Luftpumpe-dims

More
19 years 5 months ago #2541 by JimTaggart
Luftpumpe-dims was created by JimTaggart
Jeg har en gammel flaske whisky i en dekanterflaske, der har været åbnet en måneds tid. Den er halvt fuld, og hvis jeg ikke drikker den hurtigt, er jeg blevet anbefalet at købe en luftpumpedims, der øjensynligt kan fjerne luften i flasken, så indholdet kan holde sig længere. Gode råd modtages. Virker det? Er det værd at investere i en sådan tingest?

Man vil med rimelighed kunne anføre, at jeg bare skal se at få drukket whiskyen, hvilket jeg egentlig ikke er uenig i, men da jeg har tænkt mig at byde nogle venner på en smagsprøve, bliver flasken ikke tømt førend tidligst midt i januar. Hvad er jeres erfaringer?
Jeg har hørt, at Kjær & Sommerfeldt sælger én for ca 170 kr.
I en anden tråd nævner MacNiels en nitrogendims - vil det være bedre at bruge dén?

Venlig hilsen
Lars Knudsen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2542 by jones
Replied by jones on topic Luftpumpe-dims
Luftpumpens gummiforsegling klarer sig fint ved vins alkoholprocenter, men tæres af whiskys 3-4-5 gange højere alkohol. I længden holder den ikke.

Nitrogenpatronen udskifter flaskens luft med en neutral gasart, men behandlingen skal helst gentages ca. hver 14 dage p.g.a udsivning. Med mindre du er indstillet på at gøre det til en fast ritual, så er der ikke meget at hente.

Det bedste bud når det kun skal bruges denne ene gang: Anskaf en ren flaske af passende størrelse med tæt låg og hæld whiskyen over på den.


Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2543 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Luftpumpe-dims
Tak for det, Al. Kan nitrogenpatroner købes i alle velassorterede whiskybutikker?

Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2545 by jones
Replied by jones on topic Luftpumpe-dims
Det er snarere i de finere vinforretninger at du skal søge nitrogen-løsninger. Den mest kendte er nok Vacu Vin som består af en spraydåse og 2 gummipropper.

Men læs først her www.zillyink.dk/vinskole_14.htm hvad erfarne vinfolk mener om den slags. Første sætning er "Drop diverse hightech-løsninger og hæld i stedet vinresten på en tom halvflaske."

Det gælder i endnu højere grad for whisky, som nævnt, på grund af den rigtigt dårlige kombination som gummiprop og spiritus på 40 - 60 % udgør.

Al Jones

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2547 by fao
Replied by fao on topic Luftpumpe-dims
Efter at have læst ovennævnte og andre indlæg om emnet, kom jeg til at tænke :lol: over følgende:
Hvis en Whisky nedbrydes i halvfyldt flaske, det må jo være fordi at dampene fortættes i luftrummet over Whiskyen. Nedbrydes Whiskyen så ikke meget hurtiger hvis man udsætter flasken for et undretryk :?:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2548 by Nattlorden
Replied by Nattlorden on topic Luftpumpe-dims
Nej, det är för att flaskan innehåller mer syre... med undertryck innehåller flaskan mindre luft... alltså mindre syre. Det är oxidationen som åldrar whiskyn.

Själv provar jag gummipropparna nu, så får jag se om Al Jones har rätt i att de inte håller i längden.

/Björn Andersson
WhiskyTour, WhiskyCenter(Malmö), SMWS, Aberlour Companion & Ardbeg Committee member
Min kollektion

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2549 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Luftpumpe-dims
Ja, jeg kan godt se, at jeg må til at få tømt min halvflaske Macallan Speymalt. Det synes at være den bedste løsning på alle måder :) . Ser dog frem til at høre om Nattlordens erfaringer.

Venlig hilsen
Lars Knudsen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2551 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Luftpumpe-dims
Jeg er ikke helt 100% sikker på hvorledes denne nitrogen fætter fungere.
Det skulle i princippet ligge sig som en hinde på overfladen af væsken i flasken, da det er tungere end vand.
Hvor længe det holder er jeg ikke helt klar over.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2555 by bruhns
Replied by bruhns on topic Luftpumpe-dims
Jeg har prøvet med en luftpunpe, men må tilslutte mig Als kommentar om den løsning: whiskyen begyndte at opløse gummiet i proppen og så afbrød jeg eksperimentet.

Jeg har hørt at man evt. kan bruge glaskugler og proppe dem i flasken til whiskystanden når op i halsen og dermed minimerer oxyderingen, men jeg har ikke prøvet denne løsning selv... endnu, det står på listen.

Mvh.
Jakob/Qualityworld
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2560 by Nattlorden
Replied by Nattlorden on topic Luftpumpe-dims
Hur lång tid tog det innan ni upptäckte opløsningen?
Beror det på alkohol i gasform, eller på att man inte torkat rent i halsen innan man satt tillbaka gummikorken?

/Björn Andersson
WhiskyTour, WhiskyCenter(Malmö), SMWS, Aberlour Companion & Ardbeg Committee member
Min kollektion

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2571 by bruhns
Replied by bruhns on topic Luftpumpe-dims
Jeg synes at whiskyen (DMWAs Macallan aftapning) begyndte at få en offnote efter cirka 4 måneder og synes at det var for god en whisky til at fortsætte. Det var ikke sådan at proppen var opløst, men den var ligesom begyndt at blive lidt "porøs"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.265 seconds