DAGEN er kommet!

More
18 years 6 months ago #6412 by jones
DAGEN er kommet! was created by jones
Så er dagen endelig kommet. Jeg står i hvert fald ved indgangen kl. 9:00 og skal ikke derfra før kl. 19:00.

Toget fra Århus fredag kl. 15:30 var 20 minutter forsinket. Vi var i Roskilde, da vi skulle have været på Hovedbanen.

Heldet har tilsmilet mig i Qualityworlds lodtrækning efter deres spørgeundersøgelse om whiskymiddag-ideen, så jeg får en flaske Berry Bros Dailuaine med hjem.

Det bliver næppe det eneste.

Jeg er især nysgerrig efter Creative Whisky Co. aftapninger og Gordon Wrights Alchemist aftapninger. (Søg under Nyheder, hvis de firmanavne ikke siger dig noget.)

Måske ses vi i hallen eller til Masterclass med Qualityworld, Gordon & MacPhail eller Juuls?

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6429 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic DAGEN er kommet!
Al Jones skrev:

Jeg er især nysgerrig efter Creative Whisky Co. aftapninger og Gordon Wrights Alchemist aftapninger. (Søg under Nyheder, hvis de firmanavne ikke siger dig noget.)

Jeg er også meget spændt på disse aftapninger og tror/håber vi har at gøre med høj kvalitet. Jeg var ikke selv på messe og ser nu frem til at høre jeres referater fra KB.

Venlig hilsen
Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6430 by jones
Replied by jones on topic DAGEN er kommet!
Det er alt for tidligt til de store rapporter, men jeg kan lige fortælle at Alchemist varerne ikke kom med. De er slet ikke aftappet endnu.

Butikken Whisky & Lifestyle, Odense, bød på tre Creative aftapninger.

Mortlach 15 en raritet, en lys, Bourbonfad Mortlach, de klassiske destilleritræk træder frem uden maskering under sherrysødme. Lige min stil! Desværre er den aftappet ved 48%. Lidt mere power (mindre vand) ville have klædt den.

Flasken står på bordet foran mig!

Laphroaig 12 fra (mindst) 2. gangs bourbonfad slipper vilddyret løs. Herlig, heftig, krads, kraftig whisky på 54,7%. Whisky & Lifestyle har købt hele fadet og har altså eneforhandling af denne Laphroaig.

Flasken står på bordet foran mig!

Carme er David Stirks vatted whisky (Clynelish + Ardmore, i et hemmeligt blandingsforhold). De 40% antyder at det her er tænkt som en mild, venlig begynderdram (tør man sige kvindedram nu om dage?). Sød, lidt pebret, men uden videre dybde.

Den står ikke på bordet foran mig!


Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6431 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic DAGEN er kommet!
Fatastisk messe, hvike smagsprøver, hvilke masterclass' og hvilke deltager til messen!

Vi ankom til messen lidt i 10 lørdag formiddag, køen udenfor havde fortaget sig så vi drønede lige ind til messen med store forvendtninger.
Det første vi gjorde var at få anskaffet de billetter til de masterclass' vi havde tilmeldt os og den første startede allerede kl. 10.00. Vi kunne lige nå at smage på en enkelt ting inden vi satte os tilrette for at høre noget om fadenes betydning for whisky af James Cowan.
Desværre er de lokaler der er tilrådighed for masterclass' ikke de bedste, men det var faktisk ret spændende at høre om brænding af fade, hvorfor og hvad sker der med udviklingen af whiskyen osv.

Efter denne masterclass gik vi lidt rundt og endte i Qualityworlds bar, hvor vi bl.a. sammen med Al Jones gik til fadet. Når jeg skriver fadet, så er det fordi, at vi løb i pendul fart med en bakke hvorpå glassene kunne stå når der skulle hentes friske forsyninger. Her mødte vi bl.a. Henrik fra WWWFalster og fik en dram eller to sammen med ham.

File Attachment:


Generelt set endte messen for os som en 20+ (nok nermere 30+) smagning.
Det var stort set kun ældre ting vi satte ganen i, Glen Elgin 1975, Glen Grant 1972, Brora 1981, Tomintoul 1967, Ardbeg 1979, Highland Park 1977, Glen Keith 1969, Inchgower 1980, Springbank 32, Balvenie 21 samt flere. Det skal lige bemærkes her at vi var der hele dagen!

File Attachment:

File Attachment:

File Attachment:

File Attachment:

File Attachment:


Så valgte vi også at tage til pause smagningen med Neil Urquhart.

File Attachment:


Dette var en imponerende smagning!
Toppen (for os) var Royal Brackla Private Collection på 45,9% fra 1964.

File Attachment:


Helt igennem fantastisk!! Igen, ældre malt, Glenrothes 30 år, Benromach 1969, Longmorn 1963, Glenury Royal 1972.

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6433 by MacLars
Replied by MacLars on topic DAGEN er kommet!
Det var en helt igennem enestående dag, hvor det ene højdepunkt blev afsløst af det næste.

Dagens absolutte højdepunkt var efter min mening Royal Brackla Private Collection på 45,9% fra 1964 vi fik til Neil Urquhart MasterClass'en. Destilleret 6/6-1964 og tappet på flaske 6/6-2004, den var i særklasse!

I den anden ende af skalaen finder vi en anden 40 års, en grainwhisky fra Dewar Rattray: Invergordon 1964 40y 51.3%. Næsen på denne var, ja hvad skal man sige, et meget meget hurtigt duft afslørede kokos, hvis man tilgengæld kom til at holde næsen over glasset i mere end ½ sekund så var der alvorlig fare for malerhjerne - lakduft - ubehageligt. Smagen, tjah, der var der kokos i alvorlig koncentreret grad, og den blev ellers hængende. Det var for mig den værste oplevelse længe! Dewar Rattrays masterclass omkring ""Wood policy and maturation" var ellers rigtigt spændende og bragte på nogle gode aftapninger og historier, især Macallan 1989 16y 51.3% var imponerende.

Qualityworld havde på deres stand inviteret Hiltons kok, så man kunne få en forsmag på den whiskymiddag de afholder 12 november. Det bliver en fantastisk aften, den ser vi frem til!

På Scotspain standen smagte vi en masse godt, specielt Inchgower 1980 24 år 55,1% fra Krügers satte sine spor, den var dejlig! Glen Keith 1969 36 år 48,1% også fra Krügers var virkelig god - meget tyder på at Krügers har adgang til fantastiske fade!

Hos Juuls fandt vi frem til at vi hellere måtte smage på Spirit Of Scotland - Ardbeg 1979 på 59%, Highland Park 1977 PING II 52,3 % samt sidst men ikke mindst Springbank 32 års...det var jo ikke ligefrem dårlige valg kunne vi konstatere!

Vi fik meget tid til at gå i Qualityworld-baren, uhauha man får næsten helt tårer i øjnene over så fantastiske ting de havde på menuen!

Alt i alt var det en rigtig god messe, husk at sætte kryds i kalenderen til messen i kolding 1 april 2006!

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • redlich
  • Visitor
  • Visitor
18 years 6 months ago #6434 by redlich
Replied by redlich on topic DAGEN er kommet!
Jeg syntes også det var en super messe, der var virkelig god kvalitet at finde rundt omkring, Neil Urquhart's smagning var imponerende (Har bestilt en flaske af den nævnte Royal Brakla).
Jeg har lagt lidt billeder fra messen her:
gallery.redlich.dk/album42

Slainthe
Michael

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6442 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic DAGEN er kommet!
Et mærke som imponerede mig lidt var Inchgower.
Jeg har faktisk aldrig før sådan rigtigt lagt mærke til den, men her smagte jeg den i tre forskellige udgaver og alle smagte forbavsende godt!
Et rigtig godt AHA oplevelse!

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6455 by uldall
Replied by uldall on topic DAGEN er kommet!
Angående Inchgower så boede jeg kun få km. fra destilleriet i sidste uge, kørte forbi et par gange og lagde først mærke til inchgower navnet under det store Bell'sdistillery navn ved anden forbikørsel.
Var inde og vende i gården men kunne ikke komme i kontakt med nogen.
Efter i andres lovprisning af smagen af inchgower smagt på Messen, er jeg virkelig blevet interesseret i også at prøve, nu da man har været "der"

Jeg må afgive nogle bud på div. auctioner og se om jeg er heldig, eller også få Stig til at sende en flaske af Krügers aft.

Slainte Uldall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.181 seconds