Whisky knock-out!

More
18 years 6 months ago #6605 by MacLars
Whisky knock-out! was created by MacLars
Er der nogen der skal med til denne smagning?

www.whiskynyt.dk/modules.php?op= ... le&sid=874

Jeg tror det bliver et brag af en smagning, men kan desværre ikke selv deltage, så jeg håber da at der er nogen der vil give et fyldigt referat! ;-)

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6607 by uldall
Replied by uldall on topic Whisky knock-out!
Ja da, og jeg glæder mig helt vildt.
Jeg tror det bliver en STOR aften, hvad kan gå galt?

Jeg tager lyntoget fra 7000 kl. 15.34.

Slainte uldall7000 :D

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6611 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Whisky knock-out!
Jeg har fået lidt insider information!

"Til nysgerrige sjæle kan vi fortælle, at der til fredag aften:

Ankommer 2 pre-release whiskies, der aldrig kommer til salg i danmark. 6 af de 10-12 whiskies er langt over kr. 1000,00 Der er røg, alder, finesse, sjældenheder, lukkede destillerier, nyheder..."

Hvis man ikke har hørt Jim Murray før så gør det nu, der kommer nok ikke en whisky guru til Danmark af den kaliber lige forløbig!

ØV!! Hvem der bare kunne være med!!!

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • SørenNørgaard
  • Visitor
  • Visitor
18 years 6 months ago #6618 by SørenNørgaard
Replied by SørenNørgaard on topic Whisky knock-out!
Jeg kan nu løfte sløret for de 2 bonus whiskyer som Whiskyhouse og MAC Y beder Jim Murray og Martin Markvardsen om at smage udover de 4 whiskyer de selv har ønsket at sætte fokus på hver.

Jeg kan af gode grunde ikke løfte sløret for de 8 whiskyer Jim og Martin har valgt - men jeg står inde for at det er en begivenhed INGEN sand whiskynørd bør gå glip af. Jeg kan love whisky på test som ellers IKKE kan købes i Danmark - og her er der tale om whisky som er så eftertragtet at det ikke engang kan købes via internettet.

MEN - Bettina Carman og jeg vælger nu at løfte sløret for de 2 bonus whiskyer vi har fundet - og som Jim og Martin ikke ved noget om (medmindre de læser her). Og det handler om de 2 whiskyer jeg kaldte ØnskeWhisky op til julen 2005 - nemlig:

Ledaig 1972 single malt Limited Release 48,5% 32 år
www.macy.dk/default.asp?Mode=ActualProdu...yId=24&ProductId=562

Balblair 1966 singel malt Limited Edition, Spanish Oak 44% 38 år
www.macy.dk/default.asp?Mode=ActualProdu...yId=24&ProductId=563

Balblair 38 år har vundet megen anderkendelse i 2005 (Bedste specialwhisky IWSC) og guld i Whisky Magazine. Ledaig 32 år har levet meget mere anonym - jeg fristes til at sige som Ledaig altid gør - men den vil ingen blive skuffet over. Det er det ældste Ledaig der findes. Det samme kan siges om Balblair - så det er et par gamle originaler der dukker op i ringen på fredag.

Jeg håber virkelig at de danske whisky venner kender deres besøgelsestid. Går ikke glip af denne aften i selskab med Jim og Martin.
Indtil nu har interessen ikke været overvældende - til min store overraskelse. Det håber jeg de næste par dage laver om på.

På glædelig gensyn til Whisky Knock-Out på Frederiksberg.
Søren Nørgaard, MAC Y

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6630 by uldall
Replied by uldall on topic Whisky knock-out!
Ja en stor aften blev det, jeg skal ikke lægge skjul på at jeg fra første gang jeg mødte Jim Murray, nemlig til hans første smagning i DK 2001 på Whiskymessen i Kolding, har været stor FAN af ham og hans ideer ud i forståelsen af Whisky-han er min GURU. 8)

Men en Whisky Knock Out, som der var lagt op til blev det ikke, men det gjorde ikke aftenen mindre interresant.

Jim og Martin kendte på forhånd de whiskyer de ville præsentere for hinanden, så de to "kamphaner" i ringen brugte istedet for tiden på at forsvarer deres valg over for hinanden og os. Og se det var rigtig sjovt og lærerigt, vi fik en lun, munter og seriøs fremstilling af duft, smag, eftersmag af deres valg.
Stikpiller og vitigheder af deres valg krydrede selvfølgelig også deres indlæg.
Jo det var en STOR aften både Martin og Jim var i overdådig humør, og vi fik os mange gode grin i de lidt over 3 timer showet varede.

Hvad smagte vi så? ja se det vender jeg tibage med, når jeg har fået samling på mine notater, der var "almindelige" whiskyer og der var rarieter og to sjældne from ower there (USA), men for S.... hvor der var nogle helt vildt gode oplevelser imellem.

Jo så sandelig en af mine bedste afterne med whisky i glasset, gode mennesker (også fra Whiskyhouse og MaCY) og to fremragende Whiskyambasadører Jim og Martin. Tak Tak Tak :D

Slainte uldall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6636 by uldall
Replied by uldall on topic Whisky knock-out!
Så skulle jeg have fået styr på mine notater.
Bedømmelse af hver whisky er efter Jim M. system: duft, smag, næse og balance, hvor hver element tæller fra 1 til 25 points, hvor 100 points sammenlagt vil være det bedste.
Måske har jeg ladet mig rive med af den gode stemning og oplevelse aftenen bød på, men som altid en individuel subjektiv vurdering.

Dem som kender Jim ved at han ikke kan klare at folk tilsætter vand til deres whiskyer, det fik Martin klart at vide, han kunne poste alt det vand han ville i de fem whiskyer han selv præsenterede, men Jim's whiskyer kunne han lige prøve på at gøre det ved, det hele selvfølgelig sagt med smil og humor, jo tonen var slået an.

Her er så hvad vi smagte og hvordan undertegnede bedømte de 8 maltwhiskyer og som surprice to helt vildt fremragende whiskey's, Georg T. Stagg bourbon og Sazerac Rye, de er ikke engang til salg i DK, men på Jim's foranledning hjemtaget til seancen.

Whisky nr. 1 fra Martin:
Ben Nevis 10 år 46% Duft: rosin, lyng 20 points. Smag: syltede blommer sødlig (eg) 21 points. Eftersmag:kort, sødlig 21 points. Balance: OK whisky 20 points= ialt 81 points.
(i resten af bedømmelserne står pointsgivningen uden ordet points)

Whisky nr. 1 fra Jim:
Old Pulteney 17 år 46%. Duft: honning, blomst 22. Smag: Sød, appelsin, bananasplit 21. Eftersmag: kaffe med kandis 20. Balance: god malt whisky 20=ialt 83

Martin nr. 2:
Benriach 1984 20 år 55% Lim. Release. Duft: abrikos, hø, frugtagtig 21. Smag: Kandis, orange, maltagtig, lidt svag røg 23.Eftersmag:tørvet, sødlig krydret 24. Balance: godt sat sammen24=ialt 92.

Jim nr. 2:
Port Ellen 1982 21 år Scott's 60,5%. Duft: behagelig tørv, blød afstemt. Smag: Kandis, stærk kaffe, lejrbål, orangeagtig 23. Eftersmag: Tørvet, saltet, kaffe med sukker 23. Balance: En af de bedre Port E. udgaver 24= ialt 92.

Begge to nr. 3:
Ledaig 1972 32 år 48,5% Lim. Release. Duft: Tørv, behagelig blød 23. Smag: Sødlig, tørv, chokolade, rund i munden 23. Eftersmag: Længere, bitter chokolade, strøjf af vanilla 24. Lækker Ledaig en overset whisky 23=ialt93

Begge to nr. 3:
Balblair 1966 38 år 44% Lim. Relaese. Duft:Sødlig, rosin, flødekaramel, blommer, stor duft 23. Smag. Cacao, vanilla, lækker krydret 24. Eftersmag: Blommer, frugtsalat 23. Balance: Dejlig godnat kys 24=ialt 94

Martin nr. 4:
Ardbeg 1994 10 år OMC 50%. Duft: Tørv, tang, vanilla frugt 22. Smag: Blød tørv, lækker sødlig, salt, god røg 24. Eftersmag: Salt, tang, røgede brændte mandler 23. Balance: God kompleks 22=ialt 91.

Jim nr. 4:
Sazerac lim. Ed. Rye 45%. Duft: Blommer i Maderiea. uhm uhm 22. Smag: Tør, sød, lækker blød 23. Eftersmag: Honning, vanilla, krydret 24. balance: Har smagt rug før, men det her er vildt godt 23=ialt 92.

Martin nr. 5:
Talisker 1982 23 år (tactical) Sherry. Duft: rosinagtig, saltet 20. Smag: lidt tørvet, frugter 22. Eftersmag: noget blandet salt sød, lidt ubeskrivelig 21. Balance: Ikke det bedste fra Sky jeg har smagt 20=ialt 83. Jim sagde den var ødelagt af sulphur (svovl) stammer fra sherry fadet, et typisk eksempel på et dårlig sherry fad. Jeg kunne ikke fange svovlen ?.

Jim nr. 5:
Georg T. Stagg Fall 2005 65,9%. Duft: Massiv duft sød/salt dejlig 23. Smag: Blød kompleks smag af alt muligt (rom?) 24. Eftersmag: Stor frugtagtig eftersmag 24. Balance: Troede ikke at en Bourbon skulle slå mig "ud" 24=ialt 95. Har altid syntes at bourbon havde en oversmag af parfume/ rom, men her nej, fuldstændig fantastisk smag, jeg overgiver mig. Men heldigvis er der også Ardbeg og Caol Ila.

For at runde det lidt af holdt Jim et godt indlæg omkring tilsætning af karamel, ville de dog bare holde op med det alle steder, så vi kan få vores whiskyer helt "rene" og lade den narturlige farve være whiskyens kendetegn. Karamel vil altid have en eller anden indflydelse på smagen, og ikke til det bedre mente Jim.
Og jo Martin har erhvervet sig 6 flasker Georg T. Stagg til baren og smagninger på Craigellachie Hotel.

Atter tak for en STOR aften
Slainte uldall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.319 seconds