Den sidste i triologien....

More
12 years 9 months ago #23733 by damhytten
Først kom Highland Park Earl Magnus, så kom Highland Park Saint Magnus og nu er mit spørgsmål...
Er der nogen herinde der har en formodning om hvornår den sidste kommer på markedet? Vil jo gerne sikre mig en flaske eller to.
Mange hilsner Per

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 9 months ago #23734 by Duffer
Replied by Duffer on topic Den sidste i triologien....
Den sidste hedder Haakon og det er en 18-års som forventes at at blive aftappet i anden halvdel af 2011.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 9 months ago #23735 by BigMac
Replied by BigMac on topic Den sidste i triologien....
Så vidt jeg husker var den oprindelig planlagt til jan/feb 2011... men engang i mellem er Skotland lidt ligesom sydeuropa... gode intentioner, men tidsplanerne holder ikke altid :wink:

/c

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 9 months ago #23736 by Larsenal
Det bliver spændende at se, hvad de vil kræve for den denne gang.
Når nu den 12 års blev udbudt til samme pris som den 15 års, kan den vel ikke stige :-)

Kenneth

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 9 months ago #23737 by BigMac
Replied by BigMac on topic Den sidste i triologien....
Mit gæt er (desværre) 100 £+ :roll:

...men man har jo lov at blive positivt overrasket... :shock:

/c

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 9 months ago #23738 by Larsenal
Det tror jeg, du har ret i.

De vil nok ikke risikere at sælge den 18-års "for billigt", som det var tilfældet med den 15-års.
De røg jo som varmt brød, selv 85 pund da også er en slags penge.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 9 months ago #23739 by whiskyconsult
Hej alle sammen
Jeg kan løfte sløret for at Haakon kommer i slut Juli.....hvis altså logistikken holder. Den er aftappet og bliver som der skrevet står en 18 års CS ved 54,9%
der kommer 3300 flasker world wide og 94 kommer til Danmark. Prisen vil jeg ikke love noget om endnu, men kan afsløre at den bliver lidt højere end de to andre. Det gør kvaliteten så bestemt også. Det her er HP i første klasse. :-)




APPEARANCE: Rich russet, clear and bright

NOSE: Shellac, hot fudge, gingercake, lemon zest and blackcurrants with a hint of damsons

PALATE: Sweet vanilla, wood smoke, cedarwood and ginger

FINISH: Lingering spiciness, medium sweet and long

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 9 months ago #23741 by damhytten
Ser ud til at det kan gå hen og blive endog meget svært at få fingre i den Haakon, når der kun kommer 3300 flasker på verdensplan og deraf kun 94 til Danmark. Hvad har vi gjort siden vi skal have så få....
Prisen på de 2 første var jo ikke afskrækkende ved lanceringen, men er siden hen nærmest blevet ublu! Så mon ikke prisen for Haakon er til at komme i nærheden af, når den kommer sidst i juli måned.
Man har jo lov at håbe indtil andet viser sig.
God weekend.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #23768 by whiskyconsult
Hej alle
jeg kan nu fortælle at jeg har fået 150 flasker af Haakon i stedet for 94 til Danmark. Til dem som kommer til WWW falster så vil den være at finde på min HP smagning der.

Martin

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #23769 by uldall
Replied by uldall on topic Den sidste i triologien....
Ja man glæder sig :D

God sommer til alle :D

Slainteuldall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #23770 by uldall
Replied by uldall on topic Den sidste i triologien....
Ja man glæder sig :D

God sommer til alle :D

Slainteuldall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #23771 by damhytten
Hej Martin.
Lyder godt med lidt flere flasker til Danmark. Måske du kan løfte sløret for, hvornår den er tilgængelig herhjemme og i udlandet.
Har lidt på fornemmelsen at man skal være mere end hurtig denne gang.
God weekend

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #23775 by whiskyconsult
Hej
nu er det sådan at jeg meget gerne vil love noget, men lært af erfaring gør jeg det ikke ... :lol: så jeg vil sige sådan her....den er her snart. inden for de næste par uger måske 3 uger tør jeg godt sige. Slut juli er nok det bedste jeg kan gøre, for logistikken driller engang imellem, og derfor kan jeg ikke sige eb dato. MEN jeg vil gøre en undtagelse.....når den er på mit skrivebord klar til at komme i butikkerne......så skriver jeg på denne tråd....DET LOVER JEG :wink:

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #23781 by BigMac
Replied by BigMac on topic Den sidste i triologien....
Serge har smagt på den nye Haakon:

Highland Park 18 yo ‘Earl Haakon' (54.9%, OB, 3,300 bottles, 2011) No photograph yet but it seems that it'll be offered in the same ‘replica' livery as the former Magnusses. Colour: full gold. Nose: frankly, it really makes me think of a regular 18yo that would have been bottled at higher proof. Same kind of profile, just with more oomph. Please read above. With water: seriously, it's almost the same whisky as the regular 18. Maybe it's just a tad earthier "“ or maybe not. Mouth (neat): creamy and punchy at the same time, peppery, with quite some orange marmalade in the attack. It's quite smoky as well, rather dry. Once again, we're quite close to the regular 18 but of course, the extra-12% vol. make more difference on the palate than on the nose. With water: well, it's almost the same whisky now. Maybe a little more orange marmalade and kumquats. Also the mouth feel is a tad creamier but I didn't try to use deionised water and probably didn't manage to reduce this baby down to exactly 43%. Finish: same comments. Maybe a little more pepper. Comments: one cannot not wonder if this isn't the regular 18, only bottled at higher strength. What's sure is that it's quite excellent. Excuse me? No, of course not 3 times better than the regular 18. SGP:453 "“ 90 points.

Kilde: Whiskyfun.com

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #23782 by Larsenal
Ifølge indledningen selvsamme anmeldelse koster den 160 £.
Der ryger vist en hel del af de penge på pindebrænde og en god historie.
Skam jer, HP...

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #23783 by whiskyconsult
Hej Larsenal
Nu er det ikke sådan at vi skammer os på HP, og da slet ikke over prisen. Ja, det koster at bruge en pæn indpakning. Det koster også at fremstille et produkt som Haakon. Nu har jeg været med fra start af hele Magnus triologien. Det er IKKE den sædvanlig 18 årige som ikke er vandet ned. Det giver jeg mit ord på. Vi vil også gerne have historien der hører til er rigtig, derfor koster det at lave research.
Ja, alt dette kan være ligemeget, hvis du køber whisky for at drikke det og ikke er samler. MEN mange....rigtig mange vil gerne have historien og en anden oplevelse ud over det bare at drikke de gyldne dråber.
Vi vil rigtig gerne have at folk køber vores produkter, og mener selv at vi holder vores priser på et fornuftig leje. Hvor vidt du er enig og om du vil købe HP står dig jo selvfølgelig frit for.

De bedste hilsner fra
Martin

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #23786 by damhytten
Hej Martin.
Jeg er ganske klar over det ufornuftige i at love noget om, hvornår Haakon vil være at finde hos diverse whiskyforhandlere. Logistik er jo ikke hvad den har været. Jeg er glad for dine informationer og sidder klar ved den bærbare sidst i juli måned.....gerne dag og nat for at sikre mig den sidste i serien :D
Jeg deler heller ikke Larsenal's opfattetse om, at man betaler en del for pindebrænde og en god historie. Jeg har fuld tillid til HP og det gælder selvfølgelig også for flaskerne i denne Magnus triologi. Jeg har ikke et øjeblik tvivlet på, at disse whisky er specielle og fremstillet netop med henblik på at være specielle og et samleobjekt. Selvfølgelig er det påfaldende, at det netop er 12, 15 og 18 års, som jo findes i forvejen, blot ikke CS. For mig giver det ikke anledning til mistillid til HP.
Jeg vil gerne tilslutte mig Martin's ord om at få andre oplevelser ud over det bare at drikke whisky...jeg vil gerne have historien med, oplevelsen af at have sikret mig en speciel flaske og ikke mindst glæden ved at have den stående og nyde synet af den i skabet, for slet ikke at tale om den forventningens glæde til den dag, den smukke trækasse med de gyldne beslag bliver lukket op, proppen forsigtigt lirket af og de gyldne dråber havner i glasset..... Se den dag glæder jeg mig til. Den glæde får man, når man har flasker stående som ikke findes på alle hylder i diverse forretninger og lufthavne.
Priser kan man altid diskutere. Er 160 £ for meget eller for lidt. Det skal jeg ikke afgøre og det er for så vidt også ligegyldigt. Den flaske skal jeg bare have. Den flaske vil jeg glæde mig til at pakke ud, præcis som jeg glædede mig forleden til at pakke op får 3 fl. Talisker 25 års til under 100€ pr. flaske. De står flot i skabet sammen med Port Ellen og mange andre whisky, som jeg dagligt glæder mig rigtig meget til engang at smage.....og ja, jeg er nok lidt af en samler, men også kun lidt.....
En ting er sikkert...jeg følger denne tråd tæt :)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #23787 by bdujgp
Replied by bdujgp on topic Den sidste i triologien....
En "dram" til Mariager for dagens bedste indlæg på whiskynyt.dk (Altså min mening :-) ) Gode oplevelser er noget specielt og kan ikke altid gøres op i penge !

Slainte
Jørn - Fredericia

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #23788 by Macdeffe
Tjaa, vi er alle forskellige. Nogen foretrækker at bruge deres penge på indpakning, gode historier og flotte flasker, noget der ser godt ud på hylden og smager godt

Selv foretrækker jeg at bruge mine penge på noget der bare smager godt. At pakke sine aftapninger ind i glitter og gimmick er et trick der virker, spørg enhver marketingsafdeling

Jeg mindes et ordsprog der nogenlunde lyder : "An idiot and his money is easily parted"

Jeg møder gang på gang stor undren i whiskyforretniger og blandt andre whiskyfans over at jeg ikke er interreseret i trækasser o.l.. Sidst jeg købte en flaske hos Cadenhead i Campbeltown, spurgte jeg om de ikke havde en skraldespand til kassen for den havde jeg ikke noget at bruge til - den var af den simple plastictype. De sagde at den skulle da ikke smides væk, men jeg fik 5 £ rabat, da de kunne genbruge den. Når en simpel plastickasse koster 5 £ tør jeg slet ikke tænke på hvad de fancy koster :-)

Men man bestemmer selv hvad man vil bruge sine penge til. Jeg vil helst bruge min på whisky

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #23789 by damhytten
Jeg bryder mig bestemt ikke om at blive sammenlignet med en idiot og hans penge, blot fodi jeg samler gode oplevelser....gode oplevelser som de ser ud i min verden og tilsyneladende også andres.
Desuden mener jeg heller ikke, at jeg med mit indlæg, har nedgjort andre med en anden opfattelse af oplevelser.
Jeg glæder mig over, at der med en dyr og sjælden flaske whisky følger en lækker indpakning.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #23790 by Larsenal
Jeg kan selv glæde mig i årevis på en god flaske, der står smukt på hylden...

MEN - det er ikke pga. indpakningen.
I min optik vil pæn emballage og lidt research på google aldrig opveje forventningen om fantastisk whisky.
At påstå prisen stammer fra disse ting, er vist heller ikke helt rimeligt.

Whisky er blevet et samlerobjekt, og disse samlere presser prisen op. At tro HP ikke vil udnytte dette, er naturligvis naivt. Men det gør det nu ikke míndre trist...
Personligt vil jeg ikke investere de nævnte summer - for de penge kan jeg få whisky, jeg personligt vil forvente meget mere af end af disse mere...hmmm....kommercielle udgivelser.

Det er dog i mine øjne dejligt at få meldingen om sammenfaldet i smag med den alm. 18-års. Man kunne jo frygte, de gængse OB stille og roligt ville blive devalueret i takt med destillerierne lancerer lignende særudgivelser.

Smag og behag er gudskelov forskellig - det behager mig at smage.

/Kenneth

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #23791 by Macdeffe
Hej damhytten. Jeg er enig i at flasken er dyr og at den har en indpakning, men den er altså ikke specielt sjælden. Den er derimod (sikkert) meget efterspurgt.

Highland Park har nu ikke noget at skamme sig over, de er jo et firma der skal tjene penge og de har sikkert en masse dygtige folk ansat til at sørge for at pris og efterspørgsel matches. De er som sådan ikke anderledes på det felt end tilsvarende operatører på whiskymarkedet, LVMH, Whyte and McKay er vel de mest oplagte i den familie :-)

Jeg ønsker dig god fornøjelse med din kommende HP, selv kommer jeg nok ikke til at smage den, jeg nøjes med lidt Caperdonich 1972 !

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #23792 by whiskyconsult

MEN - det er ikke pga. indpakningen.
I min optik vil pæn emballage og lidt research på google aldrig opveje forventningen om fantastisk whisky.
At påstå prisen stammer fra disse ting, er vist heller ikke helt rimeligt


Hej Kenneth
nu påstår jeg nu heller ikke at hele prisen kommer fra diisse ting, men påpeger kun at de koster. :lol: Jeg er glad for debatten her, for det er jo med til at få facts på bordet. Vi er som flere skriver jo alle forskellige, heldigvis, for ellers ville whisky verden være kedelig. Vi prøver at lave aftapninger i alle prisklasser, og det vil også afspejle sig når vi kommer med vores nye serie senere i år, starten af næste som er ¨bygget op omkring vores viking guder.
Grunden til at vi har valgt 12, 15 og 18 er selvfølgelig ikke tilfældigt. Vi har i mange år snakket om at lave en CS serie, som skulle kunne sammenlignes med de nuværende og Hjäta som nogen kan huske var den første i vores bestræbelser på dette. Det har været rigtig sjovt at være med til og især at finde fade som giver en anden oplevelse uden at være laaaangt væk fra de oprindelige aftapninger. Jeg kan løfte sløret for at vi begynder at bruge bourbon fade i fremtiden, det gjode vi for første gang i mange år da vi lavede Leif Eriksson til travel retail. Det giver os muligheden for at lave noget helt andet. Vi har også en del fade liggende som er en del mere røget end man vil kende fra HP......så en masse spændende og sjove til i fremtiden......og til alle prisklasser. Nu er ikke sådan at i vil se HP ryge med på finish bølgen. Så der kommer ikke en ny aftapning ud hver måned, men 1 måske 2 om året. Det er hvad vi har tid til og ikke mindst hvad vi har fade til.
Kenneth jeg håber du i fremtiden stadig vil nyde HP og Steffen, Damhytten og Jørn jeg ved at elsker HP......så tak for jeres støtte igennem årene.....trækasser eller ej :lol:
håber i alle får en god sommer.

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #23793 by MacNiels
Joh.. Det kan lyde lidt dyrt, men som Martin skriver det er ikke hver dag de sætter en ny aftapning i handlen.
Det interessante ved HP aftapninger er at bund niveauet generelt er meget høj og selv deres 12, 15 og 18 standard aftapninger bliver rost til skyerne.

Ang. trækasser så kan det godt være at det gør flaske en smule dyre, men tro det eller ej, det er med til at sælge. Det er ikke uden grund at nogle destillerier fra tid til anden benytter sig af mere eller mindre smarte kasser. Det ændre dog ikke på smagsoplevelsen som os nørder nok mest interessere sig for. :-)

Men, jeg håber da på et tidspunkt at kunne komme til at smage på den sidste i trilogien (skulle lige til at skrive Haakon, men det ville lyde forket tror jeg) :roll:

Niels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #23794 by jones
Replied by jones on topic Den sidste i triologien....
Diskussionen her minder mig om en samtale jeg havde med en af Douglas Laing brødrene (jeg kan aldrig kende dem fra hinanden) på en messe i Kolding.

De havde lige flyttet Platinum serien fra en billig blå/grøn papæske til en flot trækiste. Han kunne fortælle at det havde givet en stigning i omsætningen på 20%!

Jeg forklarede ham at det mest interessante for mig ved ændringen var at de også var gået fra en mørkegrøn flaske til en klar flaske, så jeg fik mulighed for at se hvad jeg var ved at købe.

Det havde han fuld forståelse for, men gentog at det var nu trækassen som havde øget omsætningen.

Selv er jeg ikke emballagefetichist. Jeg køber whisky til forbrug og går efter smagsoplevelsen, men jeg synes bestemt ikke at det gør noget at tingene tager sig flot ud og især at der er tilknyttet en god, reel historie.

Når man køber en flaske til over 1.000 kr, så er det lidt småligt at brokke sig over at der måske går 100-150 til emballage. Vi ved jo heller ikke hvor mange af pengene der går til markedsføring og lignende. Man kunne også få 7-8 flasker for de samme penge i supermarkedet, men man træffer et valg.

Køb af dyre flasker eller udstyrsstykker er jo ganske frivilligt og jeg er en af dem der glæder sig til at få Haakon hjem ved siden af de første to.

Keep up the good work, Martin!

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #23795 by whiskyconsult
Tak Al, jeg prøver :wink: ......det er jo heldigves som jeg skrev folk frit for om de vil købe det vi laver. Jeg kender dit syn på whisky.....og meget kan man være uenig om....men god smag det har du nu altid haft.
Vi snakker tit om på vores møder hvor vi smager og kommer med ideer om hvad inpakning skal være.....og det er vigtig at produktet også ser godt ud......at det så også smager godt er jo altid det mest positive.

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #23802 by Larsenal
Hej Martin.

Der er ingen tvivl om HP har nogle fine produkter - ellers ville jeg nok slet ikke bekymre mig over denne sag.
Jeg har selv en del af dem i skabet; heriblandt Hjärta og Earl Magnus. De er købt med konsumering for øje, ligesom mine næste HP køb bliver.
Her er Haakon bare ikke så interessant mere grundet prisen - jeg kan købe den glimrende 30 års OB til samme pris og sågar få endnu et flot stykke træværk med :)
Det bliver nok enden på det hele. Jeg håber bare ikke, I andre følger trop - for så stiger prisen jo nok også på den...

MVH Kenneth

P.S. Og Al, jeg brokker mig ikke over 100kr... Du siger selv, det øgede omsætningen på OAR med 20% - derfor må priserne forventes at stige med 20-30% pga. indpakningen. Og så taler vi tæt på 500kr. Det er i mine øjne en dyr trækasse. Men pyt; jeg har jo allerede nævnt, den ikke kommer til at figurere på mine bankudtog.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #23805 by Macdeffe
I USA har jeg set nogle liqeur shops der har single casks HP OB's til 600-900 kr flasken (75cl endda), i alderen 13-19 år. Lidt i den stil her til lands kunne være rart :-)

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #23825 by LochLading
Damhytten skrev:

jeg vil gerne have historien med, oplevelsen af at have sikret mig en speciel flaske og ikke mindst glæden ved at have den stående og nyde synet af den i skabet, for slet ikke at tale om den forventningens glæde til den dag, den smukke trækasse med de gyldne beslag bliver lukket op, proppen forsigtigt lirket af og de gyldne dråber havner i glasset..... Se den dag glæder jeg mig til.


Jeg forstår godt det med at have nogen flasker i skabet man er glad for, men hvad nu hvis
det ikke smager som du forventer??

Henrik

Whisky skal drikkes, det er jo ikke frimærker.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #23827 by Macdeffe
Jeg kan heller ikke lide korkpropper. Skruelåg ftw :-)

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.289 seconds