En vintertur til Skotland

More
14 years 1 month ago #20150 by Macdeffe
Sammen med et par venner havde vi arrangeret en forlænget weekend onsdag til mandag i Skotland. Vi ville besøge nogle destillerier i det østlige Skotland, der ikke hører til de mest kendte

Vi startede med en en aften i the Vaults i Leith (SMWS)

De sidste gange har jeg været forholdsvis skuffet over SMWS whiskyerne i baren, denne gang havde jeg endda mit eget Glencairn glas med. Om det skyldtes at der kun er "rester" tilbage i baren eller fordi jeg næsten altid kommer fra en indisk restaurant ved jeg ikke. Men mange flasker, især dem man lige godt kunne tænke sig at smage er næsten altid udsolgt. Efter to whiskyer prøvede jeg at berolige smagsløgene med en kop kaffe og det hjalp da lidt

Der blev smagt på Glen Moray 34yr, Glenburgie (Glencraig) 34yr, Glenmorangie 19yr, Ardmore 23yr, Cragganmore 32yr og Highland Park 13yr

35.42, 104.11, 125.27, 66.29, 37.45 og 4.136

Min favorit var Cragganmore

Lige i nærheden af SMWS i Leith ligger Malt and Hops, en fremragende real ale pub med et nogenlunde udvalg af whiskyer (standardaftapninger)

Om torsdagen kørte vi forbi Roslynn Chapel, kendt fra Da Vinci mysteriet. Helt klart et besøg værd selvom det var under restaurering. Man kan kun blive lidt fascineret over afbildninger af majskolber, når man ved at de er lavet i starten af 1400-tallet og majs er en amerikansk plante... Derefter Glenkinchie. Glenkinchie tilbyder en udmærket standard tur som dog ikke har forandret sig de sidste mange år, modsat en del af Diageo's andre besøgscentre. Derefter blev der tid til en række whiskyshops i Edinburgh, samt et besøg på baren Whiski på Royal Mile. En ganske god whisky-bar, helt up-to-date med aftapninger, rimelige priser og der var også et udvalg af uafhængige aftapninger!

Jeg fik lige prøvet
Sprinbank Madeira 55.1%
Smokehead 18yr 46%
Benromach 10yr 43%, der alle levede op til mine forventninger

Om aftenen var vi til en Jolly Toper smagning ( www.jollytopertastings.co.uk/ )

Mortlach Vertical han selv har beskrevet om her : www.bladnoch.co.uk/threads/ubbth ... 3&fpart=34

Der skal scrolles lidt ned for at finde Mortlach - aftenen

Jeg kan godt lide den måde han afvikler sine smagninger på, der lægges stor vægt på at alle deltager i debatten om whiskyen, gætter med og giver sin mening til kende. At smagningen så er halvblind og lejligheden bruges til at nedbryde eventuelle fordomme om visse aftapninger/destillerier er altid sjovt

Sættet var :

Mortlach Signatory 17yr 46%
Mortlach Golden Cask 55.1% 14yr Bourbon Cask
Tomintoul 10yr 40%
Mortlach Duthies 46% 21yr
Flora Fauna 43% 16yr
Mortlach 1954 54yr 43% GogM

Hvis man nærlæser Bladnoch tråden ser man at Tomintoulen klarede sig overraskende godt (uventet?)

Duthies fandt jeg en anelse svovlet og FF havde lidt for meget træ, men der var nok af andet godt i dem til at jeg scorede dem højt alligevel. Lidt overraskende da jeg troede jeg ikke brød mig om FF :-)

Min favorit var 1954'eren som faktisk ikke er så dyr sin alder taget i betragtning, omkring 254 £

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 1 month ago #20151 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic En vintertur til Skotland
Fredag kørte vi op til Brechin. Vi havde aftalt et besøg på Glencadam. Glencadam og Tomintoul tilhører gruppen Angus Dundee, der måske ikke hører til de mest kendte grupper, men de står faktisk for 5% af den skotske whiskyexport. De fokuserer primært på diverse supermarkedsblends og lignende. Turen var en behagelig tur. No-nonsense, man fremstiller den whisky som kunden be'r om. De havde f.eks hældt 27års whisky i en NAS blend fordi kunden ville have det (Taiwan). Ifølge manageren var det rent spild, men that's life :-)
Hvis de havde fade der lækkede gad de ikke umiddelbart gøre alt for meget for at reparere det..besværet er for stort hvis man skal have et fad ud der ligger under en masse andre fade..Meen lur mig ikke om de gør et eller andet hvis det er et 30års fad der begynder at dryppe

Efter turen fik jeg den ære at skrive i gæstebogen, lige efter Hering - bevis for at han faktisk har været INDE i et destilleri :-) , samt lov at smage følgende

Newmake
3yr sample
10yr 46%
15yr 46%

15yr var klart min favorit :-) , men det gør bestemt deres aftapninger ære at de er ncf

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 1 month ago #20152 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic En vintertur til Skotland
Efter en frokost ankom vi til Fettercairn, der er en del af Whyte and Mackay gruppen. Og nok ikke det mest kendte destilleri. Manager Kenny Doug viste os rundt. En interresant detalje er at de har en krans omkring toppen af deres spirit still der udleder vand og nedkøler den øverste halvdel. Det anes netop på billedet. Det øger reflux tilbageløb. Det er egentligt interesant hvor mange forskellige metoder man ser rundt omkring på de forskellige destillerier for at opnå netop denne effekt, den her var i hvert fald ukendt for mig

Efter turen fik vi lov at sample lidt fadprøver :

2001 8yr Bourbon 1st fill
1997 Sherry Hogshead
2002 Methusalem, 700liter sherryfade, de størst tilladte
1990 refill fad med 2yr finish Bourbon 1st fill + 2yr finsih Sherry
1967 Sherry Hogshead
2005 Peated
12yr standardaftapning

Jeg syntes ikke standardaftapningen var særlig god, men de andre var fremragende. 1990'eren var min favorit og 1967 smager altid godt :-)

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 1 month ago #20153 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic En vintertur til Skotland
Sent fredag eftermiddag havde Kenny fra Glen Garioch indvilget i at udskyde sin fyraften en smule for at vise os rundt. Glen Garioch er en del af Morrison Bowmore gruppen, der også inkluderer Auchentoshan. Alle tre destilleriers aftapninger har fået en make-over indenfor de sidste år. Kvaliteten er også steget kraftigt. Det er i hvert lang tid siden jeg har fundet FWP i en af deres destilleriaftapninger

Kenny havde arbejdet sig op fra bunden til en stilling der minder om distillery manager så han havde erfaringer med hele processen. Han havde ingen problemer med at indrømme at han ikke selv var den store whiskydrikker og efter turen blev der læst op af nogen smagsnoter da han serverede :

Auchentoshan Classic 40%
Glen Garioch 12yr 48%
Glen Garioch 19yr 54.6% Cask Strength
Bowmore 12yr

En god dag med tre rundvisninger der kostede gratis, men alle gav rigtig godt på PR kontoen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 1 month ago #20155 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic En vintertur til Skotland
Vi overnattede på Redgarth Inn i Oldmeldrum, et sted jeg gerne vil anbefale. Dejlige værelser, rigtig god mad og en af egnens bedste real pubber. Og en meget sympatisk vært. De får brygget en ale med deres eget label hos Inveralmond, der kan fås på flaske og vi fik alle tre en med til turen

Lørdag morgen var det så Glenglassaugh der stod for tur, her måtte vi betale 25 £ for deres coinneseur tur, men stedet har været lukket i mange år og fattes sikkert penge. Manager Stuart Nickerson brugte en formiddag på en grundig rundvisning, hvor vi var forbi whiskynyt fadene

www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... 6&start=30

Efter turen blev vi bænket til en lille smagning

New make
5 ½ måned vinfad et eller andet..den var lyserød !
21yr
30yr

De sidste to var fremtagende og nok turens to bedste whiskyer. Især 21year kunne jeg godt lide, og den er trods alt "lidt" billigere end 30yr, så det var godt den var favoritten

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 1 month ago #20156 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic En vintertur til Skotland
Lørdag eftermiddag tilbragte vi i Huntly, helt specifik Duncan Taylors forretning aka Single Malts Direct. Der blev købt godt ind, forretningen har fået et løft indholdsmæssigt efter Ronnie Routledge er blevet manager. Man kan selvfølgelig købe alt fra Duncan Taylor, men han har masser af whisky andre steder fra, både OB og IB

Vi var en tur rundt på Duncan Taylors tappehal og lager og forbi det der gerne i fremtiden skulle blive til Huntly destilleriet

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 1 month ago #20157 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic En vintertur til Skotland
Overnatningen var i Dufftown

En lille landsby der idag har 6 destillerier der kører. 3 hos Grant's : Glenfiddich, Balvenie og Kininvie og 3 Diageo : Mortlach, Glendullan og Dufftown. Convalmore og Pittyvaich eksisterer ikke mere men kan stadig findes uden det store besvær, mens Parkmore har været lukket i mange år men bygningerne er der endnu og bruges af Macallan

Stedet emmer af whisky. Byen har flere gode restauranter, men desværre ikke en pub med noget der bare ligner et udvalg. Er jeg i området uden for festivalen ville jeg foretrække at bo i Craigellachie, Aberlour eller Elgin (eller Oldmeldrum !!)

Byen har en udmærket whiskyshop

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 1 month ago #20158 by Duffer
Replied by Duffer on topic En vintertur til Skotland

Efter turen fik jeg den ære at skrive i gæstebogen, lige efter Hering - bevis for at han faktisk har været INDE i et destilleri :-)

Det kunne du da godt have taget et billede af (gæstebogen) - jeg mener, det lyder da temmeligt urealistisk... :-) :-)
Det kan jo også være de har taget bogen med udendørs - jeg har hørt et rygte om han IKKE vil indenfor, men bare have nogle billeder.... :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 1 month ago - 14 years 1 month ago #20159 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic En vintertur til Skotland
Søndag var det så afsted til Glendronach til en standard tur. Stedet havde lige været oversvømmet, og deres besøgscenter, der stod klar om mandagen blev ødelagt om fredagen

Stedet er fornylig blevet overtaget af folkene bag BenRiach

Jeg fik lov at smage en 13yr Sauternes Finish, ikke lige min smag.

Til en smagning i Januar fik jeg lov at smage en nyåbnet 33yr GlenDronach, og jeg syntes den var ganske forfærdelig svovlet (råddenskab) i næsen, så havde efterlyst en evt. køber her - fik ingen henvendelser :wink:

Jeg smagte på destilleriet en GlenDronach 33yr fra en flaske der var ca. 1/3 fuld og den fejlede ikke noget. Så jeg venter lige på en melding fra ham der der serverede den første version for at høre hvad der sker over tid

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Attachments:
Last edit: 14 years 1 month ago by Macdeffe.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 1 month ago #20160 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic En vintertur til Skotland
På vej til GlenDronach var vi lige lidt rundt og tage lidt billeder hist og pist

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 1 month ago - 14 years 1 month ago #20161 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic En vintertur til Skotland
Lidt flere billeder fra Dufftown og et enkelt fra Huntly :-)

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Attachments:
Last edit: 14 years 1 month ago by Macdeffe.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 1 month ago #20162 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic En vintertur til Skotland
Weekendens sidste besøg var lowland destilleriet Daftmill i Fife

Selvom destilleriet har eksisteret i over 4 år er der endnu ikke kommet en aftapning. Det er en lokal landmand der har started et destilleri som lidt af en side hobby, selvom det godt kan være en fuldtidsbeskæftigelse til tider. Der distilleres mest om sommeren og vinteren hvor landbruget ikke er så tidskrævende. Alt byg der bruges til whiskyen er groet på Daftmill farmen. Vi fik lov at smage lidt fadprøver og whiskyen er meget lovende, så det skal nok blive et tilløbsstykke når den første aftapning kommer. Det bliver dog ikke det første par år. Jeg kunne især godt lide et et bourbonfad jeg smagte

Ejeren, Francis Cuthbert er ellers blevet tilbudt en 40års Glenfarclas i bytte for et Daftmill fad, men afslog med ordene : Der er mere 40års Glanfarclas i verden end Daftmill :-)

Om aftenen overnattede vi i Freuchie, der har en hyggelig lille pub - Albert Tavern, der har været kåret til årets pub i Storbrittanien

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 1 month ago #20163 by Laur
Replied by Laur on topic En vintertur til Skotland
Tak for en rigtig god rejsebeskrivelse. Man bliver jo helt tør i halsen af at læse den......men det er der råd for ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 1 month ago #20165 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic En vintertur til Skotland

Byen har flere gode restauranter, men desværre ikke en pub med noget der bare ligner et udvalg

Vores stam-restaurant er A Taste of Speyside - der får man lækker mad. Hvis man ellers kan leve uden chips, for det nægter Sandy at servere.
(vi har også hørt ham forsøge at tale en tysk gæst fra at få sin fillet steak well done - det ville han heller ikke servere)

Indrømmet Royal Oak har ikke det store udvalg i øl. Til gengæld har de da et pænt udvalg i whisky. Og så har de et rart personale.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 1 month ago #20169 by Hering
Replied by Hering on topic En vintertur til Skotland
Jeg kommer også hos Sandy når jeg er i nærheden, men han havde den frækhed at have lukket i januar og til midten af februar, så jeg måtte nøjes med Craig Hotel og The Highlander. Førstnævnte er virkelig på vej op igen, men sidstnævnte skuffede fælt med out-of-season-staff og et iskoldt værelse.

Sandy har i øvrigt også det bedste udvalg i whiskies i Dufftown, på trods af, at det er en rigtig restaurant og ikke en pub - og drammerne... de er til latterligt billige priser!

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 1 month ago #20170 by JimTaggart
Herligt at læse rejsebeskrivelsen og se billederne. Slottet og kirkegården i den lette dis.. Man fornemmer et strejf af vinterstemningen og er med på afstand.. Dejligt atter at høre, at destillerier, der er mindre kendte og ikke altid får de bedste ord med på vejen af diverse "guruer", kan levere god whisky! Der er en vis charme ved at finde gode aftapninger fra såkaldte underdogs.

Venlig hilsen
Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 1 month ago #20172 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic En vintertur til Skotland
@Hering Vi var der lørdag d. 6 februar og både La Faissanderie og Taste of Speyside havde åbent i hhv 2 ½ og 3 timer. Jeg tror de holdt lukket de fleste hverdage

@Lars Der var koldt og tåget

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 1 month ago #20183 by JimTaggart
Ja, det er let at sidde herhjemme og glamourisere stemningen :) Men rart at være med på sidelinjen. Godt I fik nogle solide dråber at varme jer på.

Venlig hilsen
Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 1 month ago #20185 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic En vintertur til Skotland
Din stemningsbeskrivelse er nu ikke helt ved siden af :-)

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.256 seconds