Danish Whisky Invasion (London) part 3

More
15 years 6 months ago #16026 by MacNiels
Lørdag den 30. august stod den på et besøg hos Compass Box fra morgenstunden.
Kl 10:00 blev vi budet inden for at Gregg Glass som fortalte meget åbent om de produkter de har. Der var ikke meget hemligheder i deres aftapninger, på nogle fik vi ovenikøbet blandings forholdenene mellem de enkelte fade der der skulle til.

På to timer nåede vi at få følgeden:
    Asyla 40
    Oak Cross 43
    Peat Monster 46
    Hedonism 08 batch 43
    Peat Monster Reserve 48,9 1,5Liter
    Hedonism Maximus 46
    Hedonism Maximus La Maison Du Whisky 50,1
    Canto Cask 50
    Canto Cask 46 53,2
    Morpheus 46
    Magic Cask 46 Madeira finish
    Orangie 40 Grain with orange peal
Indtrykket af de aftapninger vi fik var at det er høj klasse det hele. Selv når de aftapninger de klar med, dvs. "married" og hældt på flaske, så tester de igen for at se om der er sket noget i processen som gør at flasken ikke holder det de lover. Og det er sket. Vi fik desværre ikke mulighed for at prøve sådan en flaske.

Skal jeg lige nævne at par af flaskerne så er jeg meget begejstret for Hedonism generelt. Både standard versionen og så Maximus som er så MEGET mere. I standard versionen er fadene til Hedonism mellem 13 og 30 år for batch 2008. I Maximus er der 3 fade af Cameronbridge med en alder på 29 år og 5 fade fra Invergordon med en alder af 42 år.
La Maison Du Whisky udgaven indeholder Carsebridge og Cameronbridge

Canto Cask er meget spændende, fadene kommer egentlig fra nogle forskellige tests de har lavet. Dette er endt ud med Canto Cask serien.

Kl 13:00 stod den på Pakistansk mad. Lækker mad der kunne få sveden frem på panden, dog uden at det var alt for stærkt. En sjov restaurent hvor man ikke fatter en lyd af menu kortet.

Herfra var det frit hvad man ville lave inden vi skulle mødes på The Whisky Exchange.
Butikken ligger meget mystisk, det vil sige man skal igennem andre butikker for at komme dertil. Der er dog rigtig meget spændende i butikken, man kan sagtens få tid til at gå med at kigge på flasker.

I butikken havde de 4 fade til at stå med deres egne aftapninger.
    Rosebank WhiskyExchange 1991 55,2
    Clynelish WhiskyExchange 1992 58,5
    Laphroaig WhiskyExchange 1996 57,5
    Ardbeg WhiskyExchange 62,6 "Quite Young"

Den mest spændende af de fire var Clynelish'en. Jeg fandt Laphroig'en en smule mærkelig g Ardbeg er bare ung Ardbeg og det er ikke lige mig. Værten mente nu også at det ikke gjorde noget at man hældte lidt van i dem.

Herefter blev der budt på følgende:
    Benriach Singlemalts of Scotland 23, 26/09/1984-22/04/2008 54,2 Cask 194, 214 btls. Hogshead
    Bunnahabhain Singlemalts of Scotland 28, 31/10/1979-22/04/2008 46 Cask 18841, 234 btls
    CI1 (Caol Ila) Elements of Islay 62,9

Og der var selvfølgelig også en Ar1 og en La1. Der skal selvfølgelig ikke meget gætteri til hvad der er for nogle.

Båden Benriach og Bunnahabhain er fremragende malts vil jeg sige, meget høj klasse for begge to.

Vores vært var meget snaksagelig og kunne nogle sjove historier. Der er bestemt en som vi fik sat på plads. Hvis der er nogen der kan den bedre end jeg så må gerne fortælle den, for den er faktisk lidt morsom.

Så var lørdagen ved at være gået og det gik hjem for at få noget mad, skulle dog vendte temmelig lang tid på det.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 6 months ago #16041 by Lading
Lørdag morgen

> Lading <
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 6 months ago #16042 by Lading
Mere fra Compas Box

> Lading <
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 6 months ago #16046 by Lading
The whisky exchange

> Lading <
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 6 months ago #16078 by JimTaggart
Lørdag blev endnu en skøn whiskydag. Solen var kommet frem, og som dagen gik, sneg temperaturen sig op på 28-30 grader. Jo, sensommeren klædte London fortræffeligt!

Hos Compass Box præsenterede sympatiske Gregg Glass en særdeles omfangsrig smagning. Tempoet var pænt højt, og det var ind i mellem svært at fordøje de enkelte whiskies, førend de næste flasker gik rundt på bordene. Af de fire første whiskyer kunne jeg bedst lide Oak Cross med sine saftige krydderurter, men også Peat Monster var et behageligt bekendtskab med røg, jod, medicin og noget sød tjære. Af den lange række dramme, som derefter fulgte, imponerede Canto 50 mig mest med en flot, frugtig vaniliesødme.

Efter dejlig, stærk pakistansk mad skulle jeg lige tilbage til Vintage House, hvor jeg uden problemer fik byttet en flaske, der havde lækket og hvor korken var skør. Det blev også til et kort besøg hos Milroy's, inden turen gik mod Vinopolis, igen langs med Themsen, hvor MANGE mennesker hyggede sig i det fine vejr.
Hos The Whisky Exchange var der gang i den. Det var en uformel smagning midt i forretningen. Andre kunder passerede frem og tilbage, hvilket gjorde forholdene lidt urolige. Heldigvis var der god whisky i glassene :) Det var en positiv oplevelse at smage whiskyen fra fadene i butikken. Rosebank'en fra 1991 var klar og tør i sit udtryk med hø, lime og citron, samt en lang, tør finish præget af træ. Flot! Clynelishen fra 1992 var faktisk en tand bedre! Stor, blankpoleret, maltet saft, der bed dejligt i kinderne. Grandiøs skønhed og ro. Som et stort, stille, festpyntet ballroom, inden ballet begynder og lysene bliver tændt.
Også Laphroaig'en 1996 var en fornøjelse: naturlig tørv og frugt med røg og tang kommende bagfra. Den 28års Bunna, vi fik til slut var en forunderlig, grøn frugtbombe af ren sommer, og jeg havde aldrig gættet den til en Islay-whisky.

Dagen var næsten gået, da vi nåede hjem og havde ventet og ventet på vores mad på den stemingsfulde pub med højt til loftet. Overtrætte begyndte vi at pakke indkøb i kufferterne og det blev lige til en dram eller to mere for nogle i foyeren (tak for en helt utrolig stund, drenge :D :lol: ), inden sengene atter kaldte til alkoholfri søvn.

Venlig hilsen
Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.204 seconds