Skotland 2010

More
13 years 10 months ago #21135 by karlejnar
Skotland 2010 was created by karlejnar
Indkøb indtil videre på vores Skotlandtur, herunder Feis Ile - hvis ikke andet nævnt er det 70cl og destilleriaftapning

24-25.04.2010, Whisky Fair Limburg:
Caol Ila 30y 50% Nov1979/Jan2010 Refill Butt DL Ref 5731 266b Douglas Laing OMC
Clynelish 20y 50% maj1989/june2009 Refill Butt DL Ref 5246 573b Douglas Laing OMC
Benriach 1986 23y 56,1% 1986/okt2009 SC, CS, PX Hogshead #3182, btl.#305/314 Plowed Society Peated/PX finish

19.05.2010, Loch Fyne Whiskies, Inveraray:
Ledaig 10y 43%
Glen Grant Vintage1956 52y 40% 1956/2008 Gordon&MacPhail

23.05.2010, Bruichladdich Distillery, Islay:
Bruichladdich Valinch "Islay Barley 2004" 57,5% dec2004/23.05.2010 Fresh Sherry Butt #1667 b0455/1060 50cl
Bruichladdich 2001 "The Resurrection Dram" 46% 23.10.2001 10ppm b15373/24000
(man fik 20% rabat på denne, når man deltog i Jim's masterclass)
Bruichladdich Octomore "Orpheus" Edition 02.2 5y 61% 140ppm b12322

25.05.2010, Laphroaig Distillery, Islay:
Laphroaig Cask Strength 10y 58,3% -/jan2010 Batch 002
Laphroaig Càirdeas 11-19y 57,3% -/2010 Master Edition - Feis Ile 2010
Laphroaig Quarter Cask 6y 48% 5cl FOL rent 2010

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago #21136 by Golfarne
Replied by Golfarne on topic Skotland 2010
Hej Karlejnar.
Jeg vil håbe for jer, at i må have en god tur i det Skotske.
Jeg vil blot advare dig, din situation forværres dag for dag.
Her tænker jeg på, at du skriver, at du er bagud med at drikke.
Jeg er næsten ikke misundelig på jer.
Kan i have en rigtig god ferie.

Venlig hilsen
Golfarne

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago #21138 by Peteys
Replied by Peteys on topic Skotland 2010
Og ja vi hørte dig godt på Whiskycast i dag!

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago #21142 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Skotland 2010
Ja jeg rendte jo ind i Mark et par gange på Bruichladdich i søndags, og så igen til tasting celidh her i Port Ellen mandag. Så syntes han vel, at han lige så godt kunne lave et lille interview.
Det er fint, at han laver en episode for hver dag, nu han er herovre til Fèis Ìle. Har desværre endnu ikke hørt nogen af dem, da min internetforbindelse er for langsom. Men har da tænkt mig, at gå på den lokale cybercafe her i Port Ellen. Så kan jeg jo downloade dem alle og høre dem senere. Bare ikke lige nu, for det regner;-)
Ellers har vejret jo indtil nu været fint med solskin, men en lidt kold nordevind, som er lidt atypisk for vejret her på Islay.

Vi er jo strandet her i Port Ellen, skulle ellers have camperet på Port Mòr udenfor Port Charlotte. Da vi skulle køre fra færgen i torsdags, sagde jeg for sjov: "Nu håber jeg bilen vil starte". Det siger jeg aldrig mere, for den ville ikke starte. Motoren kørte fint rundt, men lige meget hvor mange gange jeg prøvede, skete der ikke mere. Færgemændede samledes omkring motorrummet, og vi checkede alle sikringer o.s.v. Så ville de trække os ud med en lastbil, men jeg kunne heller ikke få den ud af "P" (den er jo med aut. gear), så det måtte de opgive. En tilkaldt mekaniker kunne heller ikke gøre noget for at få den i gang, men han fandt den "hemmelige" knap, der kunne frigøre gearvælgeren. Så trak de os ud, og vi parkerede campingvognen ved siden af terminalen.

Men vi er ved godt mod. Det er jo ikke det værste sted at være strandet, hellere her end på fastlandet. Folk er utrolig hjælpsomme og flinke her, og de har endda givet os lov til få strøm. Jeg har været til Jim McEwans' masterclass på Bruichladdich, og tirsdag gik vi til Laphroaig. Det er jo ikke så let at komme rundt, men heldigvis var Jim's MC det eneste, jeg havde nået at booke. Så vel går jeg glip af nogle af destilleriernes åbne dage, men der er jo altid næste år.

Har da også fået købt to af de Fèis Ìle aftapninger, der er til at få uden at skulle stå i kø, og uden at skulle smadre hele feriebudgettet.
Bruichladdich Valinch til £55 for 50cl
Laphroaig Càirdeas til £45

En hel anden ting er, at når man er på en havn, hører og ser men jo en helt anden side af øens whiskyhistorie. F.eks. køres "draff" (restproduktet fra mæskningen) til fastlandet, for at blive brugt som foder til malkekvæg dér. Der er åbenbart ikke flere malkekøer på Islay.
Der kommer tankbiler hertil helt fra Highland Park på Orkney, for at blive lagt på fade på Bunnahabhain.
Der kommer tørv fra fastlandet til Port Ellen Maltings, der er lagt store begrænsninger på, hvor meget tørv de må grave på øen. Så for at holde produktionen oppe, må de hente tørv udefra.
Byggen kommer hertil i store skibe, og suges op i den nærliggende silo. Herfra køres de i lastbiler til malteriet, og formodentlig også til de tre destillerier, der malter en del selv, Bowmore, Laphroaig og Kilchoman.

Og endelig, hvis der er hold i rygterne om at genåbne Port Ellen destilleriet, så bliver der snarere tale om en genopbygning. For destilleribygningerne er jo for længst jævnet med jorden. Og der er indrettet små virksomheder i resten af bygningerne omkring de to gamle maltovne, man har bevaret.

Ups det blev en længere smøre, men jeg har jo god tid til at skrive. Det er straks værre med at få det sendt med det sløve og ustabile mobilt "smalbånd" jeg benytter;-)

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago #21166 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Skotland 2010
I dag fik vi så endelig bilen tilbage fra værkstedet. I gætter aldrig hvad der var galt. Vi havde åbenbart ikke checket alle sikringer, det var sikringen for - hold fast! - stoplys. Af sikkerhedsmæssige grunde kan bilen ikke starte, når stoplygterne ikke virker. En hel uge på værksted og ingen kunne forestille sig en så tåbelig fejl. Ikke engang instruktionsbogen nævner noget om det. Ja man føler sig lidt dum, gad godt at se mekanikeren, da han opdagede det, og så efter at den bare havde stået i over en uge. De havde ringet til et aut. Fiat værksted på fastlandet, og de havde kørt diagnose med deres tester. Men diagnosen fortæller åbenbart ikke, at det blot er en sikring - ak ak - computere skulle bandlyses i biler.

Nok om det, nu kunne vi da komme ud at køre, så vi kørte en tur til Bowmore og spiste aftensmad. Derefter var jeg lige et smut i Islay Whisky Shop. Jeg havde læst et sted, at der skulle være en fremragende Peated Bunnahabhain, aftappet af en vinhandler i England, der kalder sig Queen of the Moorlands. Købte en flaske.

Bunnahabhain 1997 Peated Edition 60.2% 1997/2010 #40/82b Queen of the Moorlands

Der var en del andre spændende flasker på hylderne, men jeg blev heldigvis ikke fristet til at komme mere bagud;-)

Vi skulle egentlig have flyttet campingvognen til campingpladsen, men den var fuldt belagt. De har jo kun ti pladser med el, men James lovede, vi kunne få plads fra i morgen. Vi tager lige en ekstra dag herovre inden vi tager tilbage til Kintyre og videre til Arran på torsdag.

Var lige inde og spørge det flinke færgepersonale, om vi kunne blive her en nat mere. Det var helt i orden, jeg må sige, vi er blevet særdeles fint behandlet her, selv om vi da holder lidt i vejen, når der er et færgetræk.

PS: Fik en mail fra Ella på Bruichladdich - jeg havde spurgt hvilke whiskies, vi havde smagt på Jim's masterclass. Jeg fil jo ikke lige fat i alle detaljer på dagen. Måske fordi Jim havde så travlt med at fortælle gode historier.

Karl - as requested here are the whiskies Jim used on Sunday.

No 1 was 2004 Islay Barley
No 2 " 1985 Bourbon
No 3 " Black Art
No 4 " 1977 Sherry Cask
No 5 " Octomore Orpheus
No 6 " Bruichladdich Classic

Warm regards
Ella


Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago #21167 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Skotland 2010
Hej Karl Ejnar

Tak for dine beskrivelser af din Skotlandstur, fortsæt endeligt

Macdefffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago #21169 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Skotland 2010
Jep. Altid en fornøjelse at høre om jeres oplevelser i Skotland. Keep it coming :)

Venlig hilsen og god sommer derovre
Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago #21178 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Skotland 2010
Sidder lige her i cafeen på Port Mòr centret på Islay og nyder det gode vejr - flot solskin men lidt frisk brise fra Loch Indaal.
Gik herop for at få en hurtigere internetforbindelse, så jeg kunne downloade alle Whiskycast episoderne fra Feis Ile. Mens det sker, kan jeg jo lige skrive lidt her.

I går var jeg lige et smut sydpå, for at hente reservenøglerne og instruktionsbogen på værkstedet, samt få resat et advarselslys for indsprøjtningssystemet, som af en eller anden grund ikke ville slukke.

Men forinden kørte jeg en tur til Lagavulin for at købe deres nye "distillery only" aftapning:

Lagavulin CS 52,5% -/2010 Limited Edition - Available only at the distillery

Derefter på Ardbeg for at spise frokost i Old Kiln. Fik lækker røget laks og selvfølgelig deres berømte Clootie Dumpling, samt smagte på Rollercoaster, der er en sammenstykning af fade fra tiårene 1997 til 2006, aftappet i anledning af 10 års jubilæet i Ardbeg Committee. Købte den i stedet for Supernova, som jeg synes er lidt for dyr. (eller fordi jeg ikke vil købe flere af disse unge peat-bomber lige nu). Rollercoasteren derimod er nok lidt ung, men pga de ældre fade, er smagen meget afrundet og lækker.

Ardbeg Rollercoaster 57,3% 1997-2006/2009

Vi pakker ned i dag og kører tilbage til Port Ellen, og med færgen kl 18. Vi må tage en enkelt overnatning i Kintyre, sikkert på vores sædvanlige rasteplads lidt nede ad vejen. For der går ikke færge til Arran før i morgen.

På Arran skal vi til Arran Folk Festival, og sikkert også besøge et enkelt destilleri :wink:

PS: Eneste skår i glæden lige nu, er at TV'et kører los med reportage fra den skrækkelige tragedie i Cumbria - hvor kan verden da vise sig fra sin grimmeste side sommetider.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago #21201 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Skotland 2010
Vi kom ikke til Arran idag alligevel. Da vi var kommet i land fra færgen i går, kørte vi lidt ned ad vejen mod Campbeltown, for at overnatte på en rasteplads. Men der var fyldt op med sten til at lægge på vejen. Så vi kørte videre og endte med at holde ind på en campingplads i Muasdale 15 miles før Campbeltown. Vi bestemte os til at tage to overnatninger der, og om aftenen nød vi en flot solnedgang over Islay og Jura med Gigha i forgrunden. Campingpladsen ligger helt ned til vandet, så der er en fantastisk udsigt ud over vandet med bjergene på Islay og Jura som silhuetter i horisonten.

I dag kørte vi en tur til Campbeltown for at spise frokost og proviantere lidt. Ville gå en tur i Eaglesome's whiskyshop, men den var flyttet til en lille sidegade omme bag Longrow Street. Købte et sæt bestående af 6 flasker 70cl Cadenhead's "Authentic Collection":

Arran 13y 55,2% 1996/Sep2009 Fino Sherry Hogshead 242b
Balmenach-Glenlivet 19y 52,4% 1989/Jul2008 Bourbon Hogshead 293b
Glencadam 17y 57,8% 1989/May2006 Bourbon Barrel 234b
Glen Keith-Glenlivet 18y 59,4% 1985/Jul2003 Bourbon Hogshead 246b
Glen Moray-Glenlivet 16y 57,1% 1991/May2007 Bourbon Hogshead 258b
Pulteney 15y 59,5% 1990/May2006 Bourbon Barrel 228b

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago #21236 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Skotland 2010
Lørdag ankom vi så til Arran med den lille færge fra Claonaig til Lochranza. Vi passerede Arran destilleriet på vej sydpå mod Brodick. Vi kørte lidt videre til Lamlash, hvor der skulle være koncert om aftenen med Paul McKenna Band, et af de unge navne i skotsk folkemusik. I udkanten af byen var der et skilt mod Middleton Caravan Park, så der kørte vi hen og checkede ind.
De følgende dage var vi på ture rundt på den sydlige del af øen, og vi fandt ud af, at det var den rigtige campingplads, vi havde valgt. Der er da andre gode pladser, bl.a. én lige overfor destilleriet, men den ved Lamlash ligger mest centralt for udforskning af øen. Og med de veje de har, var det godt vi ikke valgte at køre længere end højst nødvendigt med campingvognen.
Tirsdag kørte vi så en tur nordpå igen for at besøge destilleriet. Jeg meldte mig til en rundtur, og efter denne fik vi den obligatoriske dram, deres 10års. Efter denne var der mulighed for yderligere en dram efter eget ønske. De fleste valgte en single cask bourbon, det var også mit valg. En noget anderledes smagsprofil end den 10års, som er domineret af et flertal af sherryfade. Der var selvfølgelig også mulighed for at vælge en af de utallige vinfinishes, men der var ikke rigtig nogen, der var interesseret.
Man kan jo godt undre sig lidt, når de fortæller, at de laver en af de bedste whiskyer i Skotland, hvorfor mon det så er nødvendigt med alle de forskellige vinfinishes.

Lidt indkøb blev det da også til efterfølgende. Jeg valgte en 100 proof, der var på tilbud med to Glencairnglas i fin gaveæske. Desuden den ældste/nyeste af single cask bourbon aftapningerne.

08.06.2010, Arran Distillery, Arran:
Arran 100proof 57% (incl. 2 Glencairn glasses)
Arran Single Cask Bourbon 57.8% 11.6.98/16.2.10 cask#713 b#212/214

Indlægget er skrevet onsdag aften, mens jeg venter på en forbindelse, så må jeg jo se om det bliver sendt. I mellemtiden har jeg åbnet 100 proof'en for at starte en mini Arran smagning. Den er uden aldersangivelse, og smager da også lidt ung, men alligevel med en kompleks smag af bl.a. friske frugter.
Jeg havde en enkelt Arran sample med hjemmefra, men den er tømt nu. Det var en 8års fra Blackadder med trækul og det hele. En rest, jeg fik af Flemming på en smagning for nogle år siden, mens ingeniørforeningen endnu holdt en årlig Robert Burns aften. Efter smagen at dømme, tror jeg det var fra et refill sherry hogshead.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago #21237 by bdujgp
Replied by bdujgp on topic Skotland 2010
Hej Karl Ejnar (og selvfølgelig også Ulla)

Som vi talte om hos Al her i foråret, så overvejer vi kraftigt et besøg på Arran i august.

Jeg vil meget gerne have nogle tips fra jer (must see places). Her snakker vi om næsten alt - Whisky, Natur, Historie, flotte steder, spisesteder, kultur etc.

Send evt. en PB.

I ønskes en fantastisk tur :-)

Slainte
Jørn - Fredericia

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago #21239 by dmwa
Replied by dmwa on topic Skotland 2010
Karl Ejnar skrev: En rest, jeg fik af Flemming på en smagning for nogle år siden, mens ingeniørforeningen endnu holdt en årlig Robert Burns aften.

Dem holder vi da troligt hvert år - i år havde vi en spændende smagning under temaet "dem vi aldrig smager".

Jørn - du er også velkommen til at få inputs fra undertegnede - jeg har da besøgt landet og Arran en del gange.....

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago #21242 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Skotland 2010
Hej Jørn - tak for hilsenen - jeg er sikker på, vi har en fantastisk tur

Arran er meget smuk, og så er den jo overkommelig at komme rundt på. Det er jo ikke for ingenting, at øen kaldes for Scotland in miniature. Her er alt fra det smukke bjergfyldte højland i nord til det bakkede lavland i syd. Og flotte kyster med bugter og en fantastisk udsigt til Kintyre mod vest, fastlandet mod øst og Ailsa Craig mod syd. Der er masser af små og større hoteller hele øen rundt, samt cafeer og tea-houses, så der er nok af steder at spise. Mange steder har de øens specialiteter på spisekortet sammen med mere traditionel skotsk mad.

Og nok så vigtigt for dig - et utal af golfbaner

Sidst men ikke mindst er der jo destilleriet i Lochranza. Kan klart anbefale et besøg. Destilleriet er ret lille i forhold til de fleste, og alt er samlet i samme rum, hvilket giver et godt overblik over processen. De har en forholdsvis lille mashtun, men dog større end f.eks. Kilchoman. Og fire washbacks i oregon pine, men at dømme efter layoutet i gitter-gulvet, er der forberedt for en udvidelse til seks. De to kedler står i den fjerne side af rummet, og er i traditionelt design, hvis der er noget, der hedder det. Guiden kaldte dem "lantern shaped", men de er uden forsnævring eller boiler-balls, som f.eks. ses på Glenfiddich's kedler. Lynearmene er vandrette. Desværre må man ikke fotografere dér.
De har ét warehouse bagved destilleriet, men så vidt jeg ved, lagres deres whisky også andre steder bl.a. på Bladnoch. Vi var ikke inde at se det, men på intoduktionsvideoen, ses bl.a. et helt nyt lagringssystem, hvor tønderne ligger enkeltvis i hver sin holder. Det ser ret smart ud, og frem for alt er det jo mindre arbejdskrævende end traditionel lagring. Og lettere at få tilgang til hvert enkelt fad.

Den efterfølgende smagning er lidt anderledes end man er vant til. Her giver guiden gode råd til smagning af whisky, hvilket især er et stort plus for nybegyndere. Og frem for alt, der gives god tid til smagningen. Efter den obligatoriske 10års, er der frit valg til dram nummer to. Som sagt var der på "mit hold" flest, der valgte en single cask bourbon, men der er også mulighed for andet bl.a. et udvalg af vinfinishes.
Efter whiskyen kan man "skylle efter" med deres udmærkede whisky-flødelikør, der efter min mening er klasser bedre end Bailey.

Der er selvfølgelig også en fin shop med et stort udvalg bl.a. havde de flere aftapninger af single cask bourbon, så det var svært at vælge. Priserne er meget rimelige f.eks. er deres unge 100 proof langt billigere her end i Coop.

Selve besøgscenteret er fint indrettet med eget lille vandfald og en gammel smugkro, som gemmer indgangen til rundturen. Der er en cafe hvor man kan få kaffe, te, mm samt lette frokostretter.

Flemming: Jeg troede ikke de holdt smagninger mere - kunne ikke lige finde dem på hjemmesiden. Jeg har nok bare ikke kigget godt nok efter. Er det stadig i ingeniørhuset ved broen?

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 6 months ago #21752 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Skotland 2010
Jeg kan se, at det ikke kun er at drikke, jeg er bagud med. Måtte helt ned i arkivet for at grave denne tråd frem :oops:

Men der sker ikke så meget på mht whisky, det er mere på musikområdet. I den forbindelse var vi 2 ½ uge på Skye, på Gaelic College nede på Sleat halvøen (Sabhal Mor Ostaig). De havde et par maltwhiskyer i baren i festsalen, bl.a. Poit Dhubh (udtales potch ghoo) fra www.gaelicwhisky.com/index.asp
Den smager lidt som en ung, men mildere Talisker med sherrynoter. Hvorvidt det er en single malt, og dermed mest sansynligt en Talisker, eller det er en vatting af flere distillerier, kan jeg ikke lige finde ud af. Men en udmærket malt, som findes i både 8 og 12 års udgaver, samt vistnok en ældre.

På vej nedad gennem højlandet, var vi lige et smut forbi Dalwhinnie, og vi købte et par Distillers Editions:

12.08.2010, Dalwhinnie Distillery:
Clynelish DE 46% 1992/2009 Double matured in Oloroso Seco casks
Dalwhinnie DE 43% 1991/2009 Double matured in Oloroso casks

Nu sker der så lidt igen, for vi er ankommet til Speyside, hvor vi i kommende weekend er på Autumn Speyside Whisky Festival. Jeg tog lidt forskud i går, idet jeg var en tur i Whiskies of Scotland shoppen i Huntly (aka Single Malts Direct) drevet af Duncan Taylor. Her var der et slaraffenland for en whiskyentusiast, men det lykkedes at begrænse mit indkøb til:

21.09.2010, Single Malts Limited, Huntly:
Caperdonich DTC Rare Auld 37y 51,4% okt1972/aug2010 SC CS Cask#6735 b#12/180
Glencraig DTC Rarest of the Rare 34y 40,8% mar1974/sep2008 SC CS Cask#2929 b#78/215
Port Dundas DTC Rare Auld Grain 37y 56,1% jan1973/apr2010 SC CS Cask#128324 b#97/259

Fik da også lige hilst på Mark Watt, men ham ser jeg nok mere til under festivalen.

Håber ikke næste opdatering må vente lige så længe :wink:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 6 months ago #21762 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Skotland 2010
Jeg glemte lige at skrive, at vi tirsdag aften var inde og spise fortrinlige fillet steaks hos Sandy i A Taste of Speyside. I stedet for dessert nød jeg en 50 års Strathisla fra Gordon & MacPhail. En næsten sort sherrybombe. Meget lækker og helt uden off-noter.

I dag rykker vi så støttebenene op og flytter "husvognen" til Dufftown. Så er jeg i gå afstand til smagningerne, samt de to destilleribesøg, jeg har booket, Mortlach og Dufftown.

Smagninger, som er booket:
Arran og Gordon & MacPhail fredag
Springbank, samt whiskydinner med Benromach (G&MP) lørdag
"Do We Think We Know About Whisky? og Cadenhead søndag
Benriach og Duncan Taylor mandag
Afsluttende med Dreg's party mandag aften

Håber leveren holder;-)

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.199 seconds