Caol Ila - ændret til 15 maj - få pladser tilbage

More
18 years 11 months ago #5550 by Macdeffe
Denne side er vel for Albafile så man er vel undskyldt hvis ens franske ikke er iorden

Forresten siger Skotter (Britter?) ofte "Pardon my french" efter lidt for mange f-ord

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 11 months ago #5555 by dmwa

Men hvordan er det med Speysidefestivallen ??? Kan man forvente sig noget lignende dér ? Har destillerierne også 'opening days' med special events eller andet ?


Gå ind på www.awa.dk - vælg "whisky sider på dansk" - gå næsten i bunden og vælg "Dufftown 2000"

Dansk Maltwhisky Akademi stod som "paraply" for turen - men deltagerne bookede sig selv ind på deres egne ønsker....

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 11 months ago #5556 by Macdeffe
Dette var vel Dufftowns egen whiskyfestival i var til ?

Speyside har en festival om foråret og Dufftown har en om efteråret.

Er man i selve Dufftown tror jeg dog det ser ud som om arrangementudbuddet er nogenlunde det samme ved de to festivaler. Men jeg vil sige at SOS er meget større. Jeg var til SOS i 2001 også er festivalen er vokset en del i størrelse siden da

For dem der er intereseret i Dufftowns festival her tilefteråret er linket her :

www.dufftown.co.uk/autumn_speysi ... l_2005.htm

men der kommer ikke noget på før til Juli

Jeg læste lige beskrivelsen af Ceiledh. Beskrivelsen er meget korrekt. Dog syntes jeg ikke som dem der deltog der, at det var kedeligt. Jeg syntes faktisk det var fremragende. Sækkepibemusik og folkedans og store fadbamser har dog altid tiltalt mig. Vi morede os bekosteligt (begge gange jeg var til det), selvom mine rejsekammerater var noget skeptiske på forhånd (De skulle i hvert ikke ud at danse...). Nogen af de lokale musikere var fremragende mens andre måske virkede mere som fættter Jørgen der tilfældigvis fik en guitar i konfirmationsgave for mange år siden.

Stedet var propfyldt så det var dejligt at opleve lidt liv i det ellers øde Skotland. Jeg fik også sneget mig ind på British Legion Hall på Orkney et par dage før, hvor der også viste sig at være en del mere gang i den end andre steder.

Det er dog klart at denne form for "folkelig lavkultur" ikke tiltaler alle og vi så da enkelte der gik hurtigt. En af mine rejsekammerater (ud af 6) forlod også stedet tidligt (Det kan være han virkelig VAR træt). Men alle os andre havde det rigtigt sjovt. Næste gang skal jeg nok få lært de der kædedanse !!

Denne ordveksling genlød et par gange om dagen før vi tog afsted

"What are you guys doing tonight?"

"We are going to the Ceilidh"

"Sour head tomorrow then..."




Første gang jeg var I Dufftown var i 99 og ikke ifm med en festival. Jeg mener de havde inviteret et par ekstra gode musikere fra oplandet ifm med SOS (en rigtig god violinist f.eks) men ellers var det nogenlunde de samme der optrådte her i 2005. Jeg syntes den lokale piper var meget god. Resten var mere i Fætter Jørgen katagorien :-) . Nogle hollandske whiskyturister optrådte også med en enkelt skotsk sang...

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 11 months ago #5557 by Dragen
Hæh - tak for det begge to.... ser nu da hygsomt ud.... :wink:
Jeg kan godt klare fætter Jørgen, men holder mig nok også fra træskodansen...

Lyder til at det er forårsfestivallen som kan være mest spændende hvis man vil afsted et par uger, men dér må jeg indrømme at Islay også trækker igen. Overvejer også at rejse lidt rundt selv - og gå målrettet efter yndlingsdestillerierne i første omgang - og så se hvad der sker på vejen.... man plejer jo at falde i med nogle af de indfødte :) - og efter whiskies nok taler jeg klart og tydeligt "skotsk" - fuldstændig ligesom nisserne, så der er ingen barrierer der....

Det er super med alle de forskellige rejsebeskrivelser - apropos en anden tråd - nogle destillerier som ikke umiddelbart ville have virket tiltrækkende, lyder nu som et must at besøge... 8)

Vivi

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 11 months ago #5589 by Steen
Og så tilbage til smagningen på søndag :wink: :

Jeg har det sidste par dage slæbt mig en pukkel til, for at vi kan sikre os at I hverken kommer til at gå tørstige ELLER sultne hjem!

I pausen vil der blive severet:

- Tysk Blualp Whisky blåskimmelost. Osten er lageret på whisky :shock:
hvilket vil sige at den er stukket med det.

- U.K. Whisky Cheddar ost. Den kender vi jo...... men den smager jo godt.

- Hjemmelavet frikkadeller med kartoffelsalat.

Dertil vil der blive serveret hjemmebagt brød og kiks.

Jeg har også indkøbt nogle flasker Leffe Brune (i en fornuftig størrelse ;o) til at skylle det hele ned med :wink:

Jeg glæder mig til at se jer alle :D

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 11 months ago #5592 by Kim_M
Det bliver en fantastisk Pinse-søndag! Jeg glæder mig også rigtig meget :D

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 11 months ago #5636 by BH
Nu lavede jeg ingen notater, men her et par dage efter er der nogle der står klart i erindringen.

Serendipity var en god aperatif, man har læst om den og fik så endeligt smagt den. Udmærket whisky med tydelige citrus noter.

Af Caol Ila husker jeg især 25 års original aftapningen og Chieftans Medoc finish.

Derudover var der 2 der skilte sig ud. Fiskavaig som en fremragende Talisker, og MacArthur's Strathmill som en whisky meget under middel.

Men der er sikkert nogle af de andre deltagende der har nogle fremragende noter. :lol:

Bjarne H.

Bjarne Hagen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 11 months ago #5637 by Kim_M
I min brændert glemte jeg mine notater hos Vivi og Steen.

Sjovt nok er det de samme whiskyer, der står klarest i min hukommelse, som dem Bjarne nævner.

Derudover syntes jeg at Karl-Einars Cadenheads aftapning ramte min personlige smag rigtig godt, og Isle of Jura 5yo var anderledes på en BLÆRET måde. I øvrigt var jeg noget skuffet over OMC-aftapningerne - uforventet.

Det var faktisk noget af en opgave at smage godt 30 whiskyer. De sidste var gode, men fik vist ikke den respekt de fortjente :?:

Det var i øvrigt godt at møde flere mennesker fra Whiskynyt. Tak for en fin dag!

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 11 months ago #5639 by Lading
En noget hård mandag at komme igennem! (Det var en fornem behandling vi fik!)

Udover de allerede nævnte synes jeg også den 14 årige Provenance fra Caol Ila delen er værd at fremhæve og efter det "officielle" program var der bland meget andet, en 19 årig Brora fra OMC, Kildalton, og en rigtig lækker 33 årig Macallan fra Peerless.



Slainte
Peter Kristiansen

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 11 months ago #5641 by karlejnar
Mandag - hvilken mandag :shock:

Mine højdepunkter blandt Caol Ila var Cadenhead'en og OMC 19år :P Dernæst var der rigtig mange, der var ret ensartede, med samme score lige under de to :P
I anden afdeling toppede Fiskavaig, RMW Jura 5år og SOS Ardbeg 1996 :P

Lavpunkterne var Islay Mist og BH's Strathmill. Vinfinish'erne var jeg heller ikke så meget for :(

Om det var disse, eller den overvældende mængde, eller noget helt tredje, der gjorde, at jeg blev lidt køresyg på vejen hjem .... :oops:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 11 months ago #5642 by MacChristensen

Om det var disse, eller den overvældende mængde, eller noget helt tredje, der gjorde, at jeg blev lidt køresyg på vejen hjem .... :oops:


Åhr nej - lykkedes det ikke jer andre, at holde Karlejnar VÆK FRA SHERRY TOMATERNE igen ??? 8)

Lyder som om i havde en rigtig god dag !!

Slainte
Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 11 months ago #5643 by Macdeffe
Rigtig god smagning.

Vi var jo igennem et væld af Caol Ila i alderen omkring 9-11 år. Jeg syntes især det er her at CI gør sig i forhold til hvad andre destillerier kan præstere så ung. Men det er jo en generel Islay ting. Ja også Isle of Jura 5y på røget malt viste samme tendens. Normalt syntes jeg Isle of Jura smager helt forfærdeligt (Jeg har dog ikke smagt noget den gamle IofJ BH talte om, og sagde var god). Men denne 5års aftapning til Royal Mile Whiskies var fremragende

Jeg syntes at de var mere eller mindre ensartede den række af CI vi smagte og ingen skilte sig mærkbart ud. Medoc finishen var ikke lige min favorit, men den røg da ned :-)

Den bedste CI var 25y destilleriaftapningen, som ikke er en standard aftapning men en limited special release fra Diageo. Her kunne man virkelig smage at de havde gemt godt på nogen fremragende fade.

Fiskavaig var fremragende.

Stor tak til Vivi og Steen for værtskabet og for at byde på lidt af hvert efter smagningen. Her var det især en Brora OMC 19y som jeg fandt HELT FANTASTISK god og min favorit den aften

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 11 months ago #5644 by MacNiels
Ja det var en rigtig god smagning!

Et par stykker som jeg vil fremhæve må være de helt unge Caol Ila og specielt de der er CS.
Den Caol Ila der gjorde det største indtryk var 25 års limited special release fra Diageo - fantastisk!
Jeg må dog sige at de tre fra OMC var lidt skuffende, de manglede noget saft og kraft!

Så var der selvfølgelig Fiskavaig og Brora som en forrygende afslutning!

Jeg ved ikke helt hvad der sker når jeg smager på så mange forskellige genstande, men min mave var den der tog størst skade. Om det var fordi jeg ikke nåede de første 5 eller kunne styre måle bærget at jeg ikke havde tømmermænd, aner jeg ikke! Jeg mener også at kunne huske cykelturen hjem.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 10 months ago #5829 by Steen
Replied by Steen on topic 2798 dage på COCKNEY PUB!!!
:lol: :lol: ................. Ja det var noget at i kunne tænke jer!!!

Nej...... sådan lige for en ordens skyld:

Jeg tager 2798 days old Caol Ila`en med når vi mødes på Cockney imorgen kl 18, så kan I jo få byttet tilbage.
(noget med at efter at havde smagt på 40 + kvalitets whisky ´s............så kan man godt miste lidt af overblikket ;o)

jeg glæder mig sgu til at se jer alle igen i morgen :wink: :wink: :wink:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.266 seconds