Spirit of Speyside whisky festival

More
15 years 1 month ago #17530 by Macdeffe
Programmet har været ude i næsten en måneds tid. Programmet ser både alsidig og spændende ud. Selv tager jeg fredag d. 1 maj - mandag 4. maj denne gang, og tager lige til Mull og Skye først for at varme op

www.spiritofspeyside.com/

Vi deltager bl.a. i G og M's Mortlach smagning, en Benromach Smagning samt en tur rundt i Rothes ´5 destillerier, men der var masser af andre ting jeg også gerne ville have deltaget i

Er der andre der skal afsted ?

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 1 month ago #17534 by Duffer

Er der andre der skal afsted ?

Hvis der er en ekstra plads - er jeg interesseret. Jeg går ud fra det er Billund-Edinburgh?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 1 month ago #17536 by whiskyconsult
Jeg er der også....afholder Highland Park smagning 1st maj i Dufftown.................Orkney kommer til Speyside........selvom HP ikke er en Speyside ¨er så mente Speyside komiteen at vi skulle gøre noget anderledes, derfor kommer Orkney lige et lille smut til Speyside....

Martin

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 1 month ago #17538 by Peteys
Nå i har ikke andre destillerier der er værd at vise frem i Speyside eller hvad?
:wink:
Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 1 month ago #17540 by whiskyconsult
Jo det vil je da mene, Macallan holder jo en del ture.....Glenrothes....ja det er ikke noget vi gør noget ved....Det er Berry Bothers......og så er der Tamdhu......Tamdhu er en fantastisk whisky, men da det ikke er et destilleri vi gør meget ved som single malt, så valgte vi at sige ja tak til invitationen om at holde en HP smagning......Det er jo ikke fordi vi selv har bedt om det, men da kommiteen bag festivallen spurgte, så sagde vi ja......

Martin :roll:

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 1 month ago - 15 years 1 month ago #17541 by Macdeffe
Måske vi ses.

Jeg kører over til Speyside fra Skye den dag, så jeg kan desværre ikke din smagning, regner ikke med at være i Dufftown før ved 17-18 tiden

Om lørdagen har jeg meldt mig til en bustur der besøger alle 5 Rothes destillerier

jeg går ud fra det er

Caperdonich, jeg vil prøve at se om jeg kan overtale dem til at genåbne :-)
Glen Grant
Glenrothes
Glenspey
Speyburn

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Last edit: 15 years 1 month ago by Macdeffe.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 1 month ago #17542 by whiskyconsult
Måske vi ses senere den dag.......jeg skal spise med Euan og Mark fra Duncan Taylor samme aften......så vi er nok at finde på en eller anden pub i nærheden af Dufftown eller Craigellachie.

Martin

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 1 month ago #17544 by Macdeffe
Der er jo helt sikkert en chance for at se Glenrothes med den arrangerede bustur - 5 destilleries of Rothes

Jeg forsøgte for et par år siden at ringe til destilleriet for at høre om de tog imod besøgende, men de sagde at hvis jeg var interesseret i at se et destilleri så kunne jeg ringe til Macallan :-)

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 1 month ago #17568 by bernhardt
hej alle
vi er 8 mand fra Loch-ness whiskylaug i Slagelse
vi bor i Rothes på Eastbank Hotel
vi ankommer d.07/05 til 10/05
vi skal til Glenrothes masterclass i Dufftown
og på Glenfiddich
Måske besøge Guardians stuen på Glenlivet.
og ikke mindst kigge ind hos Duncan tayler
og G-M i Elgin
kunne være sjovt at løbe ind i andre livsnydere fra Danmark

SES

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #18202 by Macdeffe
De sidste år har Gordon og Macphail haft en tradition med at lave vertikalsmagning for et udvalgt destilleri i forbindelse med SoS festivalen. Tidligere har jeg deltaget i Linkwood i 2005 og Glen Grant i 2007, der begge var udmærkede smagninger uden at være prangende. Måske jeg havde for store forventninger. Første gang jeg var hos G og M i forbindelse med en festival var i 2001, hvor overskriften bare var "Speyside in the 40's, 50's and 60's". Den smagning var var fremragende og har siden givet store forventninger.

I år var det så Mortlach

Programmet var

15yr
21yr
1968 Private Collection 37yr
1954 54yr
1959 52yr
1938 60yr

Allerede den første whisky overraskede mig stort. G&M aftapper traditionelt ved 40%, men er på det sidste gået op på 43/46 som standard. Mange af de aftapninger de har er dog ofte af ældre dato. 15yr Mortlach var 43% og jeg forventede den lidt smagløse vandede variant som deres yngste standardaftapninger ofte har. men jeg tog fejl. Kraftig sherry smagseksplosion. Vanillie. Meaty, anelse svovl. Intens. Fyldig. Varm

21yr : Citrus, Lemon, meget syrlig - bregner blev nævnt af nogle. Var det kontrasterne imod den foregående jeg samlede op?

1968 var en sherrybombe. Tør. Vanddrivende. Kardemomme. kanel, Ingefær, Lemon. Aldrig har jeg smagt en whisky der havde så meget julekage i sig. Der var enkelte der ikke kunne lide den, men jeg syntes den var meget spændende

Her stoppede jeg med at skrive smagsnoter. De sidste tre var var bare ren nydelse, 19654'eren var måske en anelse anynom, måske det var selskabet ?

Anders Bandholm har set en Mortlach 1938 på G og M's lager i 1999, og under et besøg på Benromach tidligere på dagen sagde ham der udvalgte fade til aftapning for G og M at de regnede med at de i løbet af 10-15 år kunne aftappe både 70års og 80års. Så måske det bliver endnu en Mortlach 1938 ?

60yr Mortlach 1938 var i hvertfald noget af det bedste whisky jeg har smagt.

Stor ros til G og M for den måde de kører deres smagning på. Absolut lav tempo så man i ro og mag kunne sidde og nyde de 6 serverede dramme i den tid man nu syntes de fortjener. Man oplever jo en gang imellem smagninger for tempoet ar alt for højt og man bliver smidt ud af lokalet med 2-3 fyldte dramme i glasset

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #18209 by Hans-Henrik
Fandt et billede af fadet, det er nok det fad Anders så i 2000, ikke 1999, da vi begge var med på Dansk Maltwhisky Akademi's tur til Skotland

Slainthe
Hans-Henrik
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #18227 by abandholm

Fandt et billede af fadet, det er nok det fad Anders så i 2000, ikke 1999, da vi begge var med på Dansk Maltwhisky Akademi's tur til Skotland


Nemlig! :-) - og dit billede ligner mit en del: d7.dk/WhiskyTour/pres0022.html

/Anders

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.187 seconds