Whisky rejse til Islay juni 2012.

More
12 years 2 months ago #25029 by Nemesis1972
Så er det besluttet at vi igen tage af sted til Skotland.

Denne gang bliver det en tur til Islay, så jeg søger lidt hjælp til at få tilrettelagt den perfekte tur.

Vi vil flyve med ryanair til Edinburgh, hvor vi vil leje en bil.

Vi vil sikkert bruge omkring 5 dage på turen, så planlægning er et must for at få det maksimale ud af turen.

Er der nogle flotte ting at se på under turen til Islay?

Er der nogle whisky shops som bare skal besøges?

Nogle der har nogle forslag til overnatning steder på Islay, kan se at det primær er Bowmore og Port Ellen hvor der er lidt at se på. Nogle gode B&B som kan anbefales?

Vi regner med at tage de fleste destillerier på øen, hvilken giver de bedste oplevelser?
Vi har set hvordan whisky laves, så det er primær smagninger vi går efter...!

Håber der er nogen der har lidt input til vores tur.

På forhånd tak.
Klaus

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #25030 by Macdeffe
Sørg for at ramme Lagavulin Warehouse turen !

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #25031 by peathead
Oystercatcher B&B
63 Frederick Crescent
Port Ellen
PA42 7BD
Isle of Islay

Tel: +44(0)1496 300409

Rigtige rare mennesker og lige midt i Port Ellen

vh Thomas

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #25056 by Nemesis1972
Troede det var flere herinde der havde været på en Islay tur :roll:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #25057 by bdujgp
Har nok ikke det vilde at bidrage med, men nu hvor du efterlyser lidt yderligere input :-)

Jeg var på Islay i 2006 (og skal derover igen på DMWA's tur til juni)

Vi havde en super tur til Bruichladdich, hvor vi besøgte et par private casks - Bla. The very famous Cask 895 i Port Charlotte warehouse (se den på mit billede her til venstre). Derudover fik vi en rigtig god rundvisning på destilleriet og en gratis smagning af 4-5 whiskyer. Bla. den 4-dobbelt destillerede + 90 % ting. Du kan tappe forskellige whiskyer fra fad i deres shop - En mulighed som en af medlemmerne i Fredericia Whisky & Golf Society gjorde brug af !

Så besøgte vi Ardbeg på et standard besøg, men de var flinke til at udskænke forskelligt i The Old Kiln Shop.

Nogle af de andre i selskabet var på Kilchoman og i Port Askaig. (Jeg var på golfbanen)

Det mest fantastiske på vores 2 ½ dages besøg var vejret og golfbanen mellem Port Ellen og Bowmore. The Machrie er intet mindre end verdensklasse og en af de bedste baner jeg nogensinde har spillet.

Vi boede i Bowmore på Royal Bowmore Hotel - Absolut ikke pengene værd, men har hørt at det er blevet renoveret. Vi var 4, der delte badeværelse med et tysk cykelhold, så der var dælme kamp om lokummet og bruseren om morgenen. En kamp vi mener vi vandt, bla. i kraft af SMS-kæder og en frækhed, som kun er en tysker værdig :-) Men vi måtte jo kæmpe med deres våben.

Islay er super for Peatfreaks og golfere, men i min bog er der mere at komme efter i højlandet.

God tur Klaus og Co. :-)

Slainte
Jørn - Fredericia

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #25058 by Korsgaard
Hej Klaus.

Nogen gange skal man nok bare nødes lidt :-)

Jeg har været på Islay et par gange, og hvis det er første gang du skal derover har du noget at glæde dig til :-)

Først og fremmest: At bo i Port Ellen er måske nok nostalgisk pga. destilleriet, flot er det også, og så kan man nemt spadsere turen ud til Ardbeg, og besøge Lagavulin og Laphroaig undervejs. Derudover ligger der en pub, et hotel med en pub og en indisk restaurant i byen. Rent kulinarisk er det ikke nget at råbe hurra for, og selv hvis man kommer under festivalen, er nattelivet bestemt til at overse :-)

Jeg har engang boet i Bowmore på Lochside Hotel, og det er aldeles fremragende. Udover den fantastiske restaurant, er der en bar med jeg kan ikke huske hvor mange forskellige Islay malts på hylden. Når jeg skal derover igen - ja så bliver det her jeg har min base.

Du kan med fordel skeive til islaytaxis.com. De har en fremragende service. Du kan skrive til Stuart hvor og hvornår du vil hentes, så kommer han på klokkeslet til billige priser. Du kan endog aftale med ham at han henter og bringer Jer til og fra lufthavnen i Edinburgh, så slipper du for billejen.

Et andet godt spisested, og hotel er Port Charlotte Hotel. Bedste whiskyindkøb er på hotellerne, eller i the Islay Whisky Shop i Bowmore.

Mht. destilleribesøg så synes jeg som Steffen at Warehouse demonstration på Lagavulin er et must. Caol ila arrangerer ligeledes udvidede ture, og hvis du kontakter Bruichladdich kan du få en særlig sceance med Jim McEwan, hvilket jeg også klart kan anbefale.

Bowmore har masser af specialture, og både Ardbeg og Laphroaig kan du kontakte og prøve om du kan få noget særligt i stand hos.

Kilchoman kan da være sjov at se hvis man vil se det nyeste destilleri på øen, men hvis du er i tidsnød ville jeg droppe det. Det samme gælder Jura. Har været på Jura, og det er ok - men Islay har bare så meget at byde på at 5 dage hurtigt er brugt.

Af kulturelle ting kan jeg anbefale The kildalton Cross tæt ved Ardbeg. En aftentur på Mull of Oa til monumentet over faldne soldater. Finlaggan. Eller en gåtur til Loch Uigedaal.

Kort sagt er der masser at tage fat på - og husk at en gang på Islay er aldrig nok :-)

God tur.

/Thomas

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #25059 by Korsgaard
Mente at bedste indkøb er på destillerierne - ikke på hotellerne :-)

Hvorfor er det at teksten begynder at hoppe op og ned når jeg har skrevet de første 7 linier der er plads til i "hurtigt svar"?

/Thomas

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #25060 by Macdeffe
Mange af destillerierne har specielle ture der inkluderer diverse former for smagninger. Så det er bare at gå igang med deres hjemmeside og stykke et program sammen. Der er 8 distillerier samt Jura. Det er lidt af et puslespil, afhængig af hvilke dage i er der. Min favorit er den ovennævnte

Et tip. Brug telefonen og ring hvis de langsomme om at svare

Der er mange Bed and breakfast og jeg har kun haft gode oplevelser. Brug nettet. Islayinfo.com f.ex

Sidst boede jeg på Caladh Sona og Lambeth, begge anbefaleseværdige

Jeg kan godt lide at flytte lidt rundt når jeg er der, så jeg kan nå at opleve det loakle natteliv i flere byer

Port Ellen er lidt død om aftenen, men det kan være det nye hotel har en bedre pub. Ellers er Lochside Inn i Bowmore.

Bedste pub på øen er Port Charlotte Hotel, der også har en fremragende restaurant

Jeg kan også godt lide Jura Hotel. Jura er i det hele taget en meget smuk ø rent naturmæssigt

Islay er en flot ø og man kan sagtens bruge tid på at køre rundt og se på naturen og de smaå sseværdigheder der nu er, jeg kan godt lide Portnaehaven, Kildalton Cross og Machir Bay. en vandre tur vestpå fra Port Charlotte, over radarstationen ned på Machir Bay og ind til Kilchoman kan gøres på under to timer

Loch Gorm har et rigt fugleliv

På vej til Islay er Tarbert et godt overnatningssted hvis man skal med en morgenfærge. Inverarey har et slot, Loch Fyne Whiskies (som jeg finder dyr) samt . en hyggelig lille by. Oban er bestemt et besøg værd, men en omvej. Man kan overveje at køre den vej enten på ud eller hjemturen hvis tiden tillader det. Det afhænger af en færgeafgangstider. En mulighed er også Campbeltown der ligger ca. 40min fra Kennacraig

Jeg plejer at ligge mine whiskyindkøb i Edinburgh eller Glasgow. Der er de whiskyforretninger, Cadenhead og RMW. Der er også en Cadenhead i Campbeltown. Hvis i lejer en bil i Edinburgh Airport er Glasgow også på vejen :-) , her ligger en del af mine favoritpubber i Skotland, f.ex. Bon Accord. Ellers er der Falkirk Wheel, Auchentoshan, Wallace Monument, Sterling Castle som umiddelbart andre muligheder

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #25061 by Macdeffe

Hvorfor er det at teksten begynder at hoppe op og ned når jeg har skrevet de første 7 linier der er plads til i "hurtigt svar"?


Sikkert af samme grund som når de begynder at spille musik under Oscar takketalerne :-)

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #25095 by Nemesis1972
Takker mange gange for de brugbare oplysninger.

MVH
Klaus

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #25400 by Nemesis1972
Her er et oversigt på vores tur, som er rykket til maj.

Er der nogen der noget som man kunne tilføje?

Islay tur 2012.
Tirsdag:
Afrejse Tir d 15 Maj 1020-1055 Billund "“ Edinburgh
Afhentning af bil.
Afgang fra Edinburgh ved 12 tiden.
Edinburgh "“ Kennacraig 233km
Wallace Monument
Abbey Craig, Hillsfoot Rd, Causeway Head FK9 5LF, Storbritannien
+44 1786 472140 ‎
www.nationalwallacemonument.com/ ... ument.html


Falkirk Wheel
Lime Road , Tamfourhill, Falkirk FK1 4RS, Storbritannien
+44 1324 619888 ‎ thefalkirkwheel.co.uk
www.thefalkirkwheel.co.uk/


Hvis der er tid, kunne man se.
Stirling Castle
Castle Wynd, Stirling FK8 1EJ, Storbritannien
+44 1786 450000 ‎ stirlingcastle.gov.uk
www.stirlingcastle.gov.uk/home/e ... lights.htm


Hurtigt besøg I Inveraray whisky shop.
Inveraray har også et fint slot som man kunne se på hjemturen.
Hvis man dropper udflugterne kunne man tage direkte til Cambeltown (285km)
Til en Sprinkbank smagning hvis det kan arrangeres.
Ankomst til Kennacraig senest 1730.
Afgang mod Port Ellen kl 18:00.
Ankomst til Port Ellen kl 20:20
Overnatning i Port Ellen og smage på det lokale whisky ;-)

Onsdag:
Laphroaig formiddag
Ardbeg middag
Kildaton Cross foto stop
Bowmore sidst på eftermiddagen
Et af stederne kunne være et foto stop, hvis de ikke kan levere noget spændende whisky.
Overnatning i Bowmore.

Torsdag:
Køre tilbage til Port Ellen.
Lagavulin Warehouse smagning
Bruichladdich eftermiddag.
Finlaggin foto stop
Kilchoman foto stop.
Køre til Porthaven for at se byen.
Overnatning i Port Charlotte.


Fredag:
Se øens bryghus
Bunnahabhain formiddag
Caol Ila middag.
Se nogle af øens seværdigheder
Ankomst til Port Ellen senest 17:30
Afgang mod Kennacraig kl 18:00
Ankomst Kennacraig kl 20:00
Køre til Edinburgh for at aflevere bilen og snuppe den sidste whisky smagning på hotel værelset.

Lørdag:
Afgang fra Edinburgh lufthavn 08:00
Ankomst Billund lufthavn 10:35

Pris overslag:
Bil 2400kr
Benzin 1000kr
Færge 1500kr
Fly billet 5200kr (4 personer)
10100kr / 4 "“ 2525kr pr mand.
Smagninger
Overnatninger

Angående overnatninger har vi kigget på:
Port Charlotte Hotel
Main Street, Port Charlotte, Port Charlotte - Isle of Islay, Scotland - Argyll and Bute PA48 7TU, Storbritannien
+44 1496 850360 () ‎
www.portcharlottehotel.co.uk/
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Prisen er lidt pebert.
180 pund på et dobbelt værelse.
Skulle være den bedste pub på øen.

The Lochside Hotel ‎
20 Shore Street
Bowmore, Isle Of Islay PA43 7LB, United Kingdom
01496 810244
lochsidehotel.co.uk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #25401 by Nemesis1972
Onsdagen bliver lidt presset, så det bliver sikkert kun 2 smagninger og en fotostop / Butik raid.

Men hvilken skulle man fra vælge fra.

Laphroaig har deres Distillers wares tur til 45 £
Ardbeg har deres Old ardbeg tur til 20 £ Deres udvidet tur køre ikke onsdag ;-(
Bowmore har deres Craftman`s tur til 45 £

MVH

Klaus

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #25403 by bdujgp
Hvem skal køre den bil :-) ?

Slainte
Jørn - Fredericia

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #25404 by Duffer

Er der nogen der noget som man kunne tilføje?
Kilchoman foto stop

Foto stop kaldes også en "Hering" her på siden :-)
Der var vist noget med en "Search and Destroy" Liste :lol:

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #25405 by DanielChristensen
Hvad er en hering?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #25406 by bdujgp
En "Hering" = mest muligt på kortest mulig tid, hvor hensyntagen til øvrige trafikanter ikke er en option :-)

(Og jeg ved du kan tage det Carsten :-) )

Slainte
Jørn - Fredericia

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #25418 by dmwa
Nemesis - hvilket bil lejer I til DKK 2400 for 5 dage - det lyder dyrt i Skotland. Ved ikke om I har prøvet at køre til Kennacraig før - men det er ikke just motorveje - så regn med omkring 60 km/t, så bliver I ikke overrasket over manglende tid. Umiddelbart vil jeg tro, at det tager mellem 3 og 4 timer at køre Edinburgh-Kennacraig, og skal I så også leje turister, så kommer I hurtigt i tidsnød.

Men rigtig god tur

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #25420 by Macdeffe
Det er rigtigt

3-4 timer, det giver ikke tid til meget andet end se Falkirk Wheel :-)

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #25421 by Macdeffe
Og lave en Hering foran Rosebank, men så er tidsprogrammet også presset :-)

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #25422 by Duffer

Og lave en Hering foran Rosebank, men så er tidsprogrammet også presset :-)

Kan man ikke lave en Hering med 60 km/t? :lol:

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #25431 by Nemesis1972
Der bliver sikkert lavet en Hering på turen :roll:

2400kr til bilen var også max beløb, selve bil lejen koster kun 1300kr, men med 4 driver koster det 285kr pr mand ekstra.

Sidste tur havde vi en BMW 535 sprit ny slæde som kostede 7000kr for 7 dage, men tror ikke vi kommer til at køre så meget på denne tur.

Var der nogen der havde noget info om, hvilken af de 3 distillerier man evt kunne lave til et hurtigt besøg onsdag :?:


MVH

Klaus

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #25442 by dmwa

2400kr til bilen var også max beløb, selve bil lejen koster kun 1300kr, men med 4 driver koster det 285kr pr mand ekstra.


Ja - der er mange måder "at snyde kunden på" - den biludlejer vi bruger i Kalø Rejser, har et væsentlig lavere gebyr på ekstra førere - så selv om udgangsprisen måske er lidt dyrere, så er den endelige pris noget lavere.

Var der nogen der havde noget info om, hvilken af de 3 distillerier man evt kunne lave til et hurtigt besøg onsdag


Nu er der jo kun 7 / 8 destillerier på Islay, så det begrænser jo sig selv, hvilke der er, medmindre I går på jagt efter alle de destillerier, der engang har været på Islay :-)

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #25448 by Duffer
Det er meget nemmere og billigere at udpege en chauffør.
Vi har i vores tilfælde valgt 'BigMac', som har lovet at holde sig fra whisky og køre os til alle arrangementerne :-)
Han kan så nyde hans whisky hjemme i Dufftown mens vi går de medbragte samples igennem...
Tak for din velvilje og opofrelse Claus :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #25449 by Korsgaard

Det er meget nemmere og billigere at udpege en chauffør.
Vi har i vores tilfælde valgt 'BigMac', som har lovet at holde sig fra whisky og køre os til alle arrangementerne
Han kan så nyde hans whisky hjemme i Dufftown mens vi går de medbragte samples igennem...
Tak for din velvilje og opofrelse Claus


Jeg kan se du har en af de gode dage Michael :D
Men er i øvrigt meget enig med dig - BigMac er en flnik fyr...

Med hensyn til Jeres tur til Islay, vil jeg sige det er helt overvurderet at kunne nå til Campbeltown til en Springbank smagning inden I skal med færgen. MAn bliver overrasket over hvor lang tid det tager at komme den vej rundt. En mulighed for Jer er også at sejle/køre via Arran. Så kan I skære gennem landet, og slippe for det værste stykke af vejen, og måske i stedet lave et besøg på Arran, der også er et rigtig kønt sted. Bare en ide.

Hvis jeg skulle vælge en fra blandt,Ardbeg, Laphroaig og Bowmore, ville jeg kigge på mine rejsefællers smag, og vælge derfra. Alle 3 destillerier har hver deres at byde på. Bowmore er meget strømlinet, og man fristes til at sige japansk :-) , Laphroaig er også kommet med i forhold til et meget flot besøgscenter, hvor man let kan bruge lidt tid, hvorimod Ardbeg er mere laid back, med en hyggelig cafe osv.

Personligt tror jeg godt I kunne nå alle 3 onsdag - bare husk at holde lidt ferie også :-)

God tur...

/Thomas

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 6 days ago #26077 by Nemesis1972
Jeg har brug for et godt råd angående overnatning tæt på Portcharlotte hotel på Islay.
De har slevfølgeligt ikke plads, så vi vil finde en B6B i nærheden så vi kunne gå hjem efter en hyggelig aften i baren.
Er der nogen der har en adresse på et dejligt sted, vi skal bruge 2 værelser med 4 senge.

Mvh

Klaus

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 6 days ago #26078 by arvele
Har du sjekket med Lochindaal Hotel - www.lochindaal.freeserve.co.uk/

Oversikt her: www.islayinfo.com/islay_bedandbreakfast.html

Arve M Lervik
Norsk MaltWhisky Lag
www.nmwl.no

> Quidquid latine dictum sit altum viditur <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 11 months ago #26287 by Nemesis1972
Er der nogen der har været på denne tur på Ardbeg?

Old Ardbeg, New Ardbeg with Samples
This tour will whisk you back in time "“ discover the evocative history of the Ardbeg Distillery within Islay's rich distilling past. Humorous, informative and leisurely, this is a chance to discover why Ardbeg is where it is today. With a surprise tasting in the boardroom.

Monday to Saturday (not Wednesday) - 14.00
Duration: 2 hours
Price: £20 per person

Caol Ila har langt om længe fået svaret på mine mails. og de er selvfølgeligt booket lige den dag vi havde tid.
Så det kunne jeg være vi lige kunne klemme ardbeg ind inden vi tager færgen hjem. Det havde bare været nemmere at slutte af hvor vi skulle skulle hjem med færgen.
Færgelejet i Port Ellen er under ombygning, så vi skal sejle fra Port Askaig.
Nogen der ved ved hvad man kommer til at smage.
MVH

Klaus

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 11 months ago #26294 by Nemesis1972
Har lige et hurtigt spørgsmål....!

Hvis i skulle vælge mellem en Caol Ila eller en Ardbeg tour, hvad ville i så vælge?

Hvor får man den bedste oplevelse?

Håber der en nogen der har et svar på det.

MVH

klaus

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 11 months ago #26295 by Macdeffe
Ardbeg, de har flere ting at smage på (hvis man er så heldig), de har en god cafe (en af byens bedste spisesteder), en god shop og et mere "gammeldags" destilleri

Caol Ila ligger dog fantastisk smukt, men det er et standard Diageo destilleri

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.352 seconds