Her er min samling - hvad skal jeg nu købe?

More
19 years 10 months ago #1102 by Towle
Vores (konen er absolut på omgangshøjde) interesse for whisky er af ganske ny dato og opstod nærmest ved en tilfældighed. Indkøbene har også været ret virkårlige og baserer sig overvejende på dem der har været på tilbud i Kvickly. Vi er meget glade for dem allesammen, men vil gerne smage nogle flere og vi begynder allerede nu at indse, at samlingen har lidt slagside til den røgede side. Vi faldt bare pladask for Laphroaigh og Talisker.

En hurtig optælling bragte følgende flasker for dagen, men der kan godt fjæle sig nogle flere inde bagved, da vort skab er ved at sprænges, idet vi også har et kolosalt udvalg af hjemmelavede kryddersnapse. Dem som jeg lige kunne få øje på er:

Talisker 10 år
Macallan 10 år
Laphroaigh 10 år
Aberlour 100 proof
Dalmore 12 år
Bunnahabhain 12 år
Cragganmore 12 år
- og et par irske:
Kilbeggan
Bushmills

Hvis vi gerne vil udvide smagsregisteret, hvad skal vi så købe næste gang? Som nybegyndere er vi ikke lige til specialaftapninger til 7-800 kr. flasken, kan jeg hilse at sige.

Som nybegynder er det vel typisk at man går amok og er til fals for billige tilbud. F.eks. kan jeg se at en Bowmore Surf (omkring 8 år gammel) er til at få til en rimelig pris, men selv om vi er vilde med Islay, er en så ung og billig whisky måske at sænke niveauet for meget? Er den overhovedet værd at drikke?

Nå, men vi skal altså ud i nogle af de andre hjørner. Da vore ganer endnu ikke kan smage forskel på de hårfine nuancer, bør de næste flasker nok være nogle markante repræsentanter for de forskellige områder.

Alle gode råd - for andet kan det jo ikke blive - modtages med tak.

P.S. Jeg glæder mig, men undrer mig også lidt over det høje niveau i dette forum. Er der slet ikke andre her der er forholdsvist nybegyndte? Jeg håber ikke alle mine fjogede spørgsmål virker trættende på de skurvede hoveder ;-)

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 10 months ago #1103 by Benke
Hej.

Vill bara säga att Bowmore Surf har en salt smak enl. mitt tycke :x . En bra whisky som inte är rökig, men som ändå kommer från Islay är Bruichladdich. Den kan köpas till förmånligt pris på Bordershop i Puttgarden.

Hälsningar
/Benke

Mvh
/Benke

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 10 months ago #1105 by BigMac
Hej Kurt...og velkommen på whiskynyt.dk

Først vil jeg sige: spørg bare løs...det er den eneste måde at lære nyt noget på.

Personligt har jeg også benyttet mig at de fortrinlige tilbud som Kvickly har haft og min samling omfatter også mange af dem du har nævnt ovenfor.

Du skriver at du er "mistroisk" over for en så ung Bowmore som 8årig.
Lad mig lige understrege her at en ung whisky nødvendigvis ikke er lig med en dårlig whisky !! Whisky'er "topper" på forskellige tidspunkter alt efter hvilke distillerier de kommer fra og hvilke fadtyper, de er lagret i. Ligger en whisky for længe på fad, er chancen for at den bliver "træt" og overdøves at eg'en fra faddet stor.

F.eks. kan den kun 6årige (Isle of) Arran varmt anbefales....så alderen har absolut intet at sige. Kun at whisky'en skal være lagret i min. 3år for at den må kalde sig Scotch.

Af andre anbefalinger (uden at du skal have den store tegnebog op af lommen) kan jeg nævne f.eks. Highland Park 12års...virkelig fortræffelig whisky fra Orkney Øerne - Kvickly har vist også haft denne på tilbud på et tidspunkt. Den er iflg. mine smagsløg mildest talt fantastisk, kun overgået af den 18års udgave hos mig. Highland Park har lidt af det hele - lækker whisky med et strejf af sødme og et lille pift at røg på afslutningen.

Glenmorangie er en anden af mine anbefalinger. Dette er en Highlandwhisky fra området omkring Tain, nord for Inverness. Den 10årige Glenmorangie standardudgave er en fortrinlig repræsentant fra dette område, hvori også bla. Dalmore og BalBlair ligger. Den er en let drikkelig whisky og faktisk den der "overtalte" mig til at begynde mit whisky-eventyr. Glenmorangie laver desuden nogle fortrinlige aftapninger som er lagret 10 år på bourbonfade og så afrundet 2 år på hhv. portvins-, sherry- eller Madierafade. Glenorangie går man aldrig forkert af.

Til slut vil jeg anbefale Ardbeg 10års ! En Islay-whisky ligesom Laphroaig og nabo på Islay. Den er mildest talt en fantastisk whisky - Det har virkelig hvad der forventes af en Islaywhisky, Der er tjære, tang og bolværk for alle pengene i denne. Den har på næsen en anden fremtræden end f.eks. Laphroaig...måske lidt mere olieret og medicinsk duft...og smagen...fantastisk...denne malt har det hele...især røgen :-) elsker den!

Disse ovennævnte whisky'er ligger i prisklassen fra ca. 250-400 kr. med undtaglese af Highland park 18 års som koster ca. 500. Dette er efter min mening nogle whisky'er som man skal smage i denne prisklasse.

Håber du kan bruge ovenstående til noget.

MVH

BigMac / Claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 10 months ago #1106 by Towle
Benke skrev:

Vill bara säga att Bowmore Surf har en salt smak enl. mitt tycke.

Jåhå, salt... en lidt speciel flavour for en whisky. Måske skulle man alligevel prøve?

BigMac skrev:

Af andre anbefalinger (uden at du skal have den store tegnebog op af lommen) kan jeg nævne f.eks. Highland Park 12års...virkelig fortræffelig whisky fra Orkney Øerne

Den har jeg forelsket mig i alene ud fra diverse beskrivelser i litteraturen og nu også din. Den kommer flux på indkøbssedlen.

BigMac skrev også:

Glenmorangie er en anden af mine anbefalinger.

Som ovenstående og den har Kvickly stadigvæk. Jeg ved ikke om den er ude i butikkerne, men den kan rekvireres til nærmeste COOP fra Nettorvet www.coop.dk/nettorvet/produkt_lst.asp?dept_id=123 . Den fåes i tre udgaver: Madeira, Port og Sherry og så er det jo "bare" at træffe et valg :( De har iøvrigt stadig Ardbeg'en til 339 kr.

Tak for gode og inspirerende indlæg til begge/alle.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 10 months ago #1117 by MacLars
Hej

Når sommeren er overstået kan vi glæde os til at der atter løber en whiskymesse af stablen. 9. okt. er datoen for whiskymessen i Kolding - her kan smage en masse forskellig whisky så man kan få sig en veludrustet indkøbsseddel til vintermånederne. Og jeg ser netop på www.whiskymessen.dk/ at messen flytter til Bramdrupdam-hallerne så der er endnu mere plads - hvilket bestemt må siges at være et godt initiativ ;-)

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 10 months ago #1118 by Towle
MacLars skrev:

Når sommeren er overstået kan vi glæde os til at der atter løber en whiskymesse af stablen. 9. okt. er datoen for whiskymessen i Kolding.


Yes, yes, den dato er brændt med flammeskrift i den fælles bookingkalender her i huset. Jeg kan se at der vil blive pendulbus til Dramdrupklam (edhhh.... Damdup.... hmmmm, det er jo en hel spiritusprøve), så vi tager nok toget til Kolding :-)

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 10 months ago #1119 by dmwa
Lige en korrektion til BigMac ´s indlæg

Kun at whisky'en skal være lagret i min. 3år for at den må kalde sig Scotch.

Destillatet skal lagres i 3 år, for at det må kaldes WHISKY - indtil da, er det "Plain British Spirit"
For at måtte kaldes Scotch skal det være produceret og lagret i Skotland....

I øvrigt er Laphroaig ikke nabo til Ardbeg - de er genbo - ind imellem ligger nemlig Lagavulin....

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.156 seconds