Vand i whisky

More
19 years 3 months ago #3227 by fao
Vand i whisky was created by fao
På vor norske venners side, fandt jeg et indlæg fra IvarA som har løst problemet med at doser vandmængden i whisky :idea: .

Frank

www.nmwl.no/forum/index.php?act=ST&f=2&t...28b62621f2837f17858f

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3228 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Vand i whisky
Det pipette udstyr er fra MENU

www.menu.as/Default.asp?ID=925

Ret fiks idé, desværre har konen nok allerede fyldt olie i dem derhjemme. :roll:

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3266 by IvarA
Replied by IvarA on topic Vand i whisky
Det er hyggelig å se at vi leser hverandres sider. Språket er jo heldigvis ikke noe problem (selv om jeg så i en tråd at danskene forveksler norsk og svensk).

Jeg kan bare informere at pipetten fungerer utmerket. Jeg tilhører de som mener at masltwhisky smaker best uten vann. Imidlertid prøver jeg alle med litt vann for å se om lukt og smak endrer seg. Problemet er da at det ofte blir for mye vann i. Nå har jeg full kontroll uansett om jeg skal ha i noen dråper eller litt mere hvis det er en cask strength som virkelig krever vann.

Pippettesettet fra MENU inneholder to stk, så nå har jeg en hjemm og en på hytta.

Ivar A
Norsk Maltwhiskylag ( www.nmwl.no )

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3267 by BigMac
Replied by BigMac on topic Vand i whisky
Et glas vand og et afklippet sugerør fungerer nu også fint som doseringsmåler. ;-)

Måske knapt så fancy som MENU, men det virker og næsten gratis ;-)

mvh

BigMac

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3268 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Vand i whisky
Jeg har sådan en lille fiks kande fra Classic Malts som er meget nem at bruge. Ingen problemer med at dosere dråbevis.

På whiskymesserne plejer der at være en kande-udstilling. De kander der er der syntes jeg er meget store

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3270 by dmwa
Replied by dmwa on topic Vand i whisky
Hvad skuer mit øje - du LÆGGER da ikke dine flasker ned, vel!

Whisky skal opbevares opretstående - alkoholen "spiser" kork , så det ville da være en skam at skulle opleve, at flasken også er blevet tilført det smagsstof!!

Så - "op å då - dor dreng"

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3271 by Duffer
Replied by Duffer on topic Vand i whisky
BigMac,

Et glas vand og et afklippet sugerør fungerer nu også fint som doseringsmåler


Specielt de tykke sugerør til drinks med en diameter på cirka 5 mm gør det godt.

Selvom det siges - "at det eneste whisky skal fortyndes med er whisky" 8)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3274 by Towle
Replied by Towle on topic Vand i whisky
BigMac skrev:

Selvom det siges - "at det eneste whisky skal fortyndes med er whisky" 8)

Jeg har fundet ud af at fortynde min 10 års Laphroaig med nogle dråber 10 års Laphroaig Cask Strength. Ikke så tosset, kan jeg hilse at sige :wink:

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3276 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Vand i whisky
Rolig Rolig Rolig

Det er bare tomme æsker, eller det er dig der ikke har fået vendt din monitor rigtigt...

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3278 by bruhns
Replied by bruhns on topic Vand i whisky
Jeg bruger nogle tomme essensglas (som der dog aldrig har været essens i). De har et mindre rør end Menus og kan derfor dosere endnu mere præcist (og så koster de heller ikke så meget, og er nemmere at transportere, og og og ... :-)

Mvh.
Jakob/Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3285 by Duffer
Replied by Duffer on topic Vand i whisky
Hej Macdeffe

Jeg syntes man kan ane, at du har en stor samling "specielle" whisky ud fra ovenstående billede....?
Eller har du flyttet dine almindelige malt væk da du tog billedet....? :o

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3288 by dmwa
Replied by dmwa on topic Vand i whisky
De fås i alle tilfælde ikke hos Calle.....

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3290 by bruhns
Replied by bruhns on topic Vand i whisky
Et lille billede af den type jeg bruger, men jeg bruger altså glas der aldrig har været essens i (det kan godt være noget fedtet stads der er svært at vaske helt væk):
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3294 by Duffer
Replied by Duffer on topic Vand i whisky
dmwa, skrev

De fås i alle tilfælde ikke hos Calle.....


Nu ikke for meget sarkasme :?

Calle har et udmærket udvalg - blandt andet Ardbeg, Rare Malts og Caol Ila - men det er jo lidt svært udtale sig om når man ikke har været der - ikke...??? :shock:

Er det en 17-års Glengoyne man kan skimte længst til venstre...?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3296 by BigMac
Replied by BigMac on topic Vand i whisky
Jeg vil hellere kalde en spade for en spade!

dmwa, skrev:
De fås i alle tilfælde ikke hos Calle.....

Flemming hyler bare -igen- over de penge han kunne have tjent hvis vi havde købt vores whisky hos ham!

Ufatteligt han ikke bliver klogere, tsk tsk...

Det må sgu "gå for godt" hos DMWA, hvis man ikke køber ind hvor det er billigst!

Sådan - det var dagens sure opstød! :-(

/BigMac

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago - 19 years 3 months ago #3297 by BigMac
Replied by BigMac on topic Vand i whisky
OK, den var måske på grænsen.

Undskyld Flemming! :oops:

Men jeg synes desværre bare at du hver gang der bliver nævnt noget om køb i udlandet, og udvalget i dette tilfælde, at der så sker et skift i "tonen".

Som MacAll skrev så var der vist ikke nogen tvivl om at sarkasmen var slet skjult i dit indlæg. Lad os nu droppe denne nedgørelse af hinandens indlæg - jeg skal så være den første - og vende tilbage til den ellers dejlige livlige diskussion der er her på siden.

Og ikke at glemme at vi alle er her for det samme - nemlig at dyrke vores hobby. :-)

mvh

BigMac

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/
Last edit: 19 years 3 months ago by BigMac.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3298 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Vand i whisky
Hej BicMac

Ja jeg synes også din kommentar var under lavmålet. Skal vi virkelig til at have en "Ironi on" og "Ironi off" mærkning på indlæggene? Jeg opfattede Flemmings bemærkning som et ironisk, kammeratligt drilleri.

Og det er jo muligt, at fjerne/redigere i sine indlæg istedet for at undskylde.

Ellers giver jeg dig ret, lad os få den livlige debat tilbage, men lad der også være plads til lidt ironi, det er jo en udbredt sport hos os jyder.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago - 19 years 3 months ago #3299 by BigMac
Replied by BigMac on topic Vand i whisky
Hejsa Karl Ejnar,

Jeg vil hellere lade min beskeder stå - for det er jo trods alt min mening jeg har givet til udtryk - hvis den skal tilbageholdes, hvor er vi så henne? :-( Hvis mine indlæg skal fjernes, så lad det blive gjort af Lars/Niels.

Jeg er ked af hvis mit indlæg måske rammer nogle (Læs: Flemming) hårdt, men misforstå mig ikke.

Jeg nærer den dybeste respekt for den enorme viden Flemming besidder.

Det er jo nu engang svært at betone ren tekst - men havde Flemming nu "smiley'ed" sig ud af hans kommentar, var den hermed betonet helt anderledes og meningen måske heller ikke "fejlfortolket"??. Jeg henholder mig bare til tidl. indlæg af Flemming hvor så snart samtalen kommer ind på anskaffelse af vores favoritdrik i udlandet, så gør han i "baglås".

Bevares - så er jeg vel et slet menneske uden moral, fordi jeg ikke har nogen skrupler med at snyde skattefar for et par afgiftskroner - bedøm selv :-(

Lad os så vende tilbage det vi kom fra - WHISKY !! :-)

Mvh

BigMac

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/
Last edit: 19 years 3 months ago by BigMac.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3300 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Vand i whisky
Hej

Det er i hvert fald paprøret fra en 17-års Glengoyne

Jeg bruger de gamle rør/æsker (eller nogen af dem) som pynt aller bagerst på min whiskyhylde(r)

I starten havde jeg den intention at gemme alle embalagerne, men det har jeg opgivet. Så nu gemmer jeg bare 20-25 stykker og skifter lidt ud en gang imellem.

Jeg har nok ikke så mange standard destilleri aftapninger, men det er mest fordi jeg foretrækker at smage noget nyt. Og standard destilleri aftapningerne har jeg for det meste prøvet de fleste af rundt omkring. Der er faktisk "kun" 4 flasker på billedet, resten er pap og papir. Grunden til at jeg tog flasker med på billedet var for at vise størrelsen på den lille kande. Så jeg har ikke gemt de almindelige flasker væk, hvis der med det menes "Calle" whiskyer, eller det man går ud fra der findes hos "Calle" - Jeg forstår det som Standard Aftapninger?.

Jeg kommer selv meget sjældent til de tyske grænsebutikker. Har en gang imellem været forbi Pötsch eller Duborg, men syntes ikke rigtigt de havde et udvalg der var værd at komme efter. Og jeg gider ikke købe en tilfældig Glenagain bare fordi den er 40-50 kronere billigere end i Danmark. Men hvis der står en flaske jeg godt kunne tænke mig så køber jeg den selvfølgelig.
Jeg tager ret ofte på ferie i Skotland og kommer altid hjem med fyldte tasker. Der finder jeg ofte noget "spændende". Men igen - jeg slæber ikke noget med hjem bare fordi det er 40-50 billigere end i Danmark. Jeg vil hellere købe noget jeg ikke lige ser i mine nærbutikker til daglig. Eller noget hvor jeg kan spare en hel masse penge.

F.ex købte jeg en Bunnahabhain 35y Old Acquaintance til 100 £ på Bunnahabhain. Det syntes jeg selv var et røverkøb og kunne godt tænke mig at vide hvad den koster i Danmark, hvis der overhovedet er nogen der set den ?

Det er ikke fordi jeg kimser af dem drikker Standard aftapninger. Vi har vel alle vores favoritter, som man bare må have stående på hylden.

Jeg vil helst gerne have at der altid står en

Ardbeg 10 og

Cragganmore

på min hylde, men de har det med at forsvinde hele tiden....

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3301 by BigMac
Replied by BigMac on topic Vand i whisky
Enig med 'Deffe her...

Jeg gider heller ikke længere købe for at købe. Bevares, jeg har da gjort det tit da jeg begyndte at interessere mig for whisky - og jeg skal da blankt indrømme at størstedelen af de flasker jeg har stående er standard/destilleriaftapninger - Men jeg kan godt se hvor det er ved at trække hen af...

De sidste anskaffelser har været været specielle cask-aftapninger og jeg synes heller ikke jeg finder den store glæde i visse af standardaftapningerne længere. (der er dog nogle der hænger ved) ;-)

Kan jeg kun spare en fald 50'er er der heller ikke noget ved det længere, men kommer vi op i nærheden af ½ pris og/eller 2-300kr. mærket, slår jeg til. I dag bruger jeg "standard"whiskierne som "dagligdags" whisky (kan egentlig ikke lide dette udtryk) og det virker fint. Men skal der være fest, så rykker vi de bedre flasker frem :-)

Mvh

BigMac

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3305 by MacChristensen
Replied by MacChristensen on topic Vand i whisky

F.ex købte jeg en Bunnahabhain 35y Old Acquaintance til 100 £ på Bunnahabhain. Det syntes jeg selv var et røverkøb og kunne godt tænke mig at vide hvad den koster i Danmark, hvis der overhovedet er nogen der set den ?MacDeffe


.....som forøvrigt var helt forrygende, hvis det var den du havde med til Port Ellen-smagning hos Al. :D Finder du den herhjemme et sted, så lad mig det lige vide !! :wink:

Slainte
Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3306 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Vand i whisky
Hvis vi bliver i vandområdet 8) Så kan man købe vand fra destillerierne. Jeg har bl.a. fået en flaske vand fra Glenmorangie. Og det smager unægtelig anderledes end dansk postevand.
Når jeg nu en sjælden gang drypper vand i mine malts, så er det som regl vand fra hanen. For hvis jeg ikke vil have en Highland malt så kan jeg vel ikke hælde vand i fra Islay i eller omvendt. Jeg har ikke erfaringer med at mixe vand og malt i den hensende.
Nu har jeg så heller ikke set ret mange steder hvor destillerivand kan købes, så det er vel mere teoretisk karakter.

Med hensyn til "dagligdags" whisky så har jeg det nok lidt på samme måde, de almindelige til den daglige dram og så de lidt bedre til en hygge aften. Men det jeg ville frem til er at jeg har taget hul på en Cragganmore 12, første glas var ikke noget at skrive om men den bliver faktisk bedre og bedre. Ikke så tosset af en "standard" malt. MJ giver den vist 90 point, tror jeg nok.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3307 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Vand i whisky
Hej Niels

Jeg har det på præcis på samme måde med Cragganmore. Den bare vokser og vokser i karakter jo flere glas man får af den (ikke lige efter hinanden). Første gang jeg smagte den så jeg heller ikke rigtigt lyset

MHT til vand kan jeg ikke smage forksel på om jeg bruger den ene form for vand eller den anden, selvom om jeg godt kan smage forskel på vandet i dets rene form

Macdeffe

(Drikker normalt ikke vand, det ødelægger min væskebalance)

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3308 by Duffer
Replied by Duffer on topic Vand i whisky
Macdeffe, skrev

Det er ikke fordi jeg kimser af dem drikker Standard aftapninger. Vi har vel alle vores favoritter, som man bare må have stående på hylden.


Jeg har fundet en løsning ; 50 % specialaftapninger - 50 % destilleriaftapninger - det er min målsætning.
(Min nuværende beholdning er nok 30 % special og 70 % destilleri)
(Næsten alle mine specialaftapninger er købt i Danmark med dansk skat, moms, told og afgifter - hvis dette skulle interessere nogen :| )

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3309 by uldall
Replied by uldall on topic Vand i whisky
Hej! kære whiskynydere.
Lad nu være med at hakke på Flemmimg(DMWA) ved hver given lejlighed.
Han bruger sin ironi en gang imellem, det da herligt, og jeg er overbevist om at Flemming også køber en whisky over grænsen i ny og næ, det kan både være den dansk/tyske og skotsk/danske.
For iøvrigt Flemming og andre, har Calle faktisk mange specialaftapninger til gode priser, jeg nævner kun Port Ellen,Ardbeg osv. især mange D. Lang aft..
Pas nu på med alt det vand i pøser i jeres Whiskyer, i tænker ikke klart mere.
Slainte uldall7000
ps. det er ironi det hele

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3313 by dmwa
Replied by dmwa on topic Vand i whisky

De fås i alle tilfælde ikke hos Calle.....

:lol: :lol:

Smilies tilføjet - det var kun ment som en morsom bemærkning

Slainthe

Flemming

PS: Privat besked sendt til BigMac - vi fortsætter lige misforståelser dér

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.314 seconds