Vildledende beskrivelse

More
11 years 3 months ago - 11 years 3 months ago #27772 by Macdeffe
Har lige købt et par flasker af van Winkle 12yo Lot B

Jeg har forsøgt venligt at maile MACY at deres beskrivelse er vildledende. Som sidst jeg mailede dem gad de ikke svare...

Se selv her:

www.macy.dk/default.asp?Mode=ActualProdu...ryId=4&ProductId=283

Van Winkle er baseret på hvede som sekundær kornsort, ikke rug, Det er nok den, eller en af de bourbon på markedet der bærer mest præg af ikke at have en rug smag overhovedet

En forrygende bourbon med et rigtig højt indhold af rye. Det er der slet ingen tvivl om.


Det svarer lidt at en 12 års Glenfiddich beskrives som

"En forrygende malt whisky med et rigtigt høj indhold af tørv. Det er der slet ingen tvivl om"

På whiskymessen påpegede jeg også at Templeton Rye IKKE er lavet i Iowa (som deres mand på standen påstod). Fik bare svaret at det var den i hvert fald og det havde jeg ikke forstand på

Danmarks mest arrogante importør ?

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Last edit: 11 years 3 months ago by Macdeffe.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 3 months ago #27783 by MortenP
Replied by MortenP on topic Sv: Vildledende beskrivelse
Skal ikke udtale mig om MacY - men du skriver at den er baseret på hvede og ikke rug. Er det der giver den, den helt specielle duft - jeg har altid haft meget svært ved at beskrive den, minder lidt om tapetklister, grød eller andet på den gode måde :cheer:

Morten

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 3 months ago #27784 by henrikslaug
Templeton Rye blev lavet i Iowa..engang...men i 2007 startede man produktion i Indiana. Hvor gammel var den flaske som han påstod var lavet i Iowa?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 3 months ago #27785 by Macdeffe
Ikke lige nogen smagsnoter jeg kan nikke genkendende til :-), men den primære kornsort i al bourbon er jo majs. Bourbons skal være lavet på minimum 51% majs.

De fleste bourbons har rug som sekundær kornsort og rug er for bourbon nogenlunde hvad tørv er for en malt whisky. Det vil sige en meget dominerende smagspåvirkining, som jeg vil betegne som "krydret". Mint, Dild, Muskatnød, peber, nellike, kanel..forskellige folk finder alt muligt afhængig af hvem det nu er

Når så rugen IKKE er tilstede kommer der andre smagsnoter frem der normalt er lidt skjulte. Nu har jeg svært ved at gætte på hvad du egentligt ligger mærke til når du smager, og hvad du præcis mener med grød, selvom det nok ikke er rødgrød :-). Det jeg syntes der bliver fremtrædende er sødmen fra majsen og diverse vanille og karamel(Butterscotch) fra træet, der selvfølgelig er forskelligt efter hvor gammel whiskeyen er

SÅ en "wheater" drejer sig faktisk mere om fraværet af rug end tilstedeværelsen af hvede

PS Alle bourbons, så godt som, indeholder også en lille smule maltet byg i opskriften, typisk omkring 5-10%. Majsen er vel 60-75% typisk og resten er så rug eller hvede. I praksis tales der om tre opskrifter, der selvfølgelig varierer fra destilleri til destilleri. "High Rye", "Low Rye" og "Wheater"

Dette må ikke forveksles med en rye whiskey der skal være lavet på 51% rug, mindst.

Ikke alle destillerier fortæller deres mash bills (opskrifter) men for at tage et eksempel, så bruger Four Roses disse to:

E = The mashbill that is 75% corn, 20% rye, 5% malted barley.
B = The mashbill that is 60% corn, 35% rye, 5% malted barley.

(Four Roses bruger ikke hvede)

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 3 months ago #27786 by Macdeffe
Hej Henrik. Det var den almindelige med whiskey fra LDI i Indiana

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 3 months ago #27848 by tdh1
Replied by tdh1 on topic Vildledende beskrivelse
Synes jeg har læst her før, at ORvW & PvW tidligere var fra SW og i dag kun fra BT, dvs. at SW er en saga blot. Det ser dog ud til det er lidt mere kompleks end så. Iflg. nedenstående link ser det ud til, at PvW 15, 20 og 23 års indeholder "saft" fra både SW, BH & BT.

ORvW 10 års er en ren BT og deres Rye er BT og BH.

Der sluttes dog af med "Eventually, as current stocks are depleted, everything will become Buffalo Trace." så det er nok ved at være op over med whiskey fra SW.

www.whiskyadvocateblog.com/2012/06/11/wh...f-van-winkle-anyway/

Men ellers er ut rimelig enig i det Jason Pyle skriver i kommentaren

"What is so funny for me is the fervor over the SW whiskey coming to an end. It’s as though people forget that perhaps the best and most capable distillery in the world(Buffalo Trace) is actually producing the future releases. I am a big fan of SW whiskey, but I don’t think I would ever say its better than BT’s best stuff. With more age/time there is plenty of reason to be optimistic"

Ikke mindst lige efter, at have fået en George T. Stagg :) .

Torben

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 3 months ago #27850 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Vildledende beskrivelse
Ja det er rigtigt. Efter kvaliteten af Lot B at dømme ser det ikke ud til at de får besvær med at holde kvaliteten. Deres Rye er, siges der, en blanding af rye fra Bernheim og Medley. Men hvis man er interesseret i afstamning af sine Winkles er der da lidt af et puslespil der skal løses

Personligt har jeg ikke kendskab til andre aftapninger end Jefferson Presidential Select hvor der står på flaskerne de er fra SW. Den ligger smagsmæssigt meget tæt opad PvW 20. Jeg har ikke smagt 23yo

Steffen

Jegf har som sagt læst at deres 13yo rye er en blanding af Old Bernheim og Medley. Batch A er som de skriver på etiketten 13yo. Batch B, som er dem jeg kan finde i Danmark er 14yo osv, op til ca. 19yo hvor de vattede alle deres fade på ståltanke og alle efterfølgende batch er taget herfra. Lidt lignede er de kommende udgivelser af PvW 23 f.eks allerede aftappet. Jeg tror også at aftapperen, van Winkle, har interreseret sig mere for smagsprofilerne af sine whiskeys end den faktiske afstamning af fadene. Derfor er der ofte uklarhed og rygter om hvor whiskeyen egentligt kommer fra

Steffen

PS Ris Ras i Århus havde en flaske af deres rye stående i baren, lige før jul. Den er tom, det var en fornøjelse at tømme den :-)

Måske de har flere flasker der er kommet frem i lyset :-)

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.579 seconds