Rejsehjælp

More
11 years 8 months ago #26893 by DanielChristensen
Hej alle

Vi er nogle stykker der er ved at planlægge en tur til Skotland (for første gang).

Vi regner med at flyve til Glasgow eller Edinburgh, og så være der 3-4 dage på hotel, og så derfra tage på daglige ture.

Mine spørgsmål er så:

1. er der nok destillerier i nærheden af de 2 byer der er værd at besøge?
2. og hvilke er det, i henholdsvis Glasgow og Edinburgh?
3. hvilken årstid bør man besøge Skotland?

Alle andre kommentarer og råd modtages også hjertens gerne, da vi jo som sagt, ingen erfaring har på området.

Vh Daniel

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 8 months ago #26894 by tdh1
Replied by tdh1 on topic Rejsehjælp
Flyv til Aberdeen istedetfor, så er der ikke langt til Speyområdet. Hvis I f.eks. booker jer ind på Eastbank Hotel hos Arthur og Maureen i Rothes kan I får Arthur (hotelvært og super lun gut) til at hente jer i en minibus (hvor mange er I). Kanon hyggeligt hotel, super flinke mennesker, virkelig familiær stemning, masser og jeg mener masser af god mad og en whiskybar med 100+ forskellige. Det kanon hyggeligt, at sidde og slappe af i whiskybaren eller pubben på Eastbank efter en lang dag (-:

En anden fin ting ved Eastbank er, at Sue deres manager er super behjælpelig med, at planlægge ture man eller ikke sådan lige kommer på f.eks. vores Managers Tour på Ben Riach, hvor vi i nogle timer slentrede rundt med Alan i deres warehouse og smagte direkte fra fad. Simpelthen SUPER tur.

Om selve byen Rothes kan siges der er 4 distillerier næsten lige udenfor døren: Glen Grant, Glen Rothes, Glen Spey og Speyburn, der er en stor fabrik som laver dyrefoder af rester fra whiskyproduktionen, omkring 3-4 pubber og ellers tæt på et utal af distillerier lige midt i Speyside. Byen har vel et par tusinde indbyggere.

Skulle du være interesseret kan jeg sende kontaktoplysninger til dig.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 8 months ago #26896 by DanielChristensen
Replied by DanielChristensen on topic Rejsehjælp
Det lyder super!

Det må du meget gerne!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 8 months ago #26897 by DanielChristensen
Replied by DanielChristensen on topic Rejsehjælp
Vi er i øvrigt 3-6 der skal afsted.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 8 months ago #26898 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Rejsehjælp
Der kan sagtens organiseres en tur med base i Glasgow/Edinburgh. Der er rigtigt meget at se på i området og med det hurtigste tog er der under 1 time i transport imellem Glasgow og Edinburgh. Hvis man vil på en blandet tur med kultur/restauranter/pubber som formål og derudover whisky er det et oplagt mål. Nærliggende destillerier er Auchentoshan og Glengoyne der ligger i udkanten af Glasgow og Glenkinchie der ligger ca 20-30 min. kørsel fra Edinburgh

Er whisky hovedformålet med jeres tur vil jeg klart vælge tdh1 forslag, der er masser af mulgheder i Speyside.

Den beskrevne tur på Benriach er også en af mine favoritter.

Ellers er der fantastiske muligheder på mange distillerier, flere har specialture med tilknyttede vertikal smagninger

Der er vel 40-50 destillerier i området så der er nok at vælge imellem. Og har man brug for lidt afveksling er der masser af muligheder for naturskønne vandreture, f. eks en gåtur til toppen af Benrinnes som de fleste bør kunne klare

Whiskybutikker i Tomintoul, Huntly, Elgin (GogM) og Dufftown.

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 8 months ago #26900 by dmwa
Replied by dmwa on topic Rejsehjælp
I skal jo også tage stilling til, om I vil arrangere det hele selv - eller om I vil have "professionel hjælp" fra et rejsebureau med snart 25 års erfaring på rejser til Skotland.

Hvis I vælger os, kan vi arrangere 1-4 dages udflugter i bus fra Edinburgh, vi kan arrangere besøg på destillerier, som vi har kontakt med, specialsmagninger på Scotch Malt Whisky Society, der ellers kun er åben for medlemmer. Bare for at nævne vore muligheder.

Om det er dyrere end at booke selv - det burde det ikke være, da vi optjener provision af udbyderne i Skotland. Men hvis du er interesseret, kan du gå ind på www.kalorejser.dk

Med venlig hilsen

KALØ REJSER / DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 8 months ago #26901 by DanielChristensen
Replied by DanielChristensen on topic Rejsehjælp
Hovedformålet er whisky, men hvis der er en flot vandretur der er til at overskue, så er det bestemt heller ikke af vejen!!!

Jeg takker mange gange guldkornene (and don't be afraid of keep 'em coming :-) )

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 8 months ago #26903 by Duffer
Replied by Duffer on topic Rejsehjælp
Jeg vil anbefale alle der aldrig før har været på whiskytur i Skotland at tage en tur med et bureau/rejseselskab/arrangør af flere årsager:
1. Du slipper for al planlægning og skal bare sætte dig i bussen og nyde turen
2. Man har en chauffør og man har derfor mere frie hænder
3. Arrangørerne kan ofte åbne døre som selv kan være svære at få i stand
4. Du kan suge erfaring og indtryk til dig uden at blive stresset
5. Du slipper for ubehagelige eller pludselige overraskelser
6. Et besøg på SMWS i Leith er et "must" for enhver tur til Skotland - ligesom Fish&Chips og Haggies :-)
Jeg har hørt om en "verdensmand" der troede han havde fundet de vise sten og kunne komme ind alle steder og få førsteklasses behandling bare ved at møde uanmeldt op fordi han var venner med Manageren sammen med 1.200 andre på Facebook, men det eneste han mødte var en lukket dør...
Intet navn nævnt her :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 8 months ago #26905 by DanielChristensen
Replied by DanielChristensen on topic Rejsehjælp
Vi ville gerne gøre det uden at prisen stikker af, men kan du nævne nogle af de arrangører der er gode kvalitets og prismæssigt?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 8 months ago #26906 by Duffer
Replied by Duffer on topic Rejsehjælp
Dmwa.dk ville være et godt bud - jeg har dog aldrig selv været med, men kender andre der har været tilfredse.
Min første tur var med svenskeren Henrik Aflodal - www.aflodal.com - udmærket tur, men jeg ved ikke om han stadig laver ture.
Jeg ved godt det er fristende at sidde derhjemme foran computeren og selv forsøge sig, men uden erfaring vil jeg anbefale den første tur med en arrangør.
Selv hvis du kunne arrangere turen selv, skal du forvente at bruge en masse tid på det - måske for at spare 1.000 kr.
Check også: www.whisky.dk/shop/whiskyrejser-285c1.html - mener

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 8 months ago #26907 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Rejsehjælp
Jeg syntes det er rimeligt nemt selv at arrangere turene. Og man kan spare meget mere end 1000,-

De fleste ture jeg ser slået op er ca. 3-5000 kr dyrere end jeg selv kan lave dem for. Det kan godt være der er et par destilleriture med en manager eller lignende som guide. Men rejser man selv kan man opleve ting i små grupper på 2-4 personer, hvilket jeg foretrækker fremfor at være 15+ på en guidet tur

Om forhåndsarrangerede ture er det bedste eller ej er nok helt op til den enkelte person. Jeg kan bedst lide selv at arrangere ture. Og med de input der er her fra siden er der jo nok af forslag til hvilke destillerier man skal besøge

Og i løbet af de sidste par år er der rigtigt mange destillerier der som standard har udvidede ture med vertikal-smagninger, så tingene er både nemmere og sjovere end de var for 4-5 år siden

Jeg har selv arrangeret ca. 10-12 eller flere ture og været på 2 forhåndsarrangere ture

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 8 months ago #26908 by Duffer
Replied by Duffer on topic Rejsehjælp

Jeg syntes det er rimeligt nemt selv at arrangere turene. Og man kan spare meget mere end 1000,-

De fleste ture jeg ser slået op er ca. 3-5000 kr dyrere end jeg selv kan lave dem for. Det kan godt være der er et par destilleriture med en manager eller lignende som guide. Men rejser man selv kan man opleve ting i små grupper på 2-4 personer, hvilket jeg foretrækker fremfor at være 15+ på en guidet tur

Om forhåndsarrangerede ture er det bedste eller ej er nok helt op til den enkelte person. Jeg kan bedst lide selv at arrangere ture.

Enig - men her er tale om personer som INGEN erfaring har - derfor denne "nemme" løsning. Har man kontakterne og kender man til forholdene skal man da selv arrangere, men det er ikke tilfældet her...

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 8 months ago #26909 by dmwa
Replied by dmwa on topic Rejsehjælp

De fleste ture jeg ser slået op er ca. 3-5000 kr dyrere end jeg selv kan lave dem for.
Steffen


Langt de fleste ture vi arrangerer "på egen hånd" ligger på DKK 4-6000 pr person for 7 dage inkl. fly, billeje og overnatninger på B&B eller hotel. Så hvordan du kan arrangere ture til DKK 1.000, er en gåde for mig :lol: :lol: :lol:

Vi skal jo lige holde adskilt, om det er en tur "på egen hånd", hvor man selv kører bilen, eller om det er en tur, hvor man kører i bus, hvor der er omkostninger til en lønnet chauffør inkl overnatninger. De 2 kan man bare ikke sammenligne.

Vores WWW Skotland 2012, der bragte os både til Dufftown, Islay og Edinburgh kostede lige under DKK 7.000 pr person - igen, hvis du kan gøre det DKK 3. - 5.000 billigere med chauffør/bus, så har du fortabt dine evner ved ikke at være professionel rejsearrangør :D :D

Nej - det jeg blot vil påpege er, at når MacDeffe snakker om at spare - så har jeg svært ved at se, at det kan komme op i de beløb, da vi sælger til samme udsalgspriser som hotellerne, biludlejerne etc i Skotland, men vi får en kommission af dem, da vi er rejsebureau - så derfor burde det ikke være dyrere. I tilkøb for man så vores erfaring og adgange til destillerier - og ikke mindst er man dækket af Loven om Pakkerejser, hvilket betyder, at vi skal betale, hvis noget går galt. Som privatperson kan man jo miste alt, hvis f.eks. en askesky rammer luftrummet, et flyselskab går konkurs osv

Men det er jo et temperamentsspørgsmål, om man bruge "DIY" metoden - eller om man vil gøre brug af en professionel partner

Slainthe

KALØ REJSER / / DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 8 months ago #26910 by tdh1
Replied by tdh1 on topic Rejsehjælp
Her lige kontaktoplysninger til Eastbank Hotel i Rothes.

email: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Tlf. 0044 1340 831564

Du skal bare have fat i Sue deres manager. Hun er utrolig hjælpsom i alle henseender. Hjælper gerne med distilleri besøg, arrangere minibus som Arthur (ejeren) kører jer rundt i osv.

Du skriver i er 3-6 mand. Optimalt ville nok være om i nåede op på de 6 mand, gerne et par flere. Dette da det nok vil være nemmere at få arrangeret nogle lidt mere specielle ture kun for jer end hvis i kun er 3 mand. Vi var 10 mand, som var et rigtig godt antal.

Omkring, hvor vidt det er bedst at gøre brug af et selskab eller rejse alene. Det er jo nok mere lidt af et temperament spørgsmål.
Personligt hælder jeg nok lidt til Steffens model, idet jeg synes det giver en vis frihed og er man vantil at rejse og undersøge muligheder er det relativt nemt, at planlægge en tur. Gør brug af de kontakter man har og ofte har ens kontakter også nogle kontakter. Turen vi var på i maj var den første for vores vedkommende. Vi gjorde brug af kontakter fra diverse smagninger m.m. (Lars fra Lago, Mark, Boa og indlæg her på siden) og nye der kom til under planlægningen.

Når man planlægger selv skal man selvfølgelig have en rimelig klar ide om, hvad det er man gerne vil når man kontakter ditillerier mm. Har man det er forbløffende, hvor åbne og hjælpsomme folk er. Det giver selvfølgeligt lidt arbejde med, at lave research, skrive/ringe lidt frem og tilbage osv. men det er ret sjovt og man kommer jo til, at lære folk lidt at kende undervejs.

I kan ihvertfald glæde jer. Skotland er kanon og skotterne er super venlige.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 7 months ago #26911 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Rejsehjælp

Enig - men her er tale om personer som INGEN erfaring har - derfor denne "nemme" løsning. Har man kontakterne og kender man til forholdene skal man da selv arrangere, men det er ikke tilfældet her...


Da jeg startede med at tage til Skotland kendte jeg ikke nogen overhovedet. Det gik udmærket

Jeg syntes ærgeligt talt du tegner skræmmebillede, men folk her på siden må selv vælge hvem de vil lytte til...umiddelbart kan man starte med at lytte til dem der selv arrangerer deres ture :-)


Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 7 months ago #26913 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Rejsehjælp
Hej Flemming. Det er fint nok du vil forherlige dine egne produkter. Hvorfor ikke bare sammenligne med de 8995,- som Whiskymessen og Kalø Rejser tager for en 5 dages tur ??

Ikke at der er noget i vejen med den tur, det er det som det koster at tage på en fuldt arrangeret tur.

Det var jo ikke dine ture "på egen hånd" jeg hentyde til når jeg påpegede det som jeg mener der kan spares ved selv at arrangere

Det er aldrig rart når ens tal bliver MISBRUGT og vendt imod en selv... :-)

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 7 months ago #26914 by Lading
Replied by Lading on topic Rejsehjælp
Enig med Duffer på dette punkt! Første gang jeg var i Skotland var det også på en hjemmegjort tur, det var en alletiders tur som var helt kanon! Men.... Whisky mæssigt får man nu altså så meget mere ud af det hvis hjemmearbejdet er gjort ordentligt! Tag vores SoS tur sidste år som eksempel, jeg ville helt sikkert ikke selv have fået et så vellykket resultat!

Lading

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 7 months ago #26917 by Duffer
Replied by Duffer on topic Rejsehjælp

Enig - men her er tale om personer som INGEN erfaring har - derfor denne "nemme" løsning. Har man kontakterne og kender man til forholdene skal man da selv arrangere, men det er ikke tilfældet her...


Da jeg startede med at tage til Skotland kendte jeg ikke nogen overhovedet. Det gik udmærket

Jeg syntes ærgeligt talt du tegner skræmmebillede, men folk her på siden må selv vælge hvem de vil lytte til...umiddelbart kan man starte med at lytte til dem der selv arrangerer deres ture :-)

Jeg prøver på ingen måde at tegne et skræmmebillede. Du og andre kan gøre hvad de har lyst til - det har jeg alligevel ingen indflydelse på og ønsker heller ikke at få det. Jeg skriver netop man selv kan arrangere sine ture og skal gøre det, men personligt vil jeg anbefale at man tager den første tur med en arrangør. Det er min anbefaling - du må gerne anbefale noget helt andet :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 7 months ago #26920 by dmwa
Replied by dmwa on topic Rejsehjælp

Hej Flemming. Det er fint nok du vil forherlige dine egne produkter. Hvorfor ikke bare sammenligne med de 8995,- som Whiskymessen og Kalø Rejser tager for en 5 dages tur ??

Ikke at der er noget i vejen med den tur, det er det som det koster at tage på en fuldt arrangeret tur.

Det var jo ikke dine ture "på egen hånd" jeg hentyde til når jeg påpegede det som jeg mener der kan spares ved selv at arrangere

Det er aldrig rart når ens tal bliver MISBRUGT og vendt imod en selv... :-)

Steffen


Hej Steffen. Jeg sammenligner ikke med Whiskymessens tur, da vi kun er teknisk arrangør - hvad de måtte lægge ind i turen, har jeg ingen indflydelse på, men Whiskymessen må ikke i henhold til dansk Lovgivning selv udbyde turen i offentlig forum, da den falder ind under Loven om Pakkerejser - og dermed kræver registrering i RejseGaranntifonden.

Når man taler om en arrangeret tur i år 2012, er det faktisk sådan, at vi ikke længere på alle destillerier blot kan møde op med 20 deltagere (som der pt er tilmeldt rejsen med Whiskymessen) uden at skulle betale for det. Så i prisen er indregnet en ikke uvæsentlig post til særlige arrangementer på destillerierne - hvis du hører rygter om vores tur i juni, tror jeg, at deltagerne der fik en oplevelse på mange af de steder, vi besøgte, var langt over hvad andre "dødelige turister", der rejser på egen hånd oplever.

Derudover mener jeg, at Whiskymessen også har indregnet andre "oplevelser" undervejs - altså omkostninger, som man ikke selv lige tænker over, når man selv laver en tur - for det er jo "lommepenge".

Med andre ord - turen kan sagtens laves væsentligt billigere - men så får den altså også en helt andet tamt indhold - det er muligt, at du med dine kontakter, der er oparbejdet gennem mange år, kan åbne nogle døre, men du kan ikke forvente, at de 70.000 mennesker, der årligt besøger Edradour får den samme VIP tur, som vi søger, når vi besøger f.eks. dette destilleri.

Så hvis du lægger alle omkostningerne ind i en tur inkl. at du har en dansk rejseleder med på turen ( som jo ikke gør det for sine blå øjnes skyld), at du har bus med chauffør med på hele turen, så man ikke skal "saks-sten-papir" om, hvem der har køretjansen, så tror jeg også, at du vil ramme relativt tæt på det beløb, som en arrangeret tur ender på - stadigvæk, hvis du kan arrangere en 5-dages tur med det program, som Whiskymessen byder på til DKK 5.995, så vil jeg fortsat påstå, at du har valgt en forkert levevej :lol: :lol: :lol:

Men misforstå det endelig ikke - jeg forsøger ikke at sige, at det, som du arrangerer er noget bras - tværtimod. Du er blot kommet så langt "i dit liv", at du ved præcis, hvad det er du vil - og i hvilket tempo, og derfor passer en arrangeret tur formentlig ikke ind i dit temperament.

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 7 months ago #26921 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Rejsehjælp
Det kan jeg nemt. Det er ca. de prisleje jeg plejer at lægge for en SOS tur. 7 dage, med fuldt progeam. Hele budgettet ender normalt omkring 10-12000 for en uge, og så er der altså gået en del til whiskyindkøb, aftensmad og frokoster på restauranter samt bar-regninger :-)

Jeg syntes forhånds arrangerede ture er helt fine. Jeg opponerer bare imod dem der forsøger at give folk, der ikke er vant til at rejse i Skotland, det indtryk at man ikke kan spare en masse penge ved selv at gøre det

Om man så gider det eller ej er en anden ting, eller om man syntes det er pengene værd. Der er både fordele og ulemper ved det ene og det andet

Men, lad være med at fortælle folk at prisforskellen er omkring de 1000. Det er jeg MEGET uening i, og jeg syntes altså jeg er nødt til at deltage i denne nu afsporede debat, når der postes usandheder

Og det er ikke fordi de ture jeg laver idag adskiller sig ret meget for de første ture jeg lavede. Hvis man læser tdh1's indlæg kan man se det faktsik ikke er særligt svært

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 7 months ago #26922 by dmwa
Replied by dmwa on topic Rejsehjælp
Hej Steffen
Jeg prøver lige en sidste gang.
Hvis du er på en arrangeret tur med bus skal du sammenligne med en pris på en tilsvarende tur, som du laver med bus med chauffør og rejseleder.
Hvis vi laver en individuel tur, skal du sammenligne med det.
Jeg bilder ingen ind, at der ingen / næsten ingen prisforskel er mellem en arrangeret tur med rejseleder og buschauffør OG en tur som jeres SoS tur - for det er der i sagens natur, da der jo skal betales løn og overnatning til både chauffør og rejseleder.
Prøv at læs mine indlæg igen - jeg siger, at der stort set ingen prisforskel er mellem, hvis vi skal lave en individuel tur og hvis du selv laver den, da vi optjener provision af overnatningsstederne / biludlejer, og derfor har samme udsalgspris.
Du blander fortsat arrangerede ture sammen med individuelle ture.....

Jeg skrev jo netop, at en individuel tur koster mellem DKK 4.000 og 6.000 - og så er der jo rigtig langt op til DKK 10.- 12.000, som skal indeholder alt det sjove, indkøb etc.

Jeg tror i bund og grund at vi er enige, du må bare ikke sammenligne de 2 rejseformer

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 7 months ago #26923 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Rejsehjælp
Næ Flemming. Jeg prøver også lige igen. Vi sammenligner forhåndsarrangerede ture med selvarrangerede ture

Selvarrangerede ture er uden rejseleder. Det er jo derfor de er meget billigere :-)

Det er dig selv der har introduceret dine individuelle ture, dem har jeg aldrig kommenteret.

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 7 months ago #26925 by dmwa
Replied by dmwa on topic Rejsehjælp
Jeg fortsætter lige på Privat besked - det bliver for langhåret i denne tråd,,,,

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 7 months ago #26927 by tdh1
Replied by tdh1 on topic Rejsehjælp
Det er lidt en sjov diskussion, for selvfølgeligt kan man spare en del penge ved, at arrangere selv. Folk der udbyder rejser skal jo også leve og det at man selv gør arbejdet er vel lidt ligesom, hvis man selv maler sin stue istedetfor at ringe til en maler. Det er væsentligt nemmere bare, at ringe til maleren, ligesom det er nemmere, at bestille en pakkerejse end at arrangere den selv, men det er også dyrere.

I tilfældet rejser til Skotland er det selvfølgeligt super for de fleste, at de bare kan bestille rejsen og sætte sig tilbage og nyde turen, og ja selskaberne har selvfølgeligt nogle gode kontakter og kan tilbyde fine ture. Jeg vil dog påstå, at man også kan planlægge tilsvarende gode ture/distilleri besøg selv, hvis man gider bruge tiden på det. I vores lille turudvalg bestående af 4 personer hyggede vi os med planlægningen og vi afholdte 4 planlægningsmøder, hvor vi selvfølgelig fik en god dram til arbejdet (-: Så det var mere fornøjelse end arbejde, at planlægge turen.

Jeg vil give Flemming ret i, at møder man bare op på et distilleri lige fra gaden så bliver turen også derefter (og det er nok det de fleste turister gør).

Eksempel vores Strathisla besøg. Vi så folk der tog standard turen blive samlet i en større flok. Så fik de en hurtig tur rundt som sluttede med, at de smagte en 12 års Chivas Regal og en 12 års Strathisla. og sammenligner man den tur med den vi fik, så er der en verden til forskel.

I vores selskab var der folk som sværmer for Chivas Cask Strength serien og i forbindelse med dette havde været i kontakt med Boa på Strathisla flere gange igennem tiden. Så da vi bad Boa planlægge en tur for os, hvor en CS serie smagning indgik fik vi simpelthen en super tur. En flink og kanon hyggelig ældre herre som hed Tom vist os rundt. Vi startede i de bløde møbler foran kaminen, hvor han gav os en historisk gennemgang alt imens vi fik serveret en Chivas 12 som var deres store sællert (da vi kom ud herfra sad det selskab vi havde set starte deres rundtur ved deres afsluttende smagning). Så fik vi en meget detaljeret gennemgang/rundvisning på distilleriet fyldt med sjove og spændende anekdoter fra Toms lange karriere. Rundvisningen sluttede i warehouse, hvor vi fik serveret en Strathisla 12, deres std. malt. Efterfølgende gik vi over i en flot sal, hvor Tom var styrmand på en super CS serie smagning, hvor der endda indgik noget fra deres lukkede distilleri serie. Det var en super tur, som tog noget længere tid end vi havde planlagt med. Boa havde godt nok advaret os da vi kom, at hvis vi havde andre aftaler den dag, så måtte vi selv stoppe Tom for han kunne blive ved - det holdt stik, men super tur og super smagning. Og vores vært/chauffør Arthur havde, da tiden var løbet fra os, ordnet frokost og det hele, så vi alligevel kunne nå at spise og komme videre til eftermiddagens besøg.

Anyway begge måder, at rejse på har sine fordele. Så det drejer sig egenligt mere om man har det bedst med, at turen er planlagt og klar uden man selv skal i ilden eller om man godt kan lide fedte med tingene selv. Og mht. transport rundt i Skotland, så hænger man ikke automatisk på den selv med mindre man selv vælger det. Der er flere muligheder for, at leje minibusser med chauffør på dagbasis. Vi gjorde brug af Arthur vores hotelvært og det fungerede super godt.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 7 months ago #26954 by DanielChristensen
Replied by DanielChristensen on topic Rejsehjælp
Sikke en debat jeg fik skabt :-)

Men mange tak for de rigtig mange gode råd og oplysninger. Glæder mig til at komme igang med at kigge nærmere på det!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.327 seconds