Hjælp ønskes til rækkefølge ved smagning

More
19 years 1 month ago #4634 by plesner
Hej,

Jeg har smugkigget i dette forum i et stykke tid og har nu endelig fået registreret mig.

Jeg skal stå for en whiskysmagning sidst på måneden, og har ud fra det budget, der nu er til rådighed, valgt en whisky fra hvert af de 6 geografiske områder, som man ofte ser whisky delt ind i - vel vidende at det ikke nødvendigvis er det optimale. Til whiskysmagningen kommer der flest 'begyndere' udi nydelsen af disse ædle dråber.

Jeg har valgt følgende:

Glenkinchie 10 år
Springbank 10 år
Glenmorangie 10 år
Cragganmore 12 år
Highland park 12 år
Lagavulin 16 år

Jeg kunne godt bruge et par gode bud på, hvad der er en fornuftig rækkefølge at servere dem i. Skulle jeg have foretaget et eller flere helt tåbelige valg med ovenstående whiskies, så hører jeg også gerne om det. Mit budget er i størrelsesordenen 1800,-.

På forhånd tak,
plesner

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4635 by karlejnar
Hej plesner - og velkommen til

Rækkefølgen ser fornuftig ud, jeg ville måske rykke Springeren ned før HP'en. Synes den hører til her på vejen ud på øerne.

Og så kan du spare lidt penge, og få den bedste Islay - Ardbeg TEN.
Men det kan være Lagavulin 16 er bedre til 'begyndere', som du skriver

Held og lykke med smagningen, og lad os håbe endnu flere bliver fanget ind i maltens forunderlige og mangfoldige verden.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4636 by plesner
Hej Karl Ejnar.

Tak for det hurtige svar. Sjovt nok har jeg netop Ardbeg TEN stående som 1. alternativ, hvis jeg ikke stadig kan få Lagavulin'en til en lavere pris end Ardbeg'en.

plesner

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4639 by karlejnar
Så Ardbeg TEN hos Kjær&Sommerfeldt i Århus til 335, Lagavulin 16 til 400+, så vidt jeg husker.
Ville købe den i Metro i stedet for, men den var udsolgt. Pris 298, Laga'en næsten 100kr mere.

Det ville egentlig være skønt, hvis coop satte Ardbeg til salg i Fakta, og gerne til lavere pris 8)
Har lige købt Glen Moray 8 og 12år til 115 og 135, og det er jo fra samme ejer :wink:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4643 by Macdeffe
Hej Plesner

Jeg syntes du burde gå efter noget mere smagsvariation. Specialt begyndere har ofte svært ved at skelne nuancer så der for skal der mere til...

Jeg vil sørge for at have en kraftig sherry sag med og en også en gammel whisky contra ung

f.ex


1 Glenmorangie 10 år.
2 Glenmorangie 18y (eller to andre fra samme destillrei med aldersforskel)
3 Edradour single cask/Glenfarclas 105 eller lign
4 Highland Park 12
5 Ardbeg 10y

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4669 by plesner
Hej Macdeffe

Jeg syntes du burde gå efter noget mere smagsvariation. Specialt begyndere har ofte svært ved at skelne nuancer så der for skal der mere til...


Jeg har også tænkt nogle lignende tanker, men da dette er den første af forhåbentlig mange smagninger, så syntes jeg lige så godt, at jeg kunne vælge et geografisk udgangspunkt. Jeg har allerede i tankerne senere at kigge på forskelle ved lagring på forskellige slags fade, over kortere eller længere tid o.s.v.

Blandt dem jeg har valgt, er det vel Springbank og Highland Park, der ligger tættest på hinanden ? Jeg synes ikke selv, at det er noget problem at smage og sætte pris på de forskelle der er mellem de to.

plesner

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 weeks ago #5017 by plesner
Så er omtalte whiskysmagning overstået. Den blev afholdt for 30 mennesker (alle rene whisky-amatører) i vores lokale beboer- og billardklub.

For kendere, som der jo er en del af herinde, var det sikkert lidt kedelige/ordinære mærker, der blev serveret:

Glenkinchie 10 år
Glenmorangie 10 år
Cragganmore 12 år
Springbank 10 år
Highland Park 12 år
Ardbeg 10 år

Highland Park blev en suveræn vinder i smagningen (jeg bad dem om at vurdere alle whisky'erne på en skala fra 1-10). Nu ender det forhåbenlig med, at vi får Highland Park i vores bar i stedet for den afskyelig King George, de har haft hidtil.

Cragganmore og Springbank kom ind på de næste pladser, men der var også et par stykker, der i den grad faldt for Ardbeg, at de straks besluttede sig for at anskaffe sig den til deres barskab. Den eneste whisky, som ikke var den store succes, var Glenkinchie - de fleste mente, at den var alt for sprittet.

Der var ingen problemer med at skelne mellem de enkelte mærker eller finde nuancer i den ene, som ikke var i den anden o.s.v.

Det er allerede besluttet, at denne smagning ikke er den sidste, og jeg kunne mærke, at der var nogle stykker, som fik øjnene op for, at man kan få rigtigt gode whiskyer, uden at skulle betale formuer for dem.

Alt i alt en stor succes. Jeg takker for hjælp og input herfra.

plesner

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 weeks ago #5021 by Towle
Plesner skrev:

Så er omtalte whiskysmagning overstået. Den blev afholdt for 30 mennesker (alle rene whisky-amatører) i vores lokale beboer- og billardklub.

Udfaldet af bedømmelserne ligner til forveksling den rangering der ville have været tilfældet, næsten uanset hvor erfarne deltagerne har været. Meget interessant. Det fortæller vel lidt om de forskellige whiskies kvaliteter.

Held og lykke med fremtidige smagninger.

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.277 seconds