Lars Thomas.

More
16 years 4 months ago #13577 by Golfarne
Lars Thomas. was created by Golfarne
Hej til Alle.
Jeg har været på nettet for at finde" Whiskybogen" af Lars Thomas.
Hos www.ibooks.dk kan den købes til 157.21 kr. og hvis man køber for mere end 199,00 kr er forsendelsen gratis, indtil den 24-12-07. Der fandt jeg Michael Jackson bog "Den store bog om whisky" ligeledes til 157,21 kr. Denne bog er ligeledes af Lars Thomas dvs. han har oversat bogen til dansk. Bogen er fra 1998 så det er en lidt ældre sag.

Hilsen.
Golfarne

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13915 by Golfarne
Replied by Golfarne on topic Lars Thomas.
Hej til alle.
Jeg har fået whiskybogen af Lars Thomas, i julegave, ja det vil sige, at jeg faktisk ikke har fået den af Lars Thomas, men af min kone.
På side 36 skriver han :
Whisky er ikke sart, når det gælder opbevaring. Det gør ikke den store forskel, om flasken ligger ned eller står op !!! Sig mig læser han ikke whiskynyt, inden han udgiver bøger.
Jeg husker tydeligt, da jeg havde fået et whiskyskab, hvor flaskerne skulle ligge ned. Det blev sendt retur, efter jeg havde spurgt det skarpe panel, kan whisky ligge ned.
Og fået forklaringen hvorfor whisky ikke kan ligge ned.

Hilsen
Golfarne

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13918 by Peteys
Replied by Peteys on topic Lars Thomas.
I grunden sker der vel heller ikke så meget hvis whisky'en er på de 40%, men hvorfor tage chancen....

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13920 by st7
Replied by st7 on topic Lars Thomas.

Whisky er ikke sart, når det gælder opbevaring. Det gør ikke den store forskel, om flasken ligger ned eller står op

Han tænker sikkert på King George, Long John eller Cluny. Ja...hvad er det værste der kan ske :!:

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13922 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Lars Thomas.

"Whisky er ikke sart, når det gælder opbevaring. Det gør ikke den store forskel, om flasken ligger ned eller står op" !!! Sig mig læser han ikke whiskynyt, inden han udgiver bøger.

Nej - sikkert ikke. Ligesom så mange andre forfattere(=teoretikere?) ved han bedst ;-)

Det er jo ikke første gang - nok ej heller sidste - der er fejl i whiskyliteraturen. :roll:

Men jeg synes næsten det er værre, når der i danske oversættelser, laves fejl fordi oversætteren ikke har sat sig ind i emnet, men blot "bevidstløst" slår op i ordbogen.

Kan I huske "de pensionerede maltkar" på Bladnoch? (oversat fra "retired maltings")

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13923 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Lars Thomas.
Eller den "u-øllede" version af Glen Grant

I den engelske udgave står der "un-aled"..en typo..der skulle have stået "un-aged"

Men den danske oversætter tog den ordret :-)

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13925 by Peteys
Replied by Peteys on topic Lars Thomas.
Ku være man sku søge job som oversætter......
Eller bare som korrektur læser, lader til der er mangel på dem

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13926 by st7
Replied by st7 on topic Lars Thomas.

Ku være man sku søge job som oversætter......

Husk dog, hvis du overvejer at oversætte Whiskybiblen til dansk, at dobbelttjekke når du lægger karakterne sammen :wink:

Spøg til side :arrow: ....spændende pakkekalender du havde skrabet dig sammen. Altid interessant at læse, når forskellige aftapninger fra samme destilleri, smages op mod hinanden.

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13927 by Peteys
Replied by Peteys on topic Lars Thomas.
jaja, der er lige det med tallene, og den samlede karakter man har i hovedet er ikke altid den man når frem til når lægger de individuelle tal sammen.....
(tror jeg nok)

:wink:

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13931 by Golfarne
Replied by Golfarne on topic Lars Thomas.
Hej til alle.
Nu Har jeg læst afsnittet der omhandler Skotsk whisky, og helt ærlig det er ikke nogen stor whiskybog. Feks. Højlandet inc. Speyside er beskrevet på siderne 65 til og med side 71. Det største område med langt de fleste destillerier overstået på 7 sider hvoraf den ene side optages af billeder. Jeg må sige, det er en meget overfladisk bog om whisky.
Til hans ros skal det nævnes, at på side 124 skriver han. Der findes talrige hjemmesider,
men der er specielt tre danske, som kan anbefales.
Dansk Maltwhiskyakademi, www.dmwa.dk
Whiskynyt, www.whiskynyt.dk
Whiskymessen, www.whiskymessen.dk

Hilsen
Golfarne

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13933 by Duffer
Replied by Duffer on topic Lars Thomas.
Som nævnt i mit tidligere indlæg - www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... e&sid=1268 - er bogen ikke for "hardcore" entusiaster.
Bogens målgruppe må være nybegyndere og viderekomne og det taget i betragtning, er den en udmærket bog.
De tre hjemmesider (plus en hel del andre sider) du nævner kender alle entusiaster på rygraden.
En bog med mange gode henvisninger til hjemmesider (for entusiaster) er f.eks Malt Whisky Yearbook.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 7 months ago #16036 by Golfarne
Replied by Golfarne on topic Lars Thomas.
Hej til alle.
Lars Thomas har skrevet en artikel en Politiken søndag den 7 sep. 2008.
Artiklen starter med denne indledning:
Dansk whiskyproduktion har indtil videre kun været en mørk parentes i den hjemlige
spiritushistorie.
Et nyt kapitel ligger og venter i nogle tønder på havnen i Køge.
Jeg har skrevet til politiken for at få dem til at lægge artiklen på politiken Tjek.
Håber det lykkes.
Hilsen
Golfarne.

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 7 months ago #16045 by dmwa
Replied by dmwa on topic Lars Thomas.
Der er flere nye kapitler om dansk whisky - vent til MALTEN november 2008 kommer på gaden....

Omkring whisky skal ligge ned eller stå op... Hvis der er metalskruelåg, er det underordnet (mig bekendt), om den ligger ned eller ej - men er der korkprop, så vil spiritussen "æde" korken - og det vil ikke være godt for whiskyen. Jeg har set utallige eksempler på dette.

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.277 seconds