QUIZ: Smagsnoter er en omgang "bla bla...", eller

More
15 years 4 months ago #16497 by Kim_M
Jeg har lavet en lille quiz. Bare for sjov.

I den vedhæftede fil findes otte whiskyer og deres tilhørende smagsnoter, som forfattet af whiskyfirmaerne selv. Men billeder og smagsnoter er blevet rodet rundt.
- Kan du matche den rette whisky med de rette smagnoter?

Send mig en PB med dit svar!

Det er let at snyde, for jeg har fundet alle smagsnoterne online, men det er ikke ligeså sjovt, og det eneste der er på spil er æren ved at ramme plet.

Mandag næste uge poster jeg den rigtige kombination, samt navnene på de 5 personer der har har flest rigtige. Dem der har alle rigtige vil blive udstillet som snydere ;-)

--
Kim M.
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16499 by jones
Uden at foregribe begivenhedernes gang i din quiz, så synes jeg at det er malplaceret at slå ned på producenters noter og bruge dem som bevisførelse på at smagsnoter generelt er noget øregas.

Producenters smagsnoter har eet formål: at sælge varen. Derfor vil de altid fremstille varen i et positivt lys med tiltaltende smagstræk.

Uafhængige kilder som Jim Murrays Whisky Bible, Scotch Malt Whisky Society, Serge Valentin og de øvrige Malt Maniacs, o.s.v. laver smagsnoter i et ærligt forsøg på at dokumentere og formidle sanseoplevelser.

Om det overhovedet kan lade sig gøre på en meningsfyldt måde er noget som vi har haft oppe og vende på flere af mine Cockney Pub smagninger, hvor jeg til Whisky Bible og Scotch Malt Whisky Society smagninger har oversat og gennemgået Murrays og SMWS' noter.

De tilstedeværende genkender en del, er lidt i tvivl om nogle beskrivelser, lodret uenige med andre og griner højlydt af enkelte udtryk. At sætte ord på duft- og smagsindtryk så andre kan være med er svært, men ikke umuligt.

Men noter fra producenter skal tjene et helt andet formål. Du kunne lige så godt tage en produktbeskrivelse fra en TV-reklame og latterliggøre den. Vi ved godt allesammen på forhånd at sandhed ikke er målet, kun en imponatoreffekt.

Følgende smagsnoter fra sidste lørdags smagning beskriver ting som intet destilleri ville anføre på etiketten, f.eks.

"en anelse af noget desinficerende. Der er også voks, smør og dessertvin. Ganske tilbagelænet og bourbonagtig" Yoichi 15 år SMWS 116.7

"Med vand er der duft af sivmåtter og cocktailpølser" Ben Nevis 9 år SMWS 78.37

Da målet med "kommercielle" smagsnoter er et helt andet, bliver det sværere for den "neutrale" bruger at genkende sit eget indtryk i dem.

Men tråden skal nok blive underholdende, Kim.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16502 by Kim_M
Tak for dit indlæg Al. Det får mig til at præcisere min pointe med denne tråd, og især med quizzen.

Du skriver b.la.

Uafhængige kilder som Jim Murrays Whisky Bible, Scotch Malt Whisky Society, Serge Valentin og de øvrige Malt Maniacs, o.s.v. laver smagsnoter i et ærligt forsøg på at dokumentere og formidle sanseoplevelser.

Jeg synes bestemt at vi alle skal fortsætte med at sætte ord på vores oplevelser!

Min pointe er blot at sproget i whiskyfirmaernes smagsnoter er for fattigt, og alt for enslydende. Pointen med at sætte ord på smagsoplevelsen er vel bl.a. at vi kan lære at skelne mellem de enkelte whiskyer, og genkende gl. favoritter. Ikke? Det gør disse smagsnoter os ikke i stand til.


Prøv engang at kigge på quiz-arket! Selvom vi ved at de listede whiskyer vil give os meget forskellige smagsoplevelser, så er de skrevne smagsnoter meget ens. Hvad er pointen så? Selvom vi fx vidste Aberfeldy passede til smagsnoter nr. 2, så ville vi sandsynligvis ikke kunne matche de to igen om et halvt år. Smagsnoterne er simpelthen for sammenfaldende, og de er alle skrevet i det samme sprog.
Lad os nu se hvor let det er at matche de rette smagsnoter, med den rette whisky! :wink:

Før end vi når til en situation hvor smagnoterne giver mening, skal der udvises mod og kreativitet. Dit eksempel er godt

"en anelse af noget desinficerende. Der er også voks, smør og dessertvin. Ganske tilbagelænet og bourbonagtig" Yoichi 15 år SMWS 116.7"

Endnu bedre er fx smagsnoter fra SMWS

The early aromas are highly phenolic "“ warm tar, Germolene, Elastoplast, carbolic "“ but behind them lurks mint sauce and a curious curry note (chicken korma? Thai green curry, with coconut milk?). Very big in the mouth, unashamedly raw and intense; oily, with traces of burnt rubber. Water continues this grubby theme: smoky bandages, hemp rope, cat litter, but then creamy custard and crème caramel. The taste rather follows this: sweet and burnt, with coal smoke (or empty hearth), and a pleasant mentholated effect in the medium-length finish. Most unusual. Unrefined and out of balance, but it works! The Panel loved it!

Dette er i øvrigt en Lomond malt.

At skrive sådan tør whiskyfirmaerne bare ikke... Tøsedrenge!

Arbeg gør det ganske godt, og nogle af deres smagsnoter skaber mindeværdige billeder inde i hovedet. Men dem der findes på quiz-arket er bare dårlige undskyldninger for at få lov til at skrive "Gold". De kunne ligeså godt skrive "morgen tis". Det havde været ligeså rammende for farven, og meget sjovere, selvom det fleste nok ikke vil associeres dermed. Og er det ikke også sjovt hvor mange af dem der lige har et pift at røg i enden? :)

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16505 by Torben
Hej Kim
Ikke alle er tøsdrenge, prøv og se på hvordan QualityWorld beskriver deres Demerara rum 1988.

Duft: det første man rammes af er den umiskendelige bittersødme og marcipan, så lidt frugt og et hint af brændt gummi. Fornemmelsen af æteriske olier eller planteudtræk. I flasken er spritten afdæmpet, men i glasset efter lang tids fordampning under låg er den direkte og aggressiv. Et par dråber på håndryggen giver mynte og mere æteriske olier, som leder tanken hen på tigerbalsam eller muskelbalsam. Smag: markant bitterhed, marcipan og abrikoskerner (makron), en dejlig sødme blanddet med urter og planteudtræk "“ slutter af med en lang og krydret eftersmag der varer ved i flere min.

Alene bemærkningen om brændt gummi fik mig til at købe den. Samtidig gav det tillid til deres smagsnoter.

Mvh Torben

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16506 by Duffer

Min pointe er blot at sproget i whiskyfirmaernes smagsnoter er for fattigt, og alt for enslydende. Pointen med at sætte ord på smagsoplevelsen er vel bl.a. at vi kan lære at skelne mellem de enkelte whiskyer, og genkende gl. favoritter. Ikke? Det gør disse smagsnoter os ikke i stand til.

De whiskies du har sat på listen er whisky for nybegyndere og viderekomne - det vel nok største single malt marked. Hovedformålet er at afsætte så meget whisky som muligt og derved opnå den størst mulige indtjening.
Skal man så skrive "obskure" smagsnoter og dermed jage målgruppen og indtjeningen væk?
Jeg er ikke enig om at man ikke kan bruge destilleriernes smagsnoter til noget - dog er det sjældent at to individer har samme oplevelse.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16507 by Kim_M

Hovedformålet er at afsætte så meget whisky som muligt og derved opnå den størst mulige indtjening.

Man opnår ikke den størst mulige indtjening ved at være ligesom alle de andre.

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16518 by Kim_M
Svarene er som følger:

Smagsnote 1: Cragganmore

Smagsnote 2: Highland Park 16

Smagsnote 3: Jura 10

Smagsnote 4: Glen Elgin 12

Smagsnote 5: Arran 12

Smagsnote 6: The Glenrothes Select Reserve

Smagsnote 7: Aberlour 10

Smagsnote 8: Aberfeldy 12

Der er hverken vindere eller tabere, for der er ingen der har deltaget.

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16519 by Macdeffe
Tjaa, jeg er enig i dine betragtninger angående smagsnoter. Jeg læser dem faktisk (næsten) aldrig

Jeg forsøgte også at gå med på spøgen men efter at have matchet 3 var resten mere eller mindre lodtrækning så jeg kom væk fra det

MCD

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16534 by MacLars
Når vi nu taler smagsnoter, så er der dumpet en pressemeddelelse ind fra den aktive PR-afdeling hos Bruichladdich med et uddrag fra Whisky Bible 2009

During last year Murray tasted a staggering 1,500 whiskies before being overcome by PC6, a new peated Islay whisky. The published orgasmic tasting note reads:

"Nose 24.5: "Ohhhhhh"¦ arrrrrrrrgh"¦mmmmmmm... Oh, the peat, the peat"¦ Yessssss"¦ Oh my God..., mmmmmm"¦ ohhhhhhh"¦"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.195 seconds