Blended BVADR???

More
20 years 9 months ago #102 by Kim_M
Blended BVADR??? was created by Kim_M
Indrømmet! Jeg kan sgu\' bedre lide Single Malt Whisky (SMW) end jeg kan lide de fleste blended whiskyer, men hvorfor?

- Hvorfor kan DU / VI ofte bedre lide SMW end Blended?

Det ville være cool, hvis nogen turde sætte ord på, hvad det er, der konkret gør den store forskel.

Er det kun smagen, eller er der andre ting, der ofte får os til at vælge blended whisky fra?

Jeg tror blandt andet at den manglende historie fra destilleriet, som jo altid følger med en SMW, er en væsentlig årsag til, at vi finde en blended mindre interessant.

Kim M.

P.S. Jeg synes nu egentlig godt om:
- Glen Dowan
- Black Bottle og Black Bottle 10yo
- Dimple
- Chivas Regal

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 9 months ago #459 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Blended BVADR???
Hej Kim

Ja hvorfor er blended whisky ikke så eftertragtet?
Som du skriver så er jeg heller ikke så begejstret for blended whisky, jeg kunne dog sagtens finde et par stykker som jeg synes er ret gode.
Chivas Regal og ikke mindst Johnny Walker Blue Lable

Er det fordi det er ufint at nyde en ikke smw? Eller er smagen bare mindre nuanceret, hvilket jeg egentlig ikke forstår.
Eller er det fordi at blended er mængde vare og er det der bliver solgt allermest af? Er der gået for meget produktion og for lidt \"kærlighed\" i whiskyen?

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 9 months ago #460 by dmwa
Replied by dmwa on topic Blended BVADR???
Hejsa

Nu skal vi jo ikke blive \"hellige\" - husk på, at 98 % af al solgt whisky er BLENDED whisky. Og hvorfor det - jo mange ønsker ikke at give merprisen for et forfinet produkt eller kan ikke kapere den mere skarpe smag, som grainwhiskyen nedtoner i en blended whisky.

\"OS\" der så er gået fra blended whisky, kan naturligvis ikke længere finde de variationer, som en maltwhisky byder på, og derfor siger blended whisky i sangens natur ikke os noget længere.

Har man først prøvet at køre en Ferrari, er det jo også svært at finde lyspunkter i en gammel Skoda....

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 9 months ago #462 by whiskyconsult
Replied by whiskyconsult on topic Blended BVADR???
Som Flemming så rigtigt skriver er de største forskelle at finde i blandt single malt, men der er også perler blandt blended. Tag foreksempel 25 års Campbeltown Loch, Johnnie Walker Black Label, Black Bottle især den 15 års, Famous Grouse Gold Reserve 12 år. Jeg syntes stadig der er mange gode blends, men jeg holder mig nu også mest til smw.

Martin

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 9 months ago #463 by dmwa
Replied by dmwa on topic Blended BVADR???
Som svar på Martins indlæg

Verden er ikke sort / hvid. Man ser jo ind imellem enthusiaster, der gejler deres Skoda op - og så bliver den interessant. Det samme gælder en blended (og for den sags skyld alle produkter inkl. Single Malt whiskies), at hvis producenten interesserer sig for den, og ikke alene ud fra et forretningsmæssigt synspunkt, så rammer man ofte noget exceptionelt. Men igen - så bliver prisen derefter - og derfor bliver det aldrig en masseproduceret vare. De blendede whiskies Martin nævner udgør - uden at jeg ved det - grangiveligt ikke mere end single malt whisky udgør af det totale marked.

\"Motorvejen\" er de strømlinede blendede whiskies, og det er dem, der trækker læsset - og ikke i sidste ende - men faktisk er ensbetydende med, at der er så mangle destillerier i Skotland. At \"vi\" så helst vil have produktet rent fra de enkelte destillerier er en helt anden ting - men det er altså ikke destilleriernes levebrød.

Så nyd din Single malt - og glæd dig samtidig over, at for hver dram du drikker, bliver der drukket 50 blendede whiskies - og det er grunden til, at du kan sidde og nyde DIN single malt.

Flemming

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 9 months ago #469 by Kim_M
Replied by Kim_M on topic Blended BVADR???
Hvad nu hvis vi blendede vores whisky selv?

Ville \"blended\" whisky så være mere interessant? Så kunne man, som John Glaser har gjort det, designe noget helt efter egen smag.

Er der nogen, der har positive erfaringer med egen \"vatting\" og \"blending\"? Så kunne det være fedt med nogle tips. ;)

Kim M.

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • Anonym
  • Visitor
  • Visitor
20 years 9 months ago #472 by Anonym
Replied by Anonym on topic Blended BVADR???
For at kunne lave en fornuftig blend, skal du stå med råvaren dvs cask strenght - både grain og malt.

Jeg tvivler på, at du slipper godt fra det - medmindre du har et naturtalent - eller ved 100% nøjagtigt, hvad du går efter

Slainthe
Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 9 months ago #473 by Kim_M
Replied by Kim_M on topic Blended BVADR???

For at kunne lave en fornuftig blend, skal du stå med råvaren dvs cask strenght - både grain og malt. Jeg tvivler på, at du slipper godt fra det - medmindre du har et naturtalent - eller ved 100% nøjagtigt, hvad du går efter
Flemming

Hvad nu hvis vi ikke tog det med at blende så højtideligt? Jeg tænke mere på blot at \"små-blende\" med udgangspunkt i de rester man selv måtte have i skabet.

Det er helt sikkert, at man let vil kunne ende med noget, der ikke er særlig interessant, men så må man jo ofre lidt fra de flasker, der endnu ikke er rester, for at udligne og tilpasse duft og smag.

Det ville være lidt som at fiske. De fisk man fanger selv, spiser man oftest med større velbehag end dem fiskehandleren har langet over disken. Man fisker jo oftest blot for hyggens skyld, hvorfor så ikke også blende lidt for hyggens skyld?

:D Kim M.

[Redigeret den 7/7/2003 af Kim_M]

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 9 months ago #474 by dmwa
Replied by dmwa on topic Blended BVADR???
Hvis du nu drikker en 6-7 guldbajere, og så blender dine rester, så tror jeg nok, at du vil synes, at \"selvgjort er velgjort\"

Hvis du derimod er ved dine fulde 5, må du indse, at man kan ikke blende et færdigt produkt. Og hvis du nu alligevel har 2 blendede whiskies, du ikke bryder dig om, hvorfor tror du så, at de kan blive til én, som du synes om.

Nej - så brug hellere dine blendede til finere madlavning - sovs, is eller lignende.

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 9 months ago #475 by Kim_M
Replied by Kim_M on topic Blended BVADR???
Jeg havde skam tænkt mig at blende udfra, hvad jeg havde stående af single malt whisky - ikke med udgangspunkt i rester af blended whisky!

For øjeblikket har jeg lidt stående i en flaske, som jeg selv har \"blended\", og det smager ærlig talt ikke særlig interessant. Til gengæld var det sjovt at lege med. Jeg har heller ikke nær det udvalg man kunne håbe på, hvis man med success skulle fremtrylle noget lækkert. I den sjat jeg har er der mest Isle og Jura 16yo og en svæt Laphroaig for meget ;) og det smager af netop de to.

Kim M.

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 9 months ago #479 by dmwa
Replied by dmwa on topic Blended BVADR???
Hej Kim

Hvis du udelukkende blander single malt - så har du ikke en Blended whisky - men en vatted whisky.

For at kunne bruge begrebet blended, skal der være grain whisky i....

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 9 months ago #480 by Kim_M
Replied by Kim_M on topic Blended BVADR???
Hej Flemming!

Da jeg havde læst dit indlæg (og dit forrige for den sags skyld), vidste jeg helt ærlig ikke, om jeg skulle se det som en morsom bemærkning, eller som om du havde til hensigt at fornærme min intelligens?

Ligesåvel som der skal mel til, for at bage boller ved jeg, at der skal single og grain whisky til før man har en blended whisky.

Når jeg skrev om at blende selv, og at jeg ville tage udgangspunkt i SMW\'er, var dette jo ikke ensbetydende med, at jeg ikke kunne finde på at tilsætte lidt \'single grain whisky\' fra fx Michel Couvreur eller Compass Box - eller blot en dråbe BLENDED til blanding, hvilket også pr. definition ville gøre miksturen til \'blended whisky\'.

...men lad mig endelig vide, hvis der er flere ting du mener, jeg har misforstået blandt mine 45 tidligere indlæg, så vi kan få opklaret disse!

Kim M.

[Redigeret den 10/7/2003 af Kim_M]

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 9 months ago #481 by dmwa
Replied by dmwa on topic Blended BVADR???
Undskyld hvis jeg har stillet din kompetence i miskredit - men hedder overskriften ikke \"Blended BVADR\"???

Når jeg reagerer så kraftigt som jeg gør, er at det at vatte eller blende en whisky ikke er for nybegyndere - man skal have levet i industrien i mange år, for at kunne gennemskue de mange nuancer og resultater, der er ved at gøre dit og dat.

Men jeg skal ikke blande mig....

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 9 months ago #482 by stig
Replied by stig on topic Blended BVADR???
Jeg tror godt, at jeg forstår Kims oprindelige initiativ/indlæg.

Hans ide var vel bare, som en glad amatør at lege lidt med barskabet. Nogle gør dette mht. cocktails, så hvorfor ikke med whisky.
Det er da klart, at man ikke herved kan skabe en perfekt blend/vat, men man kan vel få nogle fornøjelige timer til at gå med det. Måske er man endda heldig og rammer noget drikkeligt.

I øvrigt så syntes jeg også, at indlægget var kærkommet i en agurketid.

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 9 months ago #483 by Kim_M
Replied by Kim_M on topic Blended BVADR???
Overskriften \"Blended BVADR???\" valgte jeg netop for at provokere og for at få folk til at involvere sig i diskussionen. Dette har jo tilsyneladende virket.

Med hensyn til forståelsen/fortolkningen af selve teksten \"Blended BVADR???\" så er spørgsmålstegnene netop tilføjet, fordi jeg ville sætte spørgsmålstegn ved, om blended whisky reelt er så slemt, som mange mennesker går og gør det til. Meningen med den overskrift var ikke: \"Jeg synes, at blended smager ubehageligt.\" Tværtimod synes jeg måske nok, at det er forkert at marginalisere en produktgruppe som udgør næsten 98% af det samlede marked for whisky. Derfor syntes jeg, at en debat om emnet ville være interessant.

Grunden, til at jeg overhovedet har leget med tanken om at blende, skyldes, at jeg tog ved lære af den pensionerede chef blender for Highland Distillers \'Alan Reid\' mens jeg arbejdede på \'Isle of Arran Distillery\' sidste år. Han gav mig blod på tanden, idet jeg fandt hans arbejde dybt fascinerende (Han arbejder på konsulent-basis for Isle of Arran Distillery).

Med udgangspunkt i hvad han lærte mig, er jeg udmærket bevidst om, at jeg højst sandsynligt vil fejle fælt, de første gange jeg kaster mig over at \"fuske-blende\" derhjemme, men hvorfor skulle det afholde mig eller andre fra at gøre det? Al begyndelse er jo som bekendt svær, og er processen morsom og lærerig, så kan jeg ikke se noget grund til, at man ikke skulle lege med sine slatter derhjemme - uanset om man så måtte ende med vatted eller blended whisky; det er underordnet. Hovedsagen er, at man nyder processen og udvikler smags- men især lugtesansen, så man kan forbedre sig i \"the art of nosing\". Med skærpede sanser vil man således også nyde whisky i højere grad, fordi man har arbejdet/leget med whisky på en anden måde og dermed er i stand til måske at smage flere smagsnuancer, men endnu mere er man nok i stand til at skelne flere dufte "“ og sværere endnu at navngive disse. Skulle det så ske, at man ramte et eller andet, der bare smagte lækkert (husk at skrive opskriften ned) kan man jo nyde sin dram med en følelse af at have opnået noget særligt "“ og hva' så hvis det kun er en selv, der kan li' stadset - Big Deal! ;)

u]Til Stig[/u Mange tak for dit indlæg! Jeg er glad for, at du forstod min hensigt med diskussionen. :)

u]Til Flemming[/u Jeg har al respekt for, at du mener, at man ikke skal banalisere det at blende eller at fremstille whisky. I det er jeg helt enig, men jeg mener, at man kan se mere nuanceret på det. Forhåbentlig vil dette indlæg højne din forståelse for min indstilling til emnet. :D

Kim M.

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 9 months ago #484 by dmwa
Replied by dmwa on topic Blended BVADR???
Hej Kim

Nu er vi så gået fra de almindelige generelle betragtninger til personlige - til tider - skarpe bemærkninger. Fra at være en overskrift har vi bevæget os ud i en diskussion med skjult dagsorden.

Jeg mener ikke, at man kan / skal / bør forsøge at blande forskellige whiskies med hinanden, når de først er aftappet. Hvad gør man på et destilleri / producent i Skotland? Man vier i flere måneder de lagrede destillater, sikrer sig at whiskyen samler sig - og aftapper den så først derefter når man har sikret sig, at kvaliteten i øvrigt lever op til mærkets krav.

Ved at man blander FÆRDIGE mærkevarer - får man en eller anden substans, der stadig er whisky - men man har jo ikke mulighed for at lade whiskyen vie sig (igen) optimalt - så nej, jeg må skuffe - på dette punkt flytter jeg mig ikke, men det skal da ikke afholde folk fra at blande slatter - jeg tvivler blot på, at der vil komme noget godt ud af det.

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • SørenNørgaard
  • Visitor
  • Visitor
20 years 9 months ago #486 by SørenNørgaard
Replied by SørenNørgaard on topic Blended BVADR???
Hej Kim og andre blend interesserede!

En umådelig interessant diskussion, og hvor er det skønt at whisky kan sætte "

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 9 months ago #491 by Benny
Replied by Benny on topic Blended BVADR???
Personligt har jeg det sådan, at Blended er at foretrække om sommeren i det varme vejr, hvorimod de lidt \" tungere \" Scotch Single Malt for mit vedkommende hører efterår og vinter til! Er jeg den eneste der har det sådan ????

Blended whisky må under alle omstændigheder være mere nuanceret end SMW, da den jo består af mange forskellige whiskyer med tilhørende nuancer - modsat SMW som jo kun er whisky fra ét destilleri - eller hvad ???
Hvad siger de kloge ???

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 8 months ago #492 by dmwa
Replied by dmwa on topic Blended BVADR???
Så er vi - efter min mening - tilbage på sporet for en seriøs diskussion.

Benny mener, at blended bør være mere nuanceret end Single Malt - ja, den er i alle tilfælde nok mere kompleks, hvis det altså er en GOD blended whisky. Modsat er den jo nedtonet med Grain (smagløs) whisky, som trækker i den modsatte retning.

Blended smagning - ja, hvorfor ikke, men mon ikke den får samme indhold, som hvis man laver en whiskysmagning med whisky fra kun ét destilleri, eller en ø? Jeg er ikke den store tilhænger af dette, da smagsløgene jo ikke får kontrasterne / modsætningerne frem - det samme jeg måske / måske ikke savnede ved den udmærkede bourbon smagning, som MAC Y afholdte i Århus primo juli (omtale følger i næste nummer af MALTEN; der udkommer medio / ultimo august) - her var vi godt med på amerikansk bourbon - men manglede måske lige at få sat forskellen til skotsk whisky. Det ville måske / måske ikke have været synd - for tænk nu, hvis man så alligevel ikke kunne lide de amerikanske bourbon (første positive oplevelse jeg har haft med amerikansk whiskey)....

Men omkosntingen ved at afholde en blended smagning er jo stort set den samme som en single malt (naturligvis afhængig af, om vi taler rigtig dyre flasker), men jeg tvivler på, at vi kan få ret mange til at deltage med samme enthusiasme i en blended smagning, som vi ser når single malt er på banen

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 7 months ago #541 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Blended BVADR???
Hej Kim.
For at vende tilbage til hjemme-blendning så er der lidt her, hvor de ligefrem opfordre til at prøve sig i blendningens verden. Der er både en "How to" og en "Do it yourself"
www.whisky-blenders.demon.co.uk/blend.htm

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.330 seconds