Hjælp Nybegynder?

More
17 years 7 months ago #9008 by Kunisch
Hjælp Nybegynder? was created by Kunisch
Hej alle Whisky nydere

Jeg er en 20årig gut der Lige er begyndt sit Whisky eventyr.

Det hele startede med et besøg på Buffalo Trace distilery i Kentucky, hvor vi fik en introduktion til Bourbon og smagte på lidt forskelligt (ja jeg ved godt at Bourbon og Whisky ikke er det samme).

Derefter har jeg smagt lidt forskelligt, og senest har jeg erhvervet mig en 10årig Springbank (96).

Så nu er mit spørgsmål, hvordan komer jeg videre ud i Whiskyens verden ?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 7 months ago #9009 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Hjælp Nybegynder?
Jeg anbefaler whiskysmagninger

Der er en kalender på forsiden her
SÅ behøves man ikke invistere i en hel flaske hver gang man skal smage noget nyt
Da jeg startede lavede jeg den regel for mig selv at jeg skulle købe en flaske om måneden. Den er så sidenhen blevet lavet om til højst en flaske om måneden, da jeg efterhånden ikke kan komme til for flasker
Smagninger er ofte også et godt sted at møde andre whiskynørder, snakke om whisky, få inspiration og anbefalinger

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 7 months ago #9011 by MrP
Replied by MrP on topic Hjælp Nybegynder?
Ud over smagninger, som Macdeffe anbefaler, er det også godt med lidt teori, så det er en god idé at læse nogle bøger om emnet.

Jeg kan anbefale følgende til at starte med:

Lademanns Whiskybog af Jim Murray: En god grundbog med whiskyens historie, fremstilling, ingredienser m.v.v samt ikke mindst beskrivelser/bedømmelser af whiskies fra hele verden.

Gyldendals Single Malt Whiskyguide af David Wishart: Wishart har skrottet den sædvanlige inddeling af skotske whiskies i distrikter. I stedet har han lavet en klassifikation, hvor hver whisky bedømmes på en række punkter (smag, duft m.v.). Idéen er så, at hvis du kan lide een whiskly i kategori A, så kan du sikkert også lide de andre i samme kategori.

The Whisky Bible af Jim Murray: Lille lommebog med kortfattede bedømmelser af flere tusinde whiskies fra hele verden. Uundværlig, når man i en butik falder over en whisky, man ikke liiige kender.

mvh Poul

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 7 months ago #9014 by Macgan
Replied by Macgan on topic Hjælp Nybegynder?
Hej Kunisch

En oplagt mulighed er også at starte i en whiskyklub, der laver smagninger, foredrag, social samvær m.m. Her kan du også møde andre whisky-nørder, der med glæde videregiver deres erfaringer og viden.
I al beskedenhed kunne eksempelvis Aalborg Whisky Laug være en mulighed, men nu ved jeg jo ikke hvor du bor.

mvh Macgan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 7 months ago #9026 by solarex
Replied by solarex on topic Hjælp Nybegynder?
Min whisky interesse tog fart for ca. 4 år siden, og jeg ser stadig mig selv som nybegynder. Absolut. Har også første Skotlandstur til gode.

Det er oplagt at tage til smagninger og messer, som det er blevet sagt. Udbred kendskabet og få nysgerrigheden omkring forskellige distillerier og distrikter stillet. Jeg synes man skal give sig selv muligheden for engang imellem at smage whisky, der er en klasse (eller 2) højere end der, hvor man typisk starter. At smage meget god whisky i 1000 kroners klassen med stærke indtryk, stor kompleksitet og lang eftersmag er inspirerende, styrker kendskabet og hjælper til at opdage nye sider af de billigerer flasker, man selv ligger inde med. Og sådan fortsætter man vel egentlig opad. Man skal absolut ikke holde sig tilbage for at smage whisky, man dog ikke vil købe en hel flaske af.

Dertil vil jeg foreslå at smage whisky op imod hinanden. Det kan afsløre nye sider ved de enkelte whiskies. Prøv for eksempel at foretage mini smagning derhjemme med måske 3 whiskies. En du har haft noget tid og kender godt, som du starter med, og så et par nyere, som du smager op imod. Gå lidt frem og tilbage imellem dem, både med duft og smagning. Så skal du bare se. Ikke at man skal gøre det, hver gang man hiver proppen af en ny flaske. Men når du har været forbi en ny flaske en håndfuld gange, og tror du kender den, så test den imod naboen.

Nogle butikker, som Juul's, har et bredt udvalg af 5 cl. flasker. Også single cask.

Whisky interesse har den indbyggede fordel, at man altid har noget til sin ønskeseddel. Prøv med blot "single malt whisky". Så kan alle finde noget til dig, og det med indbygget overraskelse. Og det gør jo ikke spor om onkel-ved-intet-om-whisky køber en-af-dem-fra-Brugsen (single malt) til dig. Så har du jo en at udbygge kendskabet med. Og drikke af, om man så må sige.

God fornøjelse.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.271 seconds