Whisky med finish

More
19 years 5 months ago #1891 by caskdk
Whisky med finish was created by caskdk
Whisky på port fade

I de sidste år er det blevet mere og mere brugt med forskellige "finisher".
6 - 12 måneder i feks portvinsfade. Det kan jeg sagtens følge.
Nu ser jeg at nogle ved aftapninger tapper direkte i port fade. Er der nogen der ved noget om det "holder". Mere præcist er det ikke for lang tid at lagre feks 10 år på dette fad.
Er der nogen der har erfaringer / viden her.

Grunden til jeg spørger er bla at vi på et tidspunkt blev brugt som en slags konsulenter ved noget port finish fra The Vintage Malt Whisky co. Ltd. Her mente man ikke at man skulle port finishe mere end 12 max 18 måneder. Vi smagte løbende på produktet. I starten skete der ikke alverden, men pludselig kom smagen fra fadet, og det gjorde den meget hurtigt. Jeg ved godt det kommer an på hvilken type whisky vi snakker om men alligevel er feks 10 år lang tid.


Claus FC Vin

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #1897 by arvele
Replied by arvele on topic Whisky med finish
Det var vel Glenmorangie som startet trenden med wood finishes. De har nå også en whisky som utelukkende har ligget på madeira-fat siden 1988.

Fatet vil jo i et hvert tilfelle gi mest smak og farge i den første tiden, men etterhvert så vil portvinen i treet bli erstattet med whisky, og påvirkningen fra portvin vil etterhvert stoppe helt opp.

Nøyaktig hva som skjer dersom man har nysprit i et portvinsfat vet jeg ikke, men de som vil ha en del kunnskap om det er Glen Moray, som for tiden eksperimenterer med å legge nysprit på vinfat.

Arve M Lervik
Norsk MaltWhisky Lag
www.nmwl.no

> Quidquid latine dictum sit altum viditur <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.128 seconds