The Balvenie single barrel 15 år ( 20 år)

More
19 years 1 month ago #4629 by karlejnar
I mine noter fra dmwa-smagningen har jeg skrevet, at der var 350 flasker pr. fad. (50,4% udgaven 1982/2002)

Og at den er ej koldfiltreret, og at der kun tilsættes lidt kildevand :oops:

Samt lidt farve i dem til USA :roll:

Det må være en amerikansk, der er på billedet, for den ser da lidt farvet ud. Så vidt jeg husker, er den mere lys i virkeligheden.
Det er derfor, den farves til det amerikanske marked. De kan ikke finde ud af det, når en 15års er lysere end den 12-årige :roll:
Jamen kan de så ikke bare undlade farve i dem alle :wink:
Nå nej, DW'en er jo i forvejen mørkere pga sherryen :?

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4631 by Lading

Ja det fandt jeg også ud af ved at se på billeder. For 25års udgaven har de endog udeladt abv på røret, så her kan de nemmere skifte styrke, og så blot ændre etiket.
Har de mon gjort det samme med den nye udgave af 15'eren


Nix, det er med abv. på røret. Iøvrigt er det nu kun flaske nummeret der er håndskrevet.




Måske de ønsker et bestemt antal flasker pr. batch.

Ved I noget om hvor mange flasker der er i de to serier ?


350 i dem på 15, men i de første par år var det 300stk

250 (max) i den på 25


Slainte
Peter Kristiansen

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4637 by Lading
karlejnar skrev:

For 25års udgaven har de endog udeladt abv på røret, så her kan de nemmere skifte styrke, og så blot ændre etiket.


25års udgaven er vist altid på 46.9%

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4638 by uldall

Det må være en amerikansk, der er på billedet, for den ser da lidt farvet ud. Så vidt jeg husker, er den mere lys i virkeligheden.

Kastede lige et blik på hylden med Balvenie: Founders R., Double W.,Islay 17år, Single B. 15år og Single B. 25år, ren farvemæssig kan jeg ikke se de store nuance forskelle, kun 21 år's Port W. skiller sig ud.
Jeg tror de justere farven med karamel?
Med hensyn til alderen på 15 år's har jeg noter fra en jeg tømte i 2003: Cask date 1-11-84, Botttling date 2-5-01 altså dengang 16 år, hvor den vi har oppe i foraet her er godt 20 år. Man har altså åbenbart taget nogle ældre fade i brug, og nu igen valgt fade fra 1988 til 47.8% aft. Hele tiden har man holdt sig på 350 fl. pr. fad, opnået ved vandplaskeri :evil:

Vedrørende den 25 år's er min fra cask date 2-8-74, bottling date 11-9-00= med 26 år på 46.9% og et antal af 250 fl. pr fad.
Selvfølgelig har "englene" været der, men de har vel ikke taget det hele? så mon ikke også her er tilsat så meget vand at man opnår præcis 250 fl. på abv 46.9%.

Men vand / karamel eller ej, så er Balvenie absolut min Speyside farvorit malt. :D
Salinte uldall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4640 by karlejnar
uldall skrev:

Jeg tror de justere farven med karamel?

Tror jeg også med de fleste, men iflg. Jens Tholstrup altså ikke i Single Barrel, med mindre den er for Amerika.

Måske er de så glade for deres gode kildevand, at de mener at både den og Glenfiddichen absolut skal vandes ned. Og med hensyn til karamel, er det fordi de ønsker ensartet farve.
Men det ville nu være rart hvis de hoppede med på den nye trend, og aftappede ved 46% uden koldfiltrering, og gerne uden karamel

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4648 by dmwa

Måske er de så glade for deres gode kildevand, at de mener at både den og Glenfiddichen absolut skal vandes ned. Og med hensyn til karamel, er det fordi de ønsker ensartet farve.
Men det ville nu være rart hvis de hoppede med på den nye trend, og aftappede ved 46% uden koldfiltrering, og gerne uden karamel


Jamen - så skal der jo endnu mere vand i??? Eller misforstod jeg indlægget?

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4651 by karlejnar
Flemming skrev:

Jamen - så skal der jo endnu mere vand i??? Eller misforstod jeg indlægget?

Nej - det var mig der udtrykte mig mangelfuldt :oops:
Det var deres standard 40% - Balvenie af og til 43%, hvis man er heldig - aftapninger, jeg mente :roll:

De andre, altså single cask og/eller cask strength, skal der slet ikke vand i :)

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 11 months ago #5421 by BigMac
Uldall skrev:

Min sidste Balvenie af 15 års udgaven 50.4% på hylden er destilleret 28/9 1982 og hældt på flaske 19/8 2002. Det er mere regelen end undtagelsen for øjeblikket at 15 års udgaven nærmere er næsten 20 år end 15 år.


Har lige erhvervet mig en flaske med de samme data som ovenstående hos en vinhandler i Aalborg :D

Den vil jeg indtil videre tilføje til min "bagud med mit druk"-hylden, men den skal da så afgjort snart knækkes halsen på...

Jeg åbnede røret på et par af de andre Single Barrels han havde stående på hylden, og alle var tættere på de 20år end de 15. Så det er nok mere reglen end undtagelsen for tiden.

/Bigmac

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 5 months ago #29629 by Lading
Hørte om at der skulle være lavet 15 års med indhold der var ældre end 20y

Er der nogen der har mere info herom?

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 5 months ago #29630 by uldall
Hej Peter

Prøv og se på whiskybase!

Der er registreret 2 flasker på 50.4%,

fad nr. 4707 dest. 25/4-1978 aft. 21/5-1999 altså 21år.

fad nr. 2391 dest. 22/2-1979 aft. 21/5-1999 altså 20 år.

God jagt :cheer:

Passer du godt på vores Tun 1401 batch 1 :P

Slainteuldall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 5 months ago - 10 years 5 months ago #29633 by Duffer
Indholdet varierer naturligvis fra batch til batch, men det har typisk været sådan at indholdet var ældre end de 15-år.

Jeg mener at have læst et sted at Single Barrel 15-yo afløses af Single Barrel 12-yo?
Den nye Single Barrel 12-yo (ikke Balvenie Triple Cask 12-yo) får gode anmeldelser, så et indkøb var nødvendigt.

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 10 years 5 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 4 months ago #29634 by uldall
Ja det rygte kommer fra Flemming DMWA, jeg fik aldrig spurgt Jens T. på wwwfalster, om rygtet holdt, men jeg tror den er god nok, når man ser på hvor mange fade der er brugt gennem årene på 15 års single barrel og sikkert også i andre aft. Så er det måske ved at være knaphed på 15 år og ældre og økonomien ved at sælge den " iøvrigt velsmagende" 12 års single barrel er sikkert meget bedre og lagerbeholdningen helt sikkert større end 15 års?
Men det kan andre sikkert svare bedre på?

Slàinte uldall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 4 months ago #29642 by karlejnar
Hvis det har interesse, er der en tråd om Balvenie SB15 på WWW:
www.whiskywhiskywhisky.com/forum/viewtop...lvenie+single+barrel

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.258 seconds