Køb af fade Skotland

More
18 years 3 months ago #7558 by caskdk
Køb af fade Skotland was created by caskdk
Hej

Der har igennem tiderne været megen snak om det at købe et fad whisky i Skotland. Til det vil vi gerne knytte en sjov lille erfaring.

Vi købte for år tilbage 2 fade ex sherry hogshead Arran. Et fra 1999 og et fra 2001. I mellemtiden er det jo blevet til whisky, og selvom vi ikke har planer om at aftappe det før om mange år besluttede vi at få en fadprøve hjem fra de 2 fade. Det kunne være spændende at se og smage sagerne.

Vi betalte de £ 33,50 for 2 x 250 ml og de kom så med posten igår.

Vi var noget overrasket over hvad vi så og smagte.

Begge smagte vidt forskelligt, og farven, ja se vedhæftede billed.
Den ældste fra 1999 har intet farve overhovedet, den er næsten krystalklar. Den har ikke fået noget som helst fra det ex sherry fad vi bad om. Farvemæssigt kunne den være lageret på en glaskolpe.
Den anden og 2 år yngre Arran derimod var meget flot i farven af en 4 år og 1 måned gammel whisky. Smagen var flot og man kunne alledere mærke sødmen fra sherryfadet.

En sjov og lærerrig oplevelse. De smagninger der har fadenes betydning som emne har da lidt at fortælle om.

Claus FC Vin
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7559 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Køb af fade Skotland
Hej

mener du at den ældre heller ikke har taget smag fra fadet ?(udover ikke at have taget farve)

Whisky der ikke modner på et fad bliver jo nogen gange hældt om

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7560 by caskdk
Replied by caskdk on topic Køb af fade Skotland
Jo den har taget smag og skal bare bruge meget tid. Vi var to der smagte igår. Vi var lidt uenige om smagen.
Men kom frem til at vi pt ingen planer har om at "hælde" om til et andet fad, men måske om nogle år hvem ved.
Den mørke derimod var vi meget enige om at holde meget øje med, så fadet ikke tager helt over. men spændende bliver det da at følge.

Claus

Iøvrigt er den lyse aftappet 31.12.1999, så det er sidste produktiondato i sidste årtusinde. Mener en anden her i forummet også har et fad fra samme dato? Hvis det er rigtigt så kom lige med en melding om kvaliteten af dette fad.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7566 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Køb af fade Skotland
Nu var den sidste dag i forrige årtusinde jo d. 31.12.2000

Der var en gennemgående misforståelse blandt ca. hele jordens befolkning.

31.12.1999 var det helt store brag, medens 31.12.2000 gik "mere" stilfærdigt for sig

måske fordi de rent psykologisk (og grafisk) er sjovere når tælleren skifter fra 1999 til 2000 end når den skifter fra 2000 til 2001

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 2 months ago #7634 by Yopper
Replied by Yopper on topic Køb af fade Skotland
Hej Claus
Sammen med MortenMacAlabur herinde fra er jeg med i det fad Arran du snakker om. Den er helt rigtig også fra 31/12/1999. Vi fik tidligere i år også en prøve hjem og den er præcis lige så lys som jeres, men samtige har den også taget smag
Jens

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 2 months ago #7636 by caskdk
Replied by caskdk on topic Køb af fade Skotland
Tak Jens

Vi er helt enige, jeg tror det udvikler sig til at blive en flot ren whisky.Det lyder som om de to fade er meget ens.

Claus

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 2 months ago #7644 by MacJacob
Replied by MacJacob on topic Køb af fade Skotland
Hejsa,
Jeg er med i et fad fra 15.12.2000. Ligeledes et ex Sherry Hogshead fra Arran.
Fik en sample sendt lidt før dets fødselsdag og den var helt lys som jeres den ene. Super flot smag allerede så det bliver spændende at følge udviklingen.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 2 months ago #7792 by Laur
Replied by Laur on topic Køb af fade Skotland
Hej
Har idag modtaget 70cl. sample på vores fad (Ex-Sherry hogshead, 2001), og den er lys som beskrevet ovenfor............kan først kommentere smagen efter d. 24/2 hvor anpartshaverne alle skal smage.......Glæder mig,

Mvh
Laur

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 2 months ago #7802 by Kim_M
Replied by Kim_M on topic Køb af fade Skotland
Hej,

Det er en interessant diskussion, især set i lyset af min tid på Arran. I år kommer der en "standard" 10 års aftapning fra distilleriet, der bliver noget billigere end de første få flasker der kom sidste år.

Først kan jeg se at det I har fået ér "The Real McCoy", for jeg kan genkende Distillery Manager Gordon Mitchells kragetæer :-) Jeg ville bare tilbyde at tilføje lidt flere nuancer til jeres diskussion af fadets indflydelse på smag og farve.

Idet man køber et whiskyfad som et ex-sherry hogshead, er der mange faktorer at tage i betragning i forbindelse med at man vil bedømme alder, farve og smag.

For det første er et "Ex-sherry hogshead" jo et sherry-fad fra Spanien, fx en "Bodega" el. "Butt", der er blevet pillet fra hinanden, for så at blive sat sammen igen som "Hogshead", der jo er den foretrukne størrelse i Skotland. I den process kan der være sket meget. Man har mulighed for at "skrælle" indersiden af, og brænde fadet igen. Det tror jeg dog ikke er særlig sandsynligt.

Mere sandsynligt tror jeg det er, at den lyse farve skyldes at fadet (eller rettere træet/stavene) har været anvendt til lagring flere gange (evt. både som Butt og som Hogshead). Da fadet er betegnet som ex-sherry kan det jo være både 2nd el. 3rd fill - ja, også 4th el. 5th fill for den sags skyld, selvom fade normalt kun bruges til Grain Whisky, når de er så gamle (30-50 år).

Derfor kunne et gæt være at den lyse af de to Arran Malts har lagret på et ældre fad, der ikke kan tilføre de samme smagsstoffer og farve som et 1st el. eventuelt et 2nd fill fad.

Jeg skriver evt. 2nd fill fad, fordi det slår mig at den anden (og yngre) sample er så mørk. Det kan der dog også være en forklaring på.

Selvom jeg har hurtigt søgt igennem vores Forum har jeg ikke lige umiddelbart kunne finde noget om emnet, men mener at huske at vi har diskuteret det før. Emnet jeg har 'in mente' er "Seasonning".

I whisky-verdenen svarer det til at krydre/præparere et fad før der bliver hældt whisky på. Det kan blive gjort enten i Spanien el. som det ofte er tilfældet på 'the cooperage' i Skotland. Man laver fx et nyt hogshead af et sherryfad (Dermed er det "ex-sherry"), men før man hælder whisky på, lader man fadet fylde med sherry igen (perioden kan variere en del). På denne måde genintroducerer man både smag og farve, samtidig med at man "slipper af med uønskede elementer". Læs evt. mere i denne artikel fra den Whisky Magazine: www.whiskymag.com/magazine/issue53/whisk..._spain_no_grain.html
Dette kunne forklare at den yngre er så mørk, selvom man skal hælde sherryen ud igen efter endt "Seasonning". Der er garanteret forskel på hvor våd af sherry man efterlader fadet ;-)

En sidste lille krølle jeg vil slå på emnet er at der jo er forskel på sherry som der er på whisky. Sherry kan jo variere fra tør til sød, men også fra lys til mørk. Så et "3rd fill ex-'dry white sherry' hogshead" fortæller jo en helt anden historie end et "1st fill dark sweet Oloroso Butt". Pointen er at et sherryfad ikke bare er 'et sherryfad'. Der er rigtig mange faktorer at tænke på, og jeg har bare skrabet overfladen, for der er masser mere at lære. :-)

Kim M.
- Omnis qui bibit hanc aquam si fidem addit salvus erit

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 1 month ago #7884 by Laur
Replied by Laur on topic Køb af fade Skotland
Super forklaring Kim. Tak. Vi smagte vores sample i lørdags, og den smagte overraskende godt. Jeg forventede absolut ikke at den allerede havde taget så meget smag. Den har en del sødme allerede, så vi har besluttet at hjemtage en sample årligt for at kunne se hvad vej det går ;-)

Mvh
Laur

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 1 month ago #7887 by Olde
Replied by Olde on topic Køb af fade Skotland
Superspændende viden i deler ud af her!

Forholder det sig virkeligt sådan, at skotterne fylder noget halvsløj sherry på fadene når de er samlet i Skotland?
Er dette normalt eller untagelsesvist?
Hvad så med de amerikanske fade? Får de også lige en tår Jim Beam eller lignenede når de er samlet i Skotland?
Er der nogen der ved mere om dette spændende og (bilder jeg mig ind) noget oversete emne.

Tak for jeres viden..

-Elming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 1 month ago #7889 by Torben
Replied by Torben on topic Køb af fade Skotland
Udtrykket "Seasoning" bruges når man skal tætne en beholder eller lignende.
Jeg så betegnelsen første gang da jeg begyndte at spille sækkepibe for ca. 25 år siden.
For at holde skindsækken tæt og forhindre råd i syningen, købte vi seasoning i dåser hjem fra Scotland, som vi med jævne mellemrum hældte noget af i sækken og masserede det ind i skind og syning.

Så jeg gætter på at udtrykket dækker over, at man hælder sherry i et genopbygget sherryfad for at sikre at det er tæt, inden der skal hældes den dyrere whisky i.

Mvh Torben

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 1 month ago #7890 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Køb af fade Skotland
Iflg. Politikens Engelsk-Dansk: seasoning, subst = krydderi. Hvilket efter mit gæt betyder, at der hældes sherry på tønden for at "peppe" den lidt op før der hældes nydestilat på.

Vi var jo på besøg i Speyside Cooperage på vores tur for nyligt til Craigellachie og omegn. Der fortalte guiden os om hele processen for reparation af tønder, bl.a. udskiftning af knækkede stave. Måden man checker for tæthed er at fylde tønden op med vand under tryk. Hvis der er utætheder er det tilbage til bødkeren - altså en "ommer".

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #8072 by MortenMacAlabur
MacAlaburs Arran-fad er som Jens skrev fra 31.12.1999. Vi tog som sagt en prøve hjem og John Riis målte alkoholstyrken. Det går desværre ret hurtigt ned af bakke selvom, vi må forvente en fordampning af akohol på ca. 2 % pr. år. Styrken blev målt til 53,6 % ABV, så der er tabt 10 % på 5 år.

Nu kunne jeg godt tænke mig at høre om, nogle af jer ved om englenes andel følger en linær kurve mod 0 % ABV eller om fordampning aftager med årene. Jeg håber på det sidste, for vi vil gerne kunne aftappe en 15 års Arran ved minimum 46 % (helst CS). Men med den foreløbige hastighed på fordampningen, så kan den vel kun lige klare at blive 10 år.

Slainte, Morten
MacAlabur Andelstøndeforening af 2004

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #8074 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Køb af fade Skotland
Jeg har aldrig hørt om at alkohol% skulle falde med 2% om året.
Derimod at totalvolumen i tønden skulle falde ca. 2%

10% svind i Alc% på 5 år er uhørt høj

Jeg har lige haft en ca. 48% 15 år gammel Laddie - hvilket var et usædvanligt lavt alkoholindhold af en cask strength at være. Var den fra et fad på oprindeligt ca 63% har der her været et alhold% svind på 1.0 om året

mACdEFFE

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #8076 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Køb af fade Skotland
Whisky som lagres under forholdsvis høj luftfugtighed som på øerne svinder mindre i volumen pga dette (ca. 1,5% pr år). "Prisen" for dette, er at abv'en falder hurtigere.
(Bourbon som lagres under varmere forhold kan ligefrem stige i abv under lagringen, har jeg hørt)

F.eks. var der jo Scotspain's Ardbeg, der på ca. 8 år var faldet til 48,9% uden at der var markant mindre udbytte af flasker.

Men jeg synes også 10% på 5år er meget. Har fadet været hældt om på nyt fad?
Det kan koste et par %, fortalte David fra Qualityworld mig, da vi snakkede om, at vores Octo Barrel skulle over på nyt fad.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #8078 by bruhns
Replied by bruhns on topic Køb af fade Skotland
10% på fem år lyder i overkanten, men jeg har på den anden side hørt at de 2% godt kan ligge højere alt efter de mange parametre som kan påvirke fadet. Jeg har hørt om et ekstremt eksempel hvor tøndeejeren ville prøve at aftappe halvdelen af fadet og så lade resten blive i tønden lidt tid endnu -- det gik rent galt og man blev nødsaget til at aftappe efter blot 6 måneder, hvor både alkoholstyrke og generel volumen var faldet drastisk. Det er med andre ord meget vigtigt at fadet er helt fyldt...

Mange hilsener,
Jakob/Qualityworld

PS. Der har været en del diskussion på MALTS-L listen om dette emne. Se f.eks. en god post med nogle henvisninger her:
www.lists.uni-karlsruhe.de/cgi- ... =-3&P=9555

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.214 seconds