Whiskymessen

More
20 years 5 months ago #605 by MacLars
Whiskymessen was created by MacLars
Efterhånden er man vel ved at ha' bearbejdet de mange indtryk man fik på whiskymessen - og i den forbindelse ville jeg da gerne høre andres meninger om messen?

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 5 months ago #606 by Peterap
Replied by Peterap on topic Whiskymessen
Den messe var jo helt fantastisk til den messe. Især den store skattekiste, som undertegnede vandt var jo helt forrygende :)

Jeg fik dog ikke smagt helt så mange af de rigtig gode whiskyer, som jeg havde planlagt. Noget af det mere interessante, jeg fik smagt var de tre designerwhiskyer fra Compass box. Meget spændende at en grain kan smage så godt og intenst...

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 5 months ago #607 by MacLars
Replied by MacLars on topic Whiskymessen
Ja, det var da noget af et hit du lige vandt den - uheldigt du ikke skulle med samme tog hjem som os! :lol:

Jeg gik mest efter for mig ukendte whiskyer, og ramte derfor ind i en stak udenlandske (hermed menes: ikke skotske), og lur mig om jeg ikke er ved at få smag for bourbons. Her syntes jeg specielt godt om Knob Creek 9 års, som efter min mening havde en fantastisk eftersmag, sød og nøddeagtig - hvilket åbenbart lige er noget for mine smagsløg for tiden.

MacNiels og jeg deltog også i en MasterClass - som desværre ikke var ret godt besøgt, 10-12 højst! - med Michael Urquhart fra Gordon & MacPhails, hvor vi smagte en række af deres aftapninger og hørte lidt om deres historie, her smagte vi bl.a. en Strathisla fra 1967 (aftappet 2002), den var bestemt heller ikke værst!

Det var lidt kedeligt at MasterClass'ene var så dårligt besøgt at de var nødt til at give de sidste billetter væk gratis, det var jo ikke dyrt at deltage: 50 kr. Man følte sig lidt snydt når man selv havde betalt for billetten, og de så blev uddelt gratis - men skidt med det, det var jo en god oplevelse alligevel!

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 5 months ago #609 by stig
Replied by stig on topic Whiskymessen
Jeg var selv på messen hele dagen.
Om formiddagen var det rigtigt behageligt at være der. Eftermiddagen var tæt på at være ubehagelig.
Generelt vil jeg sige, at kvalitetsniveauet af de udskænket whiskies var meget højt, så jeg håber, at man har sat pris på dette.
Det var også dejligt, at der var røgforbud i den store hal. Alt andet er vel også uforsvarligt, med alle de mennesker.

Jeg ser et par punkter hvor arrangørerne har nogle udfordringer:

- bedre plads og toiletforhold
Kan løses med en større hal eller færre gæster og toiletvogne udenfor.

- flere udstillere
Udstillerne gjorde det uden undtagelse godt. Men der var da en del mærker, som ikke var repræsenteret. Se jer om i Europa. Andre messer er meget bedre repræsenteret. Flere udstillere vil muligvis også kunne hjælpe på trængslen, da mængden vil blive fordelt over flere stande.

Under forholdene klarede NBOerne det flot endnu en gang.

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 5 months ago #610 by MacChristensen
Replied by MacChristensen on topic Whiskymessen
Hejsa

jeg var der også om eftermiddagen, og jeg har også nogle punkter, men først et stort chadeau til NBO som har gjort et stort stykke arbejde, men også til alle udstillere, som gjorde et kanon godt job, da der altså var knald på ved alle stande!!! men, og der er et par...

Alt for mange mennesker - man skulle tro det er blevet lidt for "kommercielt" for NBO, at sælge så mange billetter om eftermiddagen, det var altså for meget af det gode.. Hvis man skulle fra den ene ende af hallen til den anden, var det hurtigere at gå udenfor, og ned i den anden ende, end at gå gennem hallen... Så NBO - større hal eller mindre antal billetter næste gang - tak.

Grundet de mange mennesker, var man også nødtil at planlægge sit toiletbesøg ca. 15-20 minutter før man skulle - først 5-10 minutter for at komme ud til toiletterne og derefter kø derude...

Dårlig info til de besøgende. Jeg syntes alt alt for mange af de besøgende troede det var den lokale bar de var kommet ned i. Når de var kommet frem til "disken", så blev man bare hængende, istedet for at få sin dram, og herefter træde 5 skridt baglæns, og så lade andre komme til, hvilket var et STORT irretationsmoment for mange - og det er ikke kun et opråb til NBO men også til dem der var på messen, til at udvise lidt "kø-kultur"...

Men alt i alt en god messe med en masse god whisky, men med alt for mange mennesker - det var min mening.

Slainte,
Mac C

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 5 months ago #611 by Peterap
Replied by Peterap on topic Whiskymessen
Pladsproblemer etc. oplevede jeg ikke mange af, idet jeg var der om formiddagen. I det hele taget synes jeg at stort set alle de anker jeg havde mod messen sidste år var blevet mødt: Ingen røg, færre (og roligere) mennesker og en rigtig god masterclass (Murray McDavid).

Dog var jeg noget overrasket over at Murray McDavid masterclassen var en Bruichladdich smagning, og ikke en gennemgang af deres egne produkter... 1970 udgaven var dog uforlignelig - jeg har aldrig smagt en Bruichladdich, der i den grad smagte af mint og Eucalyptus - Meget spændende, især fordi jeg ikke normalt er ret vild med Bruichladdich produkter...

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 5 months ago #612 by MacChristensen
Replied by MacChristensen on topic Whiskymessen
Peterap\n

Den messe var jo helt fantastisk til den messe. Især den store skattekiste, som undertegnede vandt var jo helt forrygende :)
quote]

Hejsa

hvad var der egentlig i den kasse ??

Slainte
Mac C


Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 5 months ago #613 by Peterap
Replied by Peterap on topic Whiskymessen
Der var:
1 Flaske Wisers Deluxe (?) - ikke særlig spændende Canadisk whiskey
1 Flaske Redbreast - genial Irsk whiskey, nærmer sig kraftigt Green Spot, bare lidt lettere.
1 Flaske Cardhu - tjaeh ikke min favorit, men det er jo malt
1 Flaske Glen Moray - den bedste whisky jeg har smagt til under 130,-
1 Flaske Linkwood 1987 Whiskymesseaftapning - den har jeg ikke smagt...

Derudover:
6 blå (?) blindsmagningsglad - hvis man skulle få de lyster :)
1 lille fin vandkande
2 whiskymesse T-shirts
2 billetter til whiskymesse på Sjælland
1 V.I.P. medlemsskab

Ikke et helt ringe udbytte for den nette sum af 25 kroner...

Whiskyskabet skal i hvert tilfænde udvides, hvilket kæresten nok ikke er helt tilfreds med :)

Maclars: Det var ærgerligt - eftermiddagen blev nemlig ret hyggelig, tilgængæld gik vi tidligt i seng :) Jones Octomore i toget var nu heller ikke at kimse af - tror stadig mit glas lugter ganske kraftigt af røg...

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 5 months ago #614 by MacLars
Replied by MacLars on topic Whiskymessen
Hvis man nu er super entutiast og kaster sig ud i blindsmagning, er det så sædvanligt at man bruger glas der forvansker farven, evt. gør at man ikke kan se "gardiner" osv.? (altså som de der blå blindsmagningsglas?)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 5 months ago #615 by dmwa
Replied by dmwa on topic Whiskymessen
Om glasset er farvet eller ej - har jo "kun" betydning, hvis den der arrangerer blindsmagningen ønsker at forvirre prøveren - hvis man f.eks. har en Cu Dhub eller Loch Dhu (altså de sorte whiskies), vil det jo så absolut være en fordel at bruge farvede glas. Destillerierne / aftapperne bruger jo også dette kneb - Glenfiddich og Cadenhead blandt mange bruger jo farvede flasker, for netop at køberen ikke skal købe produktet ud fra whiskyens farve.

Men ellers er det et særsyn at se farvede glas til blind-smagning af whisky - det bør være nosingglas, så man kan opfange de mange aromastoffer, som drikken gemmer på.

Slainthe

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 5 months ago #616 by granly
Replied by granly on topic Whiskymessen
Hej

Jeg var med til messen om eftermiddagen, og synes igen det var et forrygende arrangement, men som Flemming fra DMWA skriver andetsteds, så kunne det godt blive endnu bedre.

Jeg blev noget overrasket da jeg så den enorme kø, der var uden for hallen. Jeg havde faktisk forventet at der ville være færre folk til messen i år. Så jeg er helt enig med Stig i at der var for lidt plads (igen). For min skyld kan billetprisen godt få en stigning igen, hvis vi kan få en anelse mere plads inde i hallen. Vi slap dog for alt den masen, der var sidste år i forbindelse med time-maltene.

Vi deltog i en MasterClass med Murray McDavid, med deres egne aftapninger. Det var en fornøjelse at deltage, og selvom vi sad der i en time føltes tiden alt for kort. Hvis der skulle være nogen derude der overvejer at deltage i en sådan masterclass (uanset med hvem) så gør det !!

Jeg tror det er svært at fylde op ved de masterclasses der var, simpelthen fordi der var for mange. 5 om formiddagen og 6 om eftermiddagen ??

Jeg ved ikke om arrangørerne skyder sig selv i foden som DMWA skriver (i en kommentar andetsteds) Jeg har deltaget i 4 af de 5 afholdte messer (jeg missede KB-hallen). Jeg har haft venner og bekendte med, der har meget varierende kendskab til whisky. 3 af dem har jeg dannet en lille forening med hvor vi køber lidt dyrere whisky sammen, som vi kun drikker i samlet flok. Andre er begyndt at have single malt stående i skabet derhjemme uden at have vidst at den slags overhovedet eksisterede.
Messen er nok lidt et drukgilde for nogen, men efterveerne er ikke nødvendigvis negative efter min mening.

Til sidst en stor tak til NBO folkene, for at have skabt en dansk whiskymesse.

granly

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 5 months ago #617 by dmwa
Replied by dmwa on topic Whiskymessen
Hejsa

For ikke at afspore diskusion om, hvorvidt Whiskymessen skyder sig selv i foden - så lad mig understrege, at alle deltagerne sikkert har haft en forrygende oplevelse - og at man på denne baggrund ikke skal være nervøs for, at Whiskymessen skyder sig selv i foden - ingen tvivl om, at deltagerne har haft en forrygende dag - bortset fra trængslen - og at de vil komme igen. Mine betænkeligheder/bekymringer går på, hvorvidt Whiskymessen kan blive ved med at tiltrække udstillere på de betingelser, som arrangørerne opstiller - og ikke mindst som deltagerne forventer.

11 Masterclasses - til 2.000 deltagere. Hvis jeg deltog på en whiskymesse som besøgende, så var et af hovedformålene da at møde nogle, der kunne berette om produktet med liv og sjæl - og det kan man på en Masterclass - men det er åbenbart ikke derfor man går til Whiskymesse? - det bevidner deltagerantallet på Masterclass´ene jo om!

Det ville jo være som at tage på Whiskyrejse i Skotland, købe en flaske whisky i den lokale shop, sætte sig foran en bænk udenfor destilleriet, og drikke whiskyen, mens man så på destilleriet - måske lidt skarpt trukket op, men så tror jeg, at man forstår, hvor jeg vil hen!

Dette er min personlige mening, og ikke nødvendigvis et udtryk for Dansk Maltwhisky Akademi´s holdning, hvis vi lige skal have det med også....

Slainthe

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 5 months ago #618 by stig
Replied by stig on topic Whiskymessen


Det ville jo være som at tage på Whiskyrejse i Skotland, købe en flaske whisky i den lokale shop, sætte sig foran en bænk udenfor destilleriet, og drikke whiskyen, mens man så på destilleriet - måske lidt skarpt trukket op, men så tror jeg, at man forstår, hvor jeg vil hen!


Hørt
Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 5 months ago #619 by whiskyconsult
Replied by whiskyconsult on topic Whiskymessen
Jeg stod på Juuls vinhandel stand og må sige at formiddagen var den bedste hvad angår whiskysnak. Publikum var interreseret i hvad de fik i glasset og ville gerne have en lille historie med. Eftermiddagen især den 1. time var god men så..... folk blev total ukritisk med hvad de fik i glasset, jeg kunne have fyldt glassene med King George (misforstå mig ikke. det er ikke nogen dårlig whisky. Der er bare mange der er meget bedre) og nogen ville stadig mene at det var fantastisk. Vi manglede tid til de publikummer som var seriøse med hvad de fik i glasset og som ville høre lidt mere, men med ti folk på nakken og ti glas stukket frem foran mig, ja så er det sgu svært at fortælle om eks. Mortlach eller Caol Ila når folk tror det er Scapa de har i glasset.
Martin

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 5 months ago #620 by MacLars
Replied by MacLars on topic Whiskymessen
Som en lille sidebemærkning er flg. blevet sat på whiskymessen.dk:

"Vi har tidligere oplyst at den kommende messe i KB-Hallen er den 27.marts 2004, dette kan desværre ikke lade sig gøre da flere at vores udstillere skal deltage i en anden messe samme uge. Vi arbejder på højtryk for at finde en ny dato, som ikke falder sammen med andre events. Personer, som har købt billetter til KB-Hallen, bedes henvende sig via mail."

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 5 months ago #621 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Whiskymessen
Deltog også om formiddagen. Skulle lige vænnes til at drikke malt kl. halvti, men fik en god og overvejende positiv oplevelse. Der var god plads, og også tid til en lille snak med folkene på standen, før man mærkede en ny "utålmodig" smager, der ville frem. Men altså hverken masen eller glas over skulderen, som der åbenbart var mere af om eftermiddagen.

Lige en stor tak til Martin, fordi du henledte min opmærksomhed på den meget spændende Caol Ila. Det var jo næsten som at smage en af "peat-monsterne" nede sydfra.

Dog blev der lidt trængsel, da klokken nærmede sig 2, men heldigvis stoppede man så for udskænkning, så der også lige blev tid og plads til at handle lidt ind.

Jeg deltog også i masterclass med MMcD, men var nu forberedt på at det udelukkende var "laddie'er". En god og velbesøgt masterclass, der var næsten fyldt. Lidt ærgeligt, at tiden blev lidt for kort til sidst. En time går nu hurtigt, vi kunne godt have brugt lidt mere tid. Men vi fik jokeren - en uforlignelig "1970" i vort medbragte glas, så vi kunne tage den med derfra, til en stillle nydelse.

Det er jo ikke så godt, hvis de andre masterclass'er ikke var fyldt op, men måske var der også lidt for mange. Det er også lidt underligt, at en af dem er 3 gange så dyr, og så med kun 3 flasker!
På hjemmesiden havde de ellers opfordret til at reservere billet til masterclass, inden de blev overtegnet, men det var måske snarere salgsgas end realiteter. Eller havde folk meldt sig til, og så ikke gidet deltage alligevel.

Med hensyn til pladsen, så kunne man jo bare have fordelt standene i de 3 haller. Hal 2 var næsten tom meget af tiden, og vor ven Bill måtte underholde en lille forsamling. Hal 3 var lidt bedre besøgt, måske fordi det var her, der måtte ryges. Meget passende, at cigar-standen så var placeret her.

Kan godt forstå og også godt dele lidt af bekymringen for messens fremtid, især i lyset af lidt mere "kaos" om eftermiddagen. Men det må vel være udstillerne der vurderer, om de får nok ud af det. Men at messen også er med til at "fange" nye whisky-nydere ind i folden, må jo siges at være positivt.
Jo mere salg af kvalitetswhisky, og jo mere interesse, jo bedre muligheder skulle der være, for at få endnu bedre og spændende aftapninger til landet.

Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • redlich
  • Visitor
  • Visitor
20 years 5 months ago #622 by redlich
Replied by redlich on topic Whiskymessen
Jeg stod også på Juuls vinhandels stand, og jeg er enig i at der nok bør ændres på formen for messen for at holde en vis seriøsitet, evt. ved at indfører en form for tokens eller klippekort til at "købe" whisky for.
Umiddelbart vil jeg også tro at der var færre udstillere med ved denne messe end de foregående, hvorfor ?? Er det blevet for meget for nogen ??

Dette er ikke kun ment negativt, alt i alt syntes jeg det var en god messe, og jeg er glad for at have deltaget igen, men jo, det kan gøres bedre ;)

Slainthe
Michael :)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • MacBrøndt
  • Visitor
  • Visitor
20 years 5 months ago - 20 years 5 months ago #623 by MacBrøndt
Replied by MacBrøndt on topic Whiskymessen
Undertegnede var også til whiskymesse om eftermiddagen i Kolding.

Mine forventninger var helt klart, at der denne gang ville være mere plads i hallen (grundet de højere billetpriser i forhold til tidligere). MEN allerede udenfor hallen kl 15, blev de forventninger (og forhåbninger) skudt gevaldigt i sænk - folk stod i kø et godt stykke ud på vejen. Ventetiden føltes dog ikke så lang, man var i godt selskab og der var jo noget godt i vente.

Indenfor var der proppet med mennesker, vi var åbenbart ikke de eneste, der havde eftermiddagen fremfor formiddagen. Det forløb dog nogenlunde, men man kunne ikke lade være med at spekulere på om messen var blevet for kommerciel.

Flere episoder ved de forskellige stande understregede også, at det ikke var alle, der var kommet for at få en whiskysnak el smage bestemte aftapninger.
Det virkede lidt som om nogle personer troede de var kommet ned på den lokale, hvor der i dagens anledning var fri whisky.
Folk blev stående ved standen med deres dram i hånden, uden at trække tilbage så dem bagved kunne komme til :( . Et sted oplevede jeg, at udstilleren spurgte en åbenlys temmelig beruset herre (kl var kun ca 1630), som stod og rakte sit glad frem om "han vidste hvad han skulle smage" - hvortil manden replicerede "er det ik' ligemeget, bare det er alkohol!!??" :shock: . Jeg tror jeg var lige så forarget som udstilleren. .......det var en Balvenie Islay Cask 17y, som jeg personligt havde set frem til at smage for første gang....

Men uanset ovenstående var messen super .
:idea: For at gøre den perfekt skulle man 1) gøre toiletforholdene bedre, 2) færre mennesker (fx hæve prisen yderligere :/, eller tokens - som anført af REDLICH i ovenstående - systemet er blevet brugt ved fx ølmesse, så man indirekte betaler for det man drikker), 3) flere udstillere ; der manglede en del mærker i år


Mht Master-Class kan jeg også kun sige: Gør det!! Jeg var til Murray McDavid, hvilket var ganske enestående.


MacBrøndt
Last edit: 20 years 5 months ago by .

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 5 months ago #624 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Whiskymessen

Mht Master-Class kan jeg også kun sige: Gør det!! Jeg var til Murray McDavid, hvilket var ganske enestående. Troede heller ikke, at Bruichladdich kunne smage så godt.



MacBrøndt

Øh ikke for noget, men Bruichladdich var altså om formiddagen :wink: . Eftermiddagen var MMD's aftapninger af forskellige destillerier. Dem måtte formiddagsholdet nøjes med at smage på standen, men en dejlig oplevelse af gode velvalgte aftapninger alligevel.

Jo folkene på Bruichladdich/MurrayMcDavid er virkelig kompetente, og ved hvordan man skal aftappe god whisky.

Ingen koldfiltrering - iflg Andrew Gray "the biggest crime in industry"

Ingen brændt sukker i god maltwhisky - iflg Andrew Gray "the second biggest crime in industry"

Slainte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • MacBrøndt
  • Visitor
  • Visitor
20 years 5 months ago #625 by MacBrøndt
Replied by MacBrøndt on topic Whiskymessen
Karl Ejnar - kan godt se, at den ikke skulle have stået i forlængelse af masterclass'en... Det kunne jo misforstås. Så hermed ændret.
Jeg kan godt huske, hvad jeg fik hos Murray/McDavid om eftermiddagen, tro mig :)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.252 seconds