Skønlitteratur?

More
20 years 8 months ago #112 by Peterap
Skønlitteratur? was created by Peterap
Der er her på siden megen snak om faglitteraturen om vores alles favoritemne: Whisky. Jeg synes dog at skønlitteraturen er blevet overset.

Er der nogen, der ligger inde med viden om spændende eller sjov skønlitteratur, hvor omdrejningspunktet er whisky eller hvor whisky på en eller anden måde indgår som en central del?

Jeg selv faldt for et par år tilbage over en ganske morsom bog, omhandlende en akut mangel på whisky på et par småøer i Skotland under 2. verdenskrig. De har det ille nemt de stakkels øboer - indtil et fragtskib på vej mod USA, indeholdende 50000 (!!)kasser whisky strøder på grund ud for øerne. Herefter går den store druktur over stok og sten. Bogen er først udgivet omkring 1950, hvorfor den kan forekomme noget støvet i sprogbrugen, men de lange passager skrevet på skotsk/engelsk og gælisk er meget morsomme (gælisk ordbog indkluderet). Bogen hedder \"whisky Galore\", og er skrevet af Compton Mackenzie.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 8 months ago #508 by MacLars
Replied by MacLars on topic Skønlitteratur?
Hej

\"Whisky Galore\" er også filmatiseret, se mere information her (IMDB)

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 8 months ago #514 by MacLars
Replied by MacLars on topic Skønlitteratur?
Hej

Jeg faldt lige over en gammel mail jeg ikke havde fået læst, der stod der sørme noget om en bog der måske kunne ha\' interesse: \"Railway Spirit\" af R.I. Smith.

Det var en kommentar fra forfatteren der skrev om bogen:

\"It is primarily the stories of people who worked on the railway in our area. Whisky features strongly as it was the primary traffic, including the transport of yeast, draff, barley, casks, etc. There are also many stories of how to extract some spirit from a cask without anyone ever knowing how! Whisky itself is but one chapter, but as I say, it features all the way through the book. The whisky distilleries spring up in the wake of the railway to a large degree, and proximity of the railway was as important as a spring.
Yours sincerely,
Ron Smith\"

secure.moray.org/acatalog/Moray_Heritage...isky_Country_24.html

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 7 months ago #549 by MacLars
Replied by MacLars on topic Skønlitteratur?
Hej

Jeg faldt tilfældigvis over en anden bog som måske kan ha' interesse Tales of Whisky and Smuggling

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.277 seconds