Skotland, hvem har været der?

More
15 years 4 months ago #16704 by JustAgirl
Nu har jeg efterhånden læst en del af indlæggene herinde men kom til at tænke på, hvor mange af jer har rent faktisk været en tur i Skotland?
Og hvor mange gange?
Er det KUN whiskyen der trækker eller er det for nogen vedkommen også seværdighederne, naturen og historien?
Hvis i kun er nået til tanken om at tage afsted, hvad har så stoppet jer?

Jeg har selv været derover en 13-14 gange tror jeg. Det har mest været for at se naturen og så lige nogle gode vandreture (bjerge eller høje bakketoppe), det er først de senere år jeg er begyndt at kigge på distellerierne..... :D

/Ulla

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16705 by Macdeffe
Jeg har været i Skotland ca. 10 gange

Mest for at se på destillerier og smage på whisky, men jeg krydrer ofte mine besøg med andre ting. Skotsk Mad, Skotsk Øl, Skotsk Natur og Skotsk Kultur. Det er et dejligt land

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16706 by Lazze
Jeg har været i Skotland ca. 15 gange

Mest for andre ting än Whisky. Skotsk Mad, Skotsk Øl, Skotsk Natur og Skotsk Kultur. Det er et dejligt land :roll:

Sláinte
Lasse

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16708 by linnet
Jeg har desværre ikke tal på hvor mange gange jeg har været i Skotland men er rejst der jævnligt siden 1982 - i starten bare for at se og opleve landet siden for whiskyen skyld - mit hovedformål med at rejse til Skotland er vel for at finde de gode historier og bare det at være der - nu er det jo sådan at de bedste historier oftest ligger på bunden af flasken - så det sociale spiller nok en stor rolle sammen med whiskyen.
Har bla. haft fornøjelsen af at fejre min 50 års fødselsdag i Skotland sammen med venner og familie - og det var en kanonoplevelse (en af de få gange hvor vi brugte et rejsebureu og det klarede Flemming fra dmwa til ug).
Personligt foretrækker vi også at rejse uden for turisttsæsonen så oktober til marts er det fortrukne tidspunkt at opholde os i Skotland det er som om at tingene går væsentligt ned i gear og det giver netop tid til de gode historier når der ikke er travlt med turister.
Når vi i de seneste år har været i Skotland har det oftest været med en fast base i Dufftown og så ud derfra - det ligger deligt centralt til at nå de fleste destillerier og hvad man eller kunne få lyst til at se

Per

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16710 by Justesen
Jeg har kun været der en enkelt gang, men den var 100% helliget whisky.

Justesen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16714 by dmwa
Replied by dmwa on topic Skotland, hvem har været der?
Er kommet der siden 1987 - og så været der 1-4 gange årligt....

I begyndelsen mest p.gr.a. landet og de huse vi udlejer - siden hen kom whiskyen til. Vi (og det vil sige både børnene (som nu er ved at være voksne) og os selv) er vilde med landet - prøvede en gang Tyrkiet - og det var så det....

Men sådan er det vel - nogle er til "ferie på ryggen" - andre er til de oplevelser, som f.eks. Skotland i rigt mål kan tilbyde.

Der er natur, vild natur, dyreliv, whiskydestillerier, slotte, haver, Loch Ness og lignende fantastiske histroer, der er drabelige historier om Skotlands evige kamp mod England osv osv. Så har de en anden kultur - men alligevel falder det i god tråd med dansk. Og så er de tilpas anderledes - de kører i den forkerte side (we drive in the right side....), de har 3-benede elstik, og alt i et køkken, der kan gøres elektrisk bliver gjort elektrisk. Deres opvarmning af huse og vand er en videnskab for sig selv - og sådan kan man blive ved - men varme og hyggelige mennesker.

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16715 by ovego
Har været der 2 gange 2004&2007 begge gange på Islay, så er det jo svært at undgå Whisky
især i festivalugen, men naturen er også spændende.har ikke været der for sidste gang det er jo en dejlig lille ø

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16716 by MacPete

Og så er de tilpas anderledes - de kører i den forkerte side (we drive in the right side....), de har 3-benede elstik, og alt i et køkken, der kan gøres elektrisk bliver gjort elektrisk. Deres opvarmning af huse og vand er en videnskab for sig selv - og sådan kan man blive ved


Ja, jeg bor pt. selv i Skotland og kan snildt nævne et par tilføjelser til ovenstående. Min personlige favorit er dog vandhanesystemet, hvor der næsten altid er separate haner til koldt og varmt vand. Det er således det evige valg mellem hvorvidt man vil skolde hænderne til ukendelighed eller få forfrysninger i fingerspidserne. Da Churchill besøgte Moskva i 1942 blev han imponeret over de russiske "mixer-taps" og skrev senere om hvor begejstret han var over at de kunne "mingle [the water] to exactly the temperature one desire". Det lykkedes ham dog aldrig at overbevise briterne...

Iøvrigt kan jeg kun være enig med alle de ovenstående kommentarer. Skotland er et fantastisk smukt land!


Sláinte

Peter

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16717 by Duffer
Og så er der jo også gulvtæppet på badeværelset... :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16718 by BigMac

Og så er der jo også gulvtæppet på badeværelset... :-)


...og mange steder -det dejligt kiksede- lyserøde kradse toiletpapir :lol:

/claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16728 by JustAgirl

Deres opvarmning af huse og vand er en videnskab for sig selv - og sådan kan man blive ved


På min den første tur til Skotland som kom til at tage en 4 år mere end planlagt, boede jeg i en meget kort periode i en lejlighed i Perth og det var ihvertefalde langt fra dansk standard.
Der var ikke indlagt varme, det var noget koldt at stå op om morgen og det var efterår, på vej mod vinter (jeg blev utrolig glad for min lille gas varme ovn).
Der var kun koldt vand i hanerne, skulle der bades skulle der tændes for gassen for at varme vandet op, det tog et par timer.
:(

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16737 by peter7005
Jeg har været i Skotland 1 gang, men det var bestemt ikke den sidste gang......

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16738 by bernhardt

Jeg har været i Skotland 1 gang, men det var bestemt ikke den sidste gang......


jeg har været i skotland 6 gange . var på orkney øerne i maj.
men normalt bor vi i Rothes på Eastbank hotel
de laver en fremragende guinnespie.
i rothes er der fin adgang til bjergvandring og ikke mindst en hel del distillerier
bla: glen grant , glenrothes caperdonich
er ved at arrangere tur til maj igen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16752 by karlejnar
Vi har været i Skotland hvert år siden 2000. I starten var det musikken, der "trak" os derover. Faktisk var det nogle gode skotske musikervenner, der tilbød at tage os med en tur "hjem" det første år. Vi besøgte to små musikfestivaler, samt kørte en hurtig tur op gennem Glen Coe og videre til Isle of Skye. Derved grundlagde vi en tradition om at besøge de to steder hvert år siden.
Så ud over musikken er det i høj grad naturen og de fantastiske flotte landskaber, der trækker. Men så absolut da også skotterne selv, det er et herligt gæstfrrit folkefærd.

Whisky - nå ja - den fylder da også lidt på vore ture. Men faktisk besøgte vi ikke noget destilleri før det andet år, og så endda kun ét - Talisker.

Vore ture er - som nok har fremgået her i forum - blevet længere og længere hvert år. Vores hoved milepæle er de mange (folke-)musikfestivaler - der er én næsten hver weekend - og vi kører derfor en del rundt i landet. De sidste to år med en campingvogn (vort andet hjem) bagefter Fiat'en.

I år har vi bl. a. været en tur på Orkney, hvor der blev lejlighed til at besøge Highland Park og kigge forbi Scapa, de ta'r jo ikke mod besøgende - øv. På vejen tilbage ned ad A9, besøgte jeg Pulteney, Glenmorangie, Dalmore og Glen Ord.

Efter vores tur til Skye, var vi i sidste weekend af September i Dufftown til Autumn Speyside Whisky Festival for tredje år i træk.

Vi har også tidligere været på Islay - i 02 og 04, samt Mull - i 03 og 07.

Vi har ikke været på de ydre Hebrider - men det skal vi da sikkert en gang - måske til næste år.

Jeg tror roligt man kan sige, at vi er hårdt ramt af "Skotlandsbacillen". Familen har vist opgivet os, de er holdt op med at spørge, om vi da slet ikke kunne tænke os at besøge andre lande.
Svaret er nej - vi er slet slet ikke mætte af det dejlige land - håber ikke det nogensinde sker.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16771 by Hering
Jeg har været i Skotland ca. 10-12 gange siden midten af 90'erne. Først som musiker - men i de seneste par år også som whiskyentusiast. Skal et smut derover på privatbesøg igen inden jul - bare for at se, om der skulle være noget spændende, eller om man lige kunne nå endnu et destilleri.

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.183 seconds