Smagning på Dronning Louise, Esbjerg

More
19 years 1 month ago #4850 by Duffer
Selvom jeg er lidt i antiklimaks efter mit besøg i London, vil jeg alligevel skrive mine noter fra vores egen smagning.

Tommy-Oddmar Seilen stod for de friske kommentarer med et for mig tidligere ubekendt norsk accent.

Tommy gennemgik basisviden omkring destillerierne, Skotland generelt, hvordan whisky produceres og drikkes.
Tommy havde også medbragt diverse remedier og man havde følelsen af, at han brænder for sagen og at han er entusiastisk.
Han havde flotte plancher med så man fik et godt indblik i tingene.

Vi smagte efter indledningen på en The Famous Grouse - Vintage - Vatted Malt. Indhold - Glenturret, Macallan og Glengarioch.
Vanille med kort finish. Den virkede på mig som en fortyndet Macallan.

Nummer to var en Glenturret med en anelse længere finish.
Den har en god malt smag og minder meget om den gamle NAS Glen Moray. Den egner sig udmærket som apeterif.

Nummer tre var ikke ukendt - nemlig en Macallan Fine Oak 18-års.
En typisk Macallan, maltet og med bourbonsmag. Udmærket dram.
Den er efter min mening, dog ikke på højde med den gamle 18-års serie.

Nummer fire var en Macallan Fine Oak 25-års. Den var overraskende sød, blomstret, blød og rund. En god finish og jeg havde næsten sagt - apeterif. Jeg foretrækker igen den gamle serie.

Nummer fem. Highland Park 18-års - en af mine favoritter, som altid er en god whisky. Dejlig rund, honningagtig. Meget kompleks - et færdigt produkt.

Nummer seks. Connemara - Irsk whisky. Det bliver aldrig én af mine favoritter. Meget stærk parfume, kvælende, opvaskemiddel - nærmest ækel bismag. Den nippede jeg kun til én gang.

Alt i alt et godt arrangement med en god foredragsholder.
Morale; Som Macallan fan, syntes jeg den nye serie blegner noget i forhold til den gamle. Jeg har smagt dem alle, men prisen står slet ikke i forhold til "ydelsen". Macallan Fine Oak 18-års er en udmærket whisky, men til 700 kroner kan man sagtens finde noget der smager bedre (smag og behag). 25-års og 30-års koster mig bekendt over 2000 kroner... :cry:

Vi fik i øvrigt 25 medlemmer på denne aften, hvilket lover godt for et fremtidigt whiskylaug her i Esbjerg.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4989 by mkv
Er der planlagt på andre smagninger i Esbjerg. Det lyder interessant, hvad du beretter.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4990 by Duffer
Vi har næste smagning om 5 uger - helt nøjagtig den 27.4.2005, hvor vi også holder stiftende generalforsamling.
Programmet er sendt til medlemmerne og kommer her på siden i morgen.
Medlemmer først - derefter alle andre.
Du / I skal da være velkomne her i Esbjerg... :D

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.125 seconds