Mellemeuropæiske tips?

More
16 years 8 months ago #12517 by Towle
Ta'r en tur gennem Tyskmandsland, Liechtenstein, Schweiz og Luxemburg i ferien. Er der gode whiskykøb at gøre på sådan en tur? Gode butikker med spændende udvalg? Turen foregår i bil uden nogen fast plan, så jeg kan ikke på forhånd vide hvilke byer vi kommer i nærheden af.

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 8 months ago #12518 by Duffer
Replied by Duffer on topic Mellemeuropæiske tips?
Tyskland - Hamborg; AOW og WQ
Tyskland - Køln; Cadenheads
Schweiz - Schönenwerd, SMWS hvis du er medlem :-)
Schweiz - Samnaun
Jeg har ikke selv været i Samnaun, men rygtet siger at de skulle have en del uafhængige aftapninger blandt andet fra Douglas Laing og til gode priser.
Området skulle være (rigtig) tax-free. :-) Men check den lige på Google "Jord" - det ligger ikke sådan et stenkast fra motorvejen :-(
Bemærk, du må kun medbringe en liter alkohol over grænsen til et EU land :D

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 8 months ago #12519 by Peteys
Replied by Peteys on topic Mellemeuropæiske tips?
Mht. Samnaun, så vil jeg godt fraråde evt. camping entusiaster fra at tage campingvogn med derop! Det er pokkers meget stigning på vejen derop. Det er i øvrigt nogenlunde til at finde, det ligger nemlig lige der hvor Østrig, Italien og Svejts mødes. Så vidt jeg husker er der kun adgang med motoriserede køretøjer fra Italien/Østrig.

mht Whisky, har ikke været der siden jeg fyldte 16 så der kiggede jeg stadig væk kun på prisen på vodka!

De er vist ikke så strikse på grænsen mellem Østrig/Italien og Samnaun/Svejts, så det med en liter....

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 8 months ago #12522 by Duffer
Replied by Duffer on topic Mellemeuropæiske tips?
Jeg fandt denne tax-free forretning www.acla-da-fans.ch/page/whisky/index.cfm
De har 400 forskellige single malts... :-)
Schweizerfranc'en er faldet en del, så i skrivende stund koster den ca. 4,50 DKK.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 8 months ago #12523 by henrikslaug
Replied by henrikslaug on topic Mellemeuropæiske tips?
Skulle du ved et uheld forvilde dig længere øst på, så kender jeg et par steder mere:
- Excalibur City. Det er et toldfrit område på grænsen mellem Østrig og Tjekkiet, på E59 lige syd for Znojmo.
www.excaliburcity.cz/en/
- Og skulle du forvilde dig til Prag, så check lige denne her, den ligger lige bag Týn kirken midt i centrum.
www.kratochvilovci.cz/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 8 months ago #12524 by Whiskynyderen
I Schweiz kan du også finde:
World of Whiskies, www.world-of-whisky.ch (St. Moritz)
og
www.ullrich.ch (Basel)

Go' tur

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 8 months ago #12527 by Chief
Replied by Chief on topic Mellemeuropæiske tips?
Hej Kurt

Når du skriver, at turen ikke er efter en fast plan, så går jeg ud fra, at du kommer ret meget uden for motorvejene. Men hvis turen går til Køln og Cadenheads, kan du jo f.eks. køre ad Autobahn A1, som går lige til Køln. Men du kan dreje af ad A46 mod Düsseldorf og fortsætte forbi Düsseldorf og videre på A46 mod Holland. A46 ender mærkværdigvis i et lyskryds, hvor man kan dreje til venstre mod Aachen og til højre mod Heinsberg. På hovedgaden i Heinsberg ligger en forretning med det gode tyske navn "Männersache". Forretningen har en ganske udmærket whisky-afdeling. Ejeren er meget glad for danskere, idet de danskere, som gør tjeneste på den nærliggende Geilenkirchen NATO Base handler en del der. Jeg har selv handlet en del der og gav f.eks. ca. 400 kr. for en Dallas Dhu 1978 , og det er jo ikke galt. :D Han har bl.a. en del aftapninger fra den hollandske aftapper Van Wees "The Ultimate Collection", som jeg købte en fremragende Rosebank af (ca. kr. 350).
Hotellet i byen ejes af en tidligere ansat i det amerikanske flyvevåben, og han er ligeledes meget glad for danskere. Når han får at vide, at man er dansker, skal man absolut bydes velkommen med en brændevin. :wink: Et dobbeltværelse kostede i 2005 kun 80 Euro. Samtidigt er byen fyldt med go'e restauranter til særdeles rimelige priser.

Heinsberg ligger ca. 40 km. fra Aachen, hvor der jo er nem adgang til Holland, Belgien og Luxembourg.

Hvis det falder i dit lod at komme den vej, så giv mig besked, for så kunne jeg muligvis arrangere et besøg for dig i den danske whisky-klub, som jeg selv var med til at starte for danskerne på de to NATO-baser i omegnen.

Hvis du kommer i nærheden af Heidelberg, skal du besøge en lille by ved navn Wiesloch, som ligger umiddelbart syd for Heidelberg. Her er en ganske velassorteret forretning, som ejes af et par nydelige ældre herrer (de er vist nok kærester). Her er der et omfattende sortiment i whisky. Forretningen tager selv fade hjem, og her købte jeg en fremragende Auchroisk. Man kan bl.a. også købe 5 liters fade. Men hvis du kommer der, så pas på, for forretningen er simplethen stuvende fuld af flasker og fade, så man næsten ikke tør vende sig.

Go' tur

Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 8 months ago #12528 by BigMac
Replied by BigMac on topic Mellemeuropæiske tips?
Chief skrev:

Her er en ganske velassorteret forretning, som ejes af et par nydelige ældre herrer (de er vist nok kærester)

Men hvis du kommer der, så pas på, for forretningen er simplethen stuvende fuld af flasker og fade, så man næsten ikke tør vende sig.


Eller bukke sig.... !?!? (undskyld - kunne ikke lade være) :lol:

/claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 8 months ago #12529 by Duffer
Replied by Duffer on topic Mellemeuropæiske tips?
Belgien www.whiskycorner.be
Holland www.cadenhead.nl/ (tag ikke bilen med ind i Amsterdam Centrum)
Frankrig www.whisky.fr

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 8 months ago #12539 by Golfarne
Replied by Golfarne on topic Mellemeuropæiske tips?
Hej Kurt.
Prøv at gå ind på www.Scotchshop.de . Hjemstedet er Heppenheim, jeg mener at de rent fysisk har forretning i Ludwigshafen, på deres hjemmeside har de 910 Malt Whisky.
Jeg har købt hos dem via nettet, gennem en bekendt i Flensburg, da de ikke sender til udlandet.
Ludwigshafen ligger syd for Frankfurt.
God tur.
Hilsen Golfarne

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 8 months ago #12540 by Duffer
Replied by Duffer on topic Mellemeuropæiske tips?

Prøv at gå ind på www.Scotchshop.de .

Scotch Shop er i øvrigt en del af Wieser www.getraenkewelt-weiser.de/
og www.thewhiskytrader.de/ som undertegnede har handlet med flere gange på Limburg Whiskyfair.
Yderst professionelle folk :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 8 months ago #12542 by Golfarne
Replied by Golfarne on topic Mellemeuropæiske tips?
Hej Duffer.
Et udvalg på 910 malt Whisky er nu heller ikke så ringe endda.
Hilsen
Golfarne

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 8 months ago #12548 by arvele
Replied by arvele on topic Mellemeuropæiske tips?
I Zürich finnes det også en butikk: Scot & Scotch .

Et meget liten butikk med whisky fra gulv til tak.

Du får prislisten tilsendt automatisk ved å trykke:
1. Angebot
2. Under "Ihre Wahl" velg produktområde
3. Fyll inn epost og navn (fjern kryss for mailings etc)
4. Prislisten ligger snart i innboksen

Arve M Lervik
Norsk MaltWhisky Lag
www.nmwl.no

> Quidquid latine dictum sit altum viditur <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 8 months ago #12549 by Duffer
Replied by Duffer on topic Mellemeuropæiske tips?
"nu skal det ikke altid handle om kroner og ører"
Men priserne i Schweiz - er det ikke samme priser som her i Danmark - eller mere...??
Aberlour A' Bunahd 109 Schweizer Franc - 490 DKK - så er den vist også betalt... :-(

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 8 months ago #12551 by arvele
Replied by arvele on topic Mellemeuropæiske tips?
Prisene varierer i Sveits som i de fleste land (tilbud-etterspørsel). Noen selger ting billig andre ting er dyre. Ganske store prisforskjeller finner man i Danmark også - f.eks. a'Bunadh:
* Whiskyhouse.dk - 475,-
* Juuls - 385,-

Prisene på alkohol i Sveits ligger ca.25% under de danske ifølge EuroStats prisundersøkelse for 2006.

Arve M Lervik
Norsk MaltWhisky Lag
www.nmwl.no

> Quidquid latine dictum sit altum viditur <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 8 months ago #12554 by Duffer
Replied by Duffer on topic Mellemeuropæiske tips?

Prisene varierer i Sveits som i de fleste land (tilbud-etterspørsel). Noen selger ting billig andre ting er dyre.

Enig
Jeg faldt bare lige over Aberlour'en og syntes ikke det giver mening at købe i Schweiz (eller andre lande) medmindre man ikke kan få varen derhjemme.
Eller også skal det være en væsentlig lavere pris - som f.eks Aberlour'eren - som koster 55 CHF i Samnaun - mod 109 CHF i den ikke-toldfrie forretning. :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 8 months ago #12574 by Towle
Replied by Towle on topic Mellemeuropæiske tips?
Nu sidder der jo sikkert tusindvis af dette forums faste læsere og venter på, at jeg skal gengive en lang liste med de flasker jeg fik købt på min tur til Schweiz, Liechtenstein, Østrig og Tyskland. Dertil må jeg ærligt sige, at jeg ikke fik købt en dråbe - heller ikke hos Calle på vej hjem, så tolderne ville have fået sig en lang næse, om vi havde mødt nogen af dem.

Jeg havde printet tråden ud, men glemt at få den med i tasken og jeg orkede ikke at sætte mig ind på en internetcafé. Vi undgik storbyerne og nød alpelandets fantastiske scenerier og og var bl.a. så højt oppe, at vi næsten kunne røre spidsen af Matterhorn. En uforglemmelig oplevelse!

Jeg scannede de butikker vi kom forbi på vejen, men fandt intet steds noget der oversteg en 12 års Macallan Fine Oak og det var jo ikke så spændende :-(

Tak for de gode tips, som altså ikke blev udmøntet i praxis, men der kom da en god tråd ud af det alligevel.

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.283 seconds