AAR-Trondheim via CPH - hvor og hvad skal man købe?

More
16 years 7 months ago #12771 by Hering
Jeg skal en tur til Trondheim, og flyver med SAS ud fra Århus via København. Da Norge som bekendt ikke er medlem af EU, har jeg forstået det sådan, at spritind- og udførslen er begrænset, men til gengæld toldfri?

Det efterlader mig med et par spørgsmål som jeg sikkert kan få besvaret her?

Skal man købe i Kastrup (så man kan putte flasken i kufferten på vej hjem) - og er der et fornuftigt toldfrit whiskysted, eller kun de trivielle OB'er hos chokoladepusheren?

Kan man købe toldfrit i Trondheim, og hvis ja - kan man så få den toldfri flaske med som håndbagage fra CPH-AAR også, når man nu har checket sin bagage igennem hele vejen fra Trondheim til Århus?

På forhånd tak for svarene...

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 7 months ago #12772 by Duffer
Jeg kender ikke Trondheim, men har til gengæld været i Stavanger, Oslo og Bergen adskillige gange.
Du må max. indføre 1,0 Liter spiritus, - og jeg mener 2 flasker vin og 6 øl til Norge.
Du må også max. indføre 1,0 liter spiritus fra Norge til Danmark.

Der findes mig bekendt absolut INTET toldfrit whiskysted i Norge.
I de lufthavne jeg har været i - er der intet af værdi, medmindre du er på udkig efter hyldevarer. Men tjek eventuelt med Ivar (nmwl.no).
Så hvis du finder noget i Kastrup - så køb der.

Skulle du imod forventning finde en flaske i Trondhjem lufthavn, kan du få den plomberet ved kassen og medtage den i kabinen.
Men du kan ikke medtage en flaske købt udenfor lufthavnsområdet i kabinen.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 7 months ago #12773 by ivar
I Norge selges sprit gjennom Vinmonopolet. Kort fortalt: rimelige malts er dyre, dyre malts kan være billige.

Selv ville jeg som besøkende i Norge derimot heller kjøpe med meg såkalt cognac brut, da det i Norge er et marked for cognacer som er ufiltrert, ufarget og uten eikeekstrakt. Tilsvarende er cognac traditionel den "vanlige" og måske uinteressante cognac.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 7 months ago #12774 by Hering

Skulle du imod forventning finde en flaske i Trondhjem lufthavn, kan du få den plomberet ved kassen og medtage den i kabinen.
Men du kan ikke medtage en flaske købt udenfor lufthavnsområdet i kabinen.

Det sidste er jeg klar over, men problemet består ikke i Trondheim, men i Kastrup. Hvordan vil en flaske købt i lufthavnen i Trondheim og indført i Danmark blive anskuet i indenrigslufthavnen i Kastrup? Der er den jo købt udenfor Kastrup, men indenfor 'transitzonen', med mindre man ikke længere kan gå gennem terminalerne fra Udenrigs- til Indenrigsgården.

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 7 months ago #12775 by arvele
Utvalget (duty-free) på Kastrup finner du her: www.tax-free.dk/

Utvalget på Trondheim Lufthavn, Værnes (og andre norske duty-freebutikker) er her: www.tax-free.no/

Både på Kastrup og i Norge kommer alle varene til duty-freebutikkene fra Gebr. Heinemann. Prisene er ganske like, men billigst er det i Norge.

Det meste av whisky på det norske Vinmonpolet må bestilles på forhånd. Utvalg, priser og butikker finnes her: www.vinmonopolet.no .

PS! Jeg bor i Trondheim og jobber for TRN som driver de norske tax-freebutikkene.

Arve M Lervik
Norsk MaltWhisky Lag
www.nmwl.no

> Quidquid latine dictum sit altum viditur <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 7 months ago #12776 by Duffer

Det sidste er jeg klar over, men problemet består ikke i Trondheim, men i Kastrup. Hvordan vil en flaske købt i lufthavnen i Trondheim og indført i Danmark blive anskuet i indenrigslufthavnen i Kastrup? Der er den jo købt udenfor Kastrup, men indenfor 'transitzonen', med mindre man ikke længere kan gå gennem terminalerne fra Udenrigs- til Indenrigsgården.

Hvis den er plomberet, vil jeg antage at den kan godkendes som transitbagage - men vil du være helt sikker kan du jo kontakte Skat - det står måske på deres hjemmeside...???

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 7 months ago #12777 by arvele
Er posen plombert er den godkjent for transit. Bare si ifra at du skal skifte fly i København når du betaler på Trondheim Lufthavn, så får du den plombert.

Husk også at du kan handle i butikken på Trondheim når du lander, før du henter bagasjen. Det er den samme forretning som du reiser ut fra.

Når kommer du? Kanskje vi kan møtes til en dram eller tre.

Arve M Lervik
Norsk MaltWhisky Lag
www.nmwl.no

> Quidquid latine dictum sit altum viditur <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.237 seconds