod kun 500 Port Charlotte fade i privat eje. Så det er altså ikke derfor, de ikke mere vil sælge Port Charlotte fade.

Pyha det er godtnok mange :shock: - tænk hvis de alle skal besøge deres fade og have tappet samples. Så er der da nok at se til.
Sætter vi gennemsnitsprisen til £1000, så har de solgt fade for ca. 3,5 mio pund. Det er da en pæn slat penge 8)

En anden oplysning fra chatten var, at PLOWED society i USA i lang tid og fortsat har bearbejdet Raymond for at få lov at købe et fad med tørvet Bladnoch. Men indtil nu uden held.

Men der er jo også den mulighed at melde sig til hans whiskyskole. Så får man andel i det fad, der fremstilles under opholdet. Jeg ved dog ikke om det er almindelig Bladnoch eller den røgede udgave.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.268 seconds