50 whiskyer du skal smage, før du dør

More
15 years 5 months ago #16415 by dmwa
Det vrimler med nye bøger - nu er der også kommet en på dansk - af en (blandt de 3 forfattere på bogen) af danske whiskykendere nok så kendt person - nemlig Jens Tholstrup, der var medstifter af Dansk Maltwhisky Akademi i 1995, har været ansat ved Wm Grant & Sons, dels som tourleder på Glenfiddich og som World Brand Ambassador og de seneste par år har han trådt sine arbejdssko i Danmark - netop tiltrådt ny stilling hos Hans Just.

Læs en flot omtale af bogen her www.kristeligt-dagblad.dk/artike ... e-stroemme

Der kommer naturligvis også en omtale i MALTEN, der udkommer om en god måneds tid.

Bogen kan købes i boghandlere - vi undersøger i øjeblikket, om vi også får "den på hylderne". Den sælges lige her og nu i boghandlere til DKK 245 - men er dog set på nettet til lige omkring DKK 200.

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16422 by JimTaggart
Det lyder som en hyggelig bog. Ud fra anmeldelsen tyder det på, at der er taget udgangspunkt i tilgængelige egenaftapninger fra destillerierne. Er dette tilfældet gennem hele bogen?

Venlig hilsen
Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16424 by dmwa
Forfatterne har stillet 3 kriterier, hvoraf minimum 2 skal være opfyldt
1) Det skal være et brand
2) Whiskyen skal have særpræg/særlig karakteristik
3) Whiskyen skal have en oprindelse - dvs en særlig historie
Det er som udgangspunkt destilleriaftapninger (incl. Flora & Fauna), der er valgt som én af de 50 whiskies - men andre er også nævnt. Som det står meget tydeligt beskrevet under en af whiskyerne, så kunne man godt have taget en Cadenhead aftapning ind - men da aftapningene er så små - så ville flasken være udsolgt, når bogen kom ud - og så er der jo ingen grund til at nævne den, da man jo så ikke kan nå at smage den, inden man dør.....
MEN - dette er ikke en bog i traditionel forstand, der giver smagsnoter til whiskyen - jo, det gør den også, nogle gange går forfatterne helt i selvsving, men den giver også mange tekniske detaljer og søde små historier, så går man med en lille foredragsholder i maven, ønsker at få udvidet sin horisont eller bare underholdt med favoritwhiskyen i hånden, ja så er det en rigtig god bog. Det er noget af det bedste, som jeg har set længe.
Men det er klart - hvis man søger et værk over ALLE skotske single malts, så er man gået forkert i byen. I denne bog er der 27 Skotske single malts, 1 blended malt, 4 blended og 1 grain (Duncan Taylors Port Dundas 1973), 4 irske, 8 amerikanske, 2 canadiske og 3 japanske - i alt 50!

Og et eller andet sted Lars - hvis man ikke skulle tage udgangspunkt i destilleriernes egne aftapninger, så ville en bog som denne jo meget hurtig blive "uaktuel" - så jeg tror det er med meget stort overlæg, at man har valgt uafhængige aftappere fra.

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16428 by JimTaggart
Flemming skrev:

Og et eller andet sted Lars - hvis man ikke skulle tage udgangspunkt i destilleriernes egne aftapninger, så ville en bog som denne jo meget hurtig blive "uaktuel" - så jeg tror det er med meget stort overlæg, at man har valgt uafhængige aftappere fra.

Det er jo en forståelig option, der her er taget udgangspunkt i. At opmuntre læserne til at kaste sig over dråber forlængst udgået af markedet ville jo i hvert fald ikke tiltrække nye whiskynydere. Med de gode historier, du nævner, lyder det som en udmærket bog til en kold vinteraften akkompagneret af en solid dram i glasset - måske en af de 50..

Venlig hilsen
Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16429 by jones
Lad mig se om jeg har forstået det rigtigt...

En flaske fra Cadenhead's vælges fra fordi der findes så få flasker at den nok er udsolgt når bogen udkommer, men Duncan Taylor Port Dundas tages med.

Port Dundas er genial whisky (Det kan deltagerne I Whisky Bible smagningen på Cockney Pub forrige lørdag taler med om), men der findes altså kun 256 flasker til hele verden.

Er jeg den eneste som aner en vis inkonsekvens her?

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16430 by dmwa
Nu er jeg ikke forfatteren - men Al har naturligvis et point - et stykke af vejen, for hvilken grainwhisky er aftappet i "rå" mængder af destilleriet selv? Jeg tror, at forfattererne "blot" har brugt dette til at illustrere, at grain er en ingrediens i en blend - og fundet en god grain - men godt set Al - der er jo mindst lige så få flasker, som Cadenheads normalt aftapper.....

Slainthe
Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16431 by Duffer

hvis man ikke skulle tage udgangspunkt i destilleriernes egne aftapninger, så ville en bog som denne jo meget hurtig blive "uaktuel" - så jeg tror det er med meget stort overlæg, at man har valgt uafhængige aftappere fra.

Jeg tror nu destilleriernes egne aftapninger forbliver aktuelle længere tid end de uafhængige. De uafhængige aftappere sender typisk langt færre flasker på markedet.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16432 by Peteys
Nu er førnævnte grain jo heller ikke en af dem der kommer som slagtilbud i den lokale. Mon ikke den eller ligenende vil være tilgængelige et stykke tid?

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16433 by dmwa
Den vil sikkert være tilgængelig - men hvis alle der køber bogen skal have en, så er der ikke nok, for der bliver vel trykt mere end 256, hvis det skal være rentabelt.

Slainthe
Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
More
15 years 4 months ago #16464 by Duffer

Vi har nu fået en "aftale" med forlaget, så vi kan forhandle denne bog.

Har du læst den :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16465 by dmwa
Ja - jeg har læst den - og skrevet min anmeldelse, der offentliggøres i MALTEN, der udkommer om ca 3 uger

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.271 seconds