Julekalender 2013
Vi er 5 stykker der er gået sammen om at lave en julekalender med whisky.
Macdeffe startede det hele for en del år siden må det være nu, hvor han gennem hele december fandt ny dram til hver dag.
Vi tog ideen op for nogle år siden hvor vi gik sammen om 24 samples der skulle smages blindt.
Sådan er det igen i år.
Herunder er hvad jeg skal smage på. De der mangler er selvfølgelig de dramme jeg har budt ind med. Hvad der er i de små glas bliver offentlig gjort på dagen.
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Please Log på or Create an account to join the conversation.

Ja jeg har også glædet mig lidt på forhånd. Bare så jeg ikke kommer bagud....
Peter
Den bedste dram er den næste dram!
1 december
Ravgul lækker farve
Alkoholstyrke formodentligt lige over 50 (53%?)
Duft
Sherry fad med noget brændt sukker helt uden træls svovl desværre sjældent man prøver det
Smag
noget sherry knæk, heldigvis på den gode måde. Den har også noget af det rare svovl
Finish
Let bitterhed a la brændt sukker, noget gennemtræk fra procenterne. klassisk sherry
Jeg vil tro det er fra et 2.nd fill sherry fad og den er vel 15-20år
Destilleriet har jeg ingen anelse om, men sherry stilen ku godt minde om noget Gordon Macphail noget, så mit gæt er Glen Grant. Men det er et skud i tågen.
82-87 point, alt efter dagsformen
Peter
Næse: sved, kattepis, kokus, sur, sherry, det hele ment på en god måde! hint af noget alternativt men dog vellykket finish! Sikkert i overkanten hvis man ikke er helt tosset med sherry, intens, virker meget bekendt men kan ikke komme på hvad, Glendronach 20y OB 53% lækker og spændende, perfekt til en julekalender start dram!
Giver vi point? På bedste bibel-skala-vis: 88p
Sidebemærkning: der er vist ikke aftalt noget mht. hvad vi skal smage i løbet af måneden, hverken hvad angår land, region, alder, pris, eller andet, måske lige udover at det forventes at det er whisky?
> Lading <
Jeg er ikk så go til smagsnoter så jeg prøver med et par kommentarer og en 1-5 point skala for næse, smag, finish og balance så jeg på den måde giver mellem 0 og 20 point
Så her er min oplevelse af 1. Dec.
Fad type - sherry
N. 4 - S. 4 - F. 4 - B. 5 så ialt 17 ud af 20
Jeg tror den 20-25 år og mellem 55-60%
En lækker sherry sag som for mig er tæt på at knække lidt over
Et forsigtigt gæt på hvad det kunne være tør jeg ik gætte på men jeg tror godt det kunne være i speyside
Mvh
Dennis Lund
Dennis Lund
Næsen er lidt syrlig, med modne blommer/pærer. Karakteristisk sherry uden dog at være ovre i svovl delen.
Smagen/finishen er vi klart ude i den helt rigtige form for sherry (iflg. mine smagsløg), uden at den kammer over.
Et gæt er at vi ligger på ca. 20 år lige i midten af 50%'erne, og jeg vil gætte på at vi er i Speyside-området.
/Lars
Mortlach fra Berry Bros & Rudd.
56,4% 1991 - 2007 cask 4227
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Nå, må hellere komme i gang med den næste dram i kalenderen.
Næse: Dufter af anis, overmodne blommer, vådt læder og appelsinskal.. Det tegner godt
Smag: Læder, bitter chokolade, henkogte blommer, rum toppe, den rå og lækker trods den ikke er kraftigere i alc.
Finish: Fader lidt for hurtig ud, skyldes nok den lave alc.
Sherry fad på den grove måde.. Hvis ikke den er knækket, så er det tæt på.. Damn det er godt, savner bare lidt mere omph, specielt i finishen hvor den taber pusten lidt for hurtig.
Fad: sherry
Styrke: 40%
Alder: 15yo
Den er nok fra speyside området..
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Steffen
Self-Styled Whisky Connoisseur
danishwhiskyblog.blogspot.com/
Vi har sådan set bare aftalt at den pågældende flaske ikke bliver offentlig gjort før 21.30 samme aften hvis ikke alle har allerede har svaret.
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Spændende og dejlig udfordring de næste 24 dage.
Meget mørk sherry
Alkoholstyrke lige over de 40%
Duft
Som gammel blød sherryet Bunna. Dufter meget af rund gammel whisky. Den har meget mere farve end duft
Smag
Gammel, på den gode måde. Minder igen om Bunna (Æææælsker gammel Bunna) mums. Når man ser på farven burde det være gammel sherry, men det ka jo være en omgang karamel. Men igen det ku også være en af Gordon og Macphails gamle Avonside eller noget i den stil. Det er i hvert fald ikke noget man ser særligt ofte.
Finish
Lidt lækker toffee, efterfulgt af lidt brændt sukker og en dejlig fornemmelse på tungen
Avonside, 40års? gammel aftapning
85-90 point, alt efter dagsformen
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Hold da op vi starter godt ud her! Godt oppe i alderen! Flot dyb mørk farve med grønlige toner, det er som om man kan se på den at det ikke bare er ung sherry, men lækker gammel whisky!
Forventningerne er allerede i top inden man snuser første gang, men masser af træ på næsen, der er ingen kapow men en flot afrundet dram med en forsigtig næse der næsten virker lidt sky! Men de noter der træder frem fejler bestemt ikke noget! Rigtig lækker, nem at gå til, hvis man er til en sherry dram kan det umuligt gå galt med denne! En smule vandet men måske alm. Fordampning der har fået den ned i procenterne 42% ?
Den megen sherrypåvirkning betyder at det kan være hvad som helst, første indskydelse var HP men er nu i noget Glen Grant (35y?)
Næsen halter en smule efter smagen som man bare bliver ved og ved med at tygge på!
Point på Jim D. Murray skalaen: startede ud omkring de 89-90p men den hænger stadig i munden og det gør den f.... godt! 91p
Ovenstående er skrevet før jeg læste Niels indlæg, så er da noget spændt på og se om det var næsen og farven der helt snød mig mht alder! Kom desværre til at tømme den med det samme, havde ellers været sjovt at prøve den en gang mere;-)
> Lading <
Så hvis jeg sku komme med et gæt alt for sent som er milevidt fra det der er blevet afsløret. Så er det derfor.
Glæder mig til at høre hvad dagens dram er

Farve: Virkelig mørk
Duft: Lædder, indkogt honning / mørke frugter
Smag/Finish: En lækkerbidsken af natuligt inddampede sherrynoter - en lille anelse citrus-friskhed (altså et let syrligt strejf i finishen)
Det smager af noget godt gammelt naturligt inddampet fra sherry-fad. Jeg tror jeg gætter på en Glen Grant (men det er svært at gætte med tunge sherry noter). Holder sig nok i starten af 40%'erne (med pil mod den nedre halvdel), alderen tror jeg er 34-36 år.
MacLars
Jeg har derimod haft en Glen Avon 49 års 1958-2007 på 40%
Men nej det er nu ikk den

2. Dec
Benrinnes
Speyside
Gordon & Macphail
Juuls aftapning - Flying Big Ben
16.05.1975 - 28.09.2007
First fill sherry hogshead
Fad nr. 3343
Antal flasker - 250
46% alc.
Håber i nød den for jeg havde kun lige nok til at i kunne 3cl hver
så jeg kan kun læse med på jeres smagsnoter og drømme mig tilbage til da jeg smagt den sidste dråbe der var tilbage i den sample flaske den var i
Dennis Lund
Lys hvidvin.
Sødlig, træ, små kedelig, har det pt. Sådan at min whisky helst skal have lidt kant, ikke nødvendigvis drevet af sherry eller røg eller alder men det hjælper mange gange i den retning.
Klassisk bourbon ting, varmende, sød, ingen off notes men heller ikke noget jeg ønsker mig en flaske af, spids, frugtig med tør finnish, 56% kunne godt have brugt lidt mere tid i fadet eller lige før man kunne have ønsket sig en finnish, arhh også kun lige før! 82p
Der er sådan lidt whiskybroker-jeg-er-ikke-helt-færdig-og-bliver-det-nok-heller-aldrig agtigt over den, smagsmæssigt minder den mig om en Glen Keith fra Cadenheads jeg har haft stående længe (læs: meget unormalt længe!) så det må blive gættet.
Efter lidt tid+vand åbner duften op for en mere frugtig og indbydende profil på næsen mens smagen forbliver uinteressant.
Mht. alderen (17?) skyder jeg et par år over hvad smagen antyder ud fra ovenstående whiskybroker teori, de virker som regl yngre end de egentligt er.
> Lading <
Alkoholstyrke 46%?
Duft
Klassisk ungt 1st fill bourbon fad. Lidt urenheder i en sø af vanilie. Der er noget voks-agtigt over den. måske noget Clynelish?
Smag
Rund og meget fyldig. Den er noget olieret. Det minder igen om Clynelish
Finish
Mere af det samme.
Jeg plejer at dyrke bourbon fads whiskyer. Men den her måtte godt lige have fået lidt mere tid på fadet.
Den er dog højder over de fleste aftapninger derude.
80-85 point, alt efter dagsformen
---
Jeg havde altså skrevet det her inden jeg så hvad Lading havde skrevet.
Peter
3. Dec.
N. 3 S. 4 F. 3 B. 3 så 13/20 point
N. Jeg finder næsen en smugle sprittet men kan dog finde lidt søde noter af vanille eller marcipan
S. Igen alkoholen men ellers udemærket den minder mig lidt om noget jeg har smagt før - kunne være noget glenlivet
Jeg tror helt sikkert vi er i Speyside
Alder ca. 10-12 år
Alc. ca 50%
Bourbon fad
Dennis Lund
Næse: Mild og behagelig, amerikansk bourbon fad. Lidt efter lidt dukker der noget malt/fudge op og hint af lemmon, pære og ananas.
Smag: Sprittet, men mild i smagen. En smule appelsin i starten men går over i massiv vanilje
Finish: Semi lang eftersmag af lys chokolade og hasselnød, varmer på siden af tungen
Alder: 14 yo
Fad: bourbon
Styrke: 52%
Aftapper er måske fra Signatory, kunne være Dalwhinnie, Glenrothes.. og meget andet

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
SMWS 24.44 (Macallan)
"Bread and butter pudding"
Distilled May 1990
Bottled May 1998
58.3%
Lys hvidvin.
Sød afdæmpet røg, kostald, nedvandet, Ardbeg, 15y, mums den er saftevandsfarlig, ren, simpel, havvand, gran,G&M 43% 86p, den forsvandt så hurtigt at jeg under normale omstændigheder ville have nuppet en mere, men nu var det jo kun en lillebitte sample jeg havde fået, så tager mig da lige en go'nat-Bowmore (smagt/skrevet i aftes ik;-)
> Lading <
Smag: bitter, undertoner af sødme og vanilje, men det bitre føre an. Plain cask agtigt
Finish: igen noget bitter sødme, ski sokker
Alder: 6 yo
Fad: bourbon
Styrke: 56/58%
Første tanke var en lidt ung udgave af Lagavulin / Bernie Moss fra Benriach.
Ikke lige min stil
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
ski sokker
Lyder som noget af det Lading godt kan lide

Steffen
- havenmorgan
- Senior Member
-
- Thank you received: 4

Steffen