Indkøb af smageglas?

More
18 years 5 months ago #6917 by Towle
Indkøb af smageglas? was created by Towle
Der der jo ikke ligefrem har været et overvældende antal indlæg til mit efterlysning af gode ideer i forbindelse med opstart af et nyt whiskylaug i Viborg, må jeg jo stille spørgsmålene eet ad gangen. Her kommer nr. 1:

Hvis vi vælger selv at købe smageglas, hvor og til hvilken pris kan man så købe dem?

Vi man regner med 30 deltagere til en smagning med 6 dramme, er der vel tale om et par hundrede glas og så er 40 kroner stykket jo ikke realistisk.

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago #6918 by Olde
Replied by Olde on topic Indkøb af smageglas?
Mht. glas, så har jeg muligvis en viden i kan drage nytte af.
For et par år siden havde Kvikly en glasserie, der hed "Basis" (hvis jeg ellers husker rigtigt). Jeg tror faktisk at de stadigt har den. Dengang førte de også portvinsglas i denne serie. Det er de vist desværre holdt op med.
Det interessante ved disse "portvinsglas" var, at de var 100% magen til de nosingglass, der bliver solgt med Springbanks og Cadenheads nydelige logoer.
Hvis man kan leve uden dette forgyldte reklametryk, så er der en besparelse at hente der.
Prisen var for få år siden i Kvikly 50 spir for 4 glas.
Jeg ved ikke om det er muligt at støve producenten op, men I kan jo gøre forsøget.

I skal have held og lykke med jeres initiativ. Jeg vil se frem til engang at komme forbi en smagning......jeg tager selv glas med :D

-Elming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago #6919 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Indkøb af smageglas?
Man må kunne lave en kvantumaftale

Jeg ved at The Malt Blenders Glass kun koster ned til ca. 7 kr stykket fra importøren og ca 60 kr hos diverse destillerier/forhandlere

Jeg er sikker på at hvis man vil købe 250 så kan man få rabat alle steder

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago #6921 by MacChristensen
Hej Kurt

der kan SIKKERT forhandles nogle gode rater hjem!! Men til sammenligning købte en kasse med 12 stks Glencairn glas hos www.whiskycorner.be for en 14 dages tid siden. Han tager "kun" €2,50,-/stk med 2cl og 4cl streger på.

Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago #6962 by Henning
Replied by Henning on topic Indkøb af smageglas?
Hej Kurt

Da whiskygnuen købte glas var det hos Bent Brandt. Det kræver at du har et SE-nummer eller at du allierer dig med en som har. Hvis jeg husker rigtigt gav vi ca. en ti'er stykket.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago #6968 by dmwa
Replied by dmwa on topic Indkøb af smageglas?
Vi bruger cognac-glas. De har den tulipanformede facon, der gør at duftene bliver i glasset. Vi kan godt give en god pris via vores engros-leverandør - det er væsentligt billigere end ovenståede

DANSK MALTWHISKY AKADEMI
Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago #6969 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Indkøb af smageglas?
Jeg foretrækker klart glas af Copita-typen (oprindeligt fra Portvin har jeg mig fortælle), dvs nosingglas agtige


The Malt Blenders Glass er efterhånden gået hen og blevet standard whiskyglasset og kan købes på de fleste destillerier idag og jeg har også set hos Juuls, men de er dyre

www.whiskymessen.dk/Produktinfo/ ... tGlass.htm

De glas som anmelderne drikker af på ovennævnte link er de traditionelle nosing glas

The malt blenders glass er egentlig bare et glass af typen

home1.stofanet.dk/deffe/ardbegglass.jpg

uden stilk, med en meget mere solid fod. Ardbeg glas som ovennænte er meget mere skrøbeligt end The Malt Blenders Glass der især udmærker ved at være ret solidt

Disse Copita glas fås i mange varianter der egentligt ikke er så forskellige. Flere Cognacproducenter samt whiskydestillerier har deres egne små varianter

Den her på siden kendte Jones har så stor en en forkærlighed for The Malt Blenders Glass at han har sit eget stående på Cockney Pub :-)

Os andre må nøjes med at drikke af glas der ligner Ardbeg-glasset :-)

Stedet er ikke så stort og der er ikke plads til så mangle glas og når de løber tør for Copitaerne kan det hænde at whiskyen bliver serveret i et Cognac glas hvilket har fået nogen til at rynke lidt på panden :-)

MAcDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago #6973 by Kim_M
Replied by Kim_M on topic Indkøb af smageglas?
Jeg har brugt timer og timer på at søge på nettet efter lækre glas. Her er en lille udvalg af links:

Billige Tulipaner:
www.wineglasses.co.uk/catalog/in ... =1&sort=4a

Smuk smuk Tulipan:
www.riedel.com/website/english/f ... ognac.html

Smukkeste "tumbler" jeg har set!
www.riedel.com/website/english/f ... irits.html

Potentielt et røverkøb:
www.wineglasses.co.uk/catalog/in ... =1&sort=4a
- prøv at kontakte det danske kontor!

Jeg aner dog ikke hvem og hvordan der er, men samme mærke laver billige køkkenting!
Schott Dänemark
Naverland 11
DK-2600 Glostrup
Tel: +45 - 43 43 60 30
Fax: +45 - 43 43 35 66
E-Mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.


Jeg vil gerne se flere! Så bliv ved med a poste links til smukke billeder af smukke glas til whisky og andre typer eliksir.

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago #6977 by MortenMacAlabur
I MacAlabur har vi indkøbt en del 15 cl cognacglas hos Jyske Storkøkken ApS. De er forholdsvis billige og er ganske gode til smagninger.
www.jyskestorkokken.dk/group.asp?group=255&sub=6

I tilknytning til egne smagninger bruger vi 1 glas pr. whisky, så der er en del opvask bagefter. Det er en fordel, hvis det er muligt at låne/anvende en større opvasker i eksempelvis en kantine.

Slainte, Morten
MacAlabur Andelstøndeforening af 2004

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 5 months ago #9787 by Hering
Replied by Hering on topic Indkøb af smageglas?
Jeg har hos Vignoble på Trøjborg (i Århus) købt 12 cognacsmageglas, der er helt formidable efter min mening (/smag :roll: ), og beskedne i pris - kun 120kr for 6 stk. = en flad tyver stykket.
I selve koppen er de marginalt anderledes i størrelse end Glen Cairn-glasset, hvortil kommer den berømte stilk og fod. I glassene er en nydelig gravering (et våbenskjold, svjh), og på foden er graveret: "Cognac - Domaine Frapin". Mon ikke din lokale Vignoble kan hjælpe dig, ellers er jeg sikker på at AK gerne sender til dig direkte ( www.vignoble.dk/troejborg ).

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 5 months ago #9793 by Kim_M
Replied by Kim_M on topic Indkøb af smageglas?

Jeg har hos Vignoble på Trøjborg (i Århus) købt 12 cognacsmageglas, der er helt formidable efter min mening (/smag :roll: ), og beskedne i pris - kun 120kr for 6 stk. = en flad tyver stykket.( www.vignoble.dk/troejborg ). - Hering

Det lyder alle tiders Hering. Kan vi få lov at se et billede eller to?

Vh
Kim M.

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 5 months ago #9795 by Hering
Replied by Hering on topic Indkøb af smageglas?
Ahhhrrrrr for S... - så skal jeg jo til at vaske op...! :?

Nå, pyt - jeg kigger på det :-D

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #10120 by Hering
Replied by Hering on topic Indkøb af smageglas?
Here goes (foto fra Sjatsmagning hos Petey lørdag 16-12-2006). Til sammenligning står et originalt Glen Cairn-glas. Som det fremgår har Frapin-glasset en marginalt større åbning, men er ellers relativt ens i koppen.

Hering
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10706 by Peteys
Replied by Peteys on topic Indkøb af smageglas?

Hej Kurt

der kan SIKKERT forhandles nogle gode rater hjem!! Men til sammenligning købte en kasse med 12 stks Glencairn glas hos www.whiskycorner.be for en 14 dages tid siden. Han tager "kun" €2,50,-/stk med 2cl og 4cl streger på.

Jesper


Hej Jesper
Er lige ved at kigge på glas til gutterne, og skal lige høre om de belgiske glas er ok eller noget billigt Lo..?

Peteys

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10708 by MacChristensen
Peteys,

det er glimrende glas, og der står Glencairn i bunden, så det er såmen det originale glas.... Der findes vist 2 slags - et "tungt" og et knap så tungt - jeg har dog aldrig haft mine på en brevvægt... Desuden er der målestreger på for 2 & 4 cl, hvilket da også klart er et plus!

Desværre har han sat hans forsendelsespriser op dernede, men prøv da skrive til ham !

Slainte
Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10711 by jones
Replied by jones on topic Indkøb af smageglas?
Hvorfor ikke købe Glencairn hos Glencairn?

www.glencairn.co.uk

De tager £30 for 12 styk.

Portoen er så £25 (2-7 dages levering), men du kan få i hvert fald 36 glas leveret til den pris. (Måske flere. Jeg har aldrig prøvet at bestille flere på ee gang.)

De tynde, andensorterings Glencairn har jeg kun set med Whisky Magazine logo på. De er synligt og mærkbart spinklere og skrøbeligere end alle andre udgave af glasset.


Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10712 by MacChristensen
Al, har du forskellen i vægt, så skal jeg da prøve at veje en af mine fra Whiskycorner!

Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10713 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Indkøb af smageglas?
Et hurtigt check med brevvægten gav fra 162g til 178g, de fleste ligger på 170g. Troede jeg havde fået et af de billige på Highlander Inn i Craigellachie. Det er lidt smallere end de andre, men også meget skævt :shock: Men det er faktisk et af de tungeste. De letteste er fra Bladnoch, og er også de "billigste" af dem, jeg har "købt" :wink: . De følger nemlig gratis med, når man køber whisky i deres besøgscenter 8)

Et alternativ til Glencairn selv kunne være Royal Mile Whiskies. Der købte jeg en æske med 6 stk for £20, men det var i 2004, så jeg ved ikke om prisen stadig holder.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10714 by jones
Replied by jones on topic Indkøb af smageglas?
På min brevvægt vejer de fleste Glencairn glas ca. 170 gr, men med Whisky Magazine logo, kan de være ned på 110 - 130 gr.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10715 by BigMac
Replied by BigMac on topic Indkøb af smageglas?

Et alternativ til Glencairn selv kunne være Royal Mile Whiskies. Der købte jeg en æske med 6 stk for £20, men det var i 2004, så jeg ved ikke om prisen stadig holder


Prisen holder stadig - dog er de p.t. ikke på lager

/claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10716 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Indkøb af smageglas?
Var lige inde og kigge på RMW, prisen holder stadig, men lige nu er "six-pack" desværre ikke på lager :?
www.royalmilewhiskies.com/category.asp?cat_id=S_GLAS

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10718 by cs
Replied by cs on topic Indkøb af smageglas?
Hej Alle
Jeg forstår ikke i byder jer særligt om Glen Cairn glasset. Jeg kender ikke glasset, men form og materialet glas er ikke min kop "whisky".

Som form er det for vanskeligt at varme whiskyen ordentligt op, så det er muligt at føklge smagen og duften over en temperaturskala, hvilket er den eneste måde at smage og dufte alle nuancer.

Det glas, af samme form som Glen Cairn som blev udleveret på whiskymessen for et par år siden, var af gammelsdaws glas. Det er efter min mening ikke optimalt. Et smageglas skal være af tyndt krystal på stilk, som dem Kim besrkiver fra Riedel. Alternativt kan en tulipan af tyndt glas anvendes. De kan købes billigt flere steder....

Jeg har købt 6 glas for c. 2 år siden til 150 kr. i Holte Vinalger Århus, jeg ved de kan bestilles hjem igen.

Tja det var vist min mening om det...

cs

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10719 by Duffer
Replied by Duffer on topic Indkøb af smageglas?

Hej Alle
Jeg forstår ikke i byder jer særligt om Glen Cairn glasset. Jeg kender ikke glasset, men form og materialet glas er ikke min kop "whisky".cs

Det vel som med whisky - en smagssag. Glen Cairn glasset er meget robust og jeg bruger det hver dag til mine hverdagsdramme.Til smagninger foretrækker jeg også glas med stilk

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10720 by jones
Replied by jones on topic Indkøb af smageglas?
"Jeg kender ikke glasset" er nu et skidt udgangspunkt for en så detaljeret afvisning som du kommer med.

"Som form er det for vanskeligt at varme whiskyen ordentligt op" Ja, det tager lidt længere tid og tid er noget som en god whisky fortjener masser af. Det er netop nemmere at "følge smagen og duften over en temperaturskala", fordi opvarmning sker langsommere.

"Et smageglas skal være af tyndt krystal på stilk" - Hvorfor dog det?Det er vel en ren smags sag.

Jeg er netop glad for den høje vægt og det lave tyngdepunkt. Glencairn glasset er ikke til at vælte og går ikke i stykke bare man kigger på det.

Prøv i hvert fald at stå med Glencairn glasset i hånden før du afviser det så totalt.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10721 by cs
Replied by cs on topic Indkøb af smageglas?
Hej igen
jeg har vist udtrykt mig lidt uklart. Jeg understregde netop, at jeg ikke kender Glen Cairn-glasset for ikke at tage afstand til et glas jeg ikke kender.

Jeg har kun prøvet det glas af samme form som blev udleveret på whiskymessen
secure.scf.dk/customers/shopare ... dukter.asp
og det er det glas jeg ikke byder mig om. Det kender jeg og anses for et, efter min mening" dårligt glas.

Og selvfølgeligt - glasset er som whiskyen - en smagssag - og min smag siger stilk... :)

Med venlig hilsen
Christian

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10722 by jones
Replied by jones on topic Indkøb af smageglas?
På den allerførste whiskymesse brugte man Spiegelau vinglas.

På den anden brugte noget som man kalder Det Perfekte Whiskyglas. Det ligner Glencairn lidt, bare i overstørrelse.

Siden dengang har Glencairn glasset været messens officielle glas.

Du er måske forvirret over det alternative navn "The Blender's Malt Glass." Men det er nu 100% samme glas.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10723 by cs
Replied by cs on topic Indkøb af smageglas?
Hej igen
jamen så er det glas jeg taler om jo et Glen Cairn i overstørrelse. Jeg er dog også bekendt med The Blender's malt Glass..

En krystal tulipan... aaaahhhh

mvh christian

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10724 by Peteys
Replied by Peteys on topic Indkøb af smageglas?
Jamen så takker jeg og Al, Jesper og Karl Ejner.
Jeg bestiller hjem om en god uges tid, hvis der er nogen der skal have nogen glas med?
Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10728 by MacChristensen
havde nogle af mine Glencairns købt hos Whiskycorner på brevvægten her til morgen, og de 3 jeg havde udvalgt tilfældigt, vejede alle 176 gram

Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10742 by Laur
Replied by Laur on topic Indkøb af smageglas?
Vejede lige mit glas og vægten sagde først 180 g, men cirka 15 minutter senere var vægten faldet til 176 g. Til gengæld var humøret steget tilsvarende......... :)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.362 seconds