"Barskab"

More
20 years 2 months ago #848 by MacLars
"Barskab" was created by MacLars
Efter lidt formålsløs surferi (jaja...det var efter whisky!), kom jeg forbi denne tyske hjemmeside hvor indehaveren vist er bidt af noget fra Bowmore,

www.schmecke.de/4790/4844.html

Nogen på dette forum der har noget lignende? (og evt. kan give en god opskrift på hvordan man får konen overtalt til at dette er det næste projekt man skal kaste sig ud i? :lol: )

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 2 months ago #849 by MacChristensen
Replied by MacChristensen on topic "Barskab"

www.schmecke.de/4790/4844.html
MacLars


Hold da fast - det var da helt vildt...... Her går man og drømmer om et herreværelse, og så ser man dette - det får da et hvilken som helst herreværelse til at blegne....
Men tør da slet ikke tænkte på hvad det har kostet ham at anlægge denne samling............ :wink:

MacC

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 2 months ago #850 by dmwa
Replied by dmwa on topic "Barskab"
Hejsa

Dem der har været med på WWW Falster, vil have set et væsentligt flottere "herreværelse" - og som vil få den pågældendes samling til at ligne en enkelt flaske på et stort, tomt lager

Hvordan man får konen overtalt - tja, man kunne jo starte med ikke at have nogen!

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 2 months ago #853 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic "Barskab"
Noget der har undret mig lidt ved denne tysker er, at jeg kun kan spore ganske få uafhængige aftapninger. Man kan da ikke ha' et "herre værelse" uden uafhængige aftapninger?
Og så lige det med konen - det skulle da lige være at man var så heldig at hun besidder samme interesse for malt, som en selv.

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 2 months ago #856 by Lading
Replied by Lading on topic "Barskab"
Her er en anden der har "lidt" Bowmore!

home.planet.nl/~somme022/museum.htm

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 2 months ago #858 by dmwa
Replied by dmwa on topic "Barskab"
Lige en kommentar til "man kan da ikke have et herreværelse uden uafhængige aftapninger"...

Selv om vi repræsenterer Signatory i Danmark, så mener jeg da sagtens man kan have et herreværelse uden en Signatory flaske. Jeg fik førstehåndsindtryk af, at vedkommende i høj grad samler f.eks. Bowmore - Legend serien, som måske er det, der har sat ham i gang. Så begynder man at samle alt fra Bowmore (f.eks), men har man først en flaske fra Signatory, så skal man meget tæt på at skelne den fra den næste - da Signatory&acute;s etiketter jo ligner hinanden meget.

Er man samler mener jeg personligt også, at de mest interessante (set som investering) er de originale aftapninger - eller noget der ligger meget tæt op af.

Hvis Edradour poå et tidspunkt bliver et samlerobjekt som f.eks. Glenfiddich, Macallan, Port Ellen og hvad de ellers hedder, så må Signatory&acute;s "unchill filtered" udgave af Edradour være en aftapning der adskiller sig fra mængden - det er det tætteste en uafhængig aftapper kommer på en original aftapning!

Så - afhængig af hvad tyskerens mening med sit "herreværelse" er, så tror jeg at MacNiels har spottet rigtigt - der er ikke mange uafhængige aftapninger i "samlingen" - for de er ikke interessante... eller måske har han drukket dem - og bevaret destilleriernes egne aftapninger.

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 2 months ago #863 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic "Barskab"
Det er da fint med et "herre værelse", men efter min mening bør indholdet i værelset ikke være en samling, men mere et smagsrum. Samlinger er pæne men der er ikke meget fornøjelse i dem.

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1502 by per
Replied by per on topic "Barskab"

Samlinger er pæne men der er ikke meget fornøjelse i dem.


Kan kun give Niels ret, der var forbavsende få åbne flasker. Whisky er ibund og grund et forædlet landbrugsprodukt, og landbrugsprodukter er skabt til at indtages.

Per

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1503 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic "Barskab"
Man kan også samle på tomme whiskyflasker :P

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1504 by MacLars
Replied by MacLars on topic "Barskab"
MacDeffe, hvis du er interesseret, så har jeg mange tomme flasker i overskud :-)

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1505 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic "Barskab"
Det er da lidt lettere, at samle på etiketter. Så kan flaskerne sendes til genbrug.

Undtagen Bruichladdich, det er sådan nogle pæne flasker ;-)

Hvordan får man forøvrigt etiketterne af? Jeg har prøvet med damp, og det går nogenlunde. Men specielt Ardbeg og andre etiketter, der er glatte, kan ikke dampes af.

Så er der vel ingen vej udenom de sæt, som f.eks. Loch Fyne Whiskies har. Det er en slags film, men sætter over. Efter en drams tid, kan man så pille etiketten af.

Er der nogen, der ved, om man kan købe et lignende produkt her i landet, evt. en vinhandel?

Slainte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1506 by Peatfreak
Replied by Peatfreak on topic "Barskab"
Jeg kan ikke hamle op med de to ovennævnte herreværelser, men jeg vil da der gerne vise mit Bowmore skab frem, som inspiration for andre.

Jeg er specielt glad for de tre buttede keramik-flasker. Den ene er en 15 YO fra en Garden Festival i 1988, den anden er i en 10 YO i en sort keramik flaske, den tredje er en 10 YO fra en Garden festival fra 1990 (1 ud af 1.00 flasker)

Jeg samler ikke på Bowmore mere, men er begyndt at samle på Laphroaig og Ardbeg.

Med venlig hilsen
Peatfreak
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago - 19 years 7 months ago #1507 by per
Replied by per on topic "Barskab"

Jeg samler ikke på Bowmore mere, men er begyndt at samle på Laphroaig og Ardbeg.


Jeg kan næsten ikke dy mig. Er du nu begyndt af drikke af din Dowmore???? :D

Jeg er også en samler, spørg bare min kone, men principelt mener jeg, at ting der er skabt til nydelse, indtagelese skal drikkes (indtages). Jeg forstår godt glæden ved at se på en flaske, vende og dreje den, men den skal sku ´ drikkes. Nu kan jeg ikke se hvad der er i vores danske vens skab, men vores kære tysker havde bla. en Black Bowmore der ikke var åbnet. Den ville jeg da gerne smage. Men på grund af sjældenhed, alder og samlere vil det sikkert ikke blive mig forundt at nyde denne nektar. Mindre kan vel også gøre det.
Jeg er stor tilhænger af diverse smagsvuderinger, det trods alt det der er med til at skabe myterne, men jeg kunne godt ønske mig at der i den forbindelse også er en vudering af pris kontra kvalitet.
Last edit: 19 years 7 months ago by per.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1508 by Peatfreak
Replied by Peatfreak on topic "Barskab"
Nej jeg er ikke begyndt at drikke af min Bowmore samling.

Jeg har dog købt og drukket hovedparten af disse Bowmore flasker, så i princippet er denne samling kun dubletter.

Men jeg tror ikke, at indholdet i en 10 YO i keramik skiller sig så væsentligt ud fra en 10 YO eller 12 YO i flaske, at det kan retfærdiggøres at åbne en nummeret keramik flaske.

Da jeg begyndte at drikke Single Malt whisky var jeg af den overbevisning, at man kun kan nyde whisky ved at drikke den. Den holdning har jeg til dels endnu, idet jeg kun samler på noget whisky jeg vil sætte pris på at drikke, hvis jeg en dag skulle få lyst eller af nød.

Dvs jeg ville fx aldrig samle på Macallan eller Springbank uagtet, at jeg godt ved at disse mærker kan være gode investeringsobjekter.

Så som jeg har læst et andet sted på siten, så samler jeg måske ikke, men drikker blot for lidt. (Alle drikker vel for lidt whisky).

Med venlig hilsen

Peatfreak
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1509 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic "Barskab"
Hvis jeg ellers fik lov, kunne jeg godt lave en sådan en herre værelse, men det blev nok kun med tomme flasker. Eller ihvertfald flasker der skulle tømmes.
Jeg kan sådan set godt forstå de der samler, hvis man finder det rigtige mærke, kan man samle meget. Men jeg vil tro, at det skulle være en meget speciel flaske hvis der ikke skulle tages hul på den.
Jeg er dog imponeret over peatfreaks samling..

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1511 by per
Replied by per on topic "Barskab"

Men jeg tror ikke, at indholdet i en 10 YO i keramik skiller sig så væsentligt ud fra en 10 YO eller 12 YO i flaske, at det kan retfærdiggøres at åbne en nummeret keramik flaske.


Det kan godt være jeg ikke er rigtig samler alligevel, for hvis indholdet er det samme hvorfor købe dem, jeg gætter på at merprisen er betragtelig??????

Per

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1512 by Peatfreak
Replied by Peatfreak on topic "Barskab"
Jo, der er en betragtelig merpris på en almindelig 15YO Bowmore Mariner og en 15 YO Bowmore Garden festival fra 1988.

Så hvis man kun går efter indholdet er jeg blevet snydt.
Men hvis man kan se et andet formål med at købe en 15YO Bowmore til omkring kr. 1500,-, er jeg måske ikke blevet snydt.

Jo færre flasker af en speciel årgang eller speciel type flaske jo dyrere pris.

Et andet eksempel er Laphroaig.
Den aftappes normalt i en 10 YO, men under Islay whisky Festival 2003, hvor jeg var så heldig at være på Islay, kunne man købe en 11 YO Laphroiag, hvor der kun er lavet 600 flasker. Jeg tror at kun de færreste whiskykendere kan smage forskel på en Laphroaig som har lagret i 10 år i forhold til 11 år.
Men de fleste whiskykendere ville vel gerne (min antagelse) have en 11 YO Laphroaig i deres samling.
Jeg har også købt en 11YO Laphroaig i forbindelse med Friends of Laphroaigs 10 års jubilæum, hvor der kun er lavet 750 flasker.

Selv de, der normalt ikke vedkender sig at være samlere, kan vel ikke se fornuft i at sidde at drikke disse to Laphroaig på en gang for at lave en sammenligning.

Peatfreak
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1513 by per
Replied by per on topic "Barskab"

Selv de, der normalt ikke vedkender sig at være samlere, kan vel ikke se fornuft i at sidde at drikke disse to Laphroaig på en gang for at lave en sammenligning.


Nej, det kan du have ret i, men det ville være sjovt, at smage den ene af flaskerne sammen med en 10 og 15 år. Jeg kan sagtens forstå det sjove i at have noget som andre ikke har. Helt sikkert. Det er mig dog imod, at whisky, rødvin og den slags bliver til rene samlerobjekter, igen for de de er skabt til nydelse..... og ja, man kan også nyde synet. Men hvis man kun ønsker at nyde synet af til kan man jo samle på frimærker el.lign.


I øvrigt, ville jeg også have købt en 11 års, hvis jeg havde været på Islay i 2003.

Per

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1515 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic "Barskab"
En 11 års whisky fra et destilleri kan sagtens være meget forskellig fra en 10-års fra det samme destilleri
Små aftapninger (her tænker jeg på antallet af fade) er ofte meget forskellige fra Standards
Det kommer lidt an på hvad dem der har sammenstykket whiskyen har gang i, specielt om de har fat i nogen gode tønder. Det kan man jo aldrig rigtigt vide, før man har smagt whiskyen

Det værste ved uafhængige/småaftapninger er at hvis man endelig finder en whisky der er helt fantastisk kan det være svært at finde flere flasker af samme slags :-(

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1523 by per
Replied by per on topic "Barskab"
Check denne side

people.cornell.edu/pages/kpf3/single_matls.htm

Gutten har samlet på whisky siden 2001, man kan sige han har skabt en ok samling på denne tid, og mange af flaskerne er åbne.......

Per

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1525 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic "Barskab"
3 ting der lige slår mig ved hans samling.

1. Stor variation i samlingen, scotch, bourbon mm.
2. Meget få uafhængig aftapninger.
3. Stort set alle flasker er der smagt på.

Man kan sige at hvis han fortsætter med at købe ind i det tempo, så skal han nok bygge til på et tidspunkt. Og så burde han prøve noget flere uafhængig aftapninger.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1526 by MortenP
Replied by MortenP on topic "Barskab"
På nuværrende tidspunkt har jeg altid imellem 2 og 3 flasker whisky åben (1 røget og 1 anden), når jeg så har tømt en flaske erstatter jeg så denne af 1-2 flasker og åbner 1 ny.
Dette har betydet at jeg pt. har følgende flasker uåbnet:

Ardbeg 10 år, Ardbeg 17 år, Ardbeg 25 år "Lord of the Isle", Ardbeg 1975 Vintage, Ardbeg 1978 Vintage, Ardbeg 1977 Vintage, Ardbeg 9 år Provenance, Ardbeg 10 år Provenance, Ardbeg 1992 Conn., Ardbeg 21 år Cask, Springbank CV, Old Fettercain 10 år, Laphroaig 10 år Cask, Bowmore Darkest, Caol Ila 1984 Conn., Banff 1980 Sign., Glen Albyn 1978 Sign., Brora 21 år Rare Malts, Port Ellen 22 år, Dallas Dhu 1980 G&M, Glencadam 1991 Conn., Glenesk 1980 Conn., Rosebank 10 år MM, Littlemill 8 år, Rosebank 7 år Sign. (35 cl), Millburn 21 år Rare Malts og et par stykker mere.

Men det betyder ikke at jeg decideret samler på whisky, jeg samler "bare et lager til dårlige tider" - hovedvægten er på lukkede destillerier, det kan godt være de ikke smager godt men om få år kan de ikke købes mere.

Morten

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1538 by Nattlorden
Replied by Nattlorden on topic "Barskab"
Om ni har IKEA i Danmark också, så har de i alla fall här en bokhylla som heter Expedit som passar bra till whisky.

Liten bild hemifrån mig:


Dock icke jag på bilden, utan en imponerad bekant. :wink:

/Björn Andersson
WhiskyTour, WhiskyCenter(Malmö), SMWS, Aberlour Companion & Ardbeg Committee member
Min kollektion

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2410 by vad
Replied by vad on topic "Barskab"

Selv de, der normalt ikke vedkender sig at være samlere, kan vel ikke se fornuft i at sidde at drikke disse to Laphroaig på en gang for at lave en sammenligning.


Jeg skal starte med at sige, at jeg er verdens dårligste samler. Jeg tror jeg har 10 flasker åben - hvilket udgør flertallet af de flasker jeg ejer. Jeg prøvede virkelig at gemme den Bruichladdich og Bowmore CS - men Laddien røg sgu op her den anden dag. Ah well ...

Sagen er ganske simpelt, at jeg ikke forstår samlere. Whisky (som tingen i sig selv) er en velsmagende drik, der i øvrigt kan føre til beruselse. Whisky er en drik skabt af mennesker til bestemte formål - at blive drukket.

Hvis whiskyen blot opbevares indtil den afgår ved døden (eller fordampning) har den ikke tjent noget formål: den vil blot være blevet lavet, haft potentiale, for så at overgå til en tilstand af udrikkelig eller sub-optimal smagsoplevelse. Jeg kan ikke forlige mig med den tanke.

Visse marketing genier ødelægger dog min teori lidt. De opfinder "sjældne udgaver" som kun er sjældne fordi man bevidst har valgt at restringere udbudet helt afsindigt. Ideen er ikke langt fra "Magic" eller "Pokemon" kort, hvor producenten skaber visse "sjældne kort", der så stiger urimeligt i pris. Pokemon kort slår dog whisky (og vin) samlemanien, for pokemon kortene kan trods alt bruges til at spille med (hvilket de trods alt er skabt til). Men køberen/samleren er blot offer for en forudsigelig markedsstragi.

Det er tydeligt, at der findes en immateriel værdi, som samlerhjernen knytter til samlerobjektet, men jeg kan ikke forstå det, da jeg ikke kan opfatte whisky (eller vin) som adskilt fra den fysiske, faktiske ting.

Jeg samler nok mere på oplevelsen ved at drikke whisky - men den oplevelse er fysisk og ægte.

--Vad

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2418 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic "Barskab"
Jeg kan fuldt ud tilslutte mig 'vad's' indlæg. Jeg samler ikke, selvom jeg pt har 90+ flasker med 16 stk. åbne.

Jeg er stadig bare 'bagud' med at drikke. Skal have udryddet flere af de åbne, før der åbnes nye. Holdt dog ikke helt efter whiskymessen, hvor MacLars og MacNiels 'lokkede' mig til at åbne de to nye Murray McDavid flasker. Indrømmet, nogle gange er jeg nem at lokke ;-)

Forstår heller ikke disse samlere, der bare 'må' have alle disse 'Vintage', 'limited bottling', eller hvad nu disse smarte marketingsfolk ellers finder på.

Well, falder nogen gange selv en smule i, og køber nogle dyre 'special'-aftapninger, som f.eks. 'kun' fås på destilleriet. Finder senere ud af, at de skam tilfældigvis dukker op andre steder. Men så længe man bliver i troen, så hvad pokker...

Men på trods af dette, så er det skam meningen, at de specielle flasker skal åbnes med tiden. Hvad ellers. Det er jo at gøre grin med disse dygtige skotter's arbejde, hvis man blot gemmer dem af vejen for at samle støv,

Whisky er fremstillet med det klare formål at blive nydt - intet andet! Alt andet er efter min mening bare snobberi.

"Jeg har denne MacWhatever fra 18hvidkål, nu er den £ £ £(mangepenge) værd"

I det mindste så længe proppen forbliver grundigt forseglet. (Kejserens nye klæder??)

Slàinte
Karl Ejnar
PS: Ups, nu har jeg gjort det igen. Skrevet under indflydelse af "Spirit-of-Islay dramming night". Håber ikke, jeg støder nogen denne gang ;-)

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2423 by MacLars
Replied by MacLars on topic "Barskab"

Holdt dog ikke helt efter whiskymessen, hvor MacLars og MacNiels 'lokkede' mig til at åbne de to nye Murray McDavid flasker. Indrømmet, nogle gange er jeg nem at lokke


Vi beklager meget, men det var vel en passende "straf" når du glemte fadprøven? ;-)

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2429 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic "Barskab"
MacLars skrev:

Vi beklager meget, men det var vel en passende "straf" når du glemte fadprøven?


:oops: :oops: :oops:
Alt forladt - kommer du/I til 20+ i Århus?

Så må jeg jo forsøge at prøve at huske at tage den med. Så har jeg vist ikke lovet for meget ;-)

Slàinte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2498 by Hans-Henrik
Replied by Hans-Henrik on topic "Barskab"
Hej med Jer

Jeg kan da godt lige tænke mig at knytte et par kommentarer angående samlere/nydere. Jeg er ejer af det herreværelse som Flemming beskrev øverst i tråden. At jeg samler på whisky er da absolut ikke ensbetydende med at jeg aldrig nyder en god dram, hvilket flere her i forummet vist kan bevidne - ikke sandt Martin, Flemming, Michael m.fl. Man går vel ikke glip af en god dram, hvis man løber ind i en.

At samle whisky for mig er da ikke andet end at samle på frimærker. Det er spændingen i jagten på den manglende flaske der driver værket. Prisen i sig selv er absolut ikke afgørende - historien , der knytter sig til den enkelte flaske, måden den er fundet på, er meget sjovere og drivkraften bag det hele for mit vedkommende - at der så sniger sig et par dyrere flasker med ind er vel naturligt da de ellers ville mangle i samlingen. Jeg har forøvrigt smagt de fleste af aftapningerne, har dog nogle få specielle aftapninger, hvor jeg kun har set den jeg har, så de er helliget samlingen. Jeg ser da heller ingen grund til at åbne flasker, der kun har etiketvariationer til forskel. At samle giver faktisk også mange nye kontakter. På Wild Whisky Weekend deltog flere som jeg har lært at kende på min jagt efter nye flaske til samlingen, bl.a en japaner der fløj ind fra Tokyo, en tysker og en hollænder.

Til den der ikke kender mig, her lige lidt baggrundsoplysninger. Jeg er medarrangør af WWW på Hotel Falster og samler på Glenfiddich. Jeg har godt 240 forskellige store flasker 20-175cl samt ca 80 minaturer, alle forskellige. hertil kommer en masse "bras" som spejle, glas, krus, ure, bornholmer, kander etc, så bare kald mig en nørd :lol:

Selv om jeg er samler, står der altid et par flasker åbne i tilfælde af at der skulle komme besøg.... og ikke "kun"
Glenfiddich.

Slainthe
Hans-Henrik

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2500 by Duffer
Replied by Duffer on topic "Barskab"
Apropos samlinger

Her er en der har samlet 285 forskellige Single Malt "Tin Boxes"

home.planet.nl/~somme022/mycoll1.htm

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago - 19 years 5 months ago #2501 by Duffer
Replied by Duffer on topic "Barskab"
Apropos samlinger 2

Og her en der samler på labels (og miniature flasker)

web.inter.nl.net/hcc/Langenberg/ ... rview.html

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 19 years 5 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.357 seconds