Bog om whisky

More
15 years 3 months ago #16797 by brsv
Bog om whisky was created by brsv
Jeg er på jagt efter en god bog om whisky til manden. Han er forholdsvis ny indenfor området, så den skal også gerne være lidt grundlæggende om fremstilling osv.
Jeg har lidt kig på den af Politikens bog om whisky, da jeg synes beskrivelsen lyder okay. men på den anden side tænker jeg også at det lyder lidt amatør-agtigt, og det skulle det jo helst ikke :-) Men det er svært at vurdere når jeg ikke selv ved noget om whisky..
Så er der nogen der kan foreslå en god bog, som fortæller lidt om det hele?? Den må gerne være på engelsk..
Og hvad med den whisky-bible? Er den kun interessant hvis man står og skal købe en ny?
Håber nogen kan hjælpe

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 3 months ago #16803 by dongregers
Replied by dongregers on topic Bog om whisky
Jeg har ikke meget forstand på whisky, men jeg er glad for Gyldendals Whiskyguide - single malt.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 3 months ago #16804 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Bog om whisky
Jeg kan godt lide

www.maltwhiskyyearbook.com/


MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 3 months ago #16805 by dmwa
Replied by dmwa on topic Bog om whisky
Der er mange gode bøger - Dansk Maltwhisky Akademi udgav for nogle år siden "En whiskyverden" skrevet af Jens Tholstrup (der også er medforfatter til "%0 whiskies du skal smage inden du dør) - pris DKK 110 + forsendelse. En Whiskyverden er en letlæselig bog, hvor der er gode historier, gennemgang af processerne og lidt om de enkelte whiskies.

McDeffe ´s forslag er også en god bog - men bortset fra de første kapitler, er det mere et opslagsværk om de enkelte destillerier end en egentlig bog - men ganske udmærket, men i mine øjne ikke en god begynderbog.

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 3 months ago #16806 by chk
Replied by chk on topic Bog om whisky
Min første bog var Lademanns Whiskybog af Jim Murray den indholder samtidig nogle fine fotos og
beskriver naturen fint

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 3 months ago #16808 by mbrinks
Replied by mbrinks on topic Bog om whisky
Politikens bog om whisky beskriver fremstilling af whisky, og de mange faktorer som har indflydelse på whiskyens smag og duft. Der er også en gennemgang af alle lande, regioner og whiskydestillerier. Bogen er meget rigt og flot illustreret. Jeg vil mene det er en rigtig fin begynder bog.

Whisky-bible har ikke en beskrivelse af whiskyfremstilling. Den har smagsnoter for flere 1000'ende whisky aftapninger - ofte meget underholdende, men jeg syntes ikke bogen er specielt velegnet som begynder bog.

Mvh
Michael

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 3 months ago #16809 by FrankC
Replied by FrankC on topic Bog om whisky
Jeg vil anbefale bogen "Skotlands guld Maltwhisky" af Charles MacLean, da det er en god begynder bog og derefter MacDeffe forslag til uddybning af de enkelte distillerier.
MVH FRANKC

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 3 months ago #16810 by Duffer
Replied by Duffer on topic Bog om whisky
Begynder bøger:
Lars Thomas, Whiskybogen - www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... e&sid=1268
Lademanns Whiskybog, Gyldendahs Whiskyguide, Skotlands Guld Maltwhisky
Whisky Bible kan ikke anbefales

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 3 months ago #16821 by brsv
Replied by brsv on topic Bog om whisky
Mange tak for alle jeres gode svar!
Nu overvejer jeg så Politikens bog om whisky sammen med Whiskybogen, eller tror I det vil være for meget af det samme?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 3 months ago #16822 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Bog om whisky
Har lige modtaget bogen Goodness Nose af Richard Patterson (signeret selvfølgelig), men har ikke fået den læst endnu.
Glæder mig til at komme igang med den, den ser spændende ud.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 3 months ago #16823 by Peteys
Replied by Peteys on topic Bog om whisky

Mange tak for alle jeres gode svar!
Nu overvejer jeg så Politikens bog om whisky sammen med Whiskybogen, eller tror I det vil være for meget af det samme?


Vi nørder er ikke de rigtige at spørge, har selv på den gode side af 30 forskellige whiskybøger stående

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 3 months ago #16824 by brsv
Replied by brsv on topic Bog om whisky

Vi nørder er ikke de rigtige at spørge, har selv på den gode side af 30 forskellige whiskybøger stående

Peter


Så du mener altså godt man kan have flere end én :-)
Men er de to nævnte så et godt sted at starte?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 3 months ago #16826 by EckoVicto
Replied by EckoVicto on topic Bog om whisky
Nu er jeg selv stadig en grønskolling inden for dette fagområde.
Fik selv Politikens bog om whisky sidste jul og jeg må sige at det nok er den bedste begynderbog på dansk pt.

Mvh EV

//Esben

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 3 months ago #16827 by Golfarne
Replied by Golfarne on topic Bog om whisky
Politikens bog om whisky er en ganske glimrende bog. Bogen er skrevet af Michael Jackson bogen udkom 2005 (mit eksemplar) en bog som gennemgår alle faser i tilblivelsen
af dette vidunderlige nydelsesmiddel. Meget god begynderbog. Og den er bestemt ikke amatøragtig.
Gyldendals Whiskyguide skrevet af David Wishart er foreksempel en hel anden bog også
en ganske god bog, men han har en ganske anden tilgang til at skrive om stoffet.
Hans bog kan bruges til at sammenligne forskellige destilleriers hovedmærker, og ligeledes hans eget klassifikations system som er anderledes. Han sammenligner typer
af smag med andre destillerier.
Feks. Sammenligner han Linkwood med Glendullan,Glen Elgin og Royal Brackla.
Jeg har den i to forskellige udgaver en fra 2004 og en fra 2006.
Jeg kan også fremhæve Charles MacLean's Skotlands guld maltwhisky. Den er udsolgt fra forlaget for flere år siden men kan lånes på biblioteket. En fremragende bog af denne
meget anerkendte whisky kender.
Jim Murray Lademanns Whiskybog er også en ganske glimrende bog, den er også udsolgt fra forlaget, jeg har fundet min på nettet. Jim Murray der tre gange er kåret som
"Whisky Writer of the Yeat" af The Glenfiddich Award. Bogen er fra 1997.
Udgivet i 1998 og 2003.
Hilsen
Golfarne

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.272 seconds