Karaffel / Decanter

More
16 years 3 months ago #13541 by tom
Karaffel / Decanter was created by tom
Hej.

Jeg er ny på boardet og i denne spændene whisky verden som sådan.
Jeg har her det sidste stykke tid fået samlet mig et par flasker sammen, og nu har jeg tænkt på at købe en flot karaffel / decanter (fra glencairn, i den gamle firkantede stil).

Jeg har hørt både for og imod. Nogle siger at det ikke gør den store forskel, bare whisky'en blir drukket liige så hurtigt som enhver anden flaske whisky, der først er blevet åbnet , mens andre siger at whisky'en ikke har godt af at blive iltet på den måde, når den blir hældt over, og at låget / propen ikke holder tæt efterfølgende.

Umiddelbart ville jeg nu sige at glencairn, som normalt holder en god kvalitet burde holde tæt (måske ikke som en kork prop, men tæt nok), og min gode ven som er englænder, siger at der er meget normalt, at en "british gentleman", har 1 eller 2 i skabet.
Hvis det ikke gør den store forskel, så ville det passe udemærket til mit nye lille "globus" barskab som er på vej. Flotte ser de ihvertfald ud, det kan ingen vel benægte.

Men hvad syntes I?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13542 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Karaffel / Decanter
Jeg kunne godt se sådanne en globus her i stuen med flasker i, men dette deles nok ikke med konen :-)
Med hensyn til decanter / karaffel, så har jeg ingen erfaring med det, men det kan jo ikke undgåes at whiskien bliver "luftet" fra flaske til karaffel.

Men en "hverdags" whisky kunne nok godt finde vej, hvis globus og karaffel var til det.

Høre gerne om din erfaringer med det..

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13544 by Peteys
Replied by Peteys on topic Karaffel / Decanter
Ja hvis du syntes decanteren er flot, så er det vel bare at går igang, men som Niels siger, så tag og prøv med et par af de knap så dyre flasker, vel at mærke nogen af dem du er parat til at drikke i løbet af kort tid, så du får en fornemmelse af hvor meget det betyder...

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13545 by MacLars
Replied by MacLars on topic Karaffel / Decanter
Hej Tom,

Velkommen til. Jeg vil godt lave en lille henvisning til Peteys Eksperiment med opbevaring af Whisky

www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... pic&t=2652

VH
MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13548 by Chief
Replied by Chief on topic Karaffel / Decanter
Hej Tom

Også velkommen herfra.

Dekanter anvendes jo primært til vin. Når man dekanterer en rødvin til en karaffel, er det primært for at fjerne bundfaldet. Sekundært for at ilte vinen, hvilket de lærde slås meget om er godt eller dårligt, så det skal jeg ikke gøre mig klog på.

Men når du hælder whisky fra flasken til karaflen, så ilter du rent faktisk whiskyen. Jeg har selv en dejlig, tung og firkantet gammel karaffel, som jeg bruger til whisky. Det skal lige siges, at proppen er af kork. Jeg har konstateret, at omhældningsprocessen bevirker, at whiskyen skal drikkes indenfor et kortere tidsrum, end når den kommer fra flasken. Men tidsforskellen er dog ikke så stor, som man kunne tro, og det kommer jo nok an på proppen på karaflen. Min karaffels korkprop "holder" bedre på whiskyen end en plasticprop på de nyere karafler. P.t. har jeg en Auchroisk i karaflen, og ved en smagsprøve i dette øjeblik, må jeg konstatere, at den har stået for længe. :(

Men whisky i en karaffel tror jeg blot er en gammel tradition, ligesom de store, tunge krystalglas. Men som en ældre herre må jeg da indrømme, at der er en vis stil og et nostalgisk skær over det, når jeg har gæster på min egen alder, og vi sidder efter middagen "og skænker den ravgyldne whisky i vores tunge krystalglas fra den skinnende karaffel, mens vi nyder duften af den pragtfulde drik og røgen fra de ædle cigarer". :D :D

Og med hensyn til indholdet, så er det en god ide at gøre, som MacNiels og Petey foreslår.

Sláinte
Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.221 seconds