20+ smagning i Brabrand

More
18 years 8 months ago #6176 by Dragen
I dag afholder vi en lille whiskysmagning i Brabrand med temaet 20+. Altså whiskies med over 20 år i tønden. Vi han imellem os (alle medbringer minimum 2 flasker) fået skrabt følgende program sammen:

Menu:

Warm up:
Caol Ila, 1990, 45.0 %, G&MP Private Collection, Vintage Rum Finish, Distilled 31/01/90 Bottled June 2005, Cask No.: 99/103 1, Bottle No.: 849/865
Caol Ila, 1990, 45.0 %, G&MP Private Collection, Demarara Rum Finish, Distilled 31/01/90 Bottled June 2005, Cask No.: 99/103 2,3 , Bottle No.: 390/650

Smagningen:
Balvenie-Glenlivet, 1979, 25 y, 52.7%, Cadenhead's Authentic Collection, 1979 - May 2005, Bourbon Hogshead, 234 bottles
Glenlivet, 1972, 30 y, 46.0 %, Coopers Choice, Sherry matured. Non-chillfiltered. Bottled 2002.
Linlithgow, 1975, 28 y, 48.1 %, Signatory, 2/6 '75 - 12/1 '04, Cask no. 96/3/37, Bottle no. 40 of 308
Glen Elgin, 1980/2004, 43.3 %, Scott's Selection, CS, SC
Coleburn, 1971/1999, 28 y, 50.0 %, Old Malt Cask, 198 fl.
Blair Athol , 1975, 53.9 %, Signatory, Cask 6373, dist. 22.05.75, bott. 13.01.04 (26/161)
Dailuaine, 1973, 22y, 60.92 %, Rare Malts Selection, (1693/6000)
Highland Park, 1967, 35 y, 40.1 %, Celtic Heartlands, American Oak

Pause med lidt ost og smagsprøve på 'la Fin du Monde':
www.unibroue.com/products/fin.cfm
og Leffe Blonde m.m.

Glenturret, 1965, 34 y, Old Malt Cask, 45,3%, december 1965/ marts 2000, CS, SC, 246 fl.
Glendronach, 1968, 25 y, 43.0 %, Vintage. Sherry Cask. Bottled 1993
Ballindaloch (Glenfarclas), 1967, 35 y, 48.5 %, Hart Bros, maj 1967/nov 2002, CS, SC
Longmorn, 1963, 40 y, 40.0 %, G&MP, Bottled 2003
Alloa Distillery (Single Grain), 40y (1964-2005), 42,5%, Hart Brothers
Banff, 1975, 29 y, 45.0 %, Berry Bros. & Rudd, Berry's Own Selection, distilled 1975 "“ bottled 2004
Teaninich, 21y (1982-2004), CS 62,3%, Refill Sherry Butt, Cask #7202, The
Bottlers
Caperdonich , 1980, 23 y, 46.0 %, Gordon & MacPhail, Connoisseurs Choice, distilled 1980 - bottled 2003
Caperdonich, 1979, 20 y, 56.2 %, SMWS 38.7, Nov 79-Oct 00
Bowmore, 1968, 35 y, 40.6 %, Celtic Heartlands, American Oak
Brora, 1982, 20 y, 58.1 %, Rare Malts
Ardbeg, 21y, 56.3%, Destilleriaftapning
Ardbeg, 1975, 29 y, 58.3 %, Platinum, CS, Bottle no.: 045 of 145.
Ardbeg, 1975, 40.0 %, Bottled 2000 , Destilleriaftapning
Laphroaig, 30 y, OB

...derefter smagsprøver på bl.a. Glenfiddich, 12 years "“ Caoran Reserve og hvad vi ellers måtte finde på...

Det bliver en mægtig dag, glæder mig meget :D

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6177 by jones
Replied by jones on topic 20+ smagning i Brabrand
Traditionen tro har jeg haft regnestokken frem i forbindelse med dagens træf.

Da vi kun indtager 1 cl af hver, bliver det til 12,1812 cl ren alkohol, for nu at tage de sidste decimaler med. Det gør nogle producenter jo af uforklarlige grunde.

Med en standard dansk genstand defineret som den mængde væske som indeholder 1,5 cl alkohol bliver dagens menu til 8,1208 genstande.

Da det hele forventes fordelt på mindst 8 timer, så er det ikke så slemt rent spirituelt som det umiddelbart kunne se ud til.

Dette regnestykke medtager i sagens natur ikke diverse øl og whisky-overraskelser som måtte dukke op udenfor programmet.

Det hele skal nok hævne sig søndag.

Vi ses kl. 14.


Al J

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6178 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic 20+ smagning i Brabrand
Tak Al, du har endnu en gang gjort at jeg kan tage afsted med god samvittighed :-)

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6179 by Dragen
Replied by Dragen on topic 20+ smagning i Brabrand
Den samvittighed vil jeg gøre mit bedste for at ødelægge - .....og jeg har midlerne :twisted:

Vivi

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6180 by MacChristensen
God formiddag,

tak for sidst - det var jo en vældig dag vi der havde, og det blev da til en enkelt god whisky eller 2.............. :wink: Der var jo ikke éen eneste der ikke ville få prædikatet GOD eller derover i min karakterbog!!! Tak til Vivi og Steen for husly, osten og Vivi ´s formidable brød.

Ser allerede frem til næste gang !!

Slainte,
Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6181 by Duffer
Replied by Duffer on topic 20+ smagning i Brabrand
Tak for et usædvanligt flot arrangement... :D
Sjældent har så meget god single-malt været samlet på et sted...???

Nu smagte jeg ikke dem alle (kogte ørentvister) men mine top 3 favoritter blev;

Balvenie-Glenlivet, 1979, 25 y, 52.7%, Cadenhead's Authentic Collection

Coleburn, 1971/1999, 28 y, 50.0 %, Old Malt Cask, 198 fl.

Teaninich, 21y (1982-2004), CS 62,3%, Refill Sherry Butt, Cask #7202, The Bottlers

File Attachment:


File Attachment:

_________________
Slàinte

Michael

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6183 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic 20+ smagning i Brabrand
Tusind tak til jer alle for en fremragende dag!
En stor tak til Vivi & Steen for husly, traktement og whiskyglæde.
Det blev en stor whiskydag med mulighed for at smage mange flasker, der ellers ikke finder vej til barskabet derhjemme.
For mig var dagens bedste dramme:

- Teaninich 21 år, 1982, The Bottlers, 62.3%: En intens og dyb whisky, der eksploderer i flotte nuancer. Sød som lørdagsslik med en lang, lang eftersmag.
Trods den høje alkoholprocent en whisky i perfekt balance.

- Brora 20 år, 1982, Rare Malts, 58.1%: Frisk duft af vandet en kold efterårsdag. Smag: Tja, synkron rumklang!

- Lithlingow, 28 år, 1975, Signatory, 48.1%: Sprød duft af nød. Meget fyldig og grandiøs smag. En stor Lowlander.

Niveauet var højt, stemningen ligeså. Dagens overraskelse var for mig den 28 års Coleburn fra Old Malt Cask-serien.
Denne whisky (dog ikke denne præcise aftapning, der ikke nævnes) scorer meget lavt hos både Michael Jackson og Jim Murray -
heldigvis behøver man ikke være enig med dem. Coleburn'en fremtrådte som en særdeles velkomponeret whisky, der bærer sine 28 år med ynde.

Smilende whiskyhilsner
Lars Knudsen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6184 by Dragen
Replied by Dragen on topic 20+ smagning i Brabrand
Hey !

Tak for sidst alle sammen - det var, som altid, en fornøjelse - og så med den menu.... mums...

Jeg vidste godt at standarden var høj for smagningen, men sikke nogle rare overraskelser der alligevel var.
Linlithgow'en strøg direkte ind på min ønskeseddel - og den fik følgeskab af Blair Arthol og Teaninich...og side 4, absolut inklusiv ørentvister :lol:

Den sorte øl kunne jeg da osse godt blive forfalden til...

Vi ses snart igen :wink:

Vivi

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6185 by jones
Replied by jones on topic 20+ smagning i Brabrand
Jeg siger også tak til værterne og tak til alle som bidrog med gode flasker fra de private gemmer.

Linlithgow var for mig en kæmpestor positiv overraskelse.

Teaninich var helt forrygende. Trods de "kun" 21 år var den smagsmæssigt dagens ældste whisky, meget tæt og intens. Og sådan kunne man blive ved.

Dagens oplevelse var en god modgift mod alle som måtte mene at interessen for ældre og dermed dyrere whisky bare er snobberi.

Ungdommen og alderdommen har hver sin charme og tiltrækning. Ungdommens lethed og friskhed erstattes i de bedste tilfælde af en stor kompleksitet og fylde.

Som det blev bemærket igår - Stort set hver eneste whisky på menuen kunne have været en storslået afslutning på enhver normal smagning.

Det her var bestemt ikke nogen normal smagning.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6187 by Kim_M
Replied by Kim_M on topic 20+ smagning i Brabrand
Det lyder som om I har haft en gevaldig dejlig dag. Den polterabend jeg var til bød desværre kun på "King George IV" (som jeg sku' ikke nyde noget af),
der må siges at være en stærk kontrast til de ædle dråber I nød.

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6188 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic 20+ smagning i Brabrand
Hvor står folk altså tidligt op nu om dage :-)

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6189 by Steen
Replied by Steen on topic 20+ smagning i Brabrand
Ja mange tak til jer alle for en RIGTIG hyggelig dag og det var en fornøjelse at have jer på besøg. I er nogle fantastiske mennesker at være sammen med :D

Ja det var sandt at sige en RIGTIG stor whisky dag!!
Svært foe mig at skulle fremhæve nogen whisky specielt, da alt var super klasse.
Men nogle der overraskede mig var:

Coleburn: Jeg havde aldrig smagt noget fra dem før og det viste sig at være et yderst behagelig bekendtskab som får en på jagt efter flere flasker fra destillerien.

Linlithgow: Samme begrundelse.

Teaninich: Fordi den bare var HELT fantastisk og nærmest eksploderede i munden på en og havde en dejlig farve og næse!! stor stor whisky!!

Alloa: Fordi den bare igen beviser og minder os om at grain også kan være stor whisky.

Men altzå: Ardbeg levere jo bare varen i alle 3 udgaver, Laphroaig 30 er super prima whisky, Brora elsker jeg.................. men alle de distillerier kender vi jo og det er jo forventet ;o)

Som det blev bemærket igår - Stort set hver eneste whisky på menuen kunne have været en storslået afslutning på enhver normal smagning.

Det her var bestemt ikke nogen normal smagning.

Al J.


Ja det var faktisk lige det der var MEGET specielt ved denne smagning:

Normalt smager man denne kvallitet af whisky som "slutter" og dermed med 10 - 15 års whiskyer som refferanceramme. Det her var simpelthend en helt anden refferanceramme at smage dem i............. stort at få lov til det......det kan varmt anbefales :wink:
At folk så efterfølgende bare satte deres flasker på bordet UDEN 1 cl. måleprop på, til fri afbenyttelse var jo en dejlig gestus :D
Ja for whisky er jo til for at blive drukket husker i jo nok :wink:

Der blev fotograferet en del.........bliver der lagt flere billeder ud et eller andet sted ??

Jeg glæder mig til næste gang.......... og det er jo på fredag for nogle af os.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6192 by Duffer
Replied by Duffer on topic 20+ smagning i Brabrand

Der blev fotograferet en del.........bliver der lagt flere billeder ud et eller andet sted ??


Jeg har et par billeder af varierende kvalitet, men af hensyn til deltagernes anonymitet, har jeg valgt ikke at udgive dem her.
(Jeg vil naturligvis gerne sende dem til deltagerne)

Nogle af billederne - og de mange flasker - kunne til forveksling også ligne billeder der var taget på den lokale bodega :?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6193 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic 20+ smagning i Brabrand
Tusind tak for en god dag, I alle som var med.

Dette var en smagning som jeg vil betegne "For meget af det gode" :-)

Det er et meget tæt ræs, men whiskyer jeg specielt nød i lørdags var Longmorn, Ballindaloch og Ardbeg Platinum. Og så det fantastiske hjemmebagte brød. Tak til Vivi og Steen

Også Celtic Heartlands udmærkede sig ved at være helt fantastiske i næsen, men lidt anonyme i smagen. Gad vide om det ville være omvendt hvis man fik dem som cask strength ?

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6194 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic 20+ smagning i Brabrand

Ungdommen og alderdommen har hver sin charme og tiltrækning. Ungdommens lethed og friskhed erstattes i de bedste tilfælde af en stor kompleksitet og fylde.

Al J.


Er det whisky eller dig selv du omtaler her, AL ?


:-)

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6195 by BH
Replied by BH on topic 20+ smagning i Brabrand

Også Celtic Heartlands udmærkede sig ved at være helt fantastiske i næsen, men lidt anonyme i smagen. Gad vide om det ville være omvendt hvis man fik dem som cask strength ?

MacDeffe


Celtic Heartlands var CS, pga. alder er alkoholprocenten bare havnet hvor den er.

Vil lige benytte lejligheden til at sige tak for et super arrangement. Herigennem whiskynyt er bekendtskabskredsen udvidet med folk der virkelig brænder for sagen. At de så samtidig er hyggelige mennesker gør det bare bedre :)

Bjarne H.

Bjarne Hagen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6197 by WhiskyNut
Replied by WhiskyNut on topic 20+ smagning i Brabrand
Huha, sikke dog et vellykket arrangement! Den ene gode whisky efterfulgt af den anden fra vi kom til vi gik :D

De var allesammen rigtig gode, men det der bagefter står mest frem i hukommelsen som en positiv overraskelse var klart Alloa...meeen 2500 er også en slags penge.

En stor tak til de to værter for brød og ost og godt selskab!

Lars P.

PS. Som Al rigtig nok forudsage kom hævnen søndag!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6219 by bruhns
Replied by bruhns on topic 20+ smagning i Brabrand
Ja, det var en stor, stor whiskydag, og jeg kan med Al sige at det generelt var whiskyer som godt kunne afslutte de fleste "almindelige" smagninger.

Alt i alt en fantastisk dag (jeg fik sovet godt i toget på vej hjem ;-)

Mange hilsener,
Jakob/Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.335 seconds