Julekalender 2024
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Please Log på or Create an account to join the conversation.
Strågul, pebermynte bolcher, agave, banan bolcher, sur slik, malt, tør, bitter, meget udtørende eftersmag, vinder betydeligt ved at stå en rum tid i glasset, 15y 50%, Ben Nevis, 87p
> Lading <
- JimTaggart
-
- Platinum Member
-
- Thank you received: 7
Duft: Lækker frugtkurv! Honningmelon, ananas og fersken. Dertil småkager med mandler. Tænker der er godt med alder her. Citronolie og sandeltræ. Mandarin og strejf af peber. Nougat, nøddechokolade og grøn sodavand.
Smag: Ananas, diverse citrusfrugter og fersken i en stor, lang smag, der skinner af klasse. Gul vingummi, kardemomme og igen noget sandeltræ-(røgelse). I afslutningen smiler træet som en god, gammel ven, mens fersken coater mundhulen
Glen Grant, Bunna, Caperdonich og Benriach, tænker jeg... Men jeg kan jo kun vælge ét:
Benriach, 32 år, 51%
91/100
Mvh Lars
N. Nødder, vingummier, frugt toffee, læder, træ, appelsin, godt med alder, flødekarameller, konfekt, hold nu op den er lige mig den her, intens sødme, dufter virkelig meget af meget, kunne måske godt være noget gammelt irsk, bliver bare ved og ved på duften.
S. Sukker frugt bombe, vildt lækker og meget sød, alt alt for lille sample, kunne også være noget lowland, måske Littlemill eller Bladnoch, vanvittig godt, meget i vildrede men gætter på Gelston i håbet om at jeg har en flaske til at stå af det.
26År.
93/100
54%
Dennis Lund
Meget mild i duften, lyng, forårs græs, kornblomster, marcipan og vanilje.
Lige så dejligt en god sherry whisky kan være, så er denne virkelig lækker.
Silkeblød på tungen, vanilje, blomster og en smule fudge og marcipan.
Alt taler bare for at det er noget irsk, men som før nævnt, jeg har før skudt langt forbi.
Den virker både sart og delikat på samme tid.
Cooleys på en 22 år. 54%
92 point (vil gerne eje denne her)
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Næse
Æble, et hint af ingefær,
Smag
Skub op is, citrus, butterscotch
FinishButterscotch, mere citrus, et hint a timian
Hele indersiden af munden er coated i fedme fra den her whisky, mest fremtrædende note er butterscotch, men der også lidt æble og et par ting mere jeg ikke kan regne ud hvad er.
Den har noget alder over sig, uden den er støvet.
Jeg har ingen anelse hvad det kan være, men lækker whisky, det er det
Gæt
Vi prøver Linkwood igen, 25år 54% ex bourbon
85 point
Den bedste dram er den næste dram!

Self-Styled Whisky Connoisseur
danishwhiskyblog.blogspot.com/
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Det må jo være noget jeg misser….
> Lading <
- JimTaggart
-
- Platinum Member
-
Duft: Rolig og perlende frugt. Wienerbrød med bagte pærer. Vaniliekranse og parfume. Banan og skovbund. Lidt sprit og kanelsukker.
Smag: Pære, æble og bagt frugt. Synes den virker brændende i munden - chili og ingefær. Jeg er helt på bar bund. Næsen virker som whisky med en vis alder. Smagen siger ung whisky. Måske jeg skal vælge en mellemløsning... Drammen overbeviser mig ikke. Jeg kommer til at tænke på en 16 års Glendronach, jeg købte engang. Den var meget sprittet i starten men udviklede sig pænt jo længere jeg kom ned i flasken.
Kunne dette være en blend?? Nej, der er intet præg af grain.
Et skud i tågen:
Strathisla, 12 år, 50%
83/100
Mvh Lars
Næse
Frisk lugt, en anelse mint a la bourbon lidt citrus
Smag
Karamel, honning, lyse frugter
Finish
Honning, citrus en anelse peber?
Der er et eller andet anderledes over den her, som ikke helt er skotsk, og så alligevel.
Den har noget ungdommelig friskhed over sig samtidig med at den også virker til at have lidt alder???
Gæt
Bladnoch 18år ex bourbon 55%
86 point
N. Kirsebær, vanilje, engelsk vingummi, lakrids rod, lak, lidt karamel over den her også, abrikoser, synes mange af de her whisky dufter lidt af det samme, ret go duft på den her.
S. Frugt sød igen, lidt metallisk, lidt mild i smagen men bliver ved længe på finish, varmer godt i munden, tyder på nogle procenter, ny slået græs, gætter på Bladnoch.
20År
89/100
53%
Dennis Lund
Superlækker delikat næse. Lidt tropiske frugter- Ananas, mango og lychee, men ikke en bombeGammel og lækker. Lidt ligesom Kylie Minogue

Lidt træ og også noget krydderi. Kan det være en 3rd refill european oak eller hogshead. Der er ligeså meget hvis ikke mere træ end tropiske frugter. Lidt maltet, så jeg er lidt henad en gammel bunnahabhain 1986
27yo
53%
Rating 91/100
Lækker næse, kornmark, grillmad på terrassen, bolcher, duft som når et stearinlys lige er pustet ud, jeg er glad til den her, 50%, perfekt balance, lækker ukompliceret uden at blive kedelig, tror der er lidt alder på måske de ca 19y, bourbon fad, virker lidt old School, Burnside, 89p
> Lading <
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Attachments:
N. Peat, lak, læder, fortynder, bacon, lidt svag i duften, tiktræ, åbner sig lidt i glasset efter nogle minutter, lidt jordslået, ny slået græs, pære.
S. Salt, peat, sod, lidt sød på smagen men finish er salt og bitter, nødder, pære, lidt sprittet, kunne det være en Ardmore igen, gætter på Talisker pga saltet.
15År
85/100
56%
Dennis Lund
- JimTaggart
-
- Platinum Member
-
Duft: Afstemt tørv og elegant frugt. En smule tjære på en tur rundt på havnen. Grillkød, der syder i barbecuemarinade. Det må være et sherryfad. Varmt metal og umami.
Smag: Tørv og rar sødme. Barbecuekrydderier og lidt chrome. Grillet fisk, salt og citrus samt lakrids.
Lidt for tørvet til at være HP, synes jeg. Mere tørvet end røget og derfor bevæger jeg mig væk fra fastlandet. Minder mig ikke om hverken Bowmore eller Caol Ila. Da jeg duftede første gang, var min tanke Ardbeg. Efter smagen tænker jeg, at det også kunne være en Bunna.
Jeg vælger dog at gå med min første tanke:
Ardbeg, 15 år, 52%
88/100
Mvh Lars
Fed og frugtig. Duften er olieret. Der er lidt røg i den,men jeg syntes ikke det er det helt vilde røg. Måske fordi der er noget alder. En rigtig fed og cremet whisky. Lidt maltet og jeg fanger også lidt danske efterårsfrugter. Den minder mig ikke specielt meget om noget fra Islay pånær et par Cairdeas jeg har smagt, så jeg hælder lidt til en røget Speysider. Islay whisky er, udover smagen, i den lettere ende af whiskyskalaen.
Destilleri: Benromach
Alder 14yo
ABV 48%
Rating 88/100
Næse
Den her har noget alder, og en dejlig understated sødme over sig, der er et lille whiff af noget røg
Smag
Gammel røg, mums, citrus, ex bourbon
Finish
Mere af det gamle, med lidt krydrede noter, a la Ardmore eller Talisker
Top nice
Gæt
Ardmore, 25år 50% ex bourbon
89 point
Starter meget maritimt på næsen, ikke sådan umiddelbart røget, men noget tyder på at det kunne det godt ende med.
Næhh, ikke specielt røget i smagen, faktisk ret moderat. Så enten er det en meget lidt peated whisky, eller også er der noget alder.
På næsen fortsætter det med noget citrus, et fiskerøgeri der ikke er aktiv.
Der er noget Ardmore more over den, men tror mere på noget Kilkerran eller en Springbank.
Peated Kilkerran på en 15 år, 46% (så er det sikkert en gammel Islay whisky eller en japansk)
90 point
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
> Lading <
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Synes da godt at du kunne lave en 22A med 25cs istedet for 16A

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

> Lading <
Frugtig, farven har et lidt orange skær der ind i mellem peger i retning af port fad, næsen antyder det ikke men i smagen er der lige et hint af peat, peber, Springer, letdrikkelig, 43%, 18y, dejlig dram, hov den forsvandt hurtigt, 89p
> Lading <
- JimTaggart
-
- Platinum Member
-
De to 20 års Talisker var begge fremragende, ja....
23. dec.
Duft: Intens og olieret frugt. Galiamelon, papaja, pære og noget honningglaseret et eller andet. I baggrunden er milde noter af oliefyr og fyrrenåleshampoo. Med lang tid i glasset kommer fine røgnoter frem.
Smag: Her er frugten mindre intens, men oliefyret er her sammen med en let røg som efter et bål, når du stadig kan fornemme bålrøg i tøjet dagen efter. Lakridsrod og lakridspulver. Flamberet pære??
Gæt: Ardmore, 21 år, 46%
87/100
Mvh Lars
Mit sidste forsøg på at ramme (lidt) rigtigt! Men jeg kommer jo nok ikke tættere på end jeg var i går…
Så her kommer endnu et vildskud fra mig (formodentligt)
Næse
Igen noget silkeblødt gammel røg, lidt citrus og lyse frugter, meget afdæmpet.
Smag
Røg, men ikke så markant, der er en behagelig sødme også
Finish
Let pebret røg, med citrus igen.
Ikke for at træde i spinaten igen, men jeg svinger lidt mellem Bowmore og Talisker
I dag tænker jeg
Bowmore, 21 år, 46% ex bourbon
88 point