Hvor gør man et godt køb?

More
12 years 1 month ago #25248 by DanielChristensen
Hej allesammen

Jeg er ny herinde, og har et begynder-spørgsmål.

Jeg har et stykke tid fornøjet mig med whisky, men vil gerne til at gøre det til en hobby/starte en samling. Men hvor gør man gode køb? Man kan selvfølgelig gå ned i forretninger og købe sig fattig, men hvor kan man få gode whisky'er til gode penge?

Skal man kigge på DBA eller er der andre sider der decideret er lavet til køb/salg af whisky? Eller er det bedste at holde øje med gode tilbud i forretninger?

På forhånd tak for hjælpen!
Nybegynderen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 1 month ago #25259 by Clausfj
Replied by Clausfj on topic Hvor gør man et godt køb?
Hvis du betragter det at købe, samle og drikke whisky som en hobby som du vil bruge lidt tid på kan du med fordel handle hos Whiskyauction.com, det er en god og reel auktion med rigtigt meget godt whisky, men det kræver at du sætter dig ind i prisniveauet og evt smagsnoter i forvejen for at gøre det gode køb.
Den auktion har den fordel at det er sælger der betaler salær så den pris du byder er den pris du giver, fragt og forsendelse er også på et rimeligt prisleje, især hvis du køber mere end en flaske.
Lauritz.com har en sjælden gang også spændende whisky, men her er det køber der betaler salær, det skal man huske inden man tror man har gjort en god handel.
Mit indtryk af udbudet på DBA er at det er folk der har gjort en god handel der ønsker at tjene på den, der sælger der.
Så er der jo den mulighed at holde øje med diverse whiskyforretninger i udlandet, de har med jævne mellemrum tilbud på sjove flsaker.
Men når du handler i udlandet skal du lige være obs. på de Danske toldregler, eller som mange gør tage chancen.

God fornøjelse.

Claus.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 1 month ago #25262 by Duffer
Replied by Duffer on topic Hvor gør man et godt køb?
En anden indgangsvinkel og måske billigere/nemmere på lang sigt, er at deltage i smagninger, både arrangeret af fagfolk og private smagninger.
Derved har du mulighed for finde eventuelle egne præferencer og du kan drage god nytte af andres erfaringer.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 1 month ago #25264 by DanielChristensen
Tak for info.

Den med smagninger lyder som en god ide ;-)

Er der nogle kendetegn ved de whisky'er der gerne skulle stige i pris over tid? Skal man kigge efter mærke, antal flasker i en serie eller...??

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 1 month ago #25267 by EckoVicto
Tjaa

Man kan groft sagt sige at hvis der står Port Ellen, Ardbeg, Brora eller Springbank på flasken så vil prisen højst sandsynligt stige med tiden (hvis man altså holder sig lidt væk fra standard aftapningerne fra de pågældende destillerier).

Men hvis du er ny indenfor feltet vil jeg foruden som Duffer skriver også anbefale dig at købe/bytte samples, så du kan nå at smage lidt mere inden du "bider" dig fast på nogle bestemte flasker/destillerier.
Se evt. whiskysamples.flyingcart.com/
eller vedhæftede fil.

Mvh Esben

//Esben
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 1 month ago #25269 by bdujgp
Replied by bdujgp on topic Hvor gør man et godt køb?
Hej Daniel

Velkommen til whiskyny.dk :-)

Jeg har stadig få flasker single cask Springbank fra 3 forskellige 1999 fade (Fresh Sherry, Fresh Bourbon og refill sherry) til salg.

Priserne er, synes jeg da selv, ganske fair, så hvis du vil starte her så sender du bare en PB :-)

Slainte
Jørn - Fredericia

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 1 month ago #25271 by Duffer
Replied by Duffer on topic Hvor gør man et godt køb?

Er der nogle kendetegn ved de whisky'er der gerne skulle stige i pris over tid? Skal man kigge efter mærke, antal flasker i en serie eller...??

Hvis du udelukkende vil investere i whisky af økonomiske årsager, så vil jeg fraråde al køb som uindviet.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 1 month ago #25272 by bdujgp
Replied by bdujgp on topic Hvor gør man et godt køb?
Helt enig med Duffer her, men jeg læser dit første indlæg derhen, at du vil have en hobby = samle og drikke whisky, og egentligt bare gøre nogle gode køb.

Det sidste indlæg er så lidt farvet af "køb billigt og sælg til en højere pris" - Så kan du lige så godt købe aktier :-)

Slainte
Jørn - Fredericia

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 1 month ago #25273 by EckoVicto

Det sidste indlæg er så lidt farvet af "køb billigt og sælg til en højere pris" - Så kan du lige så godt købe aktier :-)


Det er dog nemmere at drikke whisky end at spise aktier hvis der er tale om en fejlinvestering ;-)

//Esben

//Esben

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 1 month ago #25275 by bdujgp
Replied by bdujgp on topic Hvor gør man et godt køb?
Helt enig, Esben - Det har jeg fundet ud af :-)

Men det er jo nok sådan her på whiskynyt.dk, at folk godt vil guide andre til gode whiskyoplevelser, men de færreste har måske lyst til at lege investeringsrådgivere !

Slainte
Jørn - Fredericia

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 1 month ago #25282 by DanielChristensen
Havde heller ikke tænkt mig at investere store summer, når jeg ikke har større viden. Men det Er jo også derfor at jeg spørger ;)

Og det Er rigtigt fortolket at jeg gerne vil høre om hvor man kan være heldig at finde nogle gode whiskyer til fornuftige penge.

Der udover, for at lære, gad jeg godt vide nærmere om hvad der gør at whiskyer kan stige i værdi over tid. Er mærket, antal år på fad eller mange ændre ting? Hvad bliver der kigget på?

Der Er også mange whiskyer der kun bliver lavet X antal flasker af. Men hvornår Er det et lille, mellem eller stort antal? Er det 1000 eller 10.000 flasker? (håber i forstår spørgsmålet)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 1 month ago - 12 years 1 month ago #25283 by Duffer
Replied by Duffer on topic Hvor gør man et godt køb?

Og det Er rigtigt fortolket at jeg gerne vil høre om hvor man kan være heldig at finde nogle gode whiskyer til fornuftige penge.)

Gode whiskies til fornuftige penge - der har jeg haft held med Cadenheads Authentic Collection og Duthies serien (kan bl.a købes hos Whisky&Lifestyle i København og Odense) - A.D.Rattray, Douglas Laing Provenance serie, Compass Box og alle destilleriaftapningerne som f.eks Aberlour a'bunahd, The Glenlivet Nadurra, Glenfarclas 15-yo, Springbank 10 og 12, Ardbeg TEN m.fl.
Det er rimelig kvalitet til små penge - men forvent ikke de stiger i pris :-)

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 12 years 1 month ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 1 month ago #25284 by Korsgaard
Hej Daniel.

For at du kan investere i whisky, er du nødt til at have en masse erfaring. Du kan naturligvis investere bredt, men som det er blevet nævnt, så kan ligeså godt investere i aktier.

Det er korrekt at lukkede destillerier som Port Ellen, Brora og St. Magdalene formentlig bliver ved med at stige i værdi, gammelt Ardbeg og Springbank holder også et stigende niveau. Men som jeg forstår det vil du gerne købe noget der kommer på markedet nu, gerne billigt, og så følge en stigende pris på det over den kommende tid.

Personligt deltager jeg i rigtig mange smagninger i DK og i Skotland. Hvis der er noget jeg godt kan lide, så tøver jeg ikke for længe med at købe flaskerne. I få tilfælde har jeg købt noget der senere er steget i værdi, problemet er bare at jeg formentlig har drukket indholdet inden jeg finder ud af det :)

Du kan også vælge at købe Jim Murrays Whisky Bible (udkommer hvert år til ca £10 - 12) og så købe alle de flasker han vurderer meget højt. eksempelvis udnævnte han sidste år Old Pulteney 21yo som årets bedste whisky - kort efter var den totalt udsolgt - og formentlig en whisky der vil stige i værdi. Det er ikke en tilgang jeg selv benytter, da jeg udelukkende køber whisky jeg selv kan lide, og smag og behag er jo som bekendt forskellig.

Endelig spørger du til mærke og antal. Som rettesnor stiger destilleriernes egne aftapninger mere i værdi end de uafhængige aftappere. Typisk vil det være særlige aftapninger i et antal af ca. 3.000 stk.

Håber du kunne bruge noget af det. Held og lykke med forehavendet.

/Thomas

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 1 month ago #25311 by Macdeffe
DMWA har mange gode whisky til salg og hans priser er absolut konkurrence dygtige. Senest har jeg købt 34yo Tomatin til under 1000,-

Kvickly har jævnligt knaldtilbud (senst Caol Ila 25yo til under 400,-). Det kan godt betale sig at følge med i Coop's nettorv

Juul's har lige nu to aftapninger High West til under 400,-. Dyrere end USA, men billigere end TWE f.eks

Der er masser af gode tilbud i DK, man skal bare se sig lidt omkring.

Det kræver selvfølgelig lidt indsigt i prisniveau men sidste år fandt jeg Caperdonich 1972 til 1200,-, Juul's havde Flying Pig også til 1250 og en jysk internet handel (jeg kan ikke lige huske hvem) havde Benromach Rare Malts til lidt over 800. Alle tre fås sikkert ikke længere, men har man øjne og øre åbne så er de der

AH Hirsch : uhrskov-vine.dk/product/ah-hirsc ... s-old-441/

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 1 month ago #25313 by Larsenal
Jeg må give Steffen ret vedr. DMWA. Deres Bunnahabhain 31 års er i hvert fald et kup.

Og i Kvickly kan man for forholdsvist små penge eksperimentere med lidt forskelligt - også når der ikke er brandtilbud.

Personligt fandt jeg også flyvegrisen hos min lokale pusher til 1250. Lækker dram! Trist, det er så svært at finde særligt meget andet Balmenach. I hvert fald på det (pris)niveau.

Kenneth

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 1 month ago #25316 by tdh1
Replied by tdh1 on topic Hvor gør man et godt køb?
Hej Daniel

Skulle du komme et smut over grænsen engang (dansk/tyske) så har Dansk Vinlager et udmærket tilbud på en flaske, som på sigt måske stiger lidt i pris. Airigh Nam Beist er en udgået Ardbeg og flere vinhandlere i DK har allerede hævet prisen til en lille tusse for den. Hos DV kan du få den for 599,- som er en ok pris. Iøvrigt en god dram skulle den ikke vokse i værdi rent økonomisk.

www.calle-vinlager.dk/products/p ... storeid=10

Torben

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 1 month ago #25323 by DanielChristensen
Tak for de mange gode svar!

Et hurtigt spørgsmål. Jeg har lige fået en flaske der er af et oplag af 4150 flasker. Er det mange, få eller meget almindeligt??

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 1 month ago #25324 by Macdeffe
Alt er relativt.

Enkeltfadsaftapninger ligger typisk omkring de 200-300, men kan være op til 700-800 hvis det er fra et yngre sherryfad

Jeg vil betragte 4150 som en middel batch-størrelse, men ikke specielt stort

Andre specialaftapninger ligger ofte omkring de 6000 (Icons of Arran f.eks, eller de 2009 annual releases fra Diageo der var på tilbud i DK for nylig), mens de helt store ligger på over 20000

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 1 month ago #25330 by Duffer
Replied by Duffer on topic Hvor gør man et godt køb?
I bund og grund kan man finde brugbar læsning om emnet investering på Google, selvom nogen vil mene at det er nonsens:
Google - "whisky as an investment"
Jeg fandt flere gode links.

Det lader til at The Macallan er det mest eftertragtede investeringsobjekt:
Link: www.whiskyhighland.co.uk/discove ... index.html

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 1 month ago #25335 by bender
Replied by bender on topic Hvor gør man et godt køb?
herligt med denne tråd - smid endelig flere forslag eller gode tips herind. Som nybegynder "suger" jeg til mig af goderne fra de kloges bord

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.222 seconds