Stabelhøjde

More
15 years 8 months ago #15854 by Square
Stabelhøjde was created by Square
Hej kloge hoveder,

Hvor højt stabler man fade i de skotske varehuse (ja, jeg er nok klar over at der jo selvfølgelig er forskelle fra destilleri til destilleri). Ændre man placeringen af en tønde løbende, eller er den statisk placeret?

Square

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15855 by Hering
Replied by Hering on topic Stabelhøjde
Det er meget forskelligt. I de klassiske dunnage warehouses med jordgulv og manuel håndtering, var stablehøjden tre fade. I Amerika har der været tradition for at stable bourbon-tønder meget højt - måske 30 eller flere i højden - hvilket har afstedkommet nogle genoldige brag, når der er gået ild i sådanne (prøv at Google det, eller kig i whiskylitteraturen).
Moderne destillerier lader til ikke at være så fokuserede på den slags. På et nyligt besøg på Arran så vi nogle meget fine racks, hvor det er muligt at flytte med gaffeltruck, hvilket naturligvis gør at man kan komme højere op, men også at arbejdet er mindre arbejdskraftkrævende. Også på Springbank stabler de relativt højt, i betragtning af, at det er meget gamle bygninger de har til rådighed.
Jeg vil se om jeg kan finde nogle billeder til illustration for de interesserede...

Hering

- hvis det altså var mig du talte til ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15866 by Duffer
Replied by Duffer on topic Stabelhøjde

Hvor højt stabler man fade i de skotske varehuse (ja, jeg er nok klar over at der jo selvfølgelig er forskelle fra destilleri til destilleri).

Det varierer meget. Jeg mener at kunne huske Glenmorangie Warehouse til at være en af de laveste. Pulteney i Wick, har en af de højeste stabelhøjder jeg har set.

Ændre man placeringen af en tønde løbende, eller er den statisk placeret?

Se svaret fra Bladnoch herunder.

Hi Michael

I can only speak for myself. It would be most unusual to shift casks. If you experienced the hard work in places the casks in stows you would understand why. Although warehouses at Bladnoch are the old fashioned earth floored dunnage style which are labour intensive, even moving casks around by forklift on a concrete floor is expensive in terms of time and effort so I doubt if anyone moves them unless absolutely necessary. At the moment we are bringing in casks from Glenmorangies Broxburn site which I think was sold. Some of the casks develop leaks as a result of being moved and it's a real nuisance having to tighten up the hoops.
As you know distilleries are keen not to have all their own whisky located at one location in case of fire so in Speyside where the distilleries are close together they often swop each other space.

Hope all is well

Regards,

Raymond

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.118 seconds