Et kættersk spørgsmål

More
19 years 10 months ago #1112 by Towle
I nat roterede jeg som en gris på spid og kunne ikke rigtig finde sammenhængen mellem smag og alkoholprocent. Min krøllede hjerne siger mig, at smagen ikke sidder i alkoholen. Prøv at tage en slurk koncentreret solbærsaft: Meget kraftig smag, men 0% alkohol.

Jeg kom til at fundere over hvorfor det næsten altid anbefales at komme en lille smule vand i sin whisky (hvilket jeg som regel også selv gør). Jeg går ikke ud fra at nogen ønsker at reducere smagen??? Jamen hvorfor så? Tjah, det må jo være for at reducere spritten. Jamen, jamen....!!! Hvorfor i alverden udtrækker destillerierne så whisky ved en alkoholprocent, der generelt ligger nogle procent over hvad folk finder behageligt?

Puha, nu bliver jeg nok sendt i skammekrogen, men jeg er meget villig til at lade mig belære.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 10 months ago #1113 by jones
Replied by jones on topic Et kættersk spørgsmål
Vandets fortalere forsvarer fortynding med at vandet tager toppen af spritten, men nok mere med at det nedbryder olie- og aromastoffer, så man lettere kan opfange dem med næsen.

Min erfaring er at hvis man vander for at optimere næsen, så smadres smagen, men det er der meget delte meninger om. Så sent som i sidste uge var der en bartender på Scotch Malt Whisky Society medlemsbaren i London som fortalte mig at han altid hælder 5 cl vand på 2,5 cl whisky!

For mere uddbyning, vedlægger jeg min artikel om emnet som stod i Malten (medlemsbladet for Dansk Malt Whisky Akademi) nr. 28, august 2002. Om ikke andet, så opdager man at der er mange forskellige meninger om den sag.


Skal man vande sin whisky?

af Al Jones

Når whisky-interesserede samles er der to emner der ofte kommer på banen (altså, udover debatten om hvilken whisky der er den "bedste"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 10 months ago #1114 by Towle
Replied by Towle on topic Et kættersk spørgsmål
Tak til Al for en glimrende artikel. Godt at høre lidt "pro et contra". Jeg har faktisk lige bestilt alle ikke-udsolgte numre af "Malten".

Al Jones skrev:

Vandets fortalere bruger som argument at det åbner op for whiskyen ved at nedbryde olier og frigøre aromastoffer. Samtidig forhindres at spritten bedøver næsen og brænder tungen.


Jeg har i min korte karriere som whiskynyder gjort mig erfaringer, der nok anbringer mig på fortalerholdet i almindelighed, men ikke betingelsesløst. Så sent som i aftes, da jeg kom sent hjem fra arbejde og nød en Talisker på konens sengekant, slog det mig hvor forskelligt man annammer den selvsamme whisky under forskellige omstændigheder. For første gang oplevede jeg Talisker som brændende og sprittet (undskyld, men det gjorde jeg altså) og et stænk vand blødgjorde både duft og smag i en grad, så jeg blev helt overvældet.

Det var iøvrigt efterfølgende er ubeskrivelig fornøjelse at krybe under dynen og mærke hvorledes spiritussen fandt vej ud i alle krinkelkroge af legemet og jeg kunne slet ikke nænne at børste tænder - endsige at lægge mig til at sove :-)

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 10 months ago #1115 by jones
Replied by jones on topic Et kættersk spørgsmål
Siden jeg skrev artiklen er jeg løbet ind i en endnu mere "ekstrem" holdning. Der er faktisk en del folk i whiskybranchen som helt alvorligt anbefaler at man nyder sin whisky ved 20% alkoholstyrke.

Det betyder at 2 cl whisky ved 40% skulle tilføres 2 cl vand, ved 50% 3 cl vand og ved 60% 4 cl vand.

Det strækker godt nok ens whiskybeholdning og reducerer genstandsprisen betragteligt, men hold kæft for noget tynd sjask...

Al Jones

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 10 months ago #1116 by Towle
Replied by Towle on topic Et kættersk spørgsmål
Al Jones skrev:

Siden jeg skrev artiklen er jeg løbet ind i en endnu mere "ekstrem" holdning. Der er faktisk en del folk i whiskybranchen som helt alvorligt anbefaler at man nyder sin whisky ved 20% alkoholstyrke.

Gulp!!! Ellers tak. Jeg (eller rettere vi) famler os lidt frem, men udgangspunktet er altid først en snusning og en forsigtig smagning af den rå whisky - især hvis det er et nyt bekendtskab. Efter fornemmelse og behag tilsættes derefter små doser vand, indtil den er i prik.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 10 months ago #1224 by vad
Replied by vad on topic Et kættersk spørgsmål
20% må da være for folk, der ikke dybest set kan lide whisky. Hvad siger I til så'n en "Bunnahabhain Breezer" :)

Nej, men som mine egne undersøgelser har vist, så skal der forsvindende lidt i en almindelig dram, som man selv skænker derhjemme, og for en 1-2 cl. dram til en smagning skal man virkelig passe ufatteligt på. Man får nemt fortyndet til langt under 40%, og jeg synes det skæmmer fælt med de lave procenter.

Check dette script, jeg har lavet:

Finder for en 60% whisky:
apodion.com/cgi-bin/whisky_dram.pl?60

Finder for både en 60, 55 og 50% whisky (procent 20 tegnene er mellemrum):
apodion.com/cgi-bin/whisky_dram.pl?60%2055%2050

Fx. ryger en 2 cl. OMC 50% ned på 40% med blot 1 tsk. vand.

Min egen mening er, at de stærkeste whiskies godt kan klare lidt vand, specielt hvis man sidder hjemme foran fjernsynet og bare skal have en enkelt dram. Men ideelt bør man starte med lidt blid whisky og så varme op til de stærkere varer (i hvert fald med mine nuværende smagsløg) :) .

--Vad

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.193 seconds