Ny bog fra Jim Murray ??

More
20 years 7 months ago #113 by granly
PÅ amazon.co.uk kan man afgive en forhåndsbestilling på en ny bog af Jim Murray.

www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASI ... 93-8540665

Bogen skulle være den første i en ny serie af årlige bøger med den seneste udvikling indenfor whiskyindustrien.

Bogen skal indeholde over 1500 smagsnoter på whiskyer fra hele verden.

Jeg har kun set bogen annonceret hos Amazon, hvor udgivelsesdatoen er sat til at være \"September 2003\". Er der nogen der kan be-/afkræfte om bogen kommer næste måned eller evt. kan komme med flere oplysninger om hvad vi kan forvente af bogen.

granly

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 7 months ago #518 by MacLars
Replied by MacLars on topic Ny bog fra Jim Murray ??
Hej

Jeg tror roligt du kan regne med bogen kommer i næste måned, her et lille snip fra en mail jeg har fået om hvad der skulle komme af whiskybøger inden for den kommende tid

Stirk, David - \"Campbeltown Distilleries\"
Hills, Pip - Scotch Whisky Directory (Mainstream / Nov \'03)
Murray, Jim - Jim Murray\'s Whisky Bible (Carlton / Sep \'03)
Maclean, Charles - Whisky: a Liquid History (Cassell / Sep \'03)
Wilson, Neil - Island Whisky Trail (NWP / ingen udgivelsesdato, udover snart)

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 3 months ago #768 by granly
Replied by granly on topic Ny bog fra Jim Murray ??
Hej

Jeg modtog bogen med posten i mandags. Det lader til at saxo.dk er hurtigere end Amazon.co.uk ....

granly

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 3 months ago #769 by Peterap
Replied by Peterap on topic Ny bog fra Jim Murray ??
Er den noget at samle på? Det er jo snart jul...

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 3 months ago #775 by granly
Replied by granly on topic Ny bog fra Jim Murray ??
Hej

Jeg har desværre ikke haft tid til at vurdere bogen ordentligt, men jeg kan referere hvad den indeholder.

Først er der en introduktion og vejledning til bogen.
Så kommer der en uforbeholden kommentar til "The evil of colour prejudice"

Derefter er der kommentarer til hvad der er sket i whiskyindustrien der forløbne år. Jeg har forstået det således at bogen skal udkomme hvert år, så dette afsnit skulle holde læseren opdateret om de seneste ting, der er sket.

Jim Murray har derefter lavet en hitliste med de whiskies, der scorer højest i hans bog, og han udnævner også årets "vindere" i forskellige kategorier.

Så kommer bogens store afsnit med smagsnoter. Dette afsnit er grunden til, at man kan overveje at købe bogen (efter min mening). Første et stort afsnit om Single malt scotch whisky. Det er en lille introduktion til emnet, men der er ingen "faktuelle" oplysninger til hvert enkelt destilleri, som man jer det hos Michael Jackson eller Lamond/Tucek. Der er heller ikke den samme plads afsat til hver enkelt aftapning med etiket osv. Til gengæld er der næsten overvældende mange smagsnoter, og mange af dem jeg har set er skrevet med glimt i øjet…

Der er herefter et afsnit dedikeret til Grain whisky.

Det næste afsnit beskæftiger sig med smagsnoter til Scotch blends, og tak for det Jim !! Der findes så meget godt derude som vi overser i vores iver efter kun at drikke single malt. Det er noget vi skulle have haft før (Ja, jeg ved godt at Jim Murray har lavet en hel bog om emnet før, men hvem har ellers...)

Derefter kommer der afsnit med irsk whiskey, amerikansk whiskey(Bourbon, Rye m.m.), japansk whisky, canadisk whisky, europæisk whisky og whisky fra resten af verden.

Bogen slutter af med en ordforklaring til bogen, råd til whiskydrikning/-nydelse, plads til FÅ personlige noter samt et slutord.

Jeg tror bogen henvender sig til de seriøse whiskydrikkere derude. En nybegynder vil kede sig ihjel med bogen.

Det kan være bogen kan blive vurderet efter at flere folk har læst den.

Slainthe Mhah

granly

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 2 months ago #796 by stig
Replied by stig on topic Ny bog fra Jim Murray ??
Jeg har nu med tak til MacY haft lejlighed for at gennemgå bogen.
Jeg syntes, at den er en fantastisk samling af smagsnoter, som er udformet relativt neutralt og uden en masse mystisk noter, som vi kender fra andre forfatter. Om pointsystemet kan man mene mange ting, men det virker ikke helt ved siden af.
Jeg kan helt klart anbefale denne bog, som forhåbentlig udkommer hvert år fremover.
Konsulter evt. denne bog næste gang du skal købe whisky.

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.267 seconds