Julekalender 2024

More
4 months 1 week ago #35974 by Lading
Replied by Lading on topic Julekalender 2024
12.12.2024
Funky næse, cocktailbær, tændstik-træ, græs, korn, bourbonfad, ikke så gammel, syntetisk og en smule metallisk, 50%, 13y, smager godt men sidder alligevel og savner noget mere, tør i munden efterfølgende, tænker i noget gammelt blend men har ikke noget konkret, skud på Tullebardine, 86p

Lars, nej jeg læste ikke dit indlæg inden jeg skrev d.o.

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 months 1 week ago - 4 months 1 week ago #35975 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julekalender 2024
12. December

En lidt vinøs og halvsur duft. Jeg er ellers blevet godt vænt efter de sidste 2-3 dages klassedramme. Ellers meget ex-bourbon agtigt. Farven antyder overhovedet ikke et vinfad så måske det bare er en let sur whisky, ikke syrlig. Når du nu er sagt er den ikke så ringe som det lyder. Udover syrligheden smager den som så meget andet ex-bourbon whisky fra den knap så spændende skuffe. Ret blød i smagen og ikke mange tanniner, så den er halvdelikat

Fettercairn 

14yo 

51% 

Rating 79/100 

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Last edit: 4 months 1 week ago by Macdeffe.

More
4 months 1 week ago - 4 months 1 week ago #35976 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2024
12. december

Fudge, karamel, citrus, lidt støvet og hengemt på næsen, et godt tegn.
Uha den er fed i teksturen. Smager af citrus frugter og synes at være et gennemgående tema.
Efter lidt tid i glasset, er der hybenroser og vådt cedertræ.
Man kan med god ro i sjælen gemme glasset end 5-10 minutter, det gør det kun bedre.
Dejlig støvet, fudge og en smule krydderier. Ikke speciel kompleks, men det gør ikke noget.
Macallan fra en ex-bourbon fad på en 52% og 15 år

87 point (primært fordi den havde fået noget tid i glasset)

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Last edit: 4 months 1 week ago by MacNiels.

More
4 months 1 week ago #35977 by Peteys
Replied by Peteys on topic Julekalender 2024
Dagen dram
En Glentauchers, så Lars din første indskydelse var korrekt....

Glentauchers 2002 SMWS 63.98
19år, first fill barrel, 51,3%

Lychees on my mind

Den bedste dram er den næste dram!
Attachments:

More
4 months 1 week ago #35978 by Peteys
Fredag den 13, måske er det endeligt min heldige dag  
Næse
Lidt rom agtig, tunge sherry noter, inde under dem maltede brød noter
Smag/finish
Ok, ikke så kraftig som jeg havde forventet, og heller ikke så meget mundfylde. Sød, ikke helt så sherryfadsagtig som jeg havde regnet med. Men romnoterne fra næsen kan jeg ikke finde. Der er maltede noter i finishen, og så en lækker sødme
En medium fylde whisky

Det her ku være næsten hvad som helst
Hvis vi er i Skotland, så må det næsten være highland/speyside, men det snævrer jo ikke rigtigt feltet ind...

Gæt
Glen Ord 
12år 
54%
sherryfad
85 point

More
4 months 1 week ago #35979 by Macdeffe
 13 September  Kraftig sherry whisky. Ret kraftig. Smager som first fill oloroso. Den fejler absolut ingen ting. Jeg har svært ved at finde destilleri karakter, det hele er overdøvet af sherry påvirkning. Masser af tørrede frugter. Meget træ. Ingen svovl. Lakrids. Den er velafbalanceret i alkoholen. En dejlig dram. God opvarmning til julefrokosten senere i dag
  Destilleri: Edradour
  Alder 15
  ABV 52
 Rating 89/100    

More
4 months 1 week ago #35980 by MacNiels
13. december

Dufter af gammel sherrylageret whisky uden alt for meget alkohol.
Blid, rund og en smule vinøs. Brændte mandler og allehånde kryderi.
Dejlig smag, noget mere spark end forventet. Spritten sidder på siden af tungen. Mentol og brændt fad.
Næste mundfuld er lidt nemmere, men tror jeg skal prøve med lidt vand.
Nogle dråber vand gør ingen skade på næsen, tværtimod.. Virker mere eksponeret.
Får nu mere karakter af gammel sherry aftapning end. Dejligt.

Linkwood, 19 år gammel på 59%
88 point

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

More
4 months 1 week ago #35981 by dklund
Replied by dklund on topic Julekalender 2024
13 Dec.

N. Lidt duft løs, løg, mørk sukker, æble, tomat, brændt karamel, popcorn, efter noget tid kommer der nogle søde frugter, abrikos og pære.

S. Smag af sherry, sød, høj alkoholprocent, rosiner og dadler, slet ikke dårlig, har svært ved lige at sætte destilleri på, gætter på Glengoyne.

14År
86/100
54%

Dennis Lund

More
4 months 1 week ago #35982 by Lading
13.12.2024
Lækker næse, afrundet sherry men varmende intens, kompakt og insisterende, træ, lidt brændt bagerst i munden, sidder og overvejer om det er lidt røg i stedet for, den minder mig lidt om den Amrut sherry intermediate eller hvad den nu hed som var med i kalenderen her for nogle år siden - den bedømte jeg godt nok højere end denne, men synes alligevel stilen er der, ikke så meget på næse men mere i smagen men så igen - denne mængde sherry kan jo maskere alt, 50% 10y Amrut 86,5p, har nu siddet med den i glasset i lidt tid og synes den definerende kompakthed jeg fandt i starten aftager så jeg er ved at bevæge mig tilbage til Skotland men har ikke lige nogen konkret retning så lader gæt blive stående

> Lading <

More
4 months 1 week ago #35983 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Julekalender 2024
Dagens dram er en Mannochmore på 12 år fra Global Whisky. 57.3%.
På whiskybase står anført 1st fill Oloroso. På flasken står "finished in the finest sherry casks from Jerez.."

www.whiskybase.com/whiskies/whisky/251388

Mvh Lars

Attachments:

More
4 months 1 week ago #35984 by dklund
14 dec.

N. Det dufter satme godt, vingummier, vanilje, flødekarameller, træ, virkelig dyb og kraftig duft, godt med alder, kunne dufte til den meget længe men man skal jo også smage.

S. Sød og lækker, virkelig lang finish, næsten som en whisky essens der bare bliver ved og ved, ret høj alkoholprocent, den smager fantastisk men dufter bedre.
Gætter på Littlemill som sikkert er helt hen i vejret.

28År
91/100
54%

Dennis Lund

More
4 months 1 week ago #35985 by JimTaggart
14. dec.

Duft: Specielt krydret træ og landlige farmyard-noter af hø og gødning. Der er et rye-element i form af friskt rugbrød. Kartoffelmos?? Træekstrakt med vanilje og eukalyptus. Blidt parfumeret. Gule engblomster, kiks med mælkechokolade og eksotisk frugt.
Smag: Diverse peberkrydderier med en knivspids timian i en tør og fadbitter whisky, der også har hø, pebermynte og lyng over sig.
Duften klart bedst.

Jeg tror på enten en ryewhisky eller en maltwhisky lagret på rye-fad. Sidstnævnte havde Bimber én af for nogle år siden, men jeg har lige sammenlignet, og det er ikke dén. Men jeg har ikke andre gode idéer, så mit gæt bliver:

Bimber, 7 år, 55%
81/100

Mvh Lars

More
4 months 1 week ago #35986 by Lading
14.12.2024
Er desværre ved at blive lidt forkølet, men næsen på denne skjules ikke helt, dufter rigtigt lækkert, gammel?
og fad/træ duft på den helt rigtige måde, ikke så høj i procenter, chewey, nødder, fedtebrød, doven cola, næsen virkelig tilbagelænet mens mere kapow når den først kommer i munden, Clynelish 48% 18y 88p, her på dag to kommer der noget lim på næsen, indkogt fersken,

> Lading <

More
4 months 1 week ago - 4 months 1 week ago #35987 by Peteys
14 dec
Næse
Blommer i Madera, sødme, lidt sherry kant, et hint af lakrids, butterscotch  
Med vand
Så kommer der noter af tørt cedertræ a la gammel whisky

Smag     
Sprit, lidt rom-noter, noget umodent, et hint af anis
Med vand  
Blommer i Madera, butterscotch

Finish   
Meget sprittet i starten, så lidt butterscotch, og en anelse citrus
Med vand butterscotch, og en anelse citrus 

Elskede næsen på den her, men smagen blev væk i sprit for mig (tømmermænd?), var nødt til at prøve med vand for at smage den(!) 

Jeg kan ikke rigtigt komme uden om Madera noterne og Butterscotch
Hvis det nu er en Madera finish/matured så snævrer det feltet lidt ind, jeg ku bare ikke forestille mig at Steffen stillede med sådan en(!)
Jeg tænker dog stadig at det er en whisky fra et hedvins fad 
Gæt
Mortlach, GM CS 62%, 19år, Sherry fad
84 point

Last edit: 4 months 1 week ago by Peteys.

More
4 months 1 week ago #35988 by MacNiels
14. december

På næsen starter den ret vinøs. Er forvirret fra først snif. En sjov kombi af rum og noget vinøst, lidt halm og appelsin.
Smager meget meget sjovt... Starter som appelsin likør (høj oktan) og slutter kort efter som karamel (Big gul).
Selv efter noget tid i glasset er den stadig lidt underlig, men på en finurlig sjov måde.

Æhhh Arran fra et rum fad og moscatel finish. 16 år
59%

84,333 point (95 point for underholdningsværdien)

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

More
4 months 1 week ago #35989 by Macdeffe
Berry Bros Glen Keith 1994

24år

59.2%

Der står ikke noget om fadtype på flasken

www.whiskybase.com/whiskies/whisky/144467/glen-keith-1994-br 

Attachments:

More
4 months 1 week ago #35990 by dklund
15 dec.

N. Smørsyre, tiktræ, ricola bolsjer, urter og blomster, brændt sukker, mint, dufter helt ok, godt med alder, flødekarameller.

S. Sød og kraftig, tror vi er ude i et godt knapt så aktiv sherry fad, som whiskyen har ligget længe på, omme bag at det krydrede er der nogle søde dadler og svensker, lidt bitter finish som måske er lidt for meget træ, fantastisk whisky, gætter på Mortlach.

24År
89/100
49%

Dennis Lund

More
4 months 1 week ago #35992 by JimTaggart
15. dec.

Duft: Orangekage, mandarin og abrikos. Citrus, kanel og nelliker. Alkoholen syder under den rolige overflade. Behageligt sherryfad med blomme, sveske og hasselnødder. Tænker med det samme Glenfarclas.
Smag: Sherry, egetræ, rosin, mørk chokolade og appelsin. Med et tørt bid fra fadet og procenterne.

Jeg har godt nok ikke haft én på hylden i årevis, men for mig smager denne whisky præcis som jeg husker Glenfarclas 105:

Glenfarclas, 10 år, 60%
88/100

Mvh Lars

More
4 months 1 week ago - 4 months 1 week ago #35993 by Macdeffe
 15. December En maltet smager. Har lidt noter af gammel øl. Senere kommer der lidt vanille og lidt mint. Den virker lidt tung i det.

Bunnahabhain

17yo

53%

Rating 82/100    

Last edit: 4 months 1 week ago by Macdeffe.

More
4 months 1 week ago #35994 by Lading
15.12.2024
Stadigt med stoppet næse, bourbon fad, svag æble sødme, asparges, calvados - altså det er whisky men bare den retning, simpel næse uden en masse, smagen foresætter i samme spor, intet dårligt tvært i mod men sidder lidt og keder mig ;-) 53% prøver med lidt vand bare for at gøre noget, bladnoch 15y, 86p

> Lading <

More
4 months 1 week ago - 4 months 1 week ago #35995 by Peteys
15 dec
Nu må jeg efterhånden have en rekord i at ramme ved siden af. Det kan i hvert fald kun gå fremad

Næse
Lyse frugter, citrus,
Smag
Syltede pærer, sødme, vanilje
Finish
Lidt sprit, mørke frugter, og lidt alder 
Udmærket dram, den smager af klassisk speysider, men det snævrer jo ikke feltet ret meget ind. 

Gæt
Glen Elgin, 15 år 52% bourbon fad
86 point

More
4 months 1 week ago - 4 months 1 week ago #35996 by MacNiels
Den 15. december er en 22 år gammel Arran fra et sherry hogshead, aftappet ved 51,7%.

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Attachments:
Last edit: 4 months 1 week ago by MacNiels.

More
4 months 1 week ago #35997 by MacNiels
Peter, jeg har det på nøjagtig samme måde.. Skyder så langt forbi hver dag, konsekvent.

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

More
4 months 1 week ago #35998 by dklund
Dobbelt dram i dag.
16 dec.

N. Dufter hengemt og jordslået i sample glasset, i whisky glasset dufter den mere af anis, svagt af peat, men stadig hengemt, efter lidt tid, åbner den sig mere op, brændt sukker, anis, citrus, ok duft når man først kommer hen over det lidt jordede.

S. Igen noget jordslået på smagen, lidt mere peat end på duften men ikke ret kraftig, sød, fersken, svag alkoholprocent, tror vi kunne være ude i en gammel aftapning, kunne være en blend der har stået lidt for længe i flasken, der er noget galt med den.

10År
70/100
40%

16A som plaster på såret måske.

N. Træ, fersken, appelsin, flødekarameller, rosiner, dufter godt, engelsk vingummi.

S. Syltede frugter, lidt grain sødme, æble syre, brændt sukker, ikke så høj en alkoholprocent, godt med alder eller old bottle effekt, kunne være alt muligt, gætter på Clynelish, den smager også godt.

26År
87/100
43%

Dennis Lund

More
4 months 1 week ago #35999 by Macdeffe
16 Næse: jordslået og delikat. Det jordslåede virker underligt, men jeg opdager først den er røget når jeg smager på den. Lidt træ. Lav alkohol. Må have noget alder. Lidt frugt. Pærer. Den smager af Laphroaig
 25yo
 46%
 Rating 89/100
 16a
 Minder lidt om 16. Nok ikke tilfældigt. Men ligesom søbet ind i en eller form for cask "enhancement"Ikke at det er en forbedring
 Rating 82/100

More
4 months 1 week ago #36000 by Lading
Dennis/Steffen

Sjovt så forskellig jeres smag er på dette sæt :-)

> Lading <

More
4 months 1 week ago #36001 by JimTaggart
16. december - Sikke en oplevelse!

16 - Duft: Fugtig kælder og rådden jord. Nedenunder er et frugtpræg og også noget tørv. Salt og mentol. Vådt, nyt læder. Fåreuld og sødligt peber. Fugtigt pap og rådden kork. En ejendommelig næse for at sige det mildt.
Smag: Fugtig kælder, salt og peber. Kulfyr. En vis alder. Med tid kommer røg og stille tørv frem, mens den dårlige kork bliver siddende i halsen.
Der er tåget ude i mosen - og i mig, når jeg "nyder" denne dram, der er unlikely but funny. Jeg vil godt give et par ekstra point for underholdningsværdien - så når vi op på 71.
På min liste er Ledaig, Ardmore og Loch Lomond (Inchfad...) Jeg kan ikke forestille mig, at denne er aftappet for nyligt.

Gæt: Loch Lomond, 18 år, 45%
71/100

16A - Duft: Mash og blandet frugtkurv. Banan, fersken og citron. Mangosorbét, fruftbolcher og moden kornmark (lidt grainy). Også noget ungt og umodent. Lakridschokolade. Våde, nye cowboybukser.
Smag: Lidt stærkere og yngre end 16'eren. Igen noget mashy. Masser af citrus. Lime og lemon, endda grape. Giver mig ikke så meget i smagen.
På shortlisten er Glen Spey, Lochnagar og Loch Lomond (pga de våde cowboybukser), og det kunne da være sjovt, hvis de to dramme var samme destilleri (og sjovt for Lading hvis de ikke er ;) )

Gæt: Loch Lomond, 10 år, 50%
83/100

Mvh Lars

More
4 months 1 week ago - 4 months 1 week ago #36002 by Peteys
16 dec
Næse
Det er som jeg kan dufte et eller andet, som jeg bare ikke kan huske hvad er???
Smag   
Røg, der var den! Efter at have smagt, kan jeg nu sige at jeg både kan smage og dufte røgen!
Finish  
Røgen hænger lidt anonymt ved, altså som i jeg kan ikke helt regne ud hvor den stammer fra.
Det er en rigtig fin dram, jeg tænker det er en
Springbank CS 12 år, så den er vel på en 56%, og fra et miks af fade.
87 point

Og da jeg så skal til at submitte mit gæt, ser jeg at der er en 16A også, så det bliver lige et skud fra hoften

Næse
Anonym men med alder?
Smag
Syrlige æbler, vanilje
Finish
Samme som smag, men gående over i lakridsnoter

Denne har ikke noget røg jeg kan finde, og det er lidt sent at lade den få 20 min i glasset, så hvis jeg skal gætte noget ud fra en sammenhæng, så må det være

Hazelburn

12 år 52% fra et miks af fade
84 point

More
4 months 1 week ago #36003 by MacNiels
16. december

Dufter umiddelbart som et friskt bourbon fad, lidt hø/halm, lidt appelsin, lidt ingefær. Helt igennem dejlig. Et stejf af røg??
I smagen kommer røgen tilgengæld. Eller jeg må korrigere mig selv, det er ikke røg men peat der er i smagen.  En sødlig fornemmelse, men en snert af jod. Virker ikke som om den kommer fra Islay..
Peat fornemmelsen bliver til råd og muld, den er jordslået og virker pludselig yngre end ved første duft.
Eftersmagen følger ikke efter, bliver lidt for sur for mig.
Starter ellers så godt.
Er det noget ungt Ledaig, 9 år 52%
Jeg ved ikke hvorfor, men synes det smager af noget ikke skotst, svensk måske?

81 point

16A
Dufter af blomster og lemongræs. Lidt mint og lidt anis.. Skøn duft.
Igen anis i smagen, lidt appelsinskræl og brændste mandler. En smule fernis, men ikke noget der bekymre mig, og så en vinøs.
Jeg vil tro at der er tale om en sherry aftapning eller måske et vinfad (hvidvin). det er ikke en destilat der har den helt store karakter.
Hazelburn fra et Tokaj fad måske? 12 år 55%
87 point

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

More
4 months 1 week ago #36004 by Lading
www.whiskybase.com/whiskies/whisky/25032/ardmore-1992-ls

Dagens dram 16.12.2024

Ardmore 19y

Stor forskel i point; 70-89
Normalt er jeg meget glad for Ardmore, men kan slet ikke med den møding note som denne har, var inde for at finde flasken til Steffen der tilsyneladende godt kan lide den, men tror den er hældt ud.

> Lading <

Time to create page: 0.621 seconds