83 point er vel "godt nok", eller hvad?

More
9 years 9 months ago - 9 years 9 months ago #31077 by Towle
I en test af 38 blends, som Ekstra Bladet har lavet i samarbejde med Whisky & Rom magasinet, faldt jeg over Queen Margot fra Lidl, da det er en af dem jeg faktisk har smagt.

Den får 3 af 6 stjerner og 83 point. Selvfølgelig skal den ikke have 6 stjerner, men hvis ellers pointskalaen er den anerkendte og dommerne har været seriøse og erfarne, er 83 point vel udmærket og burde have udløst måske 4 stjerner, samt en "God til prisen" (79 kr.)?

Læs artiklen her

Venlig hilsen
Kurt "Towle"
Last edit: 9 years 9 months ago by Towle.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 9 months ago - 9 years 9 months ago #31078 by Duffer
Hej Kurt,
Jeg har ikke smagt den omtalte Lidl whisky, som iøvrigt kan købes til 45 kr i Tyskland.

Jeg har sporadisk kikket karaktererne igennem og må sige at pointgivningen generelt ligger meget højt i forhold til mine smagsløg, måske gennemsnitlig 10 point højere.
Jeg syntes ikke det fremgår hvem der har smagt og vurderet?
90-93 point for flere af disse blends kan jeg slet ikke genkende.

Lidl whiskyen er tre år gammel, nedvandet til 40% og kostprisen er måske 10-15 kroner.
Kan man producere og sælge "god" whisky til den pris?

Jeg har tidligere købt en anden og delvist tømt en tidligere Lidl whisky med navnet Ben Bracken, som endda skulle være 12 år gammel.
Ben Bracken

For mit eget vedkommende er disse discount whiskies (og rom) ikke længere aktuelle - de bliver ikke drukket.

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 9 years 9 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 9 months ago - 9 years 9 months ago #31079 by DanielChristensen
Synes også karaktererne ligger meget højt. Men det kommer jo helt an på hvordan de giver deres point. Har de prisen med i vurderingen? Går de ud fra at det er supermarkedblends? Prøver de at få folk til at smutte ned og købe en masse whisky?

I mine øjne nogle useriøse pointgivninger... Og som Duffer siger, så ligger de hvert fald også 10 point over mine smagsløg!
Last edit: 9 years 9 months ago by DanielChristensen.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 9 months ago - 9 years 9 months ago #31080 by Towle
I har ret; niveauet ligger ekstremt højt. Jeg hæftede jeg mig dog ikke særligt ved, idet Whisky & Rom magasinet stod for smagningen og bedømmelserne. Jeg regnede derfor umiddelbart med, at pointene var sammenlignelige med "vores" skala. Det er de jo ikke.

Jeg er forsigtigt begyndt at nippe til lidt whisky igen efter flere års pause. Jeg kommer dog aldrig op mit gamle niveau m.h.t. pris og kvalitet og derfor var jeg et let offer i Lidl. Og nej ... en whisky for entusiaster er "Queen Margot" langt fra, men jeg blev - alt andet lige - overrasket over hvor drikkelig den er i en snæver vending.

Venlig hilsen
Kurt "Towle"
Last edit: 9 years 9 months ago by Towle.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 9 months ago - 9 years 9 months ago #31081 by Duffer
Nu er det sjældent god stil at sætte spørgsmålstegn ved andres vurdering af whisky, men det fremgår så vidt jeg kan se ikke hvem der har smagt - smagt blindt eller?
Ofte ser man artikler hvor panelet er folk fra branchen, som måske ikke er helt så neutrale som det kunne ønskes.
Jeg var på et tidspunkt ved at få hovedet rykket af, da jeg nævnte at det måtte være svært at være whisky blogger når det der bliver anmeldt er foræret af producent eller importør.
Er man her helt neutral og skriver hvis det er helt skidt?

Ralfy gør måske, men han køber så vidt vides også alt anmeldt whisky selv :-)

Jeg hørte for ti år siden et ubekræftet rygte, at en hvis herre de fleste på dette forum kender, blev ekskluderet fra Whisky Magazines anmelder panel.
Han var simpelthen for ærlig/kritisk.

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 9 years 9 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 9 months ago #31082 by karlejnar

Jeg er forsigtigt begyndt at nippe til lidt whisky igen efter flere års pause. Jeg kommer dog aldrig op mit gamle niveau m.h.t. pris og kvalitet og derfor var jeg et let offer i Lidl...

Det lyder da godt, så et forsigtigt velkommen tilbage :)

Men hvis du kun vil nippe lidt, for nydelsens skyld formoder jeg, så vil jeg da anbefale at købe en god kvalitet single malt i stedet for :P

Kald mig bare SMWS (skotsk malt whisky snob), men jeg gider ikke mere spilde tid på blended whisky, især ikke billige discountudgaver.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 9 months ago #31083 by dmwa
Kunne være vi skulle lave et genoptryk af vores bilstreamer, som vi sendte ud med MALTEN i 1996 - "Livet er for kort til blended whisky"......
The following user(s) said Thank You: karlejnar

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 9 months ago #31084 by Macdeffe
Jeg er enig i at karakterne vist er lidt inflationsramt og trækker man ca. 10 fra nærmer man sig noget der svarer til den karakterskala "alle andre" bruger

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 9 months ago #31086 by Macdeffe

Kald mig bare SMWS (skotsk malt whisky snob), men jeg gider ikke mere spilde tid på blended whisky, især ikke billige discountudgaver.


Blends er nu udmærket, men der skal helst bruges kvalitetswhisky. Bruger man det samme beløb på belnds og single malt svarer det til nogenlunde samme kvalitet

Ja faktisk er skotks malt whisky idag nok den katagori hvor man får mindst kvalitet for pengene og 10-20% af alle aftapninger er direkte noget skrammel

Til gengæld er mange af de helt billige blends så gengæld også meget billige så den dårlige kvalitet matches oftest af en meget billig pris

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.170 seconds